Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: sjk - 04.12.2011, 12:26:20
-
Terve
Ohjaustehostimen öljyn vaihdon jälkeen ilmeni mukava pikku yllätys: ajaessa rattia kääntäessä koko ratti "tärisee" noin sekunnin ajan molempiin suuntiin käännettäessä. Suoraan ajaessa ei siis mitään ongelmaa, vaan heti kun rattia/renkaita kääntää siis.
Ohjaustehostimeen vaihdettiin siis vähän aikaa sitten uudet öljyt ja ainakaan heti ei tuommoista vaivaa ollut. Järjestelmä ilmattiin varmuuden vuoksi vaihdon yhteydessä renkaita kääntelemällä. Tuon täräyksen ilmestyttyä nostin etupään autosta ylös ja kääntelin renkaita edestakaisin, jotta mahdollinen ilma poistuisi, mutta tällä ei näköjään ollut vaikutusta, koska se tärähtely ei loppunut. :(
Olisiko järjestelmässä vielä ilmaa vai mikä ihme tuon täräyksen aiheuttaa? Ohjaustehostin kyllä toimii mielestäni aivan normaalin pehmeästi muuten.
-
Terve
Ohjaustehostimen öljyn vaihdon jälkeen ilmeni mukava pikku yllätys: ajaessa rattia kääntäessä koko ratti "tärisee" noin sekunnin ajan molempiin suuntiin käännettäessä. Suoraan ajaessa ei siis mitään ongelmaa, vaan heti kun rattia/renkaita kääntää siis.
Ohjaustehostimeen vaihdettiin siis vähän aikaa sitten uudet öljyt ja ainakaan heti ei tuommoista vaivaa ollut. Järjestelmä ilmattiin varmuuden vuoksi vaihdon yhteydessä renkaita kääntelemällä. Tuon täräyksen ilmestyttyä nostin etupään autosta ylös ja kääntelin renkaita edestakaisin, jotta mahdollinen ilma poistuisi, mutta tällä ei näköjään ollut vaikutusta, koska se tärähtely ei loppunut. :(
Olisiko järjestelmässä vielä ilmaa vai mikä ihme tuon täräyksen aiheuttaa? Ohjaustehostin kyllä toimii mielestäni aivan normaalin pehmeästi muuten.
Itselleni vaihdettiin ohjaustehostin, ihan samojen oireiden takia. Nyt pelittää tosi hyvin.
-
Itselleni vaihdettiin ohjaustehostin, ihan samojen oireiden takia. Nyt pelittää tosi hyvin.
Kuullostaa ihanan kalliilta toimenpiteeltä. :'( Mitään muuta tehtävissä?
Huomasin tuossa ajellessa, että tekee tuota lähinnä hiljaa ajettaessa, ei niinkään taajamanopeuksillakaan tai sitten sitä ei huomaa.
-
Laitettiinhan tehostimeen sitä Volvon omaa vihreää ohjaustehostinöljyä? Tai sitä vastaavaa tarvikeöljyä? ???
-
Laitettiinhan tehostimeen sitä Volvon omaa vihreää ohjaustehostinöljyä? Tai sitä vastaavaa tarvikeöljyä? ???
Ei ollut Volvon nimeä purkin kyljessä.. Valvolinen SynPoweria oli..
SynPower Power Steering Fluid
Täyssynteettinen, korkealaatuinen ohjaustehostinneste
Henkilö- ja kuorma-autojen keskushydrauliikkajärjestelmiin, ohjaustehostimiin ja iskunvaimentimiin
Soveltuu raskaaseen käyttöön, korkeisiin ja hyvin alhaisiin lämpötiloihin
Suojaa ohjaustehostimen komponentit ja varmistaa suorituskyvyn
Ohjaustehostinnesteet suositellaan tarkastettavaksi vähintään kahden vuoden välein
Luokitukset
WV TL-52146, DC 345.0, MAN M 3289, Audi, Saab, Porche, Skoda, Volvo 1161529, Opel B 040 0070
Ja tuoko ei sitten käy ollenkaan vai? Oli kuitenkin vihreätä väriltään ja lukeehan tuossa tuo volvon luokituskin. Taitaa olla liian herkkiä laitteita volvossa..
