Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Mihkole - 05.12.2021, 17:16:09
-
Joo tosiaan b200e koneessa on käyntiropleemaa tuon k-jetronicin kanssa. Jako ja sytytys on kohdallaan mutta silti tuntuu että ei käy kaikilla pytyillä tai olis jako päin puuta. Bensapumppu on vaihdettu suodattimineen, tulpat ja tulpanjohdot vaihdettu uusiin eli kaiken periaatteessa pitäisi olla kunnossa. Onko kellään ideoita että voisiko olla määränsäätimessä vikaa tai jossain muualla?
-
Sytkäpuolelta sytytyspääte lokarin kylestä tai hall-anturi jakajasta saattas keljuilla.
-
puristukset mitattu?imuvuotoja? mm suuttimien tiivisteet?
-
Onko johdot varmasti oikeassa järjestyksessä jakajassa? Vasemmalta oikealle katsottuna 2-1-3-4.
-
Okei täytyy tota sytkäpäätettä tutkailla. Miun mielestä tuohon jakajaan ei edes ihmekyllä tule hall anturia, eikös se oo 3 johtoinen anturi mutta tuohon jakajaan ei semmosta kait tule? täytyy sekin kyllä tarkastaa paremmin. Puristuksia ei ole mitattu ja imuvuotoja ei pitäs olla, suuttimissa on uudet o renkaat. Ja johdot on oikeassa järjestyksessä jakajassa. Pitäs jostain kans saada varmaan uus määränsäädin jotta vois kokeilla toisella jos mahdollista että tuossa olis tukosta tai muutenvaan mystisesti hajonnut seisonnassa.
-
Okei täytyy tota sytkäpäätettä tutkailla. Miun mielestä tuohon jakajaan ei edes ihmekyllä tule hall anturia, eikös se oo 3 johtoinen anturi mutta tuohon jakajaan ei semmosta kait tule?
Eikö oo töpseliä jakajan alapuolella? Äkkiä vaan luulis, jos B200E 740 korissa...
-
Mittaa tuleeko ohjauspaineensäätimelle jännite, suattaapi joskus puuttua.
Siihen voi lisäilmaluistilta ryöstää ja sulake väliin jos ei tuu.
Pitäis muistaakseni tulla samasta paikasta jännite kaavion mukaan.
No siitä on 25 vuotta kun siihen joutu perehtyyn mutta kuitenkin... :o
-
Täytyy vielä tarkistaa että tuleeko jakajan alle halli. Ja missä tuo ohjauspaineensäädin on? En oo vielä mikään seppä näitten kanssa XD
-
Mittaa tuleeko ohjauspaineensäätimelle jännite, suattaapi joskus puuttua.
Siihen voi lisäilmaluistilta ryöstää ja sulake väliin jos ei tuu.
Pitäis muistaakseni tulla samasta paikasta jännite kaavion mukaan.
Pitäisi toimia ilmankin, sehän on vain lämmityssähkö ja nopeuttaa kylmärikastuksen päältämenoa.
Toki op-säädin voi hajota tai mennä jumiin, kuten itselläkin kävi. Tällöin ei yleensä joko kylmänä käy, mutta lämmettyään pelaa, tai starttaa ja pyörii hyvin kylmänä, mutta lämmettyään tukehtuu bensaan.
-
Ja missä tuo ohjauspaineensäädin on? En oo vielä mikään seppä näitten kanssa XD
(https://i.ibb.co/sJyN8gs/20211207-111423.jpg) (https://ibb.co/sJyN8gs)
Tää mötikkä imusarjan alla.
Ja tossa hallin töpseli.
(https://i.ibb.co/BZc05Bk/20211207-112105.jpg) (https://ibb.co/BZc05Bk)
-
Joo täytyy tässä lähipäivinä taas tutkia tuota jos vaikka sais tän talven lumille ajoon ton auton :D
-
Mulla oli joskus muistaakseni vm 1987 tai 1988 mallin 740 B200E eikä siinä ollut jakajassa mitään hallia. :P
Kai se sitten jotenkin muuten sen syynäs.
Jakajaan vaihdoin vaan kannen ja pyörijän+o-renkaat.
Jumissa se mullakin oli tuo op-säädin, kun ei ollut saanut aikoihin sähköä, veti aika hyvin bensaa...
