Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Volbol - 22.01.2022, 20:20:49

Otsikko: Volvo v50 2.0D 136hp
Kirjoitti: Volbol - 22.01.2022, 20:20:49
Tervehdys.
Kovasti kummastuttaa auton toiminta. Etenkin kylmänä heittää vikatilaan ja antaa max 3000 kierrosta. Kun käyttää nopeasti virrat poissa niin tehot palautuu. Jotenkin en jaksaisi uskoa että turbo olisi loppu kun tehoja on ilman vikatilaa. Eikä syö öljyä eikä pöllyttele. Käytetty tietokoneessa niin valittaa turbon paine liian alhainen. Onko autossa jonkin näköinen ahdonsäätösolenoidi vai mistä pitäisi alkaa vikaan perehtymään.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0D 136hp
Kirjoitti: nall3 - 23.01.2022, 07:43:41
Tervehdys.
Kovasti kummastuttaa auton toiminta. Etenkin kylmänä heittää vikatilaan ja antaa max 3000 kierrosta. Kun käyttää nopeasti virrat poissa niin tehot palautuu. Jotenkin en jaksaisi uskoa että turbo olisi loppu kun tehoja on ilman vikatilaa. Eikä syö öljyä eikä pöllyttele. Käytetty tietokoneessa niin valittaa turbon paine liian alhainen. Onko autossa jonkin näköinen ahdonsäätösolenoidi vai mistä pitäisi alkaa vikaan perehtymään.
Vikakoodien lukemisella sellaisella laitteella, mikä pääsee Volvon aivojen sisään.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0D 136hp
Kirjoitti: hespa - 23.01.2022, 08:18:28
Purahan moottorin päältä ensin muovit pois ja tarkista imusarja etenkin siitä läheltä egr.ää lähtevä, eli 4-pytyn imu.

Tuppaa halkeamaan näissä Citikan koneissa.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0D 136hp
Kirjoitti: Volbol - 23.01.2022, 10:24:07
Purahan moottorin päältä ensin muovit pois ja tarkista imusarja etenkin siitä läheltä egr.ää lähtevä, eli 4-pytyn imu.

Tuppaa halkeamaan näissä Citikan koneissa.
Imusarjassa ei vuotoja ja koodit luettu volvon ohjelmalla. Ei muistanut enää numero koodia kun kyselin mutta alhaiseen ahtopaineeseen viittasi. Vika ilmenee satunnaisesti. Parantuu kun käyttää virrat poissa. Joskus tekee 5 kertaa seuraava päivä niin kerta riittää. Ja nämä temput ennen kun auto normaalissa käynti lämmöissä.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0D 136hp
Kirjoitti: janihy - 23.01.2022, 12:00:52
Alipainetta ohjaava sähköinen ahdonsäätöventtiili löytyy moottoritilasta ilmanputsarikotelon ja moottorin välistä. Sille menevät letkut (ja johdot) lienee syytä tarkastaa, eikä olisi käsittääkseni ensimmäinen kerta kun koko venttiili olisi viallinen. Uuden saa alle satasella ja vaihto on helppo juttu, joten ei ole ihan mahdoton kokeilla olisiko se syypää.
Solenoidi ohjaa ahtimen vnt-siipiä, eikä varmaan olisi myöskään ensimmäinen turbo josta se mekanismi alkaa jumittaa. Molemmat näistä voivat aiheuttaa alhaisia ahtopaineita, jolloin auto toteaa jossain olevan vikaa ja menee vikatilaan. Livedataa lukemalla pääsisi varmaan paremmin jäljille jos ei halua kokeilemaan ruveta.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0D 136hp
Kirjoitti: hespa - 24.01.2022, 07:40:09
Turbon pakopesän siipien jumittaminen tekee lähes poikkeuksetta yli-ahdon, ei liian alhaista ahtoa.

Kyllä se jokin sähkölaitevika saattaapi olla jos riippuvainen lämpötilasta. Kannattaa luetuttaa ajaessa arvoja koneesta niin saattaa löytyä vika ilman arpomista.

Ja olihan nämä koodit luettu ihan oikeilla laitteilla eikä millään yleis skannerilla?

Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0D 136hp
Kirjoitti: Volbol - 25.01.2022, 20:06:56
Turbon pakopesän siipien jumittaminen tekee lähes poikkeuksetta yli-ahdon, ei liian alhaista ahtoa.

Kyllä se jokin sähkölaitevika saattaapi olla jos riippuvainen lämpötilasta. Kannattaa luetuttaa ajaessa arvoja koneesta niin saattaa löytyä vika ilman arpomista.

Ja olihan nämä koodit luettu ihan oikeilla laitteilla eikä millään yleis skannerilla?
On luettu volvon ohjelmalla. Ei muistanut enää koodia mutta sanoi valittavan alhaisia ahtoja.  Mikä olisi hyvä laite lukea livedataa.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0D 136hp
Kirjoitti: hespa - 26.01.2022, 09:10:24
VIDA tai V-Dash esim.
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0D 136hp
Kirjoitti: Volbol - 03.02.2022, 17:20:49
Tervehdys.
Kovasti kummastuttaa auton toiminta. Etenkin kylmänä heittää vikatilaan ja antaa max 3000 kierrosta. Kun käyttää nopeasti virrat poissa niin tehot palautuu. Jotenkin en jaksaisi uskoa että turbo olisi loppu kun tehoja on ilman vikatilaa. Eikä syö öljyä eikä pöllyttele. Käytetty tietokoneessa niin valittaa turbon paine liian alhainen. Onko autossa jonkin näköinen ahdonsäätösolenoidi vai mistä pitäisi alkaa vikaan perehtymään.
Ou jee.. Nyt sitten alkanut valittamaan jarruvikaa. Ja ajonvakautus järjestelmä huoltoa. Ja toisinaan myös ajonesto päällä. Mahtaako tuo vika olla siinä cem boksissa. Ja mistä löydän kyseisen boksin tästä autosta
Otsikko: Vs: Volvo v50 2.0D 136hp
Kirjoitti: laatikkovika - 03.02.2022, 21:59:00
Tarkista huvikses latausjännite ja akun kunto.
Virranvähyys alkaa tekeen kaikenmaailman vikoja...
CEM hanskiksen alla, bensavehkeen sähköistä http://www.volvoclub.org.uk/tech/S40MY2005-Electrical.pdf