Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: jarimink - 26.12.2021, 11:11:01
-
Viikko sitten vaihdettu uusi akku ajeltu normisti ilman lämmittämistä nyt tänä aamuna yritin lämmittää ja eipä lähde weba päälle akun jännite liian alhainen. Onko näissä joku selkeä ongelma? Päivitys? Vai onko vain niin että autoon asennettu kallis varuste jota ei kumminkaan voi käyttää pakkasella?
-
Millasta ajoa sulla on? D5 vissiin oli sulla jos on patkä ajoa ei akku kerkee latautua webaston käytön kanssa.
-
Tämän viikon ajot ihan normi käyttöä mitä maaseudulla tulee auto käy päivässä noin 30min ja eilen ajettu n.69km ja nyt aamulla ei weba käynnisty olen kuullut ongelmista että pari kolme kertaa talvessa pitää akkua latailla jos webaa käyttää päivittäin pätkäajossa, mutta että jos ajelee normisti viikon niin weba ei käynnisty ollenkaa niin kuulostaa kyllä minun mielestä vialta
-
Kun vaihdoit akun teitkö sen itse vai liikkeessä... uusi akku pitää koodata autoon että se tajuaa sen olevan uusi.
-
Liikkeessä mutta ei merkkiliikkeessä virta ei katkennut autosta missään vaiheessa (toisesta akusta virtaa) suoraan auton napoihin konetilassa
-
Akunvalvonta-anturi täytyy nollata. Muuten auto muistelee vanhan akun varaustilaa.
Joskus laskelmat menevät sen verran pieleen, että webasto ei toimi ihan vaan sen takia. Nollaus kannattaa kokeilla siis myös ennen akun uusimista.
-
Miten tämä nollaus tehdään
-
Osaava korjaamo tai merkkihuolto pistää tietokoneen kiinni. Uuden akun tiedotkin pitäisi syöttää autolle.
-
Ajattelin että jos asentas tuon letkulämmittimen ja akkulaturin eri pistokkeella. Onkohan kukaan tehnyt näin? Ihan sen takia että kun käytän webastoa ja lyhyen ajomatkan takia viikottain myös laturia niin olisivat eri pistokkeella kun vissii ei saa olla yhtäaikaa päällä letkulämppäri ja webasto...
-
https://www.defa.com/fi/tuote/warmup-ii-1900-futura/
Tuolla saa jatkuvan ylläpitolatauksen ja ajastetun lämmityksen samaan piuhaan
-
Ajattelin että jos asentas tuon letkulämmittimen ja akkulaturin eri pistokkeella. Onkohan kukaan tehnyt näin? Ihan sen takia että kun käytän webastoa ja lyhyen ajomatkan takia viikottain myös laturia niin olisivat eri pistokkeella kun vissii ei saa olla yhtäaikaa päällä letkulämppäri ja webasto...
Miksi ei saisi pitää yhtä aikaa päällä? Itsellä oli 2008 vuoden S80 molemmat. Kovilla pakkasilla laitoin töpselin illalla seinään jolloin lähti latamaan ja letkuläppärikin lähti päälle. Siihen päälle aamulla vielä webastoa.
-
Ainakin manuaali kieltää käytön yhtäaikaa
-
Kokemusta start stopista? itellä ei autossa ole mitään vikakoodeja kyseisestä kamppesta ja Keskinäytöstä pysyy vihreänä mutta ei aktivoidu ajossa lainkaan en tuota kaipaakaan mutta olisi kiva tietää pelaako nämä yleisesti muillakaan talvella
-
Kokemusta start stopista? itellä ei autossa ole mitään vikakoodeja kyseisestä kamppesta ja Keskinäytöstä pysyy vihreänä mutta ei aktivoidu ajossa lainkaan en tuota kaipaakaan mutta olisi kiva tietää pelaako nämä yleisesti muillakaan talvella
Siinä on sen verran älyä että ei kylmää sammuttele ja starttaile turhaan.
-
120km ajon jälkeenkään ei sammuta.
-
Siinä on se poikkiviiva joka kirjan mukaan tarkoittaa että ehdot eivät täyty
-
Millaisia lepojännitteitä teillä näissä on... itellä uudella akulla 12,14volttii
-
Millaisia lepojännitteitä teillä näissä on... itellä uudella akulla 12,14volttii
Lataa akku täyteen ja nollaa akkuvahti. Uuden täyteen varatun akun lepojännite on n. 12,8 volttia.
Akun lataus perustuu akkuvahdin antamiin tietoihin. Nyt auto luulee, että autossa on vanha akku ja että akkuun ei mahdu enempää sähköä ja jättää siksi varauksen noin matalaksi. Vaikuttaa sekä webaston että start&stop toimintaan. Jälkimmäinen ei tosin toimi muutenkaan yli 5 asteen pakkasessa.
-
Onko tuolla akkuvahdin nollaukselle ohjetta näille uudemmille malleille? Tämän alla olevan löysin, mutta oma malli on 2019, joten siinä saanut toimimaan tai sitten vain en osannut painella oikeita asioita kun ovat vähän eritavalla…
https://m.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw (https://m.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw)
-
Onko tuolla akkuvahdin nollaukselle ohjetta näille uudemmille malleille? Tämän alla olevan löysin, mutta oma malli on 2019, joten siinä saanut toimimaan tai sitten vain en osannut painella oikeita asioita kun ovat vähän eritavalla…
https://m.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw (https://m.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw)
En tiedä mistä tuollaisia ohjeita löytyy ja toimivatko edes.
Mekaanisesti nollaus tehdään siten, että auto käyntiin ja otetaan akkuvahdin piuha irti akun miinusnavasta hetkeksi. Siinä ohuessa piuhassa on pistoke sitä varten.
Akkuvahdin laskut lähtevät nollauksen jälkeen täyden akun tilanteesta. Siksi on tärkeää ladata akku ensin täyteen ulkopuolisella laturilla.
Toki muistiin jää vikakoodi yhteysvirheestä, mutta pitää olla jo hyvä testeri sen näkemiseen. Samalla vaivalla voisi nollata akkuvahdin ihan oikeaoppisesti testerin avulla.
-
Auto tutkittu 8 tuntia yli 100 sulaketta irroitettu järjestelmällisesti ei ratkaisua homma jatkuu Volvolla uuden ajan puitteissa. Virtaa syö edelleen levossa 0.3amp
-
Auto tutkittu 8 tuntia yli 100 sulaketta irroitettu järjestelmällisesti ei ratkaisua homma jatkuu Volvolla uuden ajan puitteissa. Virtaa syö edelleen levossa 0.3amp
Kulutus levossa tulisi olla kymmenen kertaa vähemmän.
-
Niin pitäisi
-
Jos joku tietää vastaavia niin mielellään jaan ajatuksia
-
Eikö tuossa tilanteessa olisi loogista vetää eri moduulinen sulakkeita irti ja katsoa milloin kulutus laskee. Kuulostaa että joko moduuli ei mene lepotilaan.
-
Yli 100 sulaketta ja kaikki auton konetilan pistokkeet irroitettu Volvolla tänään 8 tuntia töitä eikä ratkennut 4.5 on seuraava aika jolloin jatketaan auton keskikonsolista taaksepäin