Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Daimleri - 30.12.2021, 22:24:26

Otsikko: Volvo D5 kansien / yläkertojen erot
Kirjoitti: Daimleri - 30.12.2021, 22:24:26
Moi. Onko jollain heittää faktaa tiskiin, miten menee sylinterikannet ristiin noissa D5 moottoreissa?

Itselläni mallimerkintä on D5244T4 ja kansi on mennyt rikki, tämä on siis 136kW versio. Mahtaakohan tähän käydä esim 120kw version hattu päälle, jos käytän omia nokkia? vai onko nokissakaan mitään eroa? Oma mosa on mk3 V70:ssä, mutta noita 120kw versioita näyttäs olevan paremmin tarjolla. Ja onkohan näissä vuosimalleissa eroja?

Wikipedia kertois, että 93, 120 ja 136 kw versioissa olisi ainakin samat puristukset ja sama max engine speed.

https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_D5_engine#Models
Otsikko: Vs: Volvo D5 kansien / yläkertojen erot
Kirjoitti: varttimondeo - 30.12.2021, 22:48:09
Pari-kolme vuotta sitten painin saman ongelman kanssa, oli todella vaikea löytää kantta tuohon. Onko siittä nostajan pesät rikki? Aution auto  hitsaili ja koneisti niitä aiemmin. Hintaa oli silloin senverran ,että koneistus kannatti jos vain pari kolme pesää on rikki.
Löysin sitten tubesta liettualaisen koneistamon videon:

https://www.youtube.com/watch?v=1-eBmjG5i5A&ab_channel=GedasBaranauskas

garagejob(a)gmail.com

Mun kansi kävi siellä sitten korjauksessa (matkahuollon rahdein). Minun kannesta oli toiselta puolen kaikki pesät rikki. Nokat jouduin etsimään muualta, näissäkun käy herkästi niin että prässätyt nokkapyörät pyörähtää akselilla jos tulee osuma venttiiliiin.

Otsikko: Vs: Volvo D5 kansien / yläkertojen erot
Kirjoitti: Daimleri - 30.12.2021, 23:16:42
Aivan. Imupuolelta kaikki pesät tosiaan rikki. Nokat näyttäisi silmämääräisesti hyväkuntoisen näköisiltä, imunokan yhdessä nokassa vain vähän naarmua, joka tuskin haittaa käyttöä. Taitaa tulla turhan kalliiksi, jos suomessa joutuu uusimaan kaikki venttiilit ja sitten vielä koneistamaan holkit noihin rikkinäisiin kohtiin. Paljonko maksoi työt liettuaan ja oliko pahat rahdit?
Otsikko: Vs: Volvo D5 kansien / yläkertojen erot
Kirjoitti: varttimondeo - 31.12.2021, 00:29:23
Kansityö oli viidensadan luokkaa. Rahti sinne 70 eur ja takaisin 50 euroa. Muistaakseeni diili oli, että lähetin kannen sinne ja pyysin tarjouksen työstä. Toivottavasti paja on vielä pystyssä, silloin ainakin työnjälki oli kohdallaan. Ja toimiva tuli.
Otsikko: Vs: Volvo D5 kansien / yläkertojen erot
Kirjoitti: Daimleri - 31.12.2021, 13:10:12
Okei. Kattelin tossa tollasen 120kw version kantta ja näyttää prikulleen samanlaiselta ilman imupuolen läppäakselia. Sitä kun ei muutenkaan kannata pitää käytössä, niin mahtaisikohan tuollainen käydä oikeasti tuohon autoon?
Otsikko: Vs: Volvo D5 kansien / yläkertojen erot
Kirjoitti: Daimleri - 31.12.2021, 14:13:50
Nyt huomasinkin yhden eroavaisuuden - moottorin tuenta tulee uudempikorisessa kanteen.. Nyt tuleekin sitten mieleen, saako ton asennettua, jos vaihtaa myös moottorin tuennan vänkärin puolelta..
Otsikko: Vs: Volvo D5 kansien / yläkertojen erot
Kirjoitti: Kulmamies - 31.12.2021, 14:51:52
Kansien erot tuleekin just lähinnä vuosimallien mukaan, eikä eri versioiden mukaan.

Kannakkeiden muuttaminen ei liene kannattavaa.
Otsikko: Vs: Volvo D5 kansien / yläkertojen erot
Kirjoitti: varttimondeo - 31.12.2021, 14:56:24
Samat ajatukset oli silloin minullakin, vanhaa kantta tosiaan löytyy. Muttakun P3:ssa moottori on tuettu kannesta niin on erilainen.  Ruotsin bildelbasen.se löytyy kansia, mutta ne on paritonnia. Saksan ebays näkyi olevan kunnostamaton purkukansi tonnin ja kunnostettu 1500.

https://www.ebay.de/itm/185212845946?hash=item2b1f8bbf7a:g:dNMAAOSw6Tdht0cP