Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Sketsi - 05.01.2022, 15:35:19
-
Itsellä Vm 2014 V60 awd summum edition ja siinä tuntuu olevan tosi pintakova alusta ja ensimmäistä talvea ajan sillä ja tuntuu että pienikin jääpatti tai kuoppa tuntuu alustassa tosi terävästi ja tuntuu että silleen "tärähtää kunnolla. Varsinkin jos menee johonkin isoon kuoppaan niin tuntuu että auto hajoo. Katsastuksessa ei kumminkaan mitään huonoa mainintaa jousituksesta/alustasta. Tänään sitten sain Volvon huollosta lainaan saman korimallin S60 auton ja se menee aivan erilailla kuopista. Niin pehmeästi ja ei tärähtele montuissa. Aivan erilainen ajaa kuin oma V60. Voiko omassa autossani jousitus olla jo tiensä päässä ja ei siksi vaimenna kunnolla vai vai mistähän moinen voisi johtua? Omalla autollani ajettu 236t ja sijaisautolla 140t. Voiko melkein 100t ajokilometrin ero tehdä alustaan noin ison eron?
-
Mun perstuntuma on kyllä niinpäin että henkilöautoissa alusta löystyy ajan ja kilometrien myötä.
-
Eri rengastus vaikuttaa vaikka olis millanen alusta. 225x40x18 kumit vs 215 55 17. Täälläkin moni kyselee kun on rengasmelua vaikka on vaimennettu niin kumit ja vanteet vaihtaen tulee siinäkin eroa.
-
Käytetyistä kun puhutaan, niin niihin on joku ex omistaja laitellut jäykempää jousta / iskunvaimenninta?
Jos iskariin pääsee kertymään vettä, niin pakkasella voi ilmetä "kevyttä" jäykistymistä. Jopa niin, että osuma kaivonkanteen = hytti sekaisin ja hidastetöyssyissä perä pomppaa 0,5 m ilmaan ;D