Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: mluukkonen - 27.12.2021, 14:12:39
-
Morjens.
Otsikon autossa ollut seuraavanlaista vikaa: välillä tehot hävinneet kun lähtenyt ajamaan (käynnistyksen jälkeen). Tämä yleensä korjaantunut kun käynnistänyt auton uudelleen. Noh, nyt sitten vielä pamahti moottorin vikavalo tauluun (ajotietokone ei sano mitään), mutta YLEENSÄ kylmänä moottori vetää ja toimii kuten pitää mutta vikavalo palaa siltikin. Ongelma tuntuu pahenevan, uudelleenkäynnistyskin auttaa enää silloin tällöin. Taustatietona: kone vaihdettu n. kuukausi sitten SAHilla ja tällä motilla ajettu n. 110tkm...
Kaveri luki pari viikkoa sitten vikakoodit autosta (tällöin ei vielä vikavalo palanut taulussa). Ohessa kuvia koodeista:
(https://i.ibb.co/GCnCcnt/1640606348837.jpg) (https://ibb.co/GCnCcnt)
(https://i.ibb.co/wwhXVPt/1640606348736.jpg) (https://ibb.co/wwhXVPt)
(https://i.ibb.co/8cBDrzH/1640606348786.jpg) (https://ibb.co/8cBDrzH)
(https://i.ibb.co/Ky5WJn6/1640606348681.jpg) (https://ibb.co/Ky5WJn6)
Onko tässä nyt ainoa vaihtoehto vaihaa EGR-venttiili tai koodata se pois käytöstä? Jos moottori vetää normaalisti niin varmaan uskaltaa ajella korjaamolle, mutta jos veto poissa niin tuskin kannattaa n. 100-200km matkaa taittamaan...?
-
Ensiapuna egr puhdistus. Vika voi hyvinkin poistua sillä.
-
Joo tossa jo vähä sitä suunnittelin että josko käyttäs irti ja puhdistais. Onko kellään kokemusta ton purkamisesta nimenomaan konehuoneen puolelta? Itellä on yks ylimääräinen moottori josta ton EGR:n purin pois, suht helppohan se oli purkaa kun oli mosa pöydän päällä mutta konehuoneessa loppuu kyllä auttamatta tila kesken..? tietenki yks vaihtoehto ois ehkä jättää EGR paikalleen ja ottaa vaan kaasuläppä pois edestä ja koettaa sitä kautta puhdistella ja imurilla ottaa töhkät pois.
-
Itse suihkuttelin puhtaaksi egr ollessa paikallaan. Molemmista suunnista, vähän näytin pientä tiskiharjaa. Tehot tuli takaisin ja mittaristo herjat loppui. Ehkä se paska siellä esti venttiilin liikkeen.
-
Ilmeisesti 5 pyttynen kone kuvien perusteella. Jos egr puhistus korjaa vian niin kannattaa harkita sen pois ohjelmoimisen kokonaan niin pysyy kone puhtaana. Samalla voi ohjelmoida lisää tehoa.
-
Ilmeisesti 5 pyttynen kone kuvien perusteella. Jos egr puhistus korjaa vian niin kannattaa harkita sen pois ohjelmoimisen kokonaan niin pysyy kone puhtaana. Samalla voi ohjelmoida lisää tehoa.
O0 O0 O0 :uglystupid2: O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0