Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: tepaa - 07.01.2022, 08:06:32
-
Vinkuu siis 5 vaihteella (suurin vaihde?) Tehnyt sitä ehkä vuoden eli koko ajan mitä auto minulla ollut. Tekee sitä kylmänä ja kuumana.
Öljyt laatikkoon vaihdettu 150tkm kohdalla ja ei muistikuvaa alkoiko äänet sen jälkeen.
Pitäisikö tarkastuttaa laatikon öljyn taso? Muistaakseni samaa vikaa ollut myös muilla mutta ei olisi siihen ikinä löytynyt ratkaisua?
XC60 D5 2010 177tkm
-
Tuossa pitäisi olla 6 vaihteinen laatikko eli taitaa vinkua 6 vaihteella? Kuulostaa että on enemmänkin ominaisuus jos muissakin samaa
-
Tuossa pitäisi olla 6 vaihteinen laatikko eli taitaa vinkua 6 vaihteella? Kuulostaa että on enemmänkin ominaisuus jos muissakin samaa
Korjataan
-
Mulla on 320tkm ajettu geartronic eikä äännä mitään 6 vaihteella. Jotain vikaa siinä on. Jos ei vaikuta ajamiseen niin ehkä ei kannata mitään tehdä kun kaikki laatikkoremontti on kallista. Öljyn tason ja laadun voi tietenkin tarkistaa, mutta jos ne on asiantunteva kaveri vaihtanut niin silloin varmasti on kunnossa ne jos ei vuoda. Jotain lisäainetta sinne voi kokeilla laittaa jos hyvällä tuurilla korjaantuis, itse laitoin shudder fixiä omaan laatikkoon ja vähän ehkä parani toiminta.
-
Eipä omassakaan 255tkm tietä nähneessä 6v geartronicissa sivuääniä kuulu. Onhan vaihteistoöljyn taso varmasti kohdallaan vaihdon jäljiltä? Eli käytetty vaihteisto lämpimäksi ennen tarkastuspropun avaamista. (En nyt muista varmaksi oliko ohjeen mukainen lämpötila 50 vai 60c.)
-
Merkkiliike teki vaihdon. Ehkä pyydän tarkastaa öljytason.
-
Oma ex xc60 ulisi aavistuksen joissain tilanteissa n 80 km/h nopeudessa.
Kun vaihdoin öljyjä niin huomio kiinnittyi peräöljyn suht runsaaseen metalli pitoisuuteen. Ääni ei muuttunut miksikään n 2 vuoden aikana mitä auto mulla oli.
-
Kiinnitin tiistaina pidemällä maantiematkalla (ulkolämpötila ~0⁰C) huomiota vinkuvaan ääneen hieman alle 80km/h vauhdissa. Mielestäni ensimmäinen kerta kun kutosella piti ääntä. Kesäkuumalla laatikko (tai joku muu) pitää vinkuvaa ääntä matalilla nopeuksilla.
Tänään (ulkolämpötila -10⁰C) puolen tunnin ajon aikana ei kuulunut ylimääräisiä ääniä.
-
Joku on joskus mielestäni ääntä hyvin kuvannut, kuin vaimeasti limsapulloonpuhaltais
-
Kannattaa vielä varmistaa että varmasti se vaihdelaatikko ulisee laittamalla esim manuaali puolella 5 vaihteen ja kuuntelee sillä maantie nopeuksissa. Voi olla jokin muukin joka ulisee silloin kun nopeutta on tarpeeksi 6 vaihteelle.
-
Kyllä mulla ainakin piti S80 3.2 AWD myös vaimeaa ääntä kutosella siinä 80km/h vauhdissa, esim ylämäissä erottui parhaiten ääni ja kilsoja oli silloin noin 120tkm lasissa. Ääni ei mihinkään muuttunut vaikka ajoin auton 250tkm saakka. Laatikon öljyjä vaihdatin säännöllisesti
-
Kesäkuumalla laatikko (tai joku muu) pitää vinkuvaa ääntä matalilla nopeuksilla.
Minulla vinkumista aiheutti kompressori nurkissa hiljaa ajaessa. Se ääni loppui, kun kompressorin painepuolelle asennettiin ääntä vaimentava letku.
-
Minulla vinkumista aiheutti kompressori nurkissa hiljaa ajaessa. Se ääni loppui, kun kompressorin painepuolelle asennettiin ääntä vaimentava letku.
Kompura ja ylipäätään ilmastointi on yksi varteenotettava vaihtoehto. Täytyy keväällä seurata, miten homma lähtee kehittymään. Ilmastoinnin täyttöhuollon suorittamisesta ei ole mitään käsitystä ja täten kylmäaineen määrästä ei ole tietoa. Sekin on käsittääkseni yksi mahdollisuus ilmastoinnin ääntämiseen.
