Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Hatch - 30.01.2022, 06:06:04

Otsikko: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
Kirjoitti: Hatch - 30.01.2022, 06:06:04
Tuli hankittua otsikon ajoneuvon 2kk sitten. 2.4 vaparikoneella, manuaali.

Nyt on ilmennyt, että liikkeelle lähtiessä, eli kun kone on kylmä (tai lohkolämmittimessä ollut) ja ensimmäisetn kilometrien aikana auto vaihtaa kaasulta itsekseen bensalle. Tänään lähdin kotoa ja noin kilometrin päässä kotoani liikennevaloissa seistessä vaihtui kaasulta bensalle itsekseen. Ei suostu ilman auton käynnistystä vaihtamaan takaisin kaasulle. Samaa on nyt tehnyt satunnaisesti, mutta yhteistä on, että auto ei ole vielä täysin lämmin ja kaasulle saa vaihdettua vain starttaamalla auton uudelleen. Vaihtoa itsessään kaasulta bensalle ei edes huomaa, mutta tosiaan kaasu ei meinaa oikein pysyä päällä. Muuten pelittää hienosti. Ei vaikuta kaasun määrällä olevan merkitystä, tänäänkin säliössä ainetta 3/4, mutta on tehnyt samaa myös lähes tyhjillä säiliöillä.

Missähän mahtaisi olla vika?
Otsikko: Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
Kirjoitti: hespa - 30.01.2022, 07:43:37
Joko moottorin tai kaasun lämpötila-anturin virheellinen tieto.

Tai sitten termostaatti rikki ja moottorisi käy liian kylmänä?
Otsikko: Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
Kirjoitti: Hatch - 30.01.2022, 19:31:06
Joko moottorin tai kaasun lämpötila-anturin virheellinen tieto.

Tai sitten termostaatti rikki ja moottorisi käy liian kylmänä?

Lämmöt ei meinaa tosiaan nousta kovin nopeasti. Termostaatti on jo hankittu, mutta en ole vielä ehtinyt vaihtamaan. Palaan asiaan jos termostaatin vaihto ei auttanu.

Kiitos avusta!
Otsikko: Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
Kirjoitti: Hatch - 08.09.2022, 22:54:43
Termostaatin vaihto auttoi, eli nyt pysyy kaasu päällä.

Mutta sellaisen erikoisuuden huomasin tänä aamuna, että kun ajelin Tampereelta Nokialle, niin vasta n. 5km ajon jälkeen kaasu meni päälle. Auto oli lohkolämmittimessä pari tuntia. Tai itseasiassa meni kaasulle melkein heti, mutta lähtikö sitten kylmät glykolit vai mitkä lie, tippui takaisin bensalle tuoksi ajaksi. Ja sitten vaihtoi itse lopulta kaasuun.

Vanhalla viallisella termostaatilla, jos oli kunnolla lohkolämppärissä, siirtyi kaasuun tyyliin parkkipaikalla ja pysyi siinä. Paitsi että pomppasi välillä pysyvästi pois ja auton sammuttamalla sain vasta kaasun päälle.

Olihan aamulla aika kylmä joo, mutta uudella termostaatilla ei ollut lämmöt edes Nokialla vielä 90 asteessa, vaan noin 80 paikkeilla.

Termostaatti ostettu kl-varaosasta.

Kuulostaako auto terveeltä? Onkohan olemassa joku niksi/ohjelmointi millä voi pakottaa kaasun menemään päälle heti käynnistyksestä?
Otsikko: Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
Kirjoitti: Lankku - 09.09.2022, 00:06:01
Onkohan uusi termostaatti(tai kotelossa oleva lämpöanturi) ehjä. Pitäisi tuolla matkalla lämmetä yli 90 asteeseen.
Otsikko: Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
Kirjoitti: Hatch - 09.09.2022, 07:17:02
Onkohan uusi termostaatti(tai kotelossa oleva lämpöanturi) ehjä. Pitäisi tuolla matkalla lämmetä yli 90 asteeseen.

