Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Kaldonia1 - 31.01.2022, 14:34:09
-
Nettikaupan yleistyessä ja tarjonnan kasvaessa houkutuksia riittää. Volvojen varaosia noin viitisentoista vuotta ostaneena ja melkein kytänneenä kysynkin arvon ryhmäläisiltä: "Minkälaatuisia varaosia käytätte Volvoissanne? Tilaatteko premiumia, keskitasoista vai ihan halpisosia?"
Kokemus on osoittanut, että aivan halpisosilla ei ns. pitkälle pötkitä - riippuu tosin osasta ja valmistajasta. Esimerkiksi ilmansuodattimet ja raitisilmasuodattimet voinevat olla aika halpiskamaakin, jos tarpeeksi usein vaihtaa.
Keskitaso on jo OK, mutta hieman kalliimpi voi olla hintansa väärti. Vai kuinka?
-
Helpoimmalla pääsee kun käyttää vaan alkuperäisiä osia. Ei halvin mutta ei tarvi tehdä mitään kahdesti.
-
Helpoimmalla pääsee kun käyttää vaan alkuperäisiä osia. Ei halvin mutta ei tarvi tehdä mitään kahdesti.
Aivan. Näin varmaan on.
Tarkoitatko vielä, että teetät autosi vaatimat huollot ja korjaukset merkkiliikkeessä?
Olen minä sitäkin harrastanut, mutta esimerkiksi suodattimissa saa maksaa poskettomasti Sinisen hyllyiltään kaivamasta sinisestä pakkauksesta - jossa usein on se sama osa kuin halvemmissa Mannin paketeissa.
-
Yksi tapa suorittaa riskienhallintaa on ostaa laatuosa, omassa tapauksessa samalta valmistajalta kuin alkuperäisosa, jos osan vaihdon työmäärä on suuri ja sitä ei halua tehdä uudelleen, ja itse tehtynä vartin hommiin voi sit monesti laittaa halvempiakin osia tai jopa käytettyjä purkuosia.
-
Öljynsuodattimena käytän vain alkuperäistä, mutta ostan ne sinisen sijaan tien toiselta puolen Motonetista ;) Tai sitten ne tulevat Saksasta Skandixilta muiden tavaroiden ohessa useampi kerrallaan. Muutenkin ostan aina suodattimia yms aina pari kolme kipaletta kerralla, niin on aina hyllyssä kun tarvitsee.
-
Olen sekakäyttäjä. :uglystupid2:
Ootteko muuten huomannu että moponetista saa volvon sinisessä laatikossa jakopäänsarjan, hihna+rullat kun maksaa tarpeeks paljon... :D
-
Joo tuo on kanssa mukana omassa filosofiassa että osat jotka hajotessaan tuhoaa varmuudella koko auton, kannattaa ostaa laadukkaina omaan autoon.
-
Nii...
Laitoin Triscan koiranluut eteen kun halvalla sai, kyllä ne vielä tuntuu mukana kulkevan.
Alta kympin kepale suomesta.
Hintaa ehkä selittää se ettei ole kumin lähellä avainotteelle kulmia eikä niveltapin päässä myöskään mitään.
Jakopään osissa en "säästä" missään.
-
Aivan. Näin varmaan on.
Tarkoitatko vielä, että teetät autosi vaatimat huollot ja korjaukset merkkiliikkeessä?
Olen minä sitäkin harrastanut, mutta esimerkiksi suodattimissa saa maksaa poskettomasti Sinisen hyllyiltään kaivamasta sinisestä pakkauksesta - jossa usein on se sama osa kuin halvemmissa Mannin paketeissa.
Kyllä, merkkiliikkeessä. Seison hiljaa korjaamohallin seinustalla ja katson että kaikki tehdään. Siksi että on huonojakin kokemuksia merkkiliikkeen työstä.
-
Riippuu ihan mikä osa kyseessä
Tietyt vain joko alkuperäisvalmistajan tekemä tarvike tai sinisen orkkisosana.
Tietyt keskitason valmistajankin menee.jos alkuperäisen valmistajan tarvikkeena ei enää saa tai on osa jolla ei olennaista merkitystä toimintoihin
Tietyt kelpaa hyvin käytetytkin
-
Motonetista ostan kaikki tarvitsemani varaosat, joskus on vaihtoehtona edullisempi tai hinnakkaampi vaihtoehto, niin valitsen hinnakkaamman. Joskus käy niin, että tarvitsemaani osaa ei ole Motonetin kautta saatavilla, silloin ostan merkkiliikkeen puolelta, ja jos merkkiliikkeen kautta ei onnistu, sitten katson autopurkamon kautta. Minulla ei henk.kohtaisesti ole yhtään huonoa kokemusta ns. tarvike-osista, eikä alkuperäisistäkään osista.
-
2005 lähtien hankittu sähköisesti pääosin tunnettuja merkkejä jotka myy omalla nimellä.
Lemförderin pallonivelet meni autoon vkl ja hinta 20€ kpl.
Sytytystulpat, valmistajan merkin alta, kuten pyörien laakereita.