-
Voithan vielä kokeilla Volvon omilla öljyillä, ennen kuin alat osia vaihtamaan. Toki voi olla että ohjaustehostimen pumppu on sökö tai hammastangossa vikaa. :( Taikka sitten vain järjestelmässä on ilmaa.
Mitä muuten ohjekirja sanoo tosta öljylaadusta? Löytyykö sieltä toi sama Volvon koodi 1161529 ?
Omaan autoon vaihtelin aikanaan ohjaustehostimen öljyt, kun olivat vähän tummuneet. Hain 2 purkkia Volvon omaa öljyä (vihreää), riitti hyvin tehostimen huuhteluunkin, eikä hinnassakaan tainnut olla suurta eroa vastaavaan tarvikeöljyyn. Hyvin on tehostin toiminut ainakin tähän asti.
Niin ja olet varmaan tarkistanut öljymäärän, että sitä on varmasti riittävästi?
-
Noniin. nyt on sitten nostettu etupää uudestaan ylös ja veivattua rattia ensin auto sammuksissa eestaas noin 25 kertaa ja auto käynnissä sama määrä. Öljyn pinta laski hieman, eli johonkin sitä öljyä sitten meni. Ajoin tämän jälkeen pienen koeajolenkin, eikä siinä ainakaan enää tuota tärinää tuntunut, taisi siis olla pelkkää ilmaa järjestelmässä. Mutta katsellaan tilannetta vielä, kun tässä enempi ajelee.
Eli mennään vielä näillä valvolinen öljyillä toistaiseksi siis. Ja kyllä, olisi pitänyt ostaa Volvon omaa öljyä, koska se on likimain samanhintaista kuitenkin, oli vain vajaa purkki tuota valvolinea ennestään..
Mitä muuten ohjekirja sanoo tosta öljylaadusta? Löytyykö sieltä toi sama Volvon koodi 1161529 ?
Tarkistan tuon kunhan ehdin katsomaan.
-
Mitä muuten ohjekirja sanoo tosta öljylaadusta? Löytyykö sieltä toi sama Volvon koodi 1161529 ?
Volvolandian keskustelusta:
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=60554.10;wap2
Grand-Tourer:
Eurooppalaiset siirtyivät vuosituhannen vaihteessa eri tyyppiseen pumppuun, joka vaatii eri öljyt.
Sitä punaista ATF:ää
1998 ja vanhemmat Dexron IIE eli Volvo PN 1161317 ( Saginaw-mallia, jossa säiliö on yhdysrakenteisena pumpun kanssa, kuva esim http://www.swedishautoparts.com/V70/volvo-v70-steering-and-related-parts.html )
Sitä vihreää ( tai sinistä tai , riippuen onko GM, VW, ... )
2001 jälkeen ei saa käyttää punaista ATF:ää
Volvo tuotenumero PN 30741424 eli 1161529, esim Valvoline: 28€/litra, usassa 20usd
joka on sama kuin Pentosin CHF11S, VW/AUDI G002000/G004000, tai vastaava BMW, Saab, Mercedes, nesteet jotka perustuu Pentosin CHF11S. BG osanumero 344.
Säiliö on erikseen lokasuojan päällä jäähdytysnestesäiliön vieressä.
lähde: http://wiki.answers.com/Q/Is_Volvo_power_steering_fluid_a_mineral_hydraulic_fluid_versus_petroleum
Tuon mukaanhan Valvoline olisi siis samaa tavaraa kuin Volvon omakin öljy.
-
Vähän nostatusta... Huomasin että tehostin vähän ääntelee kääntyessä. Katsoin pimeässä katoksessa tehostimen öljyt. Auto siis kallellaan vasemmalle, jos se nyt vaikuttaa tulokseen kun tuo lattia on vino...