Elikkä termostaatti on tosiaan uusi noin kuukausi sitten (pelkkä termostaatti siis) ja alkuperäislaatuinen.

Tänään tosiaan ajelin taas Tampereelta Nokialle. Vaihtoi bensalta kaasulle vasta n. 10km ajon jälkeen, Nokialla. Moottorin lämmöt mittariston mukaan tässä vaiheessa n. 80c. Ja oli tosiaan lohkolämppäri käytössä aamulla.

Teki taas sen, että parkkipaikalla lähtiessä vaihtoi heti kaasulle, mutta aikalailla heti takaisin bensalle. Ja bensalla mentiin se 10km ihan Nokialle asti ennen kuin vaihtoi kaasulle.

Ulkolämpötila kun on noin +10 ja yli, ei mitään ongelmaa. Vaihtaa kaasulle max. 1km ajon jälkeen. Ongelmat alkoivat näillä kylmillä keleillä, alle 5c. Mutta molemmilla kerroilla kun on ollut nämä kylmät kelit, moottori ollut lohkolämppärissä sen pari tuntia ja kone jo käytännössä lämmin.

Otsikko: Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
Kirjoitti: laatikkovika - 09.09.2022, 07:26:28
Vähän sitä mitä Lankkukin, jos termari varmasti ehjä niin lämpöanturissa vika.
Otsikko: Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
Kirjoitti: Hatch - 09.09.2022, 07:47:11
Vähän sitä mitä Lankkukin, jos termari varmasti ehjä niin lämpöanturissa vika.

Tuo lämpötila-anturi on siis tuossa termarikotelossa kiinni? Saako vaihdettua ilman että pitää ottaa koko kotelon irti?

Ilmeisesti mitään niksiä/softausta ei löydy että auto kävisi aina kaasulla heti startista?
Otsikko: Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
Kirjoitti: hespa - 09.09.2022, 09:27:17
Ei pelkällä kaasulla kylmänä kone oikeen toimi. Sen takia juuri tämä lämpöseks käyttö tehään pensalla.
Otsikko: Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
Kirjoitti: Lankku - 09.09.2022, 11:24:33
Elikkä termostaatti on tosiaan uusi noin kuukausi sitten (pelkkä termostaatti siis) ja alkuperäislaatuinen.
Tässä taisi olla jo uudenmallin termarikotelo. Eli letkulähtö on yläviistoon eikä vaakatasossa. Niihin myydään hyvin usein väärän kokoista eli liian pientä termaria joka jää reunoilta millin-kaks auki. Silloin ei lämmötkään nouse.
Otsikko: Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
Kirjoitti: Hatch - 09.09.2022, 12:46:35
Tässä taisi olla jo uudenmallin termarikotelo. Eli letkulähtö on yläviistoon eikä vaakatasossa. Niihin myydään hyvin usein väärän kokoista eli liian pientä termaria joka jää reunoilta millin-kaks auki. Silloin ei lämmötkään nouse.

Kyllä näin on, elikkä termari on viistossa.

Ostin kl-varaostasta, alkuperäislaatuisen. Olisiko voinut olla väärä  :-\

Mutta epäilen että on kuitenkin oikea ja syy on tässä:

Alkuperäinen ongelma katosi täysin termaria vaihdettaessa. Eli kaasu ei pysy päällä, vaan tippuu bensalle vaikka kesken ajon, eikä palaudu vasta kun auton käynnistää uudelleen.

Vanha termari siis käytännössä ottaen vuosi? Onko muita vaihtoehtoja?

Nyt tällä uudella termostaatilla kyseinen vika korjautui 100%. Eli tod näk ei enää vuoda. Mutta nyt tuli ihan uusi ongelma, eli kestää todella kauan ennen kuin vaihtaa kaasulle. Melkein jopa että odottaa että vesi alkaa termarista virtaamaan että vaihto tapahtuu?

Eli pähkinänkuoressa, vanhalla termarilla max. 1km ja vaihtoi aina kelissä kuin kelissä kaasulle. Mutta kaasu ei meinannut pysyä päällä, vaan putosi pois bensalle. Ainoa ratkaisu, auton sammutus ja käynnistys uudelleen.