Suodattimia mahle, mann, filtron, bosch jne.
Jarrupaloissa ja levyissä hyviä kokemuksia halvoista merkkiosista.
Ovien lukkoyksiköitä pari ebayssä sijaitsevalta kiinalaiselta myyjältä. Kestänyt useita vuosia autossa toimivana johon ne uusittiin. 17€x2.
Kallein vaihtoehto olisi ollut 70€x2 autokaupan varaosista.
-
Takapään jarruosia harkitsen juuri nyt. Auto on mainio V70 D3 vm. -11, jolla ajettu noin 248 tkm.
Sain varaosaliikkeen tutulta myyntimieheltä asiallisen tarjouksen: NK levyt + Roadhouse palat yhteensä 83,- euroa. Miten lie laadun laita?
Autodocilta löytyvät Aten levyt + jarrupalat hieman alle 160 euron yhteishintaan. Kun ottaa muutaman suodattimen mukaan, niin saa ilmaisen kuljetuksen.
Kumpi parempi? Jarrurempalla ei ole kiire, sillä auto on juuri katsastettu.
Vaihtotyön tekee kaverini, joten sen hinta ei riipu osien laadusta. 8) 8)
-
Takana melkein parempi olla huonot osat mun mielestä, ei näy jarruvoimassa ja jos joutuu vaihtamaan tiuhemmin ei satulat jumi käyttämättömyyttään
-
Joku aika sitten kokeilin noita roadhouseja taakse mutta oli pakko vaihtaa laadukkaampiin kun ihmiset katto niin pahasti taajamassa kun jarrutti.
Vinkuminen oli niin saatanallista että itteekin hävetti.
Halvat levyt takana varmaan ok mutta ei välttämättä palat.
Makuasia sano musti kun muniaan nuoli.
Boschin paloista nyt muutamassa hyviä kokemuksia, istuu justiinsa paikalleen eikä tarvi hioskella purseita pois kun niitä ei ole.
Jarrutuntuma tosi tehokkaan oloinen.
Tuolla ylempänä mainitut lemförder pallot niin lootassa vois yhtä hyvin lukea ZF kun on sen alainen tuotemerkki.
-
Suodattimet = Mann
Iskarit/jouset = Sachs/Bilstein/Lesjöfors
Puslat/nivelet = Lemförder
Jarrut = ATE
Öljyt = Castrol
Sähköosat/lämmitys/ilmastointi = Hella/Behr/Nissens/SWF
Hihnat/kiristimet/vesipumppu = Continental/INA/Aisin
Vaihteistossa tällä hetkellä Mannolit jotka osoittautuneet oikeen toimiviksi. Tehostajan nesteet Febin valmistamaa ja jäähdytinneste Volvolta. (Joka sekin taitaa olla Febiä) V70:sessä testissä Comman Voltech öljyt, saas nähdä pysyykö yhtä hyvin sisällä kun Castrolit. Noita kun laittaa niin saa OE-laatua, eikä Saksanmaalta tilattuna kovin kalliiksi tule.
-
Monessa Volvossa ollut jakopäässä Gatesin osat, ja tyytyväinen on saanut olla. Pikku Volvoon tuli yleensä nivelet ostettua tarvikkeena motonetistä, mutta nyt kun on V70 jossa raskas keula niin pakko varmaan turvautua siniseen. Jos alkuperäiset nivelet on muutaman kympin kalliimpia, niin ennemmin sen maksaa kun vaihtelee jatkuvasti.
-
Suodattimet = Mann
Iskarit/jouset = Sachs/Bilstein/Lesjöfors
Puslat/nivelet = Lemförder
Jarrut = ATE
Öljyt = Castrol
Sähköosat/lämmitys/ilmastointi = Hella/Behr/Nissens/SWF
Vaihteistossa tällä hetkellä Mannolit jotka osoittautuneet oikeen toimiviksi. Tehostajan nesteet Febin valmistamaa ja jäähdytinneste Volvolta. (Joka sekin taitaa olla Febiä) V70:sessä testissä Comman Voltech öljyt, saas nähdä pysyykö yhtä hyvin sisällä kun Castrolit. Noita kun laittaa niin saa OE-laatua, eikä Saksanmaalta tilattuna kovin kalliiksi tule.
Hyvälle vaikuttaa listaus!
Parissa aiemmassa käytin Mannolin öljyä vaihteistossa, mutta tämä "uudempi" ei taida tykätä Mannolista. Siksi vaihdatin laatikon öljyt ihan Sinisellä.
Muuten kyllä Sachsia, Bilsteiniä ja ATEa on tullut käytettyä. Ja tietysti Mannin suodattimia.
-
Takapään jarruosia harkitsen juuri nyt. Auto on mainio V70 D3 vm. -11, jolla ajettu noin 248 tkm.
Sain varaosaliikkeen tutulta myyntimieheltä asiallisen tarjouksen: NK levyt + Roadhouse palat yhteensä 83,- euroa. Miten lie laadun laita?
Autodocilta löytyvät Aten levyt + jarrupalat hieman alle 160 euron yhteishintaan. Kun ottaa muutaman suodattimen mukaan, niin saa ilmaisen kuljetuksen.
