Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Sketsi - 10.12.2021, 20:08:24
-
Hei, tuli ostettua vm -13 V60 2.4 D4 awd pikkufarkku ja nyt miettinyt tuota kulutusta joka on seka ajolla pyörinyt 8.5l/100km. Onko tuo ihan normaalia kyseiselle autolle? Autolla ajettu 226t. Luulis nyt noin pienen kipon menevän sinne 6l-7l väliin.
Jokunen vuos sitten oli D3 koneella oleva XC60 ja siinä oli kulutus samoja luokkia ja oli kummiski eri sekmentin autosta kyse.
Onko noista STP Diesel injector cleanereistä / STP Ultra 5in1 Dieseljärjestelmän puhdistusaineista yms, mitä saa vaikka Motonetistä niin mitään hyötyä?
-
Vähän reilulta kuulostaa. Onko kaikki ilmiselvät paikat tarkistettu? Esim. Ettei jarrut laahaa?
-
Mulla kulutus pyörii 7,2-11,2 välissä. Luonnollisesti nyt kun Webasto käy kaksi tai kolme kertaa päivässä ja ajo paljolti työmatkaa taajama-alueella, kulutus on korkea. Seiskan alle en ole päässyt missään vaiheessa. Auto ollut kohta puoli vuotta omistuksessa. Asuntovaunu perässä haarukka pyörii 10,8-14,1 välissä.
Auto -15 V60 D4 AWD.
-
Kulutus riippuu suuresti ajotavasta ja onko se nurkissa pyörimistä vai maantieajoa. Minulla V70 D3 2011 vuoden keskikulutus on (auton oman laskimen mukaan) 5,6 l/100km. Ajoni on pääasiassa maantiellä, eikä lainkaan piip-rallia.
-
2011 D5 awd, aika seka ajoa, enemmän kaupunkia mitä maantietä. Reilua 8l vie näin talvella. Ei nämä volvot mitään pieniruokasia ole.
-
Vähän reilulta kuulostaa. Onko kaikki ilmiselvät paikat tarkistettu? Esim. Ettei jarrut laahaa?
Jarruista ei kuulu ajon aikana että laahais. Levyissä on pykälää aika pahasti jo. Taidan jarrurempan tehdä jossain vaiheessa. Katsastuksessa käynyt 2kk sitten ja jarrujen mittaus antanut seuraavat lukemat.
Etuakseli Vasen 3,3KN Oikea 3,2KN ero 3% Sallittu arvo 30%
Takaakseli Vasen 2,6KN Oikea 2,3KN ero 12% Sallittu arvo 30%
-
Nyt on 10tkm kilometriä takana. Toinen trippi nollautunut hetki sitten ja sen nollasin kun ensimmäisen kerran tankkasin.
Volvo Cars-sovellus näyttää keskikulutukseksi 7,7 ja ABC-mobiili näyttää todelliseksi keskikulutukseksi 9,8. Nämä molemmat keskikulutukset sisältävät asuntovaunureissut (1600kg kaksiakselinen vaunu, n. 2800km).
-
https://www.spritmonitor.de/en/detail/814223.html (https://www.spritmonitor.de/en/detail/814223.html) Tuolla mun ex-V60:n kulutusseuranta yli 4 vuoden / 110000km ajalta. D5 AWD, ajot pääasiassa sekalaista pk-seudulla eli keskinopeudet n. 48-55km/h paikkeilla. Viimeiset 2,5 vuotta Lisäätehoa.fi softalla.
-
https://www.spritmonitor.de/en/detail/814223.html (https://www.spritmonitor.de/en/detail/814223.html) Tuolla mun ex-V60:n kulutusseuranta yli 4 vuoden / 110000km ajalta. D5 AWD, ajot pääasiassa sekalaista pk-seudulla eli keskinopeudet n. 48-55km/h paikkeilla. Viimeiset 2,5 vuotta Lisäätehoa.fi softalla.
