Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Rautakopra - 18.12.2021, 18:58:42

Otsikko: 2004 D5 XC70 resonointi kojelaudasta
Kirjoitti: Rautakopra - 18.12.2021, 18:58:42
Moro!

Ihan vastaavanlaista ongelmaa en aikaisemmista keskusteluista löytänyt, joten tein suoraan uuden aiheen. Volvoilla kurvaillessa erinäiset sisutan nitinät ja niiden metsästely on tuttua puuhaa, mutta nyt talven mittaan on kehkeytynyt sellainen pärinä, ettei tätä enää ainakaan radion volumenappulalla "korjata". Ääni tuntuisi kuuluvan aikalailla kojelaudan keskivaiheilta. Ääni osaa kuitenkin kajuutassa sen verran mukavasti kantautua, ettei tämän pärinän lähdettä ole löytynyt useiden tuntien tutkistelusta huolimatta. Ääni kuuluu parhaiten tuollaisissa pienissä kiharoissa, joita nyt talviaikaa löytyy melkein jokaiselta lumipeitteiseltä tieltä. Nakkaan tähän vielä mukaan linkin videoon, jossa ääni aika hyvin kuuluu.

Linkki videoon: https://vimeo.com/658155559

Ääneen kiinnitin ensimmäisen kerran huomiota juuri ensilumien aikaan. Samaan saumaan autoon vaihdoin myös iskunvaimentimien ylätukikumit (xc90 mallin vahvemmat) ja kallistuksenvakaajan päätytangot. Epäilin aluksi tietenkin että näiden vaihdossa olisi jäänyt jotain löysälle, mutta niin vakaajat kuin iskaritkin on tarkistettu nyt useampaan kertaan ja siellä pitäisi kaiken olla ok.

Listaa mitä kaikkea on jo tähän mennessä tarkistettu ja kiristelty. Hanskalokero, mittaristo, a-pilarin muovit, kojelaudan kaiutin, radio, ilmastoinninohjauspaneeli, lokasuojan ja puskurin muovit, pohjapanssari, tuulilasin vesikouru ja -putket, tuulilasinpyyhkijöiden moottori ja -linkusto, pakoputken pellit, etupään pyöräntuennat, tuulilasinpesimen letku konepellissä, ohjaustehostimen-, letkulämmittimen ja polttoaineletkut, pohjapanssari, apurungossa oleva värinänvaimennin, flekti, jarrukilvet / jarrusatula.

Ihan muutaman kerran on päässyt innoissaan koeajolle jonkun palikan kiinnityksen petrauksen jälkeen fiiliksellä " no nyt se ei voi enää rämistä! ", into hiipuu mutta räminä ei! Monta muuta pientä nitinää ja natinaa tässä on kuitenkin ns. vahingossa tullut fiksattua itse ongelmaa etsiessä.

Tänään alkoi olla omat ja lainatut ideat sen verran hyvin lopussa, että päätin napata koko kojelaudan irti. Irroitus sujui ongelmitta ja ilo oli suuri, kun kojelaudan ja tuulilasin välissä oleva pitkä kumitiiviste makasi kojelaudan alla täysin irrallaan. Myös mittariston takaa löytyi yksi kiinnike joka hieman antoi ääntä. Muutoin koko kojelauta, ilmaputket jne. tuntui olevan hyvin räminävapaata rakennelmaa. Eikun kojelauta kasaan ja varmoin ottein kojeajolle - ja rämisee yhä!

