Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Speedy Gonzales - 05.12.2021, 18:07:21
-
Morjesta elikkä otsikon autosa semmonen ongelma että ei tuu sisälle lämmintä ilimaa vaikka moottorinlämmöt lähes normaalit ja puhallin toimii. Miten tuosa toimii tuo lämmitys systeemi onko siinä vesiventtiili millä ohojataan kennolle menevää nestettä?
-
Lämppärinkennolla on täysi kierto koko ajan. Yleisin vika on tukkeutunut kenno.
-
Ok minkälaisilla konsteilla se ois hyvä puhistaa vai onko se vaihettava uuteen?
-
Ihan ensimmäiseksi kokeile puhaltaako kuumaa, kun käännät nupit ihan kuumalle niin silloin ohittuu se sisälämpötilan anturin virka.
Jos tulee kuumaa "riittävästi" niin ok ja jos ei, niin sisälämpötilan anturit tukossa/rikki tai kenno tukossa tai ilman ohjausläpät vaatii kalibroinnin.
Kennon toimivuutta voi myös kokeilla onko konehuoneen puolelta molemmat kennolle menevät letkut yhtä lämpimät/kuumat, kun puhallin sisältä kuumalle käännettynä... eli ottaako se kennon läpi virtaava ilma lämpöenergian vedestä.
Epäselvästi selostettu... sori... :-[
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=15246.15
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=92770.0
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=130461.0
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=73914.0
-
Mikä se on kun sanoit että moottorinlämmöt lähes normaalit?
Ei tule lämmintä, tuleeko yhtään ja jos tulee, onko haaleaa vaan?
Omassa lämpömittari jäi neulanleveyden vaille norm. ja lukijalla katsoessa lämmöt oli vain n.81-82°.
Paikallaan käyttelemällä sai lämmöt normaaliin niin johan tuli lämmintä!
Termarivika.
-
Ok minkälaisilla konsteilla se ois hyvä puhistaa vai onko se vaihettava uuteen?
Paras keino on vaihtaa uusi.
Mikä se on kun sanoit että moottorinlämmöt lähes normaalit?
Termarivika.
Tämähän se on mikäli neula ei ole puolivälissä kuten kuuluu.
Joskus on harvoin saa vaihtaa molemmat samaa kyytiä.
-
No se normaalilämpö oli oletus ku lämpimimmillä kelleillä ollu viisari suoraan ylöspäin ja nyt ku oli 27 pakkasta niin pari viisarin paksuutta alle sen ja se mitä sieltä sisäräppänöistä tuli oli meleko viiliää ja lämpötilan säätönupit oli täysillä. Elikkä termostaatti vikkaan viittais?
-
No mun mielestäni joo. Termarit on kulutustavaraa.
Viimasuoja olis kans kiva, ainakin dieselissä.
https://www.virtasenkauppa.fi/maskisuoja-volvo-v70-2001-2007-tammer-suoja-30558
Tuolla saa sen ala aukon kans tukkoon, tekeehän ton itekin mustasta retkialustasta ja nippareilla kiinni.
-
Termari vika näkyy yleensä ajaessa niin että lämmöt laskee kun ajoviima jäähdyttää paikat ja termari ei sulkeudu.
-
Täytyy vaihtaa se termostaatti ja puhistaa se sisälämpötilan anturi. Kiitoksia neuvoista.
-
Onko tietua kenen valamistajn tekemä on orkkis termostaatti? Kannattaako muun merkkistä ees suunnitella ku alakuperästä?
-
Ei varmaa mut veikkaan Wahler, Hella, Behr tai mahle. Wahler ehkä se originaali?
Kyllä kai siellä menee joku suht. tunnettu merkki.
Omaan bensavehkeeseen just laitoin Gates termarin, senkin joku muu valmistaa mutta toimii ainakin vielä.
Kaikkihan ne joskus väsyy, nimekkäät ehkä myöhemmin..? *kahvia->
-
Bensa 4cyl vehkeeseen Gatesin laatikossa myydyn termarin valmistajana oli Motorad ja samanmerkkinen oli autossa ollut entinenkin.
Molemmissa termareissa stanssattu teksti Germany.
.
-
Ok täytyypä kokkeilla tuota gatesia ei oo ainakaan kallis ku kympillä näyttäs saavan.
