Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: elo - 02.01.2022, 18:55:32
-
Autossa on mystinen vika, tuntuu että kipinä ei synny ennenkuin kun höllää avaimesta startatessa. Auto lähtee käyntiin kyllä joka kerta kun tarpeeksi sahailee mutta uutena vikana tyhjäkäynti rupee seilaamaan kun flekti lyö päälle. Auto myös sammuu kun laittaa ajovalot päälle jos ei anna kaasua.. (maadoitus ongelma?)
Autoon on edellinen omistaja tehnyt koneremontin ja epäilen että jätkät on vähän kiireellä parsinu auton kasaan..
Edellisen omistajan mukaan kaikki sytytykseen liittyvä olisi vaihdettua, mutta tiedä sitä sitten onko osat olleet ehjiä.
Vikakoodia antaa map anturista.
Latausjännite ja akku ok.
Mistä lähteä vikaa etsimään?
-
Tarkista aivan ensimmäisenä maakaapeli akulta vaihdelaatikon kylkeen. Se katkeaa yleensä laatikon kyljestä rengasliittimen juuresta.
Toinen potentiaalinen vikakohde on virtalukon pohja.
-
Tarkista aivan ensimmäisenä maakaapeli akulta vaihdelaatikon kylkeen. Se katkeaa yleensä laatikon kyljestä rengasliittimen juuresta.
Toinen potentiaalinen vikakohde on virtalukon pohja.
Unohdin mainita että virtalukon pohja on vaihdettu.
Tarvii tsekata noi maadotukset vielä, harjata puhtaaksi ja rasvata kontaktipinnat..
Silmämääräsesti kaikki liitokset ja kaapelit ok.
-
Koitettu toisella avaimen lukurenkaalla, ykk anturi uusittu, maadotuksia käyty läpi ja koitettu moottorin lisämaadoitusta ja apuvirralla eikä vaan lähde. Ajotus näytti olevan kohdillaan. Kun auto suostuu käynnistymään niin se toimii täysin normaalisti. Ykk anturi otti häiriötä puolan johdosta ja tämän takia tyhjäkäynti humppasi.
-
No entäs se map josta koodikin on :o
Sehän antaa tiedon eculle juuri ennen starttia mittaamalla ilmanpaineen.
Jos se on vialla, voi antaa mitä sattuu sekoittaen sytkän ja ruiskun.
Joskus map vikaista ei saa käyntiin kuin antamalla kaasua startissa, siis avaamalla kaasuläppää------> ilmanpaine muuttuu imukanavassa.
-
No entäs se map josta koodikin on :o
Sehän antaa tiedon eculle juuri ennen starttia mittaamalla ilmanpaineen.
Jos se on vialla, voi antaa mitä sattuu sekoittaen sytkän ja ruiskun.
Joskus map vikaista ei saa käyntiin kuin antamalla kaasua startissa, siis avaamalla kaasuläppää------> ilmanpaine muuttuu imukanavassa.
Unohdin päivittää tänne että kyseessä oli koodinlukusovelluksen huono suomennos.. kyseessä on siis ilmanpainetunnistin joka mittaa korkeutta merenpinnasta että Volvo toimisi vuoristossa 8). Voiko sillä olla vaikutusta asiaan?
-
Kuten sanoin, kun paat virrat päälle niin se antaa eculle painetiedon että ecu osaa laskea " nollakohdan".
Jos anturilta tulee mitä sattuu, on siis viallinen, niin kyllä ruutta ja sytkä ihmettelee että mitä se tyyppi nyt oikeen meinaa, no yritetään.. :idiot2:
Normaalisti anturin antamiin tietoihin vaikuttaa korkeus merenpinnasta ja sääolosuhteet.
-
Kuten sanoin, kun paat virrat päälle niin se antaa eculle painetiedon että ecu osaa laskea " nollakohdan".
Jos anturilta tulee mitä sattuu, on siis viallinen, niin kyllä ruutta ja sytkä ihmettelee että mitä se tyyppi nyt oikeen meinaa, no yritetään.. :idiot2:
Normaalisti anturin antamiin tietoihin vaikuttaa korkeus merenpinnasta ja sääolosuhteet.
On se sit pakko uskoa ja vaihtaa kyseinen anturi ehjään. Päivitän tänne kuin sit kävi ::)
-
Toivotaan että tokenee, tuo on se tod.näköisin vaihtoehto mielestäni. :uglystupid2:
-
Toivotaan että tokenee, tuo on se tod.näköisin vaihtoehto mielestäni. :uglystupid2:
Anturi ja liitos puhdistettu, vikavalo nollattu -> ei anna enään koodia.. lähtee järki pian :buck2:
-
Odottele vähän aika ja käyttele, koodi ei välttämättä tallennu heti...
Ei osaa nyt muuta sanoa.
-
Odottele vähän aika ja käyttele, koodi ei välttämättä tallennu heti...
Ei osaa nyt muuta sanoa.
Kyllä se koodi tuli samantien joka kerta kun sen nollas ennen puhdistusta..
-
vikana voi olla lämpötilat innostun eli auto ei tiedä lämpötilaa niin startit on pitkiä jos käy ollenkaan. ainakin omassa oli se rikki ja oireet samanlaisia eli pitkä startti ja fleksi pyöri miten sattuu. se maksaa vaan muutaman kympin ja helppo vaihtaa. auto käyttää sitä lämpötilaa jotta se tietää vaatiikin kylmäkäynnistyksen vai ei. mutta kannattaa testeri lyödä autoon ja kattoo reali aikainen data kaikista antureita niin voi vika löytyä. Etsit antureita jossa arvo nolla tai muuten outo arvo.
-
Unohdin päivittää tänne että kyseessä oli koodinlukusovelluksen huono suomennos.. kyseessä on siis ilmanpainetunnistin joka mittaa korkeutta merenpinnasta että Volvo toimisi vuoristossa 8). Voiko sillä olla vaikutusta asiaan?
barometrinen painetunnistin.
Aiheutti mulla samanlaiset oireet käynnistymisen kanssa. Tai vanha ei aiheuttanut, tuli vain vikakoodi. Hain uuden tarvikkeena ja se aiheutti tuollaiset oireet käynnistymisessä. Ei lähtenyt oikein koskaan ekalla käyntiin, vaati useamman startin ennenkuin jäi käymään. muutamien osien vaihdon jälkeen kävin vaihtamassa takuuseen sen facetin ja otin boschin tilalle pienellä välirahalla. sillä korjaantui.