Nyt on omat, kavereiden ja keskustelufoorumeilta lainatut ideat käytetty ja hyvä uusia otettaisiin enempi kuin mielellä vastaan. Pahoittelut pitkästä selostuksesta, mutta tuossa on hieman pohjaa mitä ongelman eteen on jo tehty. Kiitoksia jeesistä jo etukäteen!
Otsikko: Vs: 2004 D5 XC70 resonointi kojelaudasta
Kirjoitti: laatikkovika - 18.12.2021, 21:03:00
Hipasuja ei lasketa mutta omassa pärräs ilmastoinnin putki siellä tulipellin reunassa. Tais pärrätä siihen toiseen putkeen, en varmasti muista...
Vähän aikaa tuli haettua.
Oot käyny niin paljon läpi ettei siellä enää paljoa ole jäljellä.
Otsikko: Vs: 2004 D5 XC70 resonointi kojelaudasta
Kirjoitti: Rautakopra - 18.12.2021, 21:17:38
Ilmastoinninputkiakin konehuoneen puolelta on kopeloitu eivätkä ne ainakaan tyhjäkäynnillä tunnu resonoivan. Voisi kuitenkin kokeilla vielä vaikka jollain tallalla niitä vähän tukea ja käydä testilenkillä, että muuttuuko ääni. Nehän ne kyllä juuri tuonne suunnalle kabiiniin ääntä antais.

Kiitokset vinkistä, päivittelen kommenttia oliko vaikutusta.

Edit: Ilmastoinnin putket tsekattu, eivät olleet syypää mun hymyyn saatika Volvon räminään. Hiukan antoivat nekin kyllä periksi, joten kiinnitelty niitäkin nyt paremmin.

Samalla huomasin, et jakopääkopan takamuovi elää aika reippaasti. Oli irti aiemmin tänä vuonna nokka-akselin stefan vaihdossa ja yksi pultti oli päässyt hiukan pakittamaan. Kiristäessä napsahti pirulainen sitten kokonaan katki, mutta sai onneksi nysän nitkuteltua takakautta pois, oli onneksi se ylin pultti joka tulee sinne nokkapukin tienoilla kiinni. Uutta pulttia kiinne ja jatkossa nuokin sitten lukitteella, niin eivät löydä tietään jakopään väliin pyörimään.

Ihmettely jatkuu huomenna, kyllä se vaan sitkeästi sieltä kojetaulun/tulipellin paikkeilta tulee. Tämän päiväisen kojelaudan irroittelun ja tutkimisen jälkeen en vaan jaksa uskoa, että sinne mitään olisi löysälle jäänyt. Puhaltimenmoottoria en ole irroittanut, siellä jos on jotain irti niin setän osaisi kantautua ilmaputkia myöten etiäpäin. Eli se on  seuraava purkukohde. Jos porukalle launtai-iltana tulee vaikkapa pikku simoissa vielä parempia ja lennokkaampia ideoita mieleen mitä muuta tsekkailla, niin otetaan ilolla vastaan.

Tuohon kojelaudan purkuun vinkkinä ja rohkaisuna jos jollekkin tulee joku tarve purkaa tuota pirulaista irti, ei ole ollenkaan niin paha rasti kun vois kuvitella. Vajaa pari tuntia meni rauhallisesti purkaen ja osien paikkoja merkkaillen. Kasaus otti ehkä kolmisen tuntia kaikkine ihmettelyineen.

https://youtu.be/FTGOYSCzPxM

Tuon videon avulla pääsi aika pitkälle soveltamaan. Omassa xc70:ssä tuohon s60 verraten taisi ainostaan ratin bägin irroitus olla ruuveilla tuosta videosta poiketen. Ja a-pilarien muovien nyppäys kannattaa tehdä iisisti, klipsien jälkeen paneeli on kiinni vielä paksulla nippusiteellä, joka irtoaa korista kun kääntää 90 astetta. Kojelaudan pakitin vain vaihdekepin nupille asti enkä nostanut kokonaan autosta pois. Jos on tarve nostaa kojelauta kokonaan autosta pois, niin vaihdekepin irroitus tekis tuostakin varmaan helpompaa.
Otsikko: Vs: 2004 D5 XC70 resonointi kojelaudasta
Kirjoitti: Rautakopra - 19.12.2021, 18:38:40
Muutamat tunnit auton kimpussa hääritty. Auton alla sen verran tarkkaan ja pitkään kopeloitu, ettei sieltä enää mitään uutta ihmeteltävää löytynyt. Yhtä jarruputkea ja ahtoputkea kiinnittelin hieman jämymmin, mutta ei vaikutusta. Myös vänkärin sisälokari päästelty irti ja sen sisältä hälyttimen sireenin johto ja pesimenletkut kiinnitelty paremmin, ei apuja.

