Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Ospemo - 20.12.2021, 12:59:28
-
07 S60 B5244S2 automaatilla (olikohan AW-50, ei geartronic) Oireillunna satunnaisesti "ajovakautus. tilap. pois" tai välillä "ABS/ajonvakautus vaatii huollon". Oire mennyt välillä ajossa ohi, mutta eilen ehtoolla näytti uusia puolia.
Nopeusmittari jäi jumiin 25km/h kohdille, välillä nytkähti hieman, vaihteisto ei vaihtanut kakkosta suuremmalle vaan olisi varmasti huudattanut punarajalle asti jos olisi jatkanut ajoa.
No tänään lähdin koodin luvulle, nopeusmittari pelas ja vaihteet vaihtui nätisti, mutta moottorin vikavalo, abs ja luikkarin valo palo (eikä sammunut vaikka soitti virsiä radiosta).
Kysymys kuuluu, mistä tulee tuo nopeustieto mittarille, eikös täällä ole vaihteistossa tunnistinta ja sitten tietysti abs tunnistimia?
Haaviin takertui:
ECM-510D (Speed signal, faulty)
BCM-0021 (ABS tunnistin , etu oik. virheellinen signaali)
BCM-0022 (ABS tunnistin, etu oik. mekaaninen vika)
BCM-0121 (Kallistuskulma-anturi??)
BCM-0100 (Kommunikaatio-ongelma ECM kanssa)
BCM-0108 (kommunikaatio-ongelma SAS, "Control module not initiated"
BCM-0109(Kommunikaatio-ongelma SAS, sisäinen vika)
Löytyi huoltokirjasta sopivasti merkintä oik, etu, ABS kehän vaihdosta, tarkoituksena on nyt aloittaa ABS anturista ja kehästä, kerta ne KL varaosilta löytyy, eikä maksa maltaita.
Nuo mustennetut koodit hieman mystisiä, voivatko olla seurausta siitä että esim yksi anturi puuttuu kontrolleriverkosta?
Ja olikos näissä ABS kehiä vaihtaessa jotain erikoista?
Toki jos tässä nyt ollaan ihan hakoteillä, niin saa vinkkaista järkevämmästä tavasta toimia! ;)
Kiitosta etukäteen!
-
Katso aluksi että napapultti ei ole löystynyt, jos vetari liikkuu sivusuunnassa se riittää abs-vikaan. Likainen kehäkin voi riittää. Ja käsittele abs-anturin pulttia varovasti, se on ohut
-
Nuo SAS ongelmat teettää noita dstc ja abs vikoja.
Useimmiten syynä kontaktirengas ohjauspyörässä.
Usein riittää softan päivitys, tuo jousirengas rattiin on pirun kallis jopa käytettynä.
En osaa muuta sanoa mutta olisko tuota vikaa jo koitettu korjata kun on abs kehä vaihdettu.
Olisko vanhat viat muistissa jos ei ole poistettu?
Kai nyt koodit poistettiin?
Jos näin tehtiin nii nopsasti uusi koodiluku niin näkee mitä on tullut takas.
Tuo kallistuskulma-anturi nimensämukaisesti tarkkailee auton kallistumista ja jos se menee yli sallitun rajan, tallentuu koodi.
Jos kehää vaihdat, on suositeltavaa käyttää uutta napapulttia.
-
Katso aluksi että napapultti ei ole löystynyt, jos vetari liikkuu sivusuunnassa se riittää abs-vikaan. Likainen kehäkin voi riittää. Ja käsittele abs-anturin pulttia varovasti, se on ohut
Tattista, tsekataas tuo tosiaan ekana, ongelma kun ilmenee nyt niin että auto toimii välillä normaalisti ja jossain kohtaa putoaa pelistä nopeusmittari jonka jälkeen laatikko ei vaihda kakkosta isommalle.
Ongelma myös tuossa tien päällä (sen mitä ennen joulua kerkes testaamaan) poistui kun pyörää käänteli eli abs tunnistimen johto eli mutta samotenhan siellä tuo vetari ja abs kehä on voinut liikkua.
Ratin kellojouseen kohdistuu tuo sas ongelman epäily, vasemmalle käännettäessä 540 astetta toimii ok, sitten tulee katkos. Oikealle käännettäessä mennään portaattomasti yli 540 asteluvusta.
Toisaalta tuo SAS ongelma ei niinkään ole haitannut kun ongelma poistuu välittömästi ratin ollessa toisessa asennossa.
Huomena pääsee tutkimaan, abs anturi nyt varmuuden vuoksi hankittuna olkoon sitten varalla.
Ja juu, koodit tosiaan poistettu ja luku uudelleenkin onnistuu!