Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kartano740 - 02.12.2021, 09:25:59
-
Terve,
Otsikon auto ei käynnisty kunnolla kun alkaa olla pakkasta -15
Joutuu sahaamaan useita kertoja, (väh 10 krt) jotta saa käyntiin ja kun lähtee käyntiin niin joutuu hieman kaasua pitämään päällä (noin 5 sek) jotta pysyy käynnissä. Kun on alle -10 niin ongelmaa ei sinäänsä esinny.
Webasto siis tällä hetkellä epäkunnossa. Eikä ole muuta lämmitintä.
Osaako missä olla vika?
-
Suuttimien ohivuoto mittaukseen, sieltä luultavasti löytyy syyllinen.
-
Ihan finaalissa ne suuttimet ei kyllä ole jos noin hyvin vielä käynnistyy. Mulla meni suuttimet vaihtoon kun ei käynnistynyt plus viidessä.. Hehkutulppien toimivuus kannattaa myös mitata.
-
Yksikin pimeä hehku vaikeuttaa käynnistystä. Jos yksi hehku on pimeä, kannattaa vaihtaa kaikki. Auttaa useampaan asiaan.
-
Komppaan edellisiä, jos pelkästään lämpötila vaikuttaa käynnistykseen, joko hehku(t) tai ohivuoto. '04 mallissa kilometrejä on jo sen verran, että ohivuotoa esiintyy. Se on helppo todeta itse vaikka parkkiruudussa kun hankkii läpinäkyvää letkua. Etsin tähän linkin missä on ohjeet.
edit: Tämän kun lukee niin homma selviää.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14337.0
Lisäksi hehkut voi testata siten, että liitin irti, johdonpätkällä konehuoneen +-liittimestä virtaa ja johdon päällä rapsuttaa hehkua, kunnossa oleva kipinöi, rikkinäinen ei.
-
Ja hehkujen testaus vain lämpimällä koneella, ne liittimen suojat murtuu helposti
-
Terve, kiitoksia vastauksista. Tänään -9 ja sama vika kylmäkäynnistäessä, lämpimällä koneella ei ongelmia. Autossa on siis 260 tkm kilometrejä.
Tänään kävi Vidan koodien luvussa ja ainoa vikakoodi Webaston puhaltimelle signaali puuttuu. Tuli ostettua puhallin kun oli hyllyssä, 370 eur. Menee reilun viikon päästä vaihtoon, pitää yrittää pärjäillä siihen asti. Onko mitä vinkkejä kun alkaa vaihtamaan puhallinta, joutuuko puskurin purkamaan edestä?
-
Oletan että sieltä tulee koko poltinyksikkö eli kaikki sisuskalut paketissa. Jokatap ardic täytyy tiputtaa alas, itse ottaisin puskurin pois tieltä. Kun ardicin kansi on irti voi hehkutulpan reiästä isolla meisselillä kammeta sisäyksikön ulos
-
Okei, onko poltin sitten yhtenä pakettina puhaltimen kanssa? Kun ainakin puhuvat että ohjainlaite on erikseen ja huitelee 500euron paremmalla puolella.
-
Okei, onko poltin sitten yhtenä pakettina puhaltimen kanssa? Kun ainakin puhuvat että ohjainlaite on erikseen ja huitelee 500euron paremmalla puolella.
ohjausboksi on eri asia ja se on ardicin ulkopuolella. Autosähkö ahoselta saa alle parin sadan käytettyjä ohjaimia
-
Ardic ohj boksi vaihettu ja pelittää. Samalla tuli tietoom 3 hehkua pimeenä ja 2 toimii ilmankos jäykkä käynnistyy. Mistä kannattas hommata hehkut, motonet sano toimittajalta ei oota kys malliin, oletteko työ mistä tilailleet?
-
Mä otin ihan autodocista halvat Densot, tulee vaihdettua useammin niin eivät ehdi jumiutua. Ton listan keräsin silloin yhteensopivista mustakoppaisen D5:n kanssa:
d5244t hehkut 11v 126mm
Brand Model
Beru GN045
Champion CH240
Denso DG-140
FAE 74218
Febi Bilstein 24095
NGK YE12
-
Kiitos listasta. Eilen tuli laitettua Boschin hehkut. Tosin motonetistä antoivat 127 mm pitkät. Nämä pitäs käydä?
-
Joo ei ne ihan millilleen olleet omatkaan, ota sit lämpimästä koneesta varovasti irti vanhat
-
Joo otin varovasti, osa tuntui aika tiukalta niin pelotti ettei katkee sisään