Konehuoneen puolelta purin vielä toistamiseen pyyhkijöiden kaukalon pois ja kävin koeajolla ilman pyyhkijöiden moottoria ja linkustoa, yhä rämisee. Myös se linkuston alla kulkeva johtokouru ja sieltä lähtevät vesikourut kiinnitelty paremmin, mutta ei ollut tuostakaan apuja.

Sisustan puolelta purin uudelleen hanskalokeron, radion ja kojelaudan kajarin irti. Pitkä testilenkki heitetty ja vaikka mitenpäin kojelaudan sisältä kopeloi, ei ääni muutu mihinkään. Alan olla aika varma, että ääni kuuluu kuitenkin konehuoneen puolelta eikä kabiinin sisältä, vaikka siltä kuulostaakin.

Iskarin ylätukikumien vaihdon olen tutkinut pariinkin kertaan, että iskarin siipimutteri ja ylämutteri on tiukalla. Tolppia en ole kuitenkaan autosta vielä uusiksi irrottanut ja taidanpa sen tehdä huomenissa. Tuli mieleen, että voisiko tuon xc90 mallin vahvemmat tukikumit olla aavistuksen kaposemmat ja jäisivät löysälle, vaikka siipimutterin vetäisi pohjaan asti? En nyt ulkoa muista miten pitkä kierre iskarissa on, että olisiko kierteen loppuminen kesken olla yksi mahdollisuus.

Kuitenkin tuolta suunnalta tuleva ääni voisi hyvin kantautua ohjaamon ilmanoton kautta sisälle ja tietyissä tilanteissa myös kuskin puolelta on kuulunut jotain pärinää. Mutta huomenna ollaan noidenkin suhteen fiksumpia purkuproseduurin jälkeen!
Otsikko: Vs: 2004 D5 XC70 resonointi kojelaudasta
Kirjoitti: Beagle - 19.12.2021, 19:07:26
Käsittämätöntä, ettei vieläkään noin massiivista äänen lähdettä löydy vaikka käytännössä kaikki on jo läpi käyty. Purkautuiko akvaariokotelo kakkoskopassa? Olet varmaan sieltäkin kaikki tutkinut, mutta tulis vaan mieleen, että jotenkin se sieltä rintapellin luota ääni kantautuu.
Otsikko: Vs: 2004 D5 XC70 resonointi kojelaudasta
Kirjoitti: Rautakopra - 19.12.2021, 19:59:13
Meinaatko akvaariokotelolla tuota pyyhkijöiden kaukalon ja rintapellin välistä osuutta? Sen tosiaan tänään käytin auki ja ei sinne pyyhkijöidenmoottorin ja linkuston jälkeen jää oikestaan muuta jäljelle kuin johtokouru jonka kiinnityksen varmistelin samalla.

Puhallinmoottorille menevä kaulus tuntuisi olevan kunnolla kiinni ja sisätilankiertoa ohjaava läppä paikallaan ja toimii. Sen asento ei tuntuisi ääneen vaikuttavan.

Päivitystä: Puhallinmoottori päästelty irti, puhdisteltu ja todettu ettei ainakaan se ole räminän syyllinen. Puhallinta irroitellessa tuli sen verran vänkärin ovea tönittyä että huomasin senkin antavan hieman ääntä. Eikun ovipahvia irti ja pientä isällistä näpyä ovipellille - räminää ja reilunlaisesti!

