Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Ekireki - 16.01.2022, 13:05:26
-
Noniin eli, ohjauksesta on tullut jotenkin kulmikas. Tehostinnesteet on uudet ja oikea määrä, eikä vaahtoa. Säiliössä on 90° mutka paikallaan. Mietin että olisiko iskareiden yläpään laakerit syyllisiä? Vaikuttaako ohjaukseen noin? Mielestäni on vähän turhan ylös noussut että kumit ilmeisesti ainakin vaihtoon, vaikuttaako pelkät rikkinäiset kumit ohjaukseen?
Kiitos!
(https://i.ibb.co/YkFcYhV/IMG-20220116-125500.jpg) (https://ibb.co/YkFcYhV)
-
Kyllähän ne voi vaikuttaa, tuo yläpää ainakin on korkannut. :buck2:
-
Myös sinne ohjausakselin ristiniveleen kannattaa ruiskauttaa rasvaa. Jos se on kuiva, ohjaus on selvästi kantikas. Saa ainakin suljettua sen mahdollisuuden pois.
-
Molemmat on samallaiset, no ompahan taas puuhastelua ens vkl :D
Taidan suosiolla laittaa uudet laakerit samalla vaivalla..
-
Ristinivelen jo rasvasin. Mistähän löytyisi varaosanumeroa tolle ristinivelelle? On zf hammastanko
-
Jos on ollut ratti suorassa ennen ja nyt vähän vinossa niin se kielii jousituennan kumia etupäästä. Se laakeri joka tulee yläpuolelle, tekee sellaista pätkimistä jos kumi on ollut kauan rikki.
Näin ainakin 850 teki kun olivat pahasti kulahtaneet.
Edit: tuo rako on normaalia kun auto on renkaat maassa. Jos rakoa ei olisi niin sanoisin sen olevan kuolleilla iskareilla varustettu kulkine.
-
Väitän että kuva ei näytä normaalilta.
Kyllä siellä pieni ilmatila on mutta kyllä reilu sentti on liikaa.
Sanokaa nyt joku muukin jotakin asiasta. :o
-
Väitän että kuva ei näytä normaalilta.
Kyllä siellä pieni ilmatila on mutta kyllä reilu sentti on liikaa.
Sanokaa nyt joku muukin jotakin asiasta. :o
Täysin samaa mieltä, ei kuulu noin korkealla olla. Ei muutakun tolppa irti ja purkaa, niin näkee missä kunnossa itse iskari on ja yläpää sekä sen laakerointi.
-
Mutterin alla oleva levy tai "prikka" näyttäisi olevan väärin päin. Paksu kumihuuli kuuluu olla alaspäin, eikä ylös. Tosin se näyttää olevan vähän vinossa siitä huolimatta.
-
Moro.
Olisin tietenkin voinut perustaa omankin ketjun, mutta kun tätä lukee kuitenkin asiasta tietäviä lukijoita niin...
Itsellä v70 2.5T ajettu n.250tkm, etu iskunvaimentaja kostea eli vaihtoon molemmat. Mitä kaikkea on hyvä varata vaihtoon? Tietenkin iskarit, Mutta mitä hiluja yläpään tuentaan? Ei viittis moneen kertaan purkaa, auto kuitenkin jokapäiväisessä ajossa.
-
Ainakin nämä:
Yläpään kiinnikkeet
https://www.autodoc.fi/lemforder/1254856
Yläpään laakerit:
https://www.autodoc.fi/lemforder/1266918 TAI https://www.autodoc.fi/lemforder/1269193 (Riippuen runkonumerosta kumpi laitetaan)
Iskunvaimentimet:
https://www.autodoc.fi/sachs/1228865
Noille jos vielä haluaa uudet pohjaanlyöntikumet sekä pölysuojat niin nekin sitten hommata. Yleensä tuo pohjaanlyöntikumi on noilla kilometreillä aivan haperoa tavaraa.
Näitä osia olen omissa autoissani käyttänyt ja on OEM-tavaraa.
Jos jousen alle haluaa vielä uusia ne "eristinkumet" niin tässä linkki, kuva ja varaosanumero, ovat yleensä puhkikuluneet noilla kilometreillä:
https://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/2006/V70-5DRS-WO-SR-25l-5-cylinder-Turbo/Insulator/8684669/31329206.html
Hyvät jousipuristimet kaveriksi! Muuten vaihtohomma aikalailla simppeli.
-
Minullakin oli V70 Volvosta jousijalan yläkumituista puslat irti ja vaihdoin XC90 yläkumituet.
Volvo suosittelee nykyään käyttämään tätä XC90 mallien kumia myös 850/S60/S70/S80/V70/XC70 malleissa.
https://www.motonet.fi/fi/varaosahaku/ecbca0db-0860-4bad-b2d7-3b8c715efc27/583914/Auto/VOLVO/V70-II-285/2001-2007?cat=0f108107-9862-4653-95b6-c3667b152afc
-
Kiitokset hyvistä vastauksista ja neuvoista! :) Kraftin ohjeilla mentiin, ainoastaan nuo ylätukikumit tulivat Kybin valmistamana ja xc90 mallia. Hienoa että on tällaisia foorumeita joista saa asiallisia ja OIKEITA neuvoja. P>
-
Ilo olla avuksi! Tämä foorumi on ehdottomasti parhaimmistoa mitä neuvoihin ja avuntarpeisiin tulee. Hienoa että auto tuli kuntoon! O0