No mutta ostin kun halvalla sain. :D
Eikä korjaus paljoo maksanut.
-
Joo mulla auto toimi moitteetta kun kävin hakemassa, noin 3 viikkoa seiso kun vaihdoin kardaanin tukilaakerin, jakopään stefat ja kaikki hihnat. Sitten kun remontin jälkeen starttasin ei enää käynyt kunnolla. Nyt siihen on tosiaan jo vaihdettu tulpat, johdot, bensapumppu, bensasuodatin ja suuttimien o renkaat eikä vieläkään pelaa.. Pitää tutkia tarkemmin
-
Jako pielessä tulpanjohdon väärin tms
-
Onko noin
(https://i.ibb.co/V3xV890/distributor-wires.jpg) (https://ibb.co/V3xV890)
Jos siinä on renix sytkä niin ei varmaan oo hallia vaan lukee vauhtipyörää eikä jakajan kääntelynkään pitäis vaikuttaa sytkään.
Jako varmasti nokalla merkissä, ettei suoraan ylhäällä?
(https://i.ibb.co/0jj8gDV/lataus.jpg) (https://ibb.co/0jj8gDV)
Vaiha jakajan kansi ja pyörijä kans.
-
Vianhakua voisi vähän selventää sekin, onko ongelma jatkuva, vai paraneeko tai huononeeko koneen "käytyä" jonkinaikaa.
Eipä silti, itelle tuli aikoinaan aika pahoja käyntihäiriöitä kylmänä, rötäs ja paukku niinkuin olis ollu pari pyttyä pois ketjusta tai tosiaan jako päin persiaa. Kun sai jokusen minuutin kaasuteltua/pidettyä käynnissä niin asettui ja toimi lämpimänä suht normaalisti.
Vaihdoin silloin loputkin syttyosat ja ongelma poistui. Muistaakseni syttykiven vaihdolla oli radikaalein muutos. Noita oli silloin useampaa mallia tyrkyllä, joten kannattaa tarkistaa pinnien lukumäärät ja varaosanrot entisestä, jos alkaa vaihtamaan.
Jos ei hallia ole, niin kaippa se vauhtipyörän anturikin osaa vikaantua, että sekoaa sytytyshetkistä?
-
Joo tulpanjohdot on just noin ja jakokin on tuolla tavalla kun kuvassa, pitää huomenna vielä kyllä tarkistaa ettei olis päässy nokkapyörästä ohjuritappi katkeamaan...
Ja joo pitää koittaa vaikka käytellä autoa muutama minuutti ja kahtoo rupeeko toimimaan lämpimänä
-
Ohjuritappi ei ollut poikki ja jako on edelleen oikein.. Sain kuitenkin selvitettyä että ilmeisesti tuossa onkin hall-anturi, eli täytyy sekin vaihtaa virranjakajan kannen ja pyörijän kanssa. Onko näissä siis niin että samassa koneessa ei ole molempia antureita eli on vain joko vauhtipyörän anturi tai halli?
-
Yks niistä voi toimia. Jos osia on muista vehkeistä lainattu voi lohkossa ollakkin ykk anturi mut tuskin. Se olis vauhtipyörän päällä kannen takana.
-
Hall indikoi usein vikaantumistaan varvikellon viisaria pilkkimällä.
Itellä ei tosin siinä ollut muita oireita, kuin pätkäisy aina 3500 kierroksen kohdalla. ???
-
Joo tosiaan vaihdoin tuohon vehkeeseen vihdoin sen hall-anturin, virranjakajan pyörijän ja kannen. Mitään muutosta ei käyntiin tullut... Pitää vielä ensiviikolla laittaa bensapumppu kunnolla pohjaan kiinni että voi auton ajaa ulos ja kokeilla käyttää lämpimäks. Alkaa vaikuttaa siltä että ei ole sytytysvika vaan ruiskun puoleen alkaisi kääntyä.
-
Imuvuoto?
Imusarjan tiiviste 2 kanavan kohdalta :))
Ruuttaile kliineriä käydessä sinne, muuttuuko käynti?
-
Joo olin kokonaan unohtanut vaihtaa tiivisteen imusarjaan vaikka uus sellane pöydällä oottelee XD Täytyy ensviikolla sekin vaihtaa ja kokeilla sit
-
Imusarjasta lähtevät alipainelinjat vois kanssa tarkistaa, että ovat kiinni/kunnossa.
