Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Volvo4321 - 20.12.2021, 11:55:06
-
Kyseinen V70 ollut itellä 2,5v ja aina kun on lyönyt käyntiin niin on palanut polttimon vikavalo niin kauan kunnes hipasee jarrupolinta ??? en tiedä onko normaalia mutta luulis että ei polta kun polttimotkin ovat kaikki ehjiä… tosiaan sammuu heti kun hipasee jarrua sen verran et jarruvalot syttyy ja jos ei paina jarrua niin valo palaa niin kauan kunnes painaa
-
Niin kuuluu tehdäkin.
-
Meidän Volvoissa saksantuonnissa toimi noin, Suomi-autoissa ei palanut lampun vikavalo.
-
Ollut 2 suomiautoa -98 ei tuota ilmiötä.
-
Itsellä v70 vm 97 joskus tuotu saksasta ei ole moista ilmiötä :)
-
Niinkuin Lankku jo sanoi, niin pitääkin tapahtua.
Ei se vikavalo osaa sammua ennenkö jarruvalopolttimoille on mennyt sähikäinen ja haluttu vastusarvo tulee saavutettua, joka kuittaa vikavalon pois.
-
Täällon sitten suurin osa autoista rikki vaikka se valo kuitenkin syttyy jos poltin on pimeä jarrua painettaessa.
850 ei myöskään tee noin eikä uudemmat versiot joissa ilmoitus tulee tekstillä näyttöön.
No, ei koske köyhää..
-
Ei se vikavalo osaa sammua ennenkö jarruvalopolttimoille on mennyt sähikäinen ja haluttu vastusarvo tulee saavutettua, joka kuittaa vikavalon pois.
En ole varma aloittajan vuosimallista, mutta -97 mallissa vikavalo osaa sammua ihan itsekseen. Auto on ollut minulla lähes uudesta saakka, joten sen metkut ovat tulleet jokseenkin tutuiksi.
Käyttöohjekirja, sivu 1:4 kertoo näin:
Nämä varoitusvalot eivät saa palaa ajon aikana. Sen sijaan niiden tulee syttyä, kun sytytysvirta kytketään ennen moottorin käynnistämistä. Siten voidaan varmistua siitä että kaikki varoitusvalot toimivat. Kun moottori on käynnistynyt, kaikkien varoitusvalojen seisontajarrun varoitusvaloa lukuun ottamatta on sammuttava. Seisontajarrun varoitusvalo sammuu vasta hellitettäessä seisontajarru.
Jos vikavalo syttyy, ja sammuu jarrupoljinta painaessa, virtapiirissä on joku poikkeama, esimerkiksi rikkinäinen jarruvalo tai pian rikkoontuva jarruvalo tai lisäjarruvalo.
Koska täällä AINA joku tietää kaiken paremmin, tähdennän, että puhun omasta, -97 mallin S70 versiosta. Siteerattu ohjekirja tosin käsittelee myös V70 mallia ;)
-
En ole varma aloittajan vuosimallista, mutta -97 mallissa vikavalo osaa sammua ihan itsekseen. Auto on ollut minulla lähes uudesta saakka, joten sen metkut ovat tulleet jokseenkin tutuiksi.
Käyttöohjekirja, sivu 1:4 kertoo näin:
Nämä varoitusvalot eivät saa palaa ajon aikana. Sen sijaan niiden tulee syttyä, kun sytytysvirta kytketään ennen moottorin käynnistämistä. Siten voidaan varmistua siitä että kaikki varoitusvalot toimivat. Kun moottori on käynnistynyt, kaikkien varoitusvalojen seisontajarrun varoitusvaloa lukuun ottamatta on sammuttava. Seisontajarrun varoitusvalo sammuu vasta hellitettäessä seisontajarru.
Jos vikavalo syttyy, ja sammuu jarrupoljinta painaessa, virtapiirissä on joku poikkeama, esimerkiksi rikkinäinen jarruvalo tai pian rikkoontuva jarruvalo tai lisäjarruvalo.
Koska täällä AINA joku tietää kaiken paremmin, tähdennän, että puhun omasta, -97 mallin S70 versiosta. Siteerattu ohjekirja tosin käsittelee myös V70 mallia ;)
Otsikossa on vuosimalli jonka voisi aina kirjoittaa myös kysymyksenkin yhteyteen ja jos tuontimalli tms.