Ikkunannostimen niitit oli sen verran  löystyneet, että koko helahoito pääsi oven sisällä rämisemään. Porailin niitit yksi kerrallaan pois ja korvasin läpipulteilla, ei rämise enää. Ääni oli aika samanlainen kuin tuo räminä jota metsästetään, joka tosiaan kojelaudan suunnalta kuulostaisi tulevan. Oven suuntaa kuunneltu ajellessa ja sieltä se ääni ei mielestäni tullut. En tiedä voisiko tuo mukamas sitten jotenkin oven saranan / johtoläpiviennin kautta niin hyvin siirtyä kojelautaan, epäilen kovin.

Koeajolle en vielä päässyt, kun huomasin toisen takalaakerin olevan väljä. Vanha laakeri purettu veks ja huomenna niputellaan auto koaeajokuntoon. Tuon nurkan laakeri kesti aika tarkalleen 22tkm, ei välttämättä ollut fiksuin veto valita sitä Autodocin myymää halvinta laakeria.. Nyt tulee motonetin hyllystä löytynyt "alkuperäislaatuinen" tilalle, josko vähän pidemmälle päästäisiin.

Samalla tuli tilattua rämisevän etujarrukilven tilalle uutta peltiä. Vanha purettu nyt välisikaisesti kokonaan pois, ihan vaan todetakseni koeajolla että ei se tuon räminä sisälle asti kantautunukkaan.

Hitaasti mutta varmasti, kohta on läpikäytävien nippeleiden loputtava ja probleeman löydyttävä! Todennäköisesti joku niin pieni ja itsestäänselvä vika tän takana on oltava että nolottaa jo valmiiksi.
Otsikko: Vs: 2004 D5 XC70 resonointi kojelaudasta
Kirjoitti: RILLUV70 - 20.12.2021, 22:05:27
Koitappa tunkea jotain pehmustetta keskelle kojelaudan ja tuulilasin väliin. Jos vaikka pärinät loppuis.
Otsikko: Vs: 2004 D5 XC70 resonointi kojelaudasta
Kirjoitti: Rautakopra - 20.12.2021, 22:17:32
Kiitti vinkistä, tuota kikkaa kokeilin ihan ensimmäisten joukossa ennen kuin aloin sen enempiä autoa purkamaan. Tuolla ei tuntunut olevan ääneen mitään vaikutusta, testailin vetää ihan kojelaudan laidasta laitaan kumiletkua ja muuta tallaa pienempiä pätkiä väliin, mut ei niin ei.

Ainakin tässä omassa oli kojelaudan ja tuulilasin välissä kojelaudan reunaan kiinnitettynä huullostettu, koko kojelaudan levyinen kumitiiviste. Kaipa juuri noita pärinöitä estämässä. Kojelautaa irroittaessa tuo tiiviste löytyi irtonaisena kojelaudan alta. En tiedä oliko ollut jo pidempään irti, vai irronnu kun tungin noita letkunpätkiä tuonne väliin. Nappasin tiivisteen sille kuuluvalle paikalle ennen kuin kojelaudan kiinnitin takaisin ja vieläkin se näyttäisi paikallaan olevan, pieni osa siitä on nähtävissä kojelauta paikallaankin kun tarkkaan tuonne väliin lampun kanssa nysvää.
Otsikko: Vs: 2004 D5 XC70 resonointi kojelaudasta
Kirjoitti: anssi68 - 20.12.2021, 22:23:53
Mites hansikaslokeron kansi ??
Joskus tappelin S60:sen kojelaudan resonointiäänen kanssa ja viaksi paljastui tuon lokeron lukituksen väljyys..

E: Sehän olikin tuolla korjattujen listalla, joten sitten varmaan ilmanotto-aukon kaukalossa se kotelon kiinnitys siihen kaulukseen on tarkastettu ja tiivistetty ??
Otsikko: Vs: 2004 D5 XC70 resonointi kojelaudasta
Kirjoitti: Rautakopra - 20.12.2021, 22:38:30
Joo hanskalokeron kansi ok. Oon nyt viimepätkät ajellut kokonaan ilman hanskalodjua, niin on ollut helpompi kuulostella tätä sulosoinnun lähdettä. Osaa muuten hanskalokero irtonaisena pitää aikamoista ääntä se lukitus, mut kiinnittäessä se tuntuu kyllä sit puristuvan sen verran nalkkiin, että räminä loppuu.

