Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: ilmari - 04.01.2022, 15:57:54
-
Miten voisi varmistua antaako benspumppu mitään
-
Suutintukin päässä on venttiili, päästä siitä paineet pois sielua painamalla vaikka rättiin.
Varo ettet saa silmilles.
Sitten kun paineet on pois, virta päälle pari kertaa pariksi sekunniksi ja kokeilet uudestaan venttiilistä onko paine taas noussut.
Jos ei, niin sulake, rele tai pumppu rikki.
-
Kokeilin venttiilistä ja ei todellakaan tue silmille, joka kerta kuitenkin joku tippa eli ei aivan kuollut.
Sulake ok. Kolmella releellä jo kokeiltu, kaikki käytettyjä kylläkin.
Toimivina irroitettu.
Sitä toista relettä en ole vielä tutkinut joka on siinä syylärin päällä.
Taitaa olla sitten pumppu sökö, vasta noin kolme vuotta käytössä/alle 10 000 km. Kai sekin on mahdollista,täytyy tutkia lisää...
-
Bensansuodatin tukossa? Siellä ennen suodatinta taitaa olla kanssa joku venttiili mistä saa paineet pois/tarkastettua tuleeko mitään.
-
En pääse nyt auton alle kun se on tuolla hangessa. Irrottaisiko lähtöletkun pumpun päältä ja kokeilisi mitä tapahtuu..
-
Jäävätkö johdot ilman mitään eristystä uutta pumppua asennettaessa vaikka upotusasennus tankissa.,,,vai onko tullut ostettua väärä pumppu..
-
Eristämättömät ne liittimet on ollut aikamonessa autossa. Myös 850
-
Nyt uuden pumpun äänenkin kuulee selvästi. Jakotukille tulee hyvin bensaa mutta painetta en tiedä. Ei lähde käyntiin eikä lupaa. Strobolla kokeilin tulpanjohtoja, tulee impulssi.
Mitä seuraavaksi ?
Joskus satunnaisesti on lähtenyt apuvirralla käyntiin ja silloin toimi ihan ok. Ja voi vaikka kauppareissut heittää eli lämpöisenä toimi.
-
Ei muuten lähtenyt edes starttipilotilla mutta ajattelin sen johtuvan että se ei vaan höyrysty näillä keleillä ja kun yksin touhuan.
Jos olisikin kyseessä tämä liimaventtiili !!! Mites siitä pääsee lopullisesti eroon ?
Autohan on 850 10v. -96.
-
Minulla oli käynnistymisongelmaa 850 1995 t5r volvon kanssa.
Ostin uuden pyörijän ja jakajan kannen, niin heti lähti käyntiin.
Tosin perimmäinen syy käynnistymättömyyteen taisi olla se, että toisesta 1-sylinterin pakoventtiilistä oli palanen kadonnut.
-
mittaa kuitenki pumpun läpiviennin pistokkeesta tuleeko virtaa. Mulla oli lentokentän parkissa pari kuukautta kerran ja sillä aikaa oli tankin puolella sinne moottorille menevä toinen johto ihan hapettunu poikki siitä bikoliittimestä. Ihme juttu. Laitoin uuden Bikon vaan, pumppu tietenki pitää nostaa enste pois.
-
ai niin hoksasin että olihan se pumppu jo pitänyt ääntäkin sulla.
-
Oliskohan noissa 10V malleissakin se suutinrele?
Siellä jäähdyttimen tuulettimen lipan alla, yleensä harmaa rele, ne muut liittyy tuulettimen käyttöön ja nopeuteen.
Neljä johtoa liittimessä, sen voi ohittaa eli jumpata kokeilua varten
Muistaakseni navat 87 ja 30 johtoliittimestä yhteen niin menee jatkuva virta läpi.
Tuo on meinaan melko varma vikakohde jos kiskoon tulee bensaa mutta suuttimet ei aukea, eli tulpat pysyy kuivina.
-
Tuollainen rele siellä on,täytyy kokeilla.
Auto lähtee käyntiin pitkillä starteilla.
Lämpimänä toimii aivan normaalisti.
-
Ei ollut vikaa tuossa harmaassa releessä myöskään.
Auto lähtee jotenkin käyntiin jos on puoli tuntia lämmityksessä..
-
-Nesteen lämpöanturi/sen liitin?
-Map anturi jäähdyttimen päällä?
-Iat imuilman lämpöanturi imuputkessa?
Vikakoodien luku, jos antaa 121,10venttiilisessä niin se on Map anturivika
20V sama koodi olis Maf vika, jota anturia tässä ei ole.On vain Map ja Iat.
Jos siellä olis se ns liimaventtiili niin startatessa pyöris niinkuin tulpatonta mopoo polkis.
Eikä se ole se koska kuitenkin joskus se käy.
-
Mittaa koneesta puristukset.
-
Ei ollut MAP anturikaan.
Juu pitää mitata puristuksetkin jossain vaiheessa kun saan mittarin
-
Bensapumppu siis on kunnossa,siinä otsikko vie harhaan.
Puristukset mitattu: 13-14,5 .kylmänä
En tiedä antoiko mittari vähän yläknttiin mutta mielestäni kohtuullisen tasainen tulos.
Tulpat uusittu, tänään näillä keleillä riitti 2.tuntia piuhan päässä ja pitkähköllä startilla käytiin.
-
Vaihapa nyt se lämpötila-anturi siellä termarin tykönä.
Sopis hyvin kuvioon että antaa kylmänä liian lämpöstä tietoa.
Jos moottori on ihan kylmä ja laittaa virrat päälle, nouseeko moottorin lämpömittari yhtään?
Ei sais kyllä edes neula nytkähtää.
-
Seuraavaksi täytynee tuo anturi zekata.
Kun virrat laittaa päälle lämpömittari ei liikahda yhtään,ei kyllä myöskään kun on ollut piuhan päässä..
Kun koneen saa käyntiin lämmöt nousee normaalisti ja siinä ihan alkuu n kierrokset vähän yli tuhat ja parin minuutin päästä laakee jonnekin 800.
-
Kun koneen saa käyntiin lämmöt nousee normaalisti ja siinä ihan alkuu n kierrokset vähän yli tuhat ja parin minuutin päästä laakee jonnekin 800.
Tuo on normaalikäytös. :)
-
Vaihdoin moottorin lämpöanturin ja putsailin tyhjäkäyntimoottorinkin , ei auttanut sen kummemmin.
Vikakoodi oli MAP anturille mutta sen vaihto ei auttanut.
Ainoa millä koneen saa käynttiin on lämmitts johdon päässä,,,,mihin tuo voisi viitata
-
Bensapumppu oli siis ehjä.
Huolsin koko bensalinjan.
Vaihdoin kaikki yleisimmät sytytysosat, tarkistin anturien toiminnan ja aivan viimeisenä kuukausi sitten vaihdoin puolan, vika oli SIINÄ!
En sitä osannut epäillä koska kipinä tuli säännöllisesti kaikille pytyille,
se oli vain liian heikko.
Eli kun kylmänä starttasi,tulpat kastui heti... moottorin lämmitys auttoi vähän.
-
No eipä tuota ihan ensimmäisenä kyllä...
Mitä tästä opimme, vika voi aina olla loppujen lopuksi melkein missä vaan.
Hyvä kun palasit asiaan. Vaikka näitä vähän enää liikenteessä on mutta on kuitenkin. V:>