Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Buzz - 22.11.2021, 20:23:58
-
Löytyskö täältä viisaita kertomaan mistä lähteä vikaa etsimään/korjaamaan? Elikkä antaa koodit:
0105 turvatyynyn ohjainlaite viallinen
0034 sytytyspiiri 1/ vasensivuturvatyyny vastus liian suuri
0031 sytytyspiiri 1/vasensivuturvatyyny oikosulku maahan/alijännite
Ei tosiaan anna poistaa koodeja, sen verran oon tutkinut että kuskin penkin oranssi johto oli poikki ja sen korjasin. Oisko sitten että tuo ohjainlaite on sökönä? Vuosi sitten kävin koodit nollaan ja sillon ne poistu ongelmitta
-
Mulla oli samat oireet -00 mk2 v70 ,koodeja en muista mitä oli mutta vastaavia oli. Kookkelista selvittelin ,että jos on pitkään vikapäällä menee ohjainlaite jumiin. No otin ohjainlaitteen irti ja käytin paikallisella sähkögurulla "avattavana"--> purkki kii ja rokken roll :2funny:
-
Vika päällä niin ei poistu. Jollain lukijoilla piti poistaa koodit tietyssä järjestyksessä ja lopuksi kuitata pois myös cemmiltä. Vida tuossa olisi helpoin ja varmin poistoon ja selvitykseen, antaa myös tarkastettavat kohteet koodin perusteella.
-
Yleensä ei lähde kuin uudelleen ohjelmoinilla pois, jos on tarpeeksi pitkään ollut koodit päällä.
Viimeisimmän hintatiedon mukaan sinisellä noin 150e.
-
No ei se ohjelma mihinkään boxissa vanhene / lukitu että sitä pitäisi uudelleen ohjelmoida, varmasti saa nollattua kun "päällä oleva vika" on ensin korjattu. Muutamissa tapauksissa kolarin jäljiltä joutuu ohjelmoimaan.
-
No ei se ohjelma mihinkään boxissa vanhene / lukitu että sitä pitäisi uudelleen ohjelmoida, varmasti saa nollattua kun "päällä oleva vika" on ensin korjattu. Muutamissa tapauksissa kolarin jäljiltä joutuu ohjelmoimaan.
mulla ol kanssa kuskin penkin alta johot poikki,korjasin ne nii ei antanu poistaa koodeja vaati ohjelman "vapautuksen"siihen soveltuvilla vehkeillä :P
-
Niin aito vida on se soveltuva vehje siihen 8)
-
Kun itse olen ollut 10 vuotta vag-asentaja ja 3 vuotta monimerkkien, niin tuli huomattua yleisimmän airbag-vian olevan juuri sivuturvatyynyistä. Jostain syystä muissa bägi kohteissa oli paljon vähemmän häiriöitä, ihan merkistä riippumatta.
Ja melkein aina ko.vika oli penkin alla oleva sivubägin liitin. Ja vaikka se ihan suurennuslasilla katsottuna näytti priimalta niin poistamalla liitin ja tinaamalla johdot kiinni, vika hävisi.
Ja painotus tuossa tinaamalla, eli normi juottaminen tai ns.tinajatko. Muut mekaaniset liitokset eivät ole läheskään yhtä hyviä.
Sitten suuri varoituksen sana. Vaikka vikamuistissa lukee liian suuri vastus, niin missään nimessä sitä ei saa yrittää mitata yleismittarilla ja etenkään vastusmittauksella :nohnoh
Pahimmillaan voi henki lähteä kun mossahtaa :-[
-
Harvoin noissa komponenteissä itsessään on vikaa, yleensä liitin vikoja ja yleisimin juurikin penkin liittimissä merkistä riippumatta.
-
Taannoin samaa ongelmaa V70 -02 kanssa.
Kokemuksen perusteella komppaan Alasen ja Volsan kommentteja.
Sivubägin oranssi johto oli poikki, korjasin johdon juottamalla ja samalla uudelleenreititin koko johdon jotta taivutukselle altistuva paikka siirtyi ehjään kohtaan johdossa. Vika ehti kuitenkin olemaan päällä pidempään ennen korjausta ja sen seurauksena ohjainlaite ei antanut poistaa vikakoodia (kokeiltiin perus vikakoodin lukijalla ja lisäksi epävirallisella vidalla). Käytin boksin Sercapilla uudelleenohjelmoinnissa ja kuntoon tuli.
Kyseinen boksi löytyy keskikonsolin uumenista käsijarrun vierestä, suhteellisen helppo ottaa irti ja toimittaa pelkkä boksi hoitoon. Sellaista puhetta oli että jos sen katkenneen johdon olisi korjannut heti, niin vikakoodit olisi pitänyt poistua nollaamalla. Mulla tuo ehti olla pidempään kun en mokomasta välittänyt ennenkuin katsastus alkoi lähestymään...
-
Kiitoksia vinkeistä. Tosiaa sinisellä kävin autoa näyttää ja uudelleen ohjelmointiinhan sen meni. Koko homma oli valmis noin vartissa ja 125e tuli maksamaan ;D
-
500€/tunti, kyllä sillä just pärjää.