Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Aiku - 19.01.2022, 05:30:39
-
Auto on viime syksynä ostettu ja 2017 vuosimallia ja akku(t) lienee alkuperäiset.
Muutama viikko sitten kun oli pakkasta n. 20-25 astetta. Laitoin polttoainelämmittimen päälle n. 15 minuutiksi. Painoin starttinapista, niin ei tapahtunut mitään. Ajovalot paloivat suhteellisen kirkkaasti. Sitten laitoin verkkovirtalaturin vähäksi aikaa, niin jo starttasi.
Onko autossa akun jännitteen valvonta tai vastaa järjestelmä? Onko Start-Stop akku apuna kylmällä startatessa?
-
Kyllä siellä akunvalvonta on, mutta ne ei ole pomminvarmoja. Kannattaa suosiolla uusia se akku, niin voi luottaa siihen että virtaa riittää myös kovalla pakkasella.
-
Kyllä siellä akunvalvonta on, mutta ne ei ole pomminvarmoja. Kannattaa suosiolla uusia se akku, niin voi luottaa siihen että virtaa riittää myös kovalla pakkasella.
Mulla kans hyyty 2008 v70 akku 20 pakkasella kun wepastoa käytti. Ei oo oikeen hyvä taajama ajossa se kun ei ehdi ladata niin hommasin ylläpitolaturin koville pakkasille. Ne uudemmat ei välttämättä edes yritä startata jos akussa on alhainen varaus.
-
Auto on viime syksynä ostettu ja 2017 vuosimallia ja akku(t) lienee alkuperäiset.
Muutama viikko sitten kun oli pakkasta n. 20-25 astetta. Laitoin polttoainelämmittimen päälle n. 15 minuutiksi. Painoin starttinapista, niin ei tapahtunut mitään. Ajovalot paloivat suhteellisen kirkkaasti. Sitten laitoin verkkovirtalaturin vähäksi aikaa, niin jo starttasi.
Onko autossa akun jännitteen valvonta tai vastaa järjestelmä? Onko Start-Stop akku apuna kylmällä startatessa?
Tuollaisella pakkasella auto hehkuttaa joitakin sekunteja ennen kuin starttaa. Pidempi n. 30 min webaston käyttö lämmittää moottoria sen verran, että se starttaa heti.
Start-stop akku ei vaikuta käyntiin lähtemiseen. Starttimoottori pyörii aina ison akun voimin. Pienemmästä otetaan sähkö muille laitteille starttauksen hetkellä, jotta vältytään alijännitteen aiheuttamilta herjoilta.
Akun valvonta sammuttaa yleensä webaston ensin ja akussa on siinä vaiheessa vielä runsaasti virtaa käynnistykseen.