Uudella termostaatilla ei mitään tuollaista. Mutta kylmällä kelillä ja lohkolämmittimestä lähtiessä, kestää monta kilometriä ennen kuin vaihtaa kaasulle. Kylmällä kelillä en ole lähtenyt ilman lohkolämmitintä vielä, en tiedä miten reagoi.

Tai voiko olla että alkuperäinen termari olo ehjä, tämä ei. Ja vika johtuikin jostain muusta?

Saako tuon pelkän lämpötila-anturin vaihdettua?
Otsikko: Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
Kirjoitti: laatikkovika - 09.09.2022, 13:55:40
Saa sen anturin vaihdettua kunhan löydät sopivan avaimen, vaikka joku pitkä hylsy?
Otsikko: Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
Kirjoitti: hespa - 10.09.2022, 08:38:37
Olikos se anturi saman kokonen kuin lambda-anturi?

Aattelin vaan jotta saisko sen lambda-hylsyllä irti kun eiköös siinä anturissa oo kaapeli kiinteenä, vaiko olikos pelkkä töpseli?
Otsikko: Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
Kirjoitti: Lankku - 10.09.2022, 11:01:14
Uudemmassa on liitos suoraan anturissa. Eikä ole kummoinen vaihtaa.
Otsikko: Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
Kirjoitti: laatikkovika - 10.09.2022, 19:44:42
Uudemmassa on liitos suoraan anturissa. Eikä ole kummoinen vaihtaa.
Eli töpseli irti anturista niin saa avaimen suoraan anturiin, ei tarvii johdoista huolehtia.
Otsikko: Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
Kirjoitti: Hatch - 08.01.2023, 01:40:57
Eli alkuperäinen ongelma palasi kun kelit kylmeni. Elikkä kaasu ei pysy päällä vaan vaihtaa bensalle. Ainoa tapa saada takaisin kaasulle on auton käynnistys uusiksi. Bensamoodi jää pakotukselle, eli punainen valo palaa katkaisijasta, eikä suostu vaihtamaan kaasulle vaikka kuinka painelisi. Kaupunkipyörityksessä pysyy paremmin kaasulla. Maantiellä ku vauhti nousee, niin ei pysy kaasulla pakkasilla oikein millään.

Tähän mennessä vaihdettua:

Jäähdytinnesteen eli termarikotelossa kiinni oleva lämpötila anturi (kl-varaosa).
Termostaatti (kl-varaosa)
Vikakoodit luettu, ei mitään.

Termostaatin ilmeisesti myivät liian pienen, eli lämmöt ei nouse maantie ajossa yli 75c. Kaupunkiajossa nousee tuonne 90 tienoille. Näin siis pakkasilla. 0 keleillä ja ylöspäin lämmöt nousee 90c. Täytyy termari uusia kun tässä ehtii.

Auto siis kylmillä keleillä vaihtaa kaasulta bensalle. Mutta jos laittaa kaikki sähkövermeet päälle ja kabiininkin kylmäksi, niin sitten pysyy aika hyvin kaasulla pakkasillakin. Lämpimillä keleillä pysyi kaasulla koko ajan.

Joko moottorin tai kaasun lämpötila-anturin virheellinen tieto.

Tai sitten termostaatti rikki ja moottorisi käy liian kylmänä?

Onkos tuo moottorin lämpötila-anturi nimenomaan tuo termostaattikotelossa oleva anturi?

Ajattelin josko kokeilisi vaihtaa tuon kaasun lämpötila-anturin seuraavaksi. Onkohan millainen urakka? Vai mitä suosittelette tekemään seuraavaksi.

Kiitos!

edit:

Löysin ulkomaiselta foorumilta tällaisen tiedon (https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=10056):

"It also switches to petrol by itself even on half a tank of LPG and one has to stop the engine to switch back to LPG."

Lisäksi henkilöllä oli auton sammuilua kaasulla, jota itse en autossani tunnista. Myöhemmin samassa langassa sama henkilö:

"Volvo UK were contacted after the dealer had carried out various unspecifed tests. They stated that there was a software update issued in June 2005 which should solve the problems similar to those I had experienced. I found this strange as before Volvo had said that they had no previous records of any LPG problems like mine.