Tikun mukaan vähissä oli. Ostan siis lisää öljyä ja täytän täyteen. Pitääkö sitä sitten vielä ilmailla tai jotain?
Olen täysin tumpelo näissä asioissa :P
-V70 tdi -99 siis kyseessä.
Edit, taskulamppu käteen ja katsomaan, konehuone näytti ihan kuivalta eikä lattialtakaan lätäkköjä löytynyt. Huomenna siis kauppaan öljyostoksille vai suoraan korjaamolle, ei kai tuo muutaman kilometrin ajosta hajoa, i hope?
-
Ei hajoa muutaman kilometrin ajamisesta. Onko ne öljyt ihan oikeasti vaihdettu, vai onko vaan imastu pois se mitä säiliössä on ja kaadettu uutta tilalle? Mulla 855 alko narisee, imuvaihtajalla tyhjäsin säiliön, täytin uudella kamalla ja veivailin laidasta laitaan. Toistin tuon operaation muistaakseni neljä kertaa, ja narina hiljeni muttei loppunu. Loppui sitten vasta kun oli ajanu jonkin aikaa. Sen jälkeen ajoin autolla ~30 tuhatta kilometriä ilman huolia, ja ehjäksi jäi vielä kun perjantaina vein sen liikkeeseen vaihdossa.
Tuo nyt hankittu tdi narisee kans ja sama operaatio on edessä.
-
(kele kun tilttas, foorumi)
Siis kaikkeja kuitteja en jaksannut kahlata läpi mitä sille on tehty, no taidan viedä sen kaverin huoltoon huomenna, jos ei aikaa löydy niin sitten ostan öljyä ja kokeilen itse. Siis öljyä säiliöön, ruorin kääntelyä ja tarkastelua?
Edit taas, vuotaahan se nyt kun päivänvalossa asentaja kattoi sitä >:( Ilmeisesti vain joku letku tai liitos noin pikaseen kattoen, toivottavasti. Autoa ei saanut nosturille kun oli kiire joten pitää varata aika sitten.. nesteen lisäys ja toimii taast toistaiseksi.
Löytyi se lätäkkökin lattialta kun jätin auton toiseen paikkaan mihin yleensä.
-
(kele kun tilttas, foorumi)
Siis kaikkeja kuitteja en jaksannut kahlata läpi mitä sille on tehty, no taidan viedä sen kaverin huoltoon huomenna, jos ei aikaa löydy niin sitten ostan öljyä ja kokeilen itse. Siis öljyä säiliöön, ruorin kääntelyä ja tarkastelua?
Edit taas, vuotaahan se nyt kun päivänvalossa asentaja kattoi sitä >:( Ilmeisesti vain joku letku tai liitos noin pikaseen kattoen, toivottavasti. Autoa ei saanut nosturille kun oli kiire joten pitää varata aika sitten.. nesteen lisäys ja toimii taast toistaiseksi.
Löytyi se lätäkkökin lattialta kun jätin auton toiseen paikkaan mihin yleensä.
Lisäys nimenomaan noin kuten sanoit. Vaihto edellyttää vanhan lutraamista pois, uuden lisäystä, veivailua, taas öljyä pois ja uutta tilalle jne.
-
Lisäys nimenomaan noin kuten sanoit. Vaihto edellyttää vanhan lutraamista pois, uuden lisäystä, veivailua, taas öljyä pois ja uutta tilalle jne.
Jees, no kunhan saan ajan varattua niin saavat kattoa tarkemmin mikä siellä mättää. Samalla käynnillä kesäkumit alle. Nyt on vähän ruuhkaista mutta ei tuolla nyt niin kiire ole kun katon että nestettä riittää - ja kitkat alla.. Pakko sille jotain on tehdä kun ei varmaan mene leimasta läpi jos vuotaa.
Mitähän se ohjaustehostin muuten maksaa noin suunnilleen jos niin pitkälle joutuu menemään?