Ilmanottokaukaloa räpläilin eilen, kun heitin testilenkkiä ilman pyyhkijöiden linkustoa ja -moottoria. Se kaukalo tuntuu olevan jämysti paikallaan. Sen vieressä oleva sadevesikouru hiukan eli, sen kiinnitin paremmin kans samalla.

Onko kukaan muuten purkanut tuosta vänkärin paikalta turvatyynyä irti?

Se tuntuisi olevan kuitenkin ihan kunnolla kiinni eikä ajon aikanakaan näpräämällä ole vaikutusta ääneen. Tässä on toi vänkärin bägi kytketty pois käytöstä sillä irtikytkentäsarjalla (rekattu pakettiautoksi, varmaan joskus ollut lastenistuin etupenkillä), mut mietin voisko sielä bägissä itessään olla mitään irtonaista helisemässä?
Otsikko: Vs: 2004 D5 XC70 resonointi kojelaudasta
Kirjoitti: modsman - 21.12.2021, 14:19:51
Itellä dieselissä alkaa resonoimaan mittariston tienoilla kun kutosella vedättää ylämäkeen. Tämä on kuulunut vuosia ja kylmällä korostuu.
Liekkö ominaisuus?

V70 T5 mkii ongelma oli konehuoneessa ilmastoinnin letku osui johonkin apulaitehihnan tienoilla. Todella raastava ääni.
Otsikko: Vs: 2004 D5 XC70 resonointi kojelaudasta
Kirjoitti: Rautakopra - 21.12.2021, 18:26:36
Voidaan julistaa autotalliin joulurauha ja laskea Volvo vanhus joululomalle - vika ratkesi!

Osasin jo arvella, et joku tämän tasoinen homma sieltä lopulta selviää ja nöyrä ilme kasvoilla joutuu tänne tulla loppuraporttia rustaamaan.. Vaan jospa tästäkin tutkistelusta ois jollekkin toiselle jatkossa apuja ja ite osaa ainakin purkaa puol Volvoa tämän jälkeen vaikka unissaan.

Korjailin kummastakin ovesta ne ikkunahissin niittaukset ja vaihtelin väljän takapyöränlaakerin. Vaihdoin myös eteen tuon rikkinäisen jarrukilven tilalle uuttuuttaan kiiltävän version. Päätin vielä samalla purkaa etutolpan pois ja lyödä osiksi, ihan vaan todetakseni että kaikki on siellä ok. No eikun tolppaa takasi ja sillon sytty lamppu päänupin päälle siihen malliin kirkkaasti, että ohtalamppua ei ois enää tarvittu. Etujousen toisiks ylin kierros oli todella lähellä, varmaan alle sentin päästä korista. Koria tarkemmin kahtoessa näky siellä sellasta jälkeä, jotka ei nyt varmasti pelkästään tolppaa kiinnittäessä ole syntyneet. No eikun sormet ristiin ja yläpään kiristys siihen asentoon, että jättää mahdollisimman ison välin jousen ja korin välille. Eikun koeajolle jännityksestä liki täristen ja tadaa - meil on melkolailla räminävapaa kakkoskoppanen!

Eli kaiken tämän purkamisen ja kirimisen jälkeen syypää vaikuttais olleen koriin kinnaava jousi... Olen aina iskarin irroituksen jälkeen pyrkinyt yläpäät merkkaamaan ja kirimään samaan asentoon, jos nuo nyt hitusen caster kulmiin vaikuttaa. Auto kävi vielä syksyllä nelipyöräsuuntauksessa, joten tuonkin vuoksi koitin samoille kohdin saada iskarin istumaan yläpäiden vaihdon jälkeen.

