Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: weecee - 02.01.2022, 15:00:52
-
Ja vastustus Volvon V70 2008 2.4D Aut P3/MK3 kanssa sen kun jatkuu l. auto kävi katsastusinssin syynissä perjantaina ja hylsy tuli, Vikana tälläkertaa kulahtaneet jarrupalat, ja kaikki pyörät. No vaihtohommanhan pitäs olla tässä aivan triviaali juttu, kunhan pultit aukeaa. Ja joskus jarrulevyt ja -palat on tullut ominpäin tähänkin vaihdettua, muttei ihan lähiaikoina.
Elikkä tuli sitten pyöräytettyä hakkaavalla koneella jarrusatulan kuusiokolopultin pää miltei sileäksi. Toista pulttia tuli ehkä em. visastuneena väännettyä ihan käsiavaimella + kaasutoho + crc, mutta yhtälailla tuntuu olevan jumissa. Eli mitäs sitten seuraavaks, jos joku on vastaavan vaivan kanssa taistellut ja voittajana selviytynyt?
Kuusioavain oli tässä 8mm ja tuntui ihan jämäkältä, Avainsatsissa seuraava oli 10mm mikä ei pulttnpäähän mene.
-
Kaksimäntäisessä satulassa kuusiokolo on 9mm kannalla, muissa 7mm. Jollei ole vaihdettu tarvikepultteja joissa kanta on joskus normaalista poikkeava.
-
Moi.
On tullut noita pyöristyneitä kuusiokolopultteja auottua niin, että lyönyt siihen koloon vasaralla sopivan tiukan TORX-vääntimen.
Aina on tuolla keinolla ruuvit/pultit auenneet.
t. Make
-
Kiitos vihjeistä. Näinhän siinä yleensä käy kun vartin homma ja "mä äkkiä surautuan pulttipyssyllä", ja vähän löysin rantein. Nyt sitten pultinpäät sorvattu sileiks...
No tässä on nyt vielä kuukausi aikaa aukoa näitä. Jospa se siitä,
-
Jos ei millään muulla keinolla meinaa aueta, niin tässä olisi yksi:
https://youtu.be/aRrz-cphBY4
Lähtisin kuitenkin aluksi rostoffilla ja vastakierretapilla yrittämään.
-
Jos hitsaatte niin mustia muttereita.
-
Tuo sopivan nafti torx-hylsy väkisin lyömällä on aika hyvä konsti nylpättyjen kuusiokolojen kanssa. Jos tilanne eskaloituu niin pahaksi että joutuu mutterin hitsaamaan kantaan niin toinen hyvä muistutus edellisen lisäksi on että kun ensin kunnon virralla hitsaa mutterin kiinni, niin kannattaa antaa paketin jäähtyä ihan rauhassa ennen kuin yrittää avata.
Astetta rajumpi konsti on sitten "säikäyttää" pultti eli hitsauksen tai muuten vaan kuumentamisen jälkeen heti nopea jäähdytys vaikka reilulla annoksella vettä tai kylmäsprayta tms. mitä nyt sattuu saatavilla olemaan. Tämän toimenpiteen jälkeen itse kyllä vaihtaisin pultin ehdottomasti uuteen jos on yhtään kriittisemmässä paikassa esim. jarruissa tai alustassa vaikka lähtisikin ehjänä irti.
-
Jos ei millään muulla keinolla meinaa aueta, niin tässä olisi yksi:
https://youtu.be/aRrz-cphBY4
Lähtisin kuitenkin aluksi rostoffilla ja vastakierretapilla yrittämään.
Kun ottaa satulan kannattimineen pöydälle, niin sitähän saattaisi jopa mahtua poraamaan levyn puolelta, toisin sanoen, normaalilla poranterällä pyörisi oikeaan suuntaan, jos siis ei satu vastakierretappia omistamaan.
Jos satula on edessä, niin ainahan liukutapin voi rälläköidä poikki kannattimen ja satulan välistä ohuella laipalla. Liukutappihan on joka tapauksessa tässä menetetty, eivätkä uudet paljoa maksa.
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/236936/365999?ajoneuvo=657
-
Kiitos paljon kaikille vastanneille, paljon hyviä vihjeitä jumipulttien irroitukseen.
Sitten tämä oma jarruremppa, mikä jatkui tänään ja ilmeisesti tuli valmiiksikin. Auto pysähtyy ja mikään pyörä eikä käsijarru ole jumissa, eikä haise palaneellekaan, ainakaan vielä.
Eli tulihan taas hölmöiltyä enemmänkin. Tuli sotkettua kunnolla, mikä se liukupultti onkaan. Oheisessa kuvassa olevia Torx-päisiä ruuveja tuli kiillotettua kuusiopäällä oikein huolella ja näillähän ei ole mitään tekemistä itse jarrupalojen vaihdon kanssa. Ennen pulttipyssyn huudatusta olis varmaan kannattanut kurkistaa jarruasetelman kääntöpuolelle, eikä vaan näppituntumalla kiertää vääriä ruuveja auki, ja etenkin jättää remonttikaljojen juonti vasta valmiin rempan jälkeen :)
Avaimet mitä tähän hommaan sitten tarvittiin:
Etujarrut:
7mm kuusioavain malli HD liukutappien irrotukseen ja vahvapäinen vääntörauta/iso meisseli, millä saa jousiasetelman auki, vasara tai moska voi olla hyvänä apuna, ja joku liimauspuristimen näköinen, millä saa jarrumännän varovasti(!) painettua sisään.
Takajarru:
13mm lenkkiavain, 15mm kiintoavain ei-lenkki, piuhaa & 9V..12V patteri käsijarrun avaamiseen, jos sattuu sähköinen olemaan. Liittimen varovainen avaaminen, pieni meisseli tms. millä sähköliittimen muoviklipareen saa auki. Liittimen vasempaan nastaan + ja oikea -, niin pitäs pyöriä sähkömoottori oikein päin. 10...15s pyöritystä ja männän joutuu painamaan sisään käsin-puristimella myös. Pelkkä sähkömoottorin huudatus ei riitä.
Eli kun tietää mitä tekee, niin ei ole kovin kummoinen juttu...
Ainakin oikeat irrotettavat osat kannattaa varmistaa ennenkuin jytyyttää ruuveja hakkaavilla koneilla.
Jossain varoiteltiin, että Volvon pääsylinterissä saa tiivisterenkaat/kumit lupsahtamaan "ympäri", kun jarrumäntiä painaa pyörän jarrusylinterin sisään. Ja siitä sitten seurauksena jarruton auto. Mutta tälläkertaa(kaan) ei käynyt näin, kun oikein varovasti painoi männät sisään.
Nyt autolla 397kkm mittarissa. Milloin Volvon jarrupääsylinteri on vaihokunnossa noin yleensä?
(https://i.ibb.co/qYzzckD/20220103-180812.jpg) (https://ibb.co/qYzzckD)
-
Eiks näissäkin voi avata ilmausruuvin ja vaikka laittaa vielä alipaineimurin kiinni ennen mäntien sisään painamista, silloin ei mene nesteet väärän suuntaan jarrujärjestelmässä?
-
Eiks näissäkin voi avata ilmausruuvin ja vaikka laittaa vielä alipaineimurin kiinni ennen mäntien sisään painamista, silloin ei mene nesteet väärän suuntaan jarrujärjestelmässä?
Tai nippa auki, painaa männän sisään, kääntää nipan kiinni ja sen jälkeen löysää puristuksen männältä jottei imaise ilmaa sisään.