-
Ei tietoa. Jos on letkuliitos niin luultavasti joku hydraulipaja pystyy prässäämään siihen uuden letkun. Ei ole mahottoman kallista.
Vuotaa siis ihan oikeasti, eli jättää lätäkköä?
Vaihdoin omaan autoon eilen SynPowerit, loppu narinat ja tehostus parani hieman. Litran purkilla selviää vaihdosta, eikä tarvi alkaa loppuja edes säilömään.
-
Ei tietoa. Jos on letkuliitos niin luultavasti joku hydraulipaja pystyy prässäämään siihen uuden letkun. Ei ole mahottoman kallista.
Vuotaa siis ihan oikeasti, eli jättää lätäkköä?
Vaihdoin omaan autoon eilen SynPowerit, loppu narinat ja tehostus parani hieman. Litran purkilla selviää vaihdosta, eikä tarvi alkaa loppuja edes säilömään.
Kyllähän siinä katoksessa lätäkkö löytyi kun en ajanutkaan suoraan katokseen vaan tsekkasin lattian. Hitaasti on vuotanut ilmeisesti kun nyt vasta ilmeni. Muut nesteet kyllä tarkastelen mutta eipä ole ennen tullut ohjaustehostimen nesteongelmaa vastaan. Ja kun auto noin sentilleen samassa paikassa aina niin eipä sitä vuotoa huomaa.
No kaveri omistaa korjaamon niin eiköhän tuosta selvitä ;)
-
No kaveri omistaa korjaamon niin eiköhän tuosta selvitä ;)
Sama homma täällä päässä, jeesaa kummasti. ;)
-
Tässä tänään satuin huomaamaan,että tyhjäkäynnillä auton ollessa paikallaan rattia kääntäessä tuntuu sellainen kevyt tärinä? Ajossa ei tunnu mitään poikkeavaa muuten. Erään Volvo korjaamon huoltaja käski kokeilla onko vaikutusta,jos antaa samalla kierroksia koneeseen ja tunnustella muuttuuko tärinä vai häviääkö kokonaan. Kierroksia antaessa selkeästi tärinä lievenee,tuntuu vain hyvin vähän.
Joten ohjaustehostimen pumppu haiskahtaisi aiheuttajalta? Ei pidä mitään meteliä tehostin,ainakaan vielä. Tietty osa vaihdetaan vasta sitten,kun alkaa tosissaan temppuilla,vielähän tuo on ihan toimiva peli,mutta lähinnä kokemuksia taas kysyn.
Hammastangosta tuskin on kyse näillä oireilla?
-
Noniin,taitaapa olla ohjaustehostin vetelemässä viimeisiään.
Ihmettelin kun parin päivän auton seisomisen jälkeen auto täryyttää vähän kovemmissa vauhdeissa. Ajattelin,että mahdollisesti paskaa vanteissa. Ei tuo pieni täryytys kovissa vauhdeissa mitään,mutta ihmettelin kun hitaalla vauhdilla kääntäessä ratti tärisee ihan mukavasti ja kuuluu ihme ujellus. Auton kotopihassa ratti tärisee kuin julmettu,kun paikallaan kääntelee ja kaasua antaessa kuuluu komea ujellus kans. Kierroksia kun antaa,niin ratin tärinä hitusen vähenee,mutta ujellus kuuluu.
Joku huutelee "hammastanko ihan varmana" kohta,mutta sitä ennen sanotaan vielä tämä. Auto sammuksissa vaikka ihan pari minuuttia ja kone uudelleen käyntiin,niin ei mitään. Ei ainakaan lähellekään samanlaista metakkaa kuuluu tehostimesta.
Ja nestetasot on tarkistettu,ohjaustehostin öljyt vaihdettu (oikeat vihreät ovat),nesteet vaan vaahtoaa niin helvetisti.