-
Jos vianhakua helpottaa, niin tässä k-jetin käynti kun nokan ajotus on hypännyt 2 hammasta pieleen ja imusarjan tiivisteessä kevyt vuoto.. ;D
https://www.youtube.com/watch?v=4o2k5byvA6o
-
Päivitystä pitkän ajan jälkeen. Tosiaan vehje käytettiin lämpimäks ja ei vieläkään ruvennu käymään kunnolla. Infrapunalämpömittarin mukaan 2 ja 3 pytty ei käy ollenkaan kun eivät lämpene normaalisti verrattuna 1 ja 4 pyttyyn. Seuraavaks täytys mitata ne puristuspaineet ja jos kaikki kohdallaan palataan takas nollapisteeseen ettei ole mitään hajua missä vika mahtais olla.. :/
-
Vika luultavasti paikannettu, puristuspaineet karannut ainakin 2 pytyltä. 1 pytyssä normaalit reilu 8bar mutta 2 pytyllä alle 1. Täytyy kansi ottaa irti ja tutkailla
-
Tsekkaa ensin ettei venttiilit kanna
-
Joo täytyy kattoo, villi veikkaus kuitenkin että kannentiiviste ois entinen
-
Vois kuvitella pukkaavan tuossa tilanteessa tolkusti painetta jäähdytysjärjestelmään?
-
Sitä itsekin ihmettelin ja todettiin vääräksi veikkaukseksi... En tiedä miten mahdollista mutta ottanut venat mäntään kiinni ja solmussa... Eikös näissä b200 koneissa pitäis olla mahdotonta? Noh koneistamo hoitaa homman vaikka vähän kalliiksi tuleekin
-
B200E ei ole vapaasti pyörivä niin ottaahan ne.
Vois kuvitella pukkaavan tuossa tilanteessa tolkusti painetta jäähdytysjärjestelmään?
Ei tee jos on mennyt pyttyjen välistä.
-
Miten se on sen tehny kun sanoit että jako on kohdillaan eikä tappi nokalta ole poikki?
Ei mee mun jakeluun. ELK
-
No eihän se jako nyt vaan ole ollut kohillaan. Joskus sitä vaan on vaikea myöntää että mokia sattuu.... ;)
-
Nyt on kyllä mielenkiintoinen tapaus, jos on lyönyt kahdelta (?) pytyltä venttiilit solmuun, ja käydä purpatellut sen jälkeen vielä lopuilla... ???
Eihän nyt ole mahdollista, että remminlaiton jälkeen olisi ollut kiristimen kanssa jotain feelua, joka olisi ensistartissa mahdollistanut riittävän jaon hyppäyksen?
-
Muistin tässä asiaa pähkäillessä että sillon kun jätettiin seisontaan ja rempattiin jakopää huomattiin että nokkapyörän "ohjuritappi" oli mennyt poikki, eli se on voinut nasauttaa viimesillä ajoilla ennen remonttia sen "huomaamatta" paskaks..
Edit: Ja olen senverran amatööri vielä näissä että kyllä viisaammille myöntäisin jos se jako on ollut pielessä mutta kun vaan ei ole. Sillon jakopäätä purkaessa ei tullut katsottua ennen hihnan ja nokkapyörän irroitusta oliko se kohdallaan vai ei. Vasta nokkapyörän irroituksen jälkeen huomattiin että se tappi oli poikki ja luultavasti jako vituillaan mutta silloin sitä ei sen kummemmin jostain syystä ihmetelty
-
Nyt on kyllä mielenkiintoinen tapaus, jos on lyönyt kahdelta (?) pytyltä venttiilit solmuun, ja käydä purpatellut sen jälkeen vielä lopuilla... ???
Eihän nyt ole mahdollista, että remminlaiton jälkeen olisi ollut kiristimen kanssa jotain feelua, joka olisi ensistartissa mahdollistanut riittävän jaon hyppäyksen?
Ja voi olla mahdollista mutta en usko että kiristimessä olis ollu mitään vialla kun ensistartin jälkeen se jako ja hihnankireys tuli tarkistettua aikalailla toistakymmentä kertaa eikä se ollut siitä mihinkään muuttunut
-
Kaikki yhden putkisokan takia, nokan pultti ollut löysällä.