Yläpäiden vaihdon jälkeen otin kaksikin kertaa yläpään auki ja tarkistelin että siipimutteri on tiukalla. No olihan se, mut ois varmaan voinut tuonne allekkin kurkkia tarkemmin... Enpähän uskonut että tuo väli noin tiukka olisi. Tarkastelin myös kuskin nurkan ja siellä vastaavasti jousen etureuna on ottanut kontaktia korin kanssa. Pitää noita tutkia vielä tarkemmin. Alatukivarsien puslathan voisi iskareiden kulmiin vaikuttaa, mutta aika jännä että toinen kanittaa etupuolelta ja toinen takapuolelta.

Ja Modsman, ainakin tässä omassa xc70:ssä mittarin takaa löytyy yksi kojelautaa kiinni pitävä pultti.
Myös se mittariston päälle tuleva "koppa" oli irroitettava ja muutamalla torxilla kiinni, kannattaa ainakin noiden tiukkuus tsekata itse mittariston lisäksi. Mittariston liitintä ei kannata akunkenkien ollessa kiinni irroittaa, saattaa sytyttää srs valon palamaan jonka joutuu sitten koneella nollaamaan.

Iso kiitos porukalle jeesistä ja mukavaa tulevaa joulua!

Edit: Yläpäiden säädöstä huolimatta tuntuisi jouset vieläkin kinnaavan satunnaisesti koriin. Vertailin yhden S80 jousia tähän omaani ja ainakin tuossa S80:ssä jouset näyttää jättävän paljon isomman välin korin ja jousen välille, mitä tämä XC70.

Täytyy pyhien jälkeen käydä Motonetissä vertailemassa tuota heijän suosittelemaa XC90:n yläpäätä XC70 vastaaviin. Jos siinä on kuitenkin jousen vastinpinnat vaikka hieman eri kulmassa, niin kaipa se voi hieman jousta voi mutkalle painaa. Eteen ja taakse on uusittu jouset ja iskarit n.30tkm sitten, niin ei noiden vielä uskoisi kovin loppu olevan etujousienkaan. Nyt "korjasin" ongelman halkaisemalla jousiin pätkät kumiletkua kohtiin jossa ne ovat lähimpänä koria. Nappasin nuo vain nippusiteillä kiinni ja ainakin toistaiseksi ovat ilman räminöitä paikallaan pysyneet.

(https://i.ibb.co/713r0Sz/0-F7-A6433-8470-44-C4-BCC2-617558-A2-DD18.jpg) (https://ibb.co/713r0Sz)

(https://i.ibb.co/8bVZYLC/8988-EDEA-FB45-4015-8-B7-E-88395-D8-D963-E.jpg) (https://ibb.co/8bVZYLC)
Otsikko: Vs: 2004 D5 XC70 resonointi kojelaudasta
Kirjoitti: Beagle - 25.12.2021, 16:43:47
On kyllä mahtava juttu että vika autostasi selvisi. Jännä miten se ääni muuttaa muotoaan, videon perusteella olin varma että kojelaudan sisältä se tulee. En olisi uskonut että jousi metallia vasten sitä tekee, mutta hienoa että tämäkin on nyt perusteellisesti tutkittu!  *taavih->
Otsikko: Vs: 2004 D5 XC70 resonointi kojelaudasta
Kirjoitti: raslak tuuheapää - 25.12.2021, 18:48:40
Etsin äänen aiheuttajaa joka puolelta, vävypoika sanoi vierestä, laita tuohon pysäköintikiekon paikalle jotain, niin lakkaa tuo pärinä :D
Otsikko: Vs: 2004 D5 XC70 resonointi kojelaudasta
Kirjoitti: Rautakopra - 25.12.2021, 20:17:28
Juu kyllä nuo äänet näköjään osaa niin metkasti kantautua, että melkoisia meedion kykyjä välillä vaatisi!