Eli oireet tulee selkeästi ilmi,kun 10-20km ajelee.Käyntiin kun kylmiltään lyö ja lähtee ajelee,niin ei kuuluu mitään epämääräistä. Voiko tuo järjestelmä vetää ilmaa jostain,vai mistä hitosta tuo ohjaustehostimen nestesäiliössä tapahtuva kuplinta ja nesteen vaahtoaminen johtuu??
Tuomio on siis varmaan aika selvä,eli uutta ohjaustehostimen pumppua vaihtamaan tilalle?
-
Vaihdas kuule ensin ohjaustehostimen nestesäiliö.Siellä oli joku putki hässäkkä, joka irrotessaan aiheuttaa esim.öljyn vaahtoamista.Ja siitä ehkä johtuu nuo ylim
.äänet ynnä tärinät.
-
No mitähän hittoa... tuossa vaihtelin kesärenkaat alle ja tänään ajoin joku 30km,niin ei mitään. Sama pieni jurruutus tuntui,mutta ei mitään normaalista poikkeavaa meteliä :idiot2: Siis jotain tapahtui tuossa tunkkaamisen yhteydessä selvästi. Tuossa kun kesäpyörät oli alla,pyörittelin vähän pihassa ohjaustehostimen nestesäiliön korkki auki ja löin takas kiinni. Ajattelin sitten ennen matkaan lähtöä että kohta alkaa taas meteli,vaan ei,nyt se on ihan normaali... alkaa meikäläinen kallistua siihen,että tuolla on jossain ilmaa ollut,pitää nyt seurata että alkaako tehdä uudestaan samaa vikaa. Pumppu ei voi ihan sökö tuon perusteella olla eikä kyllä isommin tuo ohjaustehostimen nestesäiliökään ole viallinen. Mutta seurataan..
-
Siellä nestesäiliössä irtoaa sellainen messinki putki joka estää nesteen kunnollisen virtaamisen pumppuun ja siitä tulee noi oireet.
Sit se messinki putki voi mennä takaisin pohjaan sille alunperin tarkoitettuun kohtaan ja taas vehkeet rokkaa hetken.
Tyhjennä se säiliö ja ota irti ,ravistele sitä ja jos siellä on jotain irti heitä roskiin ja hanki uusi.
-
Joo,oireet on näemmä pitkän matkan ajon päätyttyä (n.100km jälkeen) vieläkin olemassa,joskin huomattavasti lievemmät. Uus säiliö ja pumppu on jo tulossapäin,joten ei muuta kun asennushommiin tuossa ensi viikon loppupuolella.
-
Mitenkä tuo ohjaustestimen öljyjen vaihto sitten kannattaa tehdä? Säiliölle paluuletkuko irti ja auto käyntiin ja uutta tilalle vai kuinka?
-
Noniin,omalla kohtaa homma selvisi jo ajat sitten,eli tehostin oli viimeisiään vetelemässä,tarvikeosa tilalle ja hyvin taas pelittää! Säiliössä ei ollut vikaa,mutta se uusittiin nyt joka tapauksessa.
-
Mitenkä tuo ohjaustestimen öljyjen vaihto sitten kannattaa tehdä? Säiliölle paluuletkuko irti ja auto käyntiin ja uutta tilalle vai kuinka?
Itse tein laiskuuttani niin että
1. imaisin säiliön kuivaksi, uutta tilalle
2. Auto käyntiin, ratti laidasta laitaan pari kertaa, auto sammuksiin
Tuota tein niin monta kertaa kuin 0.8L purkki riitti ja silläkin jo äänet siistiytyivät. Ehkä kannattaisi vähän reilummin huuhdella kuin mitä itse tein
-
Itse tein kaverin volvolle (s60) huuhtelun 2-3 kertaa talvella eikä apua ollut,seuraavalla viikolla kaveri tuli taas kylään ja halusi että huuhdellaan polttoöljyllä :D
No sitä vajaan litran sain muutamalla huuhtelulla käytettyä tehostimessa,sen jälkeen kolme-neljä huuhtelua ohjaustehostin nesteellä ja ääntelyt ja nykimiset hävisivät samantien.
Toimii edelleen.