Pienemmällä näyttäs menevän toi sun Ex D5. Oletin että tämä D4 olis pikkuruokainen ja luin Tuulilasin artikkelin ja keskustelu palstoja missä oltiin päästy huomattavasti pienempii lukemiin kuin 8.5l/100km. Mikähän siinä syö niin paljo soppaa? Sen nyt huomannut ku oli tosi kylmiä kelejä (-20) että työmatkat 18km suuntaansa ni moottorin lämmöt nousi noin puoliväliin. Pitää ajella motarilla kunnolla että sai lämmöt nousee, mutta se taitaa olla dieselin "ominaisuus". Nyt ku lauhtui kelit ( -3) niin lämmöt nousi normaaliin ihan perus kaupunki köröttelyssä.
-
Noille 5 pyttysille maistuu kakku. Mulla on 2008 v70 d5 menny talvella parhaillaan 18 litraa sataselle kun kovat pakkaset oli yli kuukauden putkeen ja lyhyitä taajama ajoja ja wepasto huutaa kokoajan.
-
Vertailuna V70 D3 2011 "todellinen kulutus" ( tankatut litrat/ matkamittarin mittaama matka) keskimäärin 6,89 l/100 km, 70000 km otanta. Ajotietokoneen ilmoittama kulutus 0,5 - 1 l vähemmän.
4WD:t tietty vie enemmän.
Edellinen V70 2,5 TDi 1998 "todellinen kulutus" 6,42 l/100 km, 396000 km otanta. Eli aina ei kehitys mene eteenpäin.
-
Eipä noissa xc60 ja v60 awd taida olla muuta eroa kuin maavara ja kosmeettisia eroja. Matalempi auto kyllä pitäis mennä vähän pienemmällä niin putsaa maf ja map anturi ainakin niin pitäisi vaikuttaa jos ne on likaiset. Rengaspaineet ja muut semmoiset perus asiat kans kannattaa tarkistaa jos ei ole katottu.
-
Pienemmällä näyttäs menevän toi sun Ex D5. Oletin että tämä D4 olis pikkuruokainen ja luin Tuulilasin artikkelin ja keskustelu palstoja missä oltiin päästy huomattavasti pienempii lukemiin kuin 8.5l/100km. Mikähän siinä syö niin paljo soppaa? Sen nyt huomannut ku oli tosi kylmiä kelejä (-20) että työmatkat 18km suuntaansa ni moottorin lämmöt nousi noin puoliväliin. Pitää ajella motarilla kunnolla että sai lämmöt nousee, mutta se taitaa olla dieselin "ominaisuus". Nyt ku lauhtui kelit ( -3) niin lämmöt nousi normaaliin ihan perus kaupunki köröttelyssä.
Talvella vie kaikki autot huomattavasti enemmän kuin kesällä. Onko kesälläki ollut 8.5 luokkaa?
-
Sekalaisessa ajossa neliveto haukkaa polttoainetta ja viisi pyttyä.
BG tai Forte tankkiin, eri tasolla ovat kun Stp.
Termostaatin vaihto, samalla uudet nesteet jos ei ole lähiaikoina vaihdettu.
-
Et maininnut onko kulutuslukema mitattua vai auton ilmoittamaa. Webasto ottaa osansa pakkasilla ja sitähän ei auton tietokone näytä.
Mutta noin äkkiseltään ei minusta mitenkään ihmeellisen suuri kulutus vitosdieselille jos vähänkin raskaamalla jalalla ajaa ja/tai sattuu osumaan vaikka dpf:n regenerointi tuohon mittausjaksoon.
-
Talvella vie kaikki autot huomattavasti enemmän kuin kesällä. Onko kesälläki ollut 8.5 luokkaa?
Auto ollut vasta muutaman viikon niin en tiedä kesän lukemia. Matka ajossa näytti 5,5l - 6l luokkaa.
-
Eipä noissa xc60 ja v60 awd taida olla muuta eroa kuin maavara ja kosmeettisia eroja. Matalempi auto kyllä pitäis mennä vähän pienemmällä niin putsaa maf ja map anturi ainakin niin pitäisi vaikuttaa jos ne on likaiset. Rengaspaineet ja muut semmoiset perus asiat kans kannattaa tarkistaa jos ei ole katottu.