Mikäs keksintö tämä letku on? Volvon korjaustoimenpide tähän ilmastoinnin aiheuttamaan vinkumiseen?
-
Kompura ja ylipäätään ilmastointi on yksi varteenotettava vaihtoehto. Täytyy keväällä seurata, miten homma lähtee kehittymään. Ilmastoinnin täyttöhuollon suorittamisesta ei ole mitään käsitystä ja täten kylmäaineen määrästä ei ole tietoa. Sekin on käsittääkseni yksi mahdollisuus ilmastoinnin ääntämiseen.
Mikäs keksintö tämä letku on? Volvon korjaustoimenpide tähän ilmastoinnin aiheuttamaan vinkumiseen?
Volvon paketissa se oli ja maksoi muistaakseni n. 150€. Tehokkaasti vaimensi vonkunat. Kuitissa on varmaan osanumero. Voin sen hanskalokerosta kaivaa, kunhan saan auton esiin lumen alta.
-
Volvon paketissa se oli ja maksoi muistaakseni n. 150€. Tehokkaasti vaimensi vonkunat. Kuitissa on varmaan osanumero. Voin sen hanskalokerosta kaivaa, kunhan saan auton esiin lumen alta.
Kiitän vaivannäöstä jo näin etukäteen. -H-
-
Minullakin s80 2007:n laatikko tuntuu vinkuvan suurimmalla vaihteella, melko vaimeasti, mutta nirppa nappa havaittavasti, jos oikein tarkalla korvalla ääntä hakee. Voihan vinkuna tietty johtua vaikka vetonivelistä. Ykkösen vinkuna/ulina taitaa ainakin olla ominaisuus, ihan havaittava ja voimistuva kierrosten myötä. Luulin aluksi kun auto tuli minulle, että ääni olisi turbon vihellystä, mutta eihän se sitä voi olla, kun rauhallisesti pienellä kaasulla lähtee ja heti kun kakkonen menee päälle, ääni katoaa. Vaihteistoöljyt näyttää huoltokirjan mukaan vaihdetun melko säntillisesti 70.000km:n välein.
-
Korjataan
Autossa on sittenkin 5 vaihdetta eikä 6. Manuaalipuilella en ollut ainakaan saavani 5 enempää pykäliä sisään...
Ompa jännä, speksien mukaan pitäis olla 6 vaihdetta. Ei kyllä mennyt kuin 5 sisään äsken. Kokeiltava kyllä uudestaan joku päivä. Voiko olla että ei hitaassa vaiuhdissa anna liian isoa laittaa sisään sitten...
-
Vinkui aavistuksen myös 4. vaihteella mutta heti 5. eniten vedätettäessä, ei kuulu ääntä jos ei vedätä.
Pitää testailla asiaa lisää. Toivottavasti ei ole 4-vedon perän laakerit uudestaan menossa kun laakerit vaihdettiin kertaalleen 30tkm sitten.
Ääni tosiaan kuin limsapulloon puhaltais.
-
Autossa on sittenkin 5 vaihdetta eikä 6. Manuaalipuilella en ollut ainakaan saavani 5 enempää pykäliä sisään...
Ompa jännä, speksien mukaan pitäis olla 6 vaihdetta. Ei kyllä mennyt kuin 5 sisään äsken. Kokeiltava kyllä uudestaan joku päivä. Voiko olla että ei hitaassa vaiuhdissa anna liian isoa laittaa sisään sitten...
Noin 60 km/h todellista nopeutta riittää siihen, että oma V60 lyö kutosta sisään.
Auto itse huolehtii siitä, että liian isolla vaihteella moottori ei pääse sammumaan. Eli manuaalipuolellakin vauhdin hidastuessa auto tiputtaa itse pienemmälle lähellä joutokäyntirajaa.
-
Kyllä noissa 6 vaihetta pitäs olla. Oliko tarpeeksi vauhtia 6 vaihteelle? Kuullostaa vakavalta jos ei pykällä kutoselle.
-
Kyllä noissa 6 vaihetta pitäs olla. Oliko tarpeeksi vauhtia 6 vaihteelle? Kuullostaa vakavalta jos ei pykällä kutoselle.
On siinä 6 vaihdetta kun saa vaan tarpeeksi vauhtia...
-
Jos ei missään vauhdissa laita 6 vaihdetta sisään niin siinä on laatikko pahasti rikki. 2008 S80 lukitsi 6 vaihteen vasta +80 vauhdissa.
-
Noin 60 km/h todellista nopeutta riittää siihen, että oma V60 lyö kutosta sisään.
Samoin toimi mullakin. Mutta varsinkin kesällä saattoi lämpimänä/kuumana pitää ääntä just vitosella matalilla kierroksilla, muuten toimi kuten noi laatikot yleensäkin koko omistusajan (ml. noin 188tkm - 301tkm) kaikkine ominaisuuksineen.