Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Ryde85 - 10.01.2022, 12:22:45

Otsikko: T5 ecm-2900
Kirjoitti: Ryde85 - 10.01.2022, 12:22:45
ECM-2900 Polttonesteen paine. Signaali virheellinen, B5244T5

Moottorinohjausyksikkö (ECM) ohjaa polttonesteen painetta polttonestepumpun ohjausyksikön kautta pulssisuhdesignaalilla. Polttonestepumpun ohjausyksikkö ohjaa sitten polttonestepumppua moottorinohjausyksikön (ECM) pyytämän paineen mukaisesti. Jos moottorinohjausyksikön (ECM) polttonesteen paineen säätely saavuttaa suurimman tai pienimmän arvonsa, mutta haluttua polttonesteen painetta (tavoitearvo) el saavuteta, muistiin tallentuu vikakoodi.

Kyseinen vikakoodi ja testattu polttoaineenpaine tyhjäkäynnillä, on OK(400kPa) sekä testattu että paine seuraa painepyyntöä eli nostaa sen portaittain ylös ja alas.

Tyhjäkäynnillä bensapumpun ohjaus pitäisi olla 35% (+-5%), mutta se on n.60%. Ilmeisesti tämä antaa kyseisen vikakoodin. Auto toimii ajossa normaalisti ja vetoja on hyvin (80-120kmh 3,2sek kaksi kyydissä).

Pem-moduuli on vielä auton alla eikä ole siirretty konttiin. Mutta näyttää päällepäin hyväkuntoiselta. Toki on alkuperäinen ja 16 vuotta vanha. Polttoainepumppu on vaihdettu 80tkm sitten boschin alkuperäiseen (1582980141). Myös polttonesteen paineanturi on vaihdettu 25tkm sitten.

Voisiko pumppu olla jo väsähtänyt vai veteleekö Pem viimeisiä. Mitä mieltä??
Otsikko: Vs: T5 ecm-2900
Kirjoitti: laatikkovika - 10.01.2022, 16:13:52
Mielipuoleni on se että se pumppu on heikentynyt jos bensansuodatin on ok.
Noita Boschin pumppuja kun nykyään tehdään siellä mistä halvimmalla saadaan. :tickedoff:
Tai sitten siinä häkkyrässä on tankin sisällä pieni vuoto.

PEM vikaan en heti kallistuis kun ei tule käyntiin mitään oireita...

Älä ammu pianistia!
Otsikko: Vs: T5 ecm-2900
Kirjoitti: Ryde85 - 10.01.2022, 18:34:36
Pitääpä testata ensin uudella filtterillä ja Pemmin liitokset katsoa läpi, ettei ole hapettuneet.

Jos pumpunohjaus ei putoa, niin uutta pumppua tilalle. Uutta boschilaista vai jotain järeämpää tilalle??
Otsikko: Vs: T5 ecm-2900
Kirjoitti: Ryde85 - 12.01.2022, 18:51:22
Ei auttanu uusi polttoainesuodatin eikä Pemmin liittimen putsaus. Samat kuormitukset oli ja sama vikakoodi.

Löytyi hyvä video samasta viasta.
https://youtu.be/M4uNiWFVk9s (https://youtu.be/M4uNiWFVk9s)

Eli selkeesti pumppu jo väsähtänyt. Alkuperäinen tehtaan pumppu kesti 120tkm ja boschilainen 85tkm.
Otsikko: Vs: T5 ecm-2900
Kirjoitti: Ryde85 - 18.01.2022, 17:05:53
Polttoainepumppu vaihdettu ja pumpun kuorma tyhjäkäynnillä putosi 60% -> 32%. Vikakoodin kuittasin pois, eikä se enää ilmestynyt.

On kyllä onnettomia pumppuja jos ei kestä 85tkm pidempään. Auto ollut edellisen pumpun korjauksen aikoihin Itä-Suomessa. Voisiko huonolaatuinen bensa olla syypää alkuperäisen ja edellisen pumpun vaurioitumiseen.?
Otsikko: Vs: T5 ecm-2900
Kirjoitti: Ryde85 - 04.02.2022, 16:25:30
Saaga jatkuu, nyt meni vielä pem mykäksi (ecm-291b). Melko hyvin hapettunut vanha ja siinäkin oli merkkejä korjauksesta ja myöhempi päiväys kuin auton valmistusviikko.


(https://i.ibb.co/tm7yXtB/IMG-20220204-WA0018.jpg) (https://ibb.co/tm7yXtB)

image hosting (https://imgbb.com/)

Uudemmissahan tuo boxi on siirretty kontinpuolelle säältä suojaan.
Otsikko: Vs: T5 ecm-2900
Kirjoitti: Ryde85 - 08.02.2022, 10:52:03
Uudella Pemmillä taas pelaa.

Näyttää että alkaa vuotamaan jäähdytysrivan ja kotelon saumasta. Lisä tiivistyskin voisi auttaa jos ei halua uutta johtosarjaa ostaa pemmin siirtoon.

Otsikko: Vs: T5 ecm-2900
Kirjoitti: laatikkovika - 08.02.2022, 14:19:08
Sikaa siihen vaan... 8)