Kaikki aiemmat kirjoittajat on oikeassa... :)
Ulkomailla ohjekirjassa lukee joenkin näin, että jos valo ei sammu jarrun painalluksen jälkeen, niin jarruvalo on rikki ja jos polttimon vaihdon jälkeen syttyy, niin toinenkin on rikki.
"The light will come on if any of the following bulbs are defective:
- one of the low beam headlights
- one of the tail lights
- one of the brake lights when the brake pedal is depressed.
Check the fuse and bulb. See sections "Replacing bulbs" and "fuses".
Should the warning light come on after a defective outside bulb has been replaced, the corresponding
bulb on the other side of the car should also be replaced."
https://www.myvolvolibrary.info/S70V70XC70_ficheiros/S70V70MY98_US_Manual.pdf
Ja valohan saa lisää ominaisuuksia jos autossa on "tehdasasenteinen" vetokoukku... :)
-
Juu tämä taitaa olla nimenomaan tuontiversioissa näin päin että ei sammu ennenkö on painettu jarrua. Kokemusta kahdesta Ruottin tuliais S-70.stä
Uudemmissahan tämä toimi enemmän digitaalisesti kun ilmoittaa sen näytölle. Vanhoissa ihan vaan resistanssin mukaan infotaan vikapolttimopurkkia.
-
Kaikki aiemmat kirjoittajat on oikeassa... :)
Ulkomailla ohjekirjassa lukee joenkin näin, että jos valo ei sammu jarrun painalluksen jälkeen, niin jarruvalo on rikki ja jos polttimon vaihdon jälkeen syttyy, niin toinenkin on rikki.
Ja valohan saa lisää ominaisuuksia jos autossa on "tehdasasenteinen" vetokoukku... :)
Siis mitä? Tuossa on englanniksi samat asiat, kuin suomalaisessakin versiossa: jarrun painamisen yhteydessä syttyvä varoitusvalo kertoo rikkinäisestä jarruvalosta.
Minulla on myös tehtaan vetokoukku sähkösarjoineen, ja vikavalo kertoo myös perävaunun mahdolliset valoviat.
Voin vakuuttaa, että myös ruotsin markkinoille myydyt ajoneuvot ovat samanlaisia. Jos vikavalo syttyy, jossain on vika. Jarruvalojen kohdalla vika saattaa olla lisäjarruvalon pimenneessä segmentissä, jos muut jarruvalot ovat kunnossa.
Mutta kuten todettua, täällä aina joku "tietää" paremmin ::)
-
Siis kyse onkin siitä, että kun käynnistää auton, vikavalo palaa niin kauan kunnes polkaisee jarrua niin, että jarruvalot syttyvät.
Jos vikavalo palaa edelleen painaessa jarrua, niin silloin on vikaa polttimossa tahi johdoissa.
-
Hirvee vääntö :)
Ei se pala jarrun painamiseen asti vaan sammuu heti käynnistyksen jälkeen.
Ihan niinkuin noissa lainauksissa sanotaan.
Jos palaa niin jossain on vikaa, vaikkapa siinä valovahdissa tai maadoituksessa.
Itsellä ei ole muita tuontiautoja ollut kuin 850 ja siinäkin toimi niinkuin pitää, sammui heti käynnistyksen jälkeen, vaikka oli jenkeistä tuotu.
Näkyvät tuolla ulkomaan foorumeilla pähkäilleet samaista ilmiötä ja joku oli lopulta paikallistanut vian siihen valovahdin liittimeen, yhdessä piuhassa huono kosketus.
Mikseipä myös tuon pömpelin sisäinen vika??
-
Siis kyse onkin siitä, että kun käynnistää auton, vikavalo palaa niin kauan kunnes polkaisee jarrua niin, että jarruvalot syttyvät.
Jos vikavalo palaa edelleen painaessa jarrua, niin silloin on vikaa polttimossa tahi johdoissa.
Näin se on toiminut muutamissa kymmenissä(mukaanlukien 850) joita vuosien varrella on tullut laitettua. Mutulla suurin osa niistä on jälkituotuja Saksasta, jne. Jopa joissain loppupään 700-sarjalaisissa on ollut sama ominaisuus.
-
Mulla myös palaa kunnes hipaset jarruu, saksantuonti 850, toinen suomiauto V70 on normaali.