Hyvä että Raslakki oli kartturi vieressä kuulostelemassa. Se ois voinut tuntua melkein turhalta työltä, kun irtonaiseksi purettu kojelauta polven päällä oisit vasta tuon parkkikiekon lärpäkkeen pärinän hokassut  ;D.
Otsikko: Vs: 2004 D5 XC70 resonointi kojelaudasta
Kirjoitti: MarkoNy - 26.12.2021, 05:53:10
Huomenta ja hyvää Tapaninpäivää

Itse tässä vuoden kuuntelin ensimmäisen Volvoni äänimaailmaa ja toki vanhassa jo jonkinlaisia hälyääniä on.
Kaikkein kettumaisin oli kylmänä kabiiniin kuuluva voimakas korina niinkuin joku moottorin osa olisi ottanut koriin kiinni.
Ääni tuntui ainakin heikkenevän kun auto lämpeni.
Olin jo aikeissa aloittaa motin ripustuksien uusinnan mutta löysinkin syyn paljon halvemmalla. Konehuoneessa on kaksi ilmastoinnin metalliputkea joista ohuempi tuntui resonoivan kun kädellä sitä koputtelin. Pätkä puutarhaletkua putkien väliin ja kuinka ollakaan pirullinen pärinä oli poissa.
Erikoista oli se ettei konehuoneesta voinut sitä ääntä kuulla vaan vain sisältä ja se oli perin ikävää kuultavaa muuten suht hiljaisessa autossa.
Että näin. :)
Autohan on XC70 D5 man. -05 ja mittarissa 411 tkm.
Otsikko: Vs: 2004 D5 XC70 resonointi kojelaudasta
Kirjoitti: laatikkovika - 26.12.2021, 09:41:48
Itsellä oli samaa vikaa, tuolla toisessa viestissä tässä ketjussa sitä yhtenä kohteena ehdottelinkin.
(Ilmastoinnin putket, kylmänä varsinkin)

Noita jousikuvia katselin niin on kyllä melko lenkollaan siis mutkalla nuo jouset.
Joskus menee läheltä mutta on siellä nyt ainakin sentti ollut väliä.

Minkä merkkiset nuo jouset on? Pitäiskö kokeilla toisenlaisilla jousilla?
 :tonttu:
Otsikko: Vs: 2004 D5 XC70 resonointi kojelaudasta
Kirjoitti: Rautakopra - 26.12.2021, 11:19:22
Hyvä että Markolle kuin myös Laatikkovialle löytyi ratkaisu korinoihin!

KYB merkkiset näyttäisi nuo jouset olevan. Ikää vasta n. 1,5v ja kilsoja takana n. 25tkm. Epäilen itsekin että jouset on vetäneet juurikin vähäsen mutkalle ja nyt uusilla yläpäillä tuli sen verran muutosta vielä kulmaan, että sitten pääsivät ottamaan koriin kiinni.

Taakse vaihdoin samassa yhteydessä vanhojen hengettömien nivojen tilalle normaalit iskarit + kuormajouset. Eteen tuli myös uudet iskarit samalla kertaa - muuttui muuten vanha Volvo melkolailla ryhdikkäämmäksi kerrasta.

Nyt tuolla letkunpätkä viritelmällä on menty joulunaika ilman ongelmia, katsellaan tarvitseeko tuolle siis ihmeempiä tehdäkkään.

Toki tässähän ois hemmetin hyvä sauma ja tekosyy tilailla vaikka pientä korotussarjaa alle ;D. Onkohan näistä linkin tyylisistä sarjoista kenelläkään kokemuksia? Vetoakselien kulmat tietty muuttuu ainakin hiukan, mutta jos noi 500tkm ajellut vetarit joutuu jossain kohti uusimaan, niin ei nyt kauhea menetys olisi sekään.

https://www.ebay.com/itm/114030113001?_ul=FI
Otsikko: Vs: 2004 D5 XC70 resonointi kojelaudasta
Kirjoitti: laatikkovika - 26.12.2021, 14:45:45
Made in russian federation...
Ei ole kokemusta mut eihän noilla kait se jousen asento muutu mihinkään?