-
Kyllä kuullostaa ihan selkeästi kennovialta. Meillä oli juuri samat oireet ja kennon vaihdon jälkeen puhaltaa kunnolla kuumaa vaikkei viisari ole lähellekkään keskellä ja testerin livedatan mukaan esim. 70 astettakin riittää tuottamaan huomattavan kuumaa ilmaa.
Tietysti jos ei lämmöt nouse normaaliin niin termostaatin vaihdolla voi olla järkevintä aloittaa mutta epäilen ettei sillä tule kuntoon.
Jos kennon vaihtoon joudut niin suosittelen Behr/Hella/Mahle tuotetta. On täsmälleen sama kuin Volvon originaali, ainoastaan Volvon merkki on hiottu pois. Saksasta tilaten toimituskuluineen ~90€ tuli hintaa.
Teoriassa vikahan voi toki olla muuallakin (ilmankierto, kiertääkö kennon kautta vai sekoittuuko kylmää puhallusilmaan?)
Kennon vaihtotyökään ei kauhean paha rasti ole. Itse linttasin vesiletkut konehuoneen puolelta jolloin nesteitäkään ei tarvinut tyhjentää. Videoihin vaihdosta kannattaa tutustua niin tietää jipot jo etukäteen.
-
Ok itekki tuosa mietin että voiko se moottorin lämpö nuin palijo vaikuttaa sisätilan lämpöön kun toisesa autosa ei volvo oli myös termostatti vikaa eikä lämmennyt kuin n. 80 asteeseen ja sisälle kyllä tuli riittävän lämmintä 25 asteen pakkasellaki. Nyt vaihoin kokkeilumielesä gatesin pelekän sisuksen termostaattiin saa nähä auttoko ei oo vielä päässy testaan ku välijäähytin on rikki ja uutta ootellaan.
-
Omassa -03 mustakoppa D5:ssä totesin että mittarin neula ei 20 asteen pakkasella enää kaupunkiajossa pysy normaalilämmössä. En ole tutkinut vielä ylävesiletkun lämpöjä, mut taitaa termari vähän jumittaa aukipäin. Sisällä kyllä tarkenee vielä ja maantieajossa toi on normaaliasennossa. Mites teidän vehkeet näillä ilmoilla, putoaako lämmöt valoihin pysähtyessä?
-
Kyseessä harmaa koppanen 06 D5 V70, lämpiää myös vähän hitaanlaisesti. Molemmat reiät maskissa tukittu. Useamman kilometrin saa ajaa ennenkun kajuutta on lämmin. Edellinen 03 D5 V70 lämpeni näin jälkikäteen aatellen nopeammin, mutta oli myös hieman isompi ruokanen. Voiskohan se litran kulutus ero vaikuttaa sen verran lämpiämiseen? Sisätilan anturi putsattu viime syksynä, samalla kun lämmityslaitteen kenno vaihdettu.
-
2006 D5 (D5244T4) XC70 tuli vaihdettua termari uuteen. Ei tahtonut lämpömittari ilman ardicia pysyä kuin 1/4 kohdalla -10c pakkasella. Vaihto ei ollut paha homma: Vedet laskea syyläristä kuskin puolella olevasta 13mm propusta pois, ohjaustehostimenpumpusta pultit irti ja kääntö letkuineen syrjempään, termarikotelosta kaksi letkua irti, sitten biltemasta hankitulla pitkällä T40 100mm torx-päällä kaksi termarikotelon pulttia auki, ja kotelon saa pois. Kasaus samalla tavalla, paisuntasäiliön kautta täyttää uudet nesteet sisään ja kone käyntiin, puristelee ylä-ja alavesiletkuja koneen käydessä, antaa käydä lämpöiseksi seuraten nesteen tasoa, sammuttaa ja täyttää tarvittaessa. Itse käytän Zeron keltaista long life -pakkasnestettä.
Termarin koteloineen ostin KL-varaosista, oli Gatesin paketissa. Nyt nousee ajossa lämmöt todella nopeasti puoleen väliin mittaria, testerin näyttäessä jäähdytysnesteen lämmöksi 96c alkaa lämmöt laskea.
-
Mikäs oli suomipioneerin uuden termarin astelukema?
Ihan vaan mielenkiinnosta... ELK