Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: s.h - 29.12.2021, 14:50:59
-
Huomasin pari päivää sitten että auto oli vuotanut vähän jäähdytinnestettä maahan ardicin kohdalta (ardic oli ollut päällä silloin melkein tunnin) katsoin että paisuntasäiliöstä oli hieman laskenut pinnan taso. Tänään olin aikeissa lisätä nestettä hieman mutta kun avasin korkkia niin suhahti aikalailla ja pinnan taso nousi melkein niin ylös mitä säiliöön mahtuu? ??? Eilen jo ardicilla lämmiteltyä moottoria ennen ajoon lähtöä oli tarkoitus vähän lisätä mutta silloin jo vähän suhahti ja nousi myös niin ruuvasin korkin kiinni ennen kuin avasin edes kunnolla. Mutta tänään sama vaikka moottori ihan kylmä ja seissyt yön yli. ??? Kansipahvi ei mielestäni vaikuta rikkinäiseltä kun auto ei savuta muuta kuin kylmänä tietenkin jonkun verran mutta lämpöisenä ei mitään ja pakokaasukin tuntuu ihan "kuivalta" silloin. Onko tuo paine ardiciin liittyvää? Auto ei ole nyt sen yhden kerran jälleen merkkaillut maahan ainakaan tässä välissä.
-
Ardicin lämmönvaihtimen pohja halki. Palokaasut pääsee jäähdytysnesteen sekaan ja nostaa painetta siksi.
-
Okei onko tuo pohjan vaihtaminen miten kallis remontti? Tai voiko vaan ajaa ja olla käyttämättä ardiccia vai tekeekö sitten tuota siitä riippumatta käyttääkö ardiccia vai ei?
-
Itse olen pari pohjaa käyttänyt loppuun kunnes tulee joko valkoinen savupilvi tai paisari tyhjenee kerralla ardic päällä. Uskaltaisin ajaa loppuun kunhan on 5 litran kanisteri jäähdytysnestettä kontissa varalla. Uusin lämmönvaihdin on pari vuotta sitten autosähkö ahoselta ostettu, oisko kolme sataa ollut posteineen kun itse vaihtoi. Pohjia myös voi korjata jos osaa tigillä hitsata.
-
Jos nyt jätän ardicin käyttämättä ja lämmitän esim lohkolämmittimellä mikä autossa on niin välttääkö sillä tuon että päästää nesteet läpi jossain kohtaa vai tuleeko eteen ennemmin tai myöhemmin? Ainakaan heti en viitsi korjauttaa ardicia kun autossa katsastus kohta puoliin niin näkee tuleeko siinä eteen mitään isompaa.
-
Ei ne nesteet ole karanneet itsellä loppuunkäytetystäkään ardicista jos sitä ei käytä, mut joo vältät kyllä.
-
Jos kerran vaihtaa lämmönvaihtimen, kannattaa harkita puhaltimen ja vesipumpun vaihtamista. Rajallinen ikä kaikilla. Vaihtohomma on pikku juttu kun lämmitin on pöydällä, eikä tarvii joka vuosi repiä auki. Hehkutulpan kanssa on vähän niin ja näin, itse ostin uuden hehkun joka toimi vajaan vuoden. Laitoin vanhan tilalle ja Ardic on toiminut moitteetta 4-5 v ainakin. Vesipumppukin saattaa päällepäin näyttää hyvältä, mutta kulutus tavaraa sekin.