Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: ata - 02.01.2011, 11:32:55

Otsikko: D24TIC Öljy hukkuu
Kirjoitti: ata - 02.01.2011, 11:32:55
Ihmeellistä, mutta niin vain hukkui öljynpaineet auton seisoessa. Kyseessä on 940 johon vaihdettu tänä syksynä kunnostettu moottori, joka tosin on seinonut yli 5 vuotta varastossa, käytetty kyllä pariin otteeseen. Alkuun toimi hyvin ja auton omistaja kerkesi tällä uudella moottorilla ajelemaankin pari päivää ongelmitta, kunnes syöttöpumpun stefa alkoi vuotaa. Se siis vaihdettiin ja polttoaine järjestelmää ilmatessakin valo sammui, mutta kun kone lähti käyntiin öljynpaineenvalo jäi palamaan. Öljypumppuhan on kampiakselin etupäässä, joten paineventtiilin pääsee aukaisemaan siitä hihnapyörän vierestä - kuula liikkuu herkästi, jousi ehjä. Tämän tarkastuksen jälkeen uusi yritys, valo sammuu ja paineet ok. Ajettu 15km ongelmitta. Seur. aamuna sama juttu, ei painetta. Ei tule startatessa öljyä paineanturin eikä paineventtiilin reiästä.??? Onko kellään ollut vast. ongelmaa? Onko kellään räjäytys- tai vast. kuvaa öljypumpusta? Muita hyviä neuvoja. Tympii vaan jos taas joutuu purkamaan koneen irti.
Otsikko: Vs: D24TIC Öljy hukkuu
Kirjoitti: Jule - 03.01.2011, 17:03:47
Kenties jotain paskaa siellä venttiilissä joka saa sen jumittamaan?
Otsikko: Vs: D24TIC Öljy hukkuu
Kirjoitti: ata - 11.01.2011, 19:39:24
On kokeiltu nyt tehdä vaikka mitä. Toisella venttiilillä, ei alkanut toimia. Venttiilin reiästä pääsee kokeilemaan rautalangalla että pumppu pyörii... Öljyn lauhduttimen termostaatti oli viallinen, eli on koko ajan puoliksi auki. Täytyy se ainakin uusia. Tällä hetkellä lauhduttimen lähdöt tulpattuna ja termari poissa. Ei toimi vieläkään... Öljynsuodatin uusittu... Sitten keksin työntää siitä lauhduttimenputken reiästä paineella öljyä koneeseen, niin että valo sammui. Auto käyntiin, nyt valo sammui, mittari näyttää 4,6bar tyhjäkäynnillä! Sammutin moottorin, heti virta päälle, kestää n.10sek. kunnes valo syttyy. Ei taida olla pumppu siis kuitenkaan viallinen? Auto seisoi yön ja kun tänään kokeilin niin ei taaskaan nosta paineita :-[ Taas paineella öljyä koneeseen, käyntiin, valo sammuu, 4,7bar. Paine pysyy edelleen n.10sek sammuttamisen jälkeen.  Siellä täytyy varmaan olla imuvuoto, joka laskee pumpun tyhjäksi?
Otsikko: Vs: D24TIC Öljy hukkuu
Kirjoitti: AtAi - 11.01.2011, 20:33:52
Jos moottori seissy ilman öljyä 5vuotta varastossa niin mahdollista on että se imuputki on ruostunu puhki...
Ohkasta tavaraa...

1.6dssä on vähän samaa ongelmaa, mutta jos tosiaan on oikeasti pumppuvika eikä anturivika, niin pumppu vaihtoon ja uus OIKEAoppisesti öljyvaseliiniseoksella täyttäen aluksi, niin ei hori tyhjää ensistartissa.
Otsikko: Vs: D24TIC Öljy hukkuu
Kirjoitti: volgamies - 02.07.2013, 11:16:23
Paljonko on d24t moottorin normaali ölynpaine? millaisia paineita muilla on ollu kierroksilla ja mitä tyhjäkäynnillä?(lämpimänä)