Sitäkään en tiedä miten leimalla suhtautuu?
Jos autolla nyt lähinnä normaalioloissa ajelee niin luulis ominaisuuksien huononevan.
Painopiste nousee ylemmäs niin voi tuntua melkos kiikkerältä ainakin normijousilla.

Olisko varmin homma asentaa valmis, laadukas kokonainen tolppa?
Mut jos menee noinkin niin antasin melkeinpä nyt olla, kerkeehän sitä tuumimaan. *kahvia->
Otsikko: Vs: 2004 D5 XC70 resonointi kojelaudasta
Kirjoitti: Rautakopra - 26.12.2021, 15:27:16
Jep, nuo tuo koko tolppaa alaspäin yläpään kiinnityksestään. Polyuretaanista nuo taitaa olla tehdyt, et saishan tuollaiset kätevä seppä tehtyä ihan vaikka made in Finland :D.

Ainakin joskus on katsastuksessa ollut henkilöautoilla kokonaiskorkeuden korotuksen maksimi muistaakseni 100mm, en tiedä onko sittemmin muuttunut. Mitä lie vaikka tuollaiset 30mm välipalikat sitten maavaraan lopulta vaikuttaa. Melko kehnoja ja lumisia teitä tulee itse näin talvisin ajeltua. Kesällä ei maavarasta kyllä ole pulaa, mutta joskus talvella saisi hitusen enempi ollakkin. Yllättävän syvässä lumessa tämmösellä perhe farkullakin pääsee, vaan kun alkaa mahasta kantamaan lumen päällä niin rupeaahan se kulku heikkenemään.

Voi olla kuitenkin ettei ole kokeilun väärti nuo korotuspalikat, kuitenkin sen verran mukava tuo vakio alusta on ajoon kuin ajoon tuollaisenaan. Paljonhan ne näitä on korotelleet maailmalla ja paras varmasti olisi just kokonaan uudet tolpat niille tarkoitetuilla jousilla. Mutta saahan näistä aina haaveilla  ;D.

Otsikko: Vs: 2004 D5 XC70 resonointi kojelaudasta
Kirjoitti: Rautakopra - 07.01.2022, 20:19:34
Päivitellääs tähän vielä lopputulema.

Alkoi koriin kinnaavat jouset sen verran kuitenkin harmittamaan, että hain Motonetistä uudet, saman osanumeron KYB:n vieterit.

Irrallaan olleessaan jousissa oli ylimpien kierteiden ero n. sentin ja se jo riittää näemmä vetämään jouset ihan banaanille. Kuvassa vanha jousi oikealla ja uusi vasemmalla.


(https://i.ibb.co/wgzhD0N/90-EFD957-DB06-4-A86-9-DB8-E700-C3222-D05.jpg) (https://ibb.co/wgzhD0N)

Nyt on hyvin väljää kummallakin puolen jousta, verrattuna lähtökohtaan.

(https://i.ibb.co/Tgy1mP3/DF726-AEA-FE43-44-AF-B530-DACD2-D60-ADB5.jpg) (https://ibb.co/Tgy1mP3)

(https://i.ibb.co/HG7PdFd/A1-FA8505-8350-460-C-8-D76-35969-BF743-AB.jpg) (https://ibb.co/HG7PdFd)

Täältä keskustelusta löytyikin parikin kohtalotoveria. https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=103500.75 Omatkin mutkalle taipuneet KYB:n jouset oli juuri 2020 puolella ostetut ja asenetut, ajettu alta 30tkm. Josko siellä olisi vain joku huonompi erä sattunut maailmalle ja näillä vietereillä mentäs vähän pidemmälle räminöittä  :).