Täytyypä puhdistaa kyseiset anturit. Kiitos infosta.
-
Ajotyyli vaikuttaa niin kuin kaikissa autoissa. Itsellä oli S60 D5 AWD ja se vei sekailessa ajossa 8 pintaan. Himmailemalla veisi ehkä vielä vähemmän. Sama nykyisessä S90, edelliseen työpaikkaan ajaessa työmatkojen kulutus oli 10l satasella. Mikä on paljon 2 litraiselle dieselille. Vähän rauhoitti ajotapaa niin 7.9l. Maantiellä molemmat saa menemään helpost 5 alkaviin lukemiin.
-
Laskennallisen kulutuksen kanssa tankatessa saa merkittävän heiton aikaiseksi. Erään kerran tankatessa laskeskelin päissäni ensimmäisen pistoolin naksahduksen jälkeen maantiekulutukseksi 5,xx ja sen jälkeen sinne meni vielä ~1,5 litraa joka nosti laskennallisen kulutuksen yli seitsemään litraan.
-
Ajotyyli vaikuttaa niin kuin kaikissa autoissa. Itsellä oli S60 D5 AWD ja se vei sekailessa ajossa 8 pintaan. Himmailemalla veisi ehkä vielä vähemmän. Sama nykyisessä S90, edelliseen työpaikkaan ajaessa työmatkojen kulutus oli 10l satasella. Mikä on paljon 2 litraiselle dieselille. Vähän rauhoitti ajotapaa niin 7.9l. Maantiellä molemmat saa menemään helpost 5 alkaviin lukemiin.
Se vaikuttaa tosiaan paljon. Mulla tais olla V60:n pienin lukema karvan yli 6 kun ajoin Itä-Suomesta tyhjä kärry perässä ruuhkasuomeen, vakkarissa mahdollisuuksien mukaan 93-95km/h jolloin todellinen jossain 90-92km/h. Vakioreitit pk-seudulla sai aikaan tuon 7,51l/100km keskiarvon tyyliin taajamaa muutama kilsa, motaria tai kehäteitä vaikka 15km, kaupunkia muutama kilsa / suunta. Muutama täyskaasukiihdytys/päivä, muuten rauhassa ja vakkari päällä jos mahdollista. Heittely talvella välillä ysi ja kesällä taas lähemmäs seiskaa.
-
Ajotyyli vaikuttaa niin kuin kaikissa autoissa. Itsellä oli S60 D5 AWD ja se vei sekailessa ajossa 8 pintaan. Himmailemalla veisi ehkä vielä vähemmän. Sama nykyisessä S90, edelliseen työpaikkaan ajaessa työmatkojen kulutus oli 10l satasella. Mikä on paljon 2 litraiselle dieselille. Vähän rauhoitti ajotapaa niin 7.9l. Maantiellä molemmat saa menemään helpost 5 alkaviin lukemiin.
Oliko nämä siis mitattuja lukemia?
-
Tässä on nyt 70km työmatkalla havaittu ajotavan ja kelin vaikuttavan paljon. Alimmillaan saa -14 xc70 awd:n menemään 5.6l.
Sitten jos polkee menemään ylinopeuksilla, niin kulutus menee 6.5-7,5.
Tasainen hyvä tie on työmatkani, suurimmaksi osaksi 80 aluetta. Pieniä 100 pätkiä toki on, mutta rekkaliikennettä paljon, jolloin vakkari kannattaa pitää siinä 84 kmh.
Viikonloppu reissuilla, kun on perhe kyydissä ja takakontti täynnä tavaraa tiestö mäkistä, niin alle 7 litraan on vaikea päästä.
Nämä on mitattu ajotietokoneen, laskimen, sekä vdd donglen logbookin kanssa. Aika hyvin pitävät kaikki nuo paikkansa, korkeintaan 0,2 heittoja toisiinsa.