The new update was installed a month ago and I have not had a problem since."

Autoni on siis 2006 rekisteröity, mutta 2005 vuosimalli. Mitä olette mieltä tuosta? Ja tekeeköhän kukaan foorumilainen Tampereella ohjelmistopäivityksiä vai kannattaako täällä käydä auto missä päivittämässä?
Otsikko: Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
Kirjoitti: Hatch - 09.01.2023, 19:32:38
Tässä taisi olla jo uudenmallin termarikotelo. Eli letkulähtö on yläviistoon eikä vaakatasossa. Niihin myydään hyvin usein väärän kokoista eli liian pientä termaria joka jää reunoilta millin-kaks auki. Silloin ei lämmötkään nouse.

Juurikin tuonmallinen kotelo. Pysyytkö joku tarkistamaan, että tuliko oikea termostaatti hankittua. Eli ilmeisesti ko. Termostaattia kahta mallia ja toinen on liian pieni.

Ostamani osa kl-varaosasta:

93042
3A10G03
30777476
TH35991
7412-10514

Eli tällä hetkellä ei lämmöt nouse ajaessa 90 asteeseen. Vaihdoin jo kesällä uuden termostaatin, mutta oli ilmeisesti väärä kun ei auttanut.
Otsikko: Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
Kirjoitti: Hatch - 16.01.2023, 00:31:01
Löysin kuin löysinkin kotoa vielä vanhan alkuperäisen termarin. Liitteenä kuvat termostaateista. Vasemmanpuoleinen on alkuperäinen. Oikeanpuoleinen Gates:n original varaosa KL-varaosasta.

Korkeudessa aika iso ero, eli noin 3mm on oikeanpuolimmainen Gates korkeampi. Jousi myös erilainen. Leveydessä Gates noin 1mm kapeampi. Tuossa alkuperäisessä myös tuollainen kieleke tiivisteen reunalla. Gatesista se aikalailla puuttuu. Myös jalustassa pieniä eroavaisuuksia. Onkohan minulla nyt sitten nimenomaan se väärä termostaatti? Ja jollei KL-varaosasta Tampereelta löydy tuohon mitään muuta vaihtoehtoa, niin mistähän täältäpäin/netistä voisi löytyä se taatusti oikea termari? Heidän järjestelmänsä nimittäin näytti, että tuo on taatusti oikea termari. ???

Kiitoksia!

(https://i.ibb.co/0t3hjTX/Termari-1.jpg) (https://ibb.co/0t3hjTX)

(https://i.ibb.co/MZ7P8vZ/Termari-2.jpg) (https://ibb.co/MZ7P8vZ)
Otsikko: Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
Kirjoitti: Mustalaatikko - 16.01.2023, 07:16:37
Kuumeneeko ylävesiletku ennenkuin lämpömittarin neula menee keskiasentoon? Tiiviillä termarilla ei pitäisi.
Otsikko: Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
Kirjoitti: laatikkovika - 16.01.2023, 09:26:08
Kyllä tuo termari äkkiseltään sopivalta näyttäis mutta mitäpä minä näistä ymmärrän. ???
Otsikko: Vs: V70 -06 Bi-Fuel kaasu ei pysy kylmänä aina päällä
Kirjoitti: Hatch - 16.01.2023, 16:09:55
Kuumeneeko ylävesiletku ennenkuin lämpömittarin neula menee keskiasentoon? Tiiviillä termarilla ei pitäisi.

Ylävesiletku aivan kuuma, vaikka lämmöt vasta noin 70 asteessa.

Hain motonetistä termostaatin. Se oli leveydeltään, korkeudeltaan ja myös jalka aivan identtinen alkuperäisen termostaatin kanssa. Käyn palauttamassa tuon gatesin KL-varaosaan. Täytyy samalla vielä tuo originelli termari näytille. Saavat siitä sitten miettiä myyvätkö he aivan varmasti oikeaa termostaattia.