Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Tommi_K - 28.11.2021, 19:18:29
-
Moro!
Mistähän nyt aloittelisi vian etsimisen? Ratin nappeja en ihan ensimmäisenä epäilisi, mutta onko jossain kenties releohjaus? Ja voihan se itse torvi olla mennyt rikki.
En siis tiedä, onko tämä ns. yleinen vika, jolle löytyy nopeat korjausohjeet, mutta tämä on tilanne nyt tällä kertaa...
Kiitos ja anteeksi,
Tommi_K
-
Kuskipuolen pyöränkotelosta ne löydät. Akun kohdilla ne on yleensä melko rapeat. Tarkista sulake tuhkiksen takaa.
-
Jos ei ole ennen vaihdettu niin hyvin on kestäneet. Omani putosi osina tielle vuosia sitten. On ehkä turhan arassa paikassa kestämään ikuisuuksia.
-
Muistaakseni maadoitus on ratin kautta eikä releitä ole. Yleisin vika on varmaan ruostunut töötti ja hapettuneet johdot. Orkkispaikkahan on kuskin puolella akun edessä/puskurin takana kuten muut jo totesivat. Tööttien johdoissa on liittimet, eli aika helposti voi tarjota 12v/maadoitusta suoraan ja katsoa toimiiko. E: Halvat tarvikkeet eivät tahdo kestää kauan tuolla, omissa autoissa olen siirtänyt töötin maskin taakse.
-
Omiin ja kavereiden 940 on laitettu bilteman paineilmatorvet suoraan auton omiin johtoihin koska tuplajohdoissa virtaa kulkee ihan tarpeeksi eli sitä mukana tulevaa relettä ei tarvita.
-
Justiinsa taas siirsin yhdestä 740 töötin konehuoneen puolelle. Tai vanhat heitin metalliromuun ja uuden asensin konetilan puolelle. Johdot piisaa sieltä aika hyvin. Moneen 940iin tehny saman homman.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/482408/HellaBosch-aanimerkki-12V?gclid=Cj0KCQiA7oyNBhDiARIsADtGRZaeR5xcbhZJr13HC5QwsXy5WEFCui5Urw-2JqHPQ1KL4KaQxyKlv9kaAgSCEALw_wcB
edit, Niin ja käyttis 940 millä on rullattu se 650tkm niin sen auton alkuperäisellä ratilla töötin toiminta oli vähän heikohko. Asensin siihen parivuotta sitten alle 300tkm veivatun nahkaruorin ja töötti alkoi samalla pelaamaan paremmin.
Saattoi olla napeissa jotain tai sitten jos se kikkare mitä jousi painaa ratinpuolta sinne rattipylvään kehälle ja mitä kautta se maadoitusjohto ratin napeille tulee oli vaan niin kulunut. Ei tiedä :idiot2:
-
Ottakaa jostain etuvedon romusta ne tuplatorvet niin kuuluukin johkin kun ne ruuvaa maskin taakse.
Kyllä siinä muorien helmat pöllähtää.
Onhan noi ilmapasuunatkin helppo laittaa, tuppaa pumppu vaan kuivahtaan eikä toimi silloin kun pitäis.
Voidella pitää välillä vaikka wdllä. Painaa painereiästä pumppuun ja sitten painaa pilliä pitkään letku irti ja puhaltaa paskat riepuun. :))
-
Ottakaa jostain etuvedon romusta ne tuplatorvet niin kuuluukin johkin kun ne ruuvaa maskin taakse.
Toisessa 940 on 850 torvet maskin takana ja toisessa nuo bilteman paineilma torvet :)
-
https://m.motonet.fi/fi/tuote/482408/HellaBosch-aanimerkki-12V
Siinä on kuitenkin perus piippi millä saa jotain ääntä.
-
Moro!
No nyt tuli nopeasti loistavia vinkkejä ja linkkejä. Kiitos ja kumarrus!
-T