Kumpi parempi? Jarrurempalla ei ole kiire, sillä auto on juuri katsastettu.
Vaihtotyön tekee kaverini, joten sen hinta ei riipu osien laadusta. 8) 8)
NK: n levyt parempia kun Aten, paloiksi Ate, Lpr, Bosch tai joku muu.
-
Kunnostetut alkuperäisosatkin on vaihtoehto, sellaisen kanssa vaikka merkkiliikkeeseen niin kyllä se osataan vaihtaa.
-
Tosta tulikin mieleen että saako toimivia latureita mistään muualta kuin Volvolta?
-
V70:sessä testissä Comman Voltech öljyt, saas nähdä pysyykö yhtä hyvin sisällä kun Castrolit. Noita kun laittaa niin saa OE-laatua, eikä Saksanmaalta tilattuna kovin kalliiksi tule.
Eipä nuo Comman Voltech:it näytä ihan älyttömiä maksavan Motonetissäkään. Comma Voltech 0W-30 A5/B5 5l 39,90 € vs Castrol Edge FST-Ti 0W-30 4l A5/B5 49,90 €. Sitten on vielä Comman kanssa samanhintainen Total Quartz 9000 0W-30 5 L 39,90 €.
Sinisellä laitettiin Essential-huollossa Shell Helix Ultra 0W-30 A5/B5 öljyt, joiden saatavuus ei ole kovin hyvä ainakaan jos kohtuullista hintaa etsii. Syksyllä pitempää motaripätkää ajellessa syttyi mittaristoon teksti "Lisää 0,5L öljyä". En viitsinyt eri merkkisiä öljyjä kaataa vanhojen sekaan, niin hain sitten Shellin huoltikselta litran purkin tuota. Aika suolainen hinta oli hyllyn reunassa, 27 €/L.
-
Eipä nuo Comman Voltech:it näytä ihan älyttömiä maksavan Motonetissäkään. Comma Voltech 0W-30 A5/B5 5l 39,90 € vs Castrol Edge FST-Ti 0W-30 4l A5/B5 49,90 €. Sitten on vielä Comman kanssa samanhintainen Total Quartz 9000 0W-30 5 L 39,90 €.
Sinisellä laitettiin Essential-huollossa Shell Helix Ultra 0W-30 A5/B5 öljyt, joiden saatavuus ei ole kovin hyvä ainakaan jos kohtuullista hintaa etsii. Syksyllä pitempää motaripätkää ajellessa syttyi mittaristoon teksti "Lisää 0,5L öljyä". En viitsinyt eri merkkisiä öljyjä kaataa vanhojen sekaan, niin hain sitten Shellin huoltikselta litran purkin tuota. Aika suolainen hinta oli hyllyn reunassa, 27 €/L.
Juurikin tämä mielessä pitäen lähdinkin testaamaan, tuota Commaa saa kuitenkin huomattavasti halvemmalla kuin Castrolia. Joka vuosi nuo öljyt tulee kuitenkin molempiin autoihin vaihdettua niin säästö se on pienikin säästö, varsinkin kun polttoaineen hinnat ovat mitä ovat.
-
Tosta tulikin mieleen että saako toimivia latureita mistään muualta kuin Volvolta?
Mitä vikaa tarvikkeessa?
-
Tuntuu monella kestävän nuo Motonetin rehdaskunnostetut alle 100tkm kun orkkis meni 300tkm
-
Tuntuu monella kestävän nuo Motonetin rehdaskunnostetut alle 100tkm kun orkkis meni 300tkm
Halvimmat mahdolliset laakerit niihin on tungettu ja samoin jännitteensäädin. Katselin joskus startteja niin halvimmat oli Elstockin kunnostamia, Boschin leimalla kunnostamia ja kallein Boschin tehdasuusi. Vaihtoehtoja riittää ja mistä haluaa maksaa, osanumeron perusteella pitäisi etsiä jotain laadukasta, Bosch Valeo tai Denso, mitä siellä konepellin alla nyt on.
-
Pojan autossa on Denso ja se kesti n. 320tkm. Uus denso sinne taas meni, ei mikään kunnostettu.
On niin vi**umainen vaihtaa ettei viiti ihan kokoaika vääntää.(S40 T-5 2005). :tickedoff:
-
Ei ole erikoisen hyviä kokemuksia kalliista alkuperäisistä. Samanlaisia kuin kohtuuhintaiset. Mutta halvoista tarvikkeista on huonompia kokemuksia.
Motonetistä bensa avensikseen tarvikestartti. Käynnistys ei kuulosta yhtään toyotalta. Lähtee se käyntiin kuitenkin.
940:iin puhallin, kesti vajaan vuoden.
Lambda ja imm biltemasta kesti 5tkm.
Halvat kumiosat on liian muovisia.
-
Minua ahdistaa kaikki maailman "tehdaskunnostetut" tuotteet. Veikkaan yhtään noista ei kunnosteta siellä tehtaalla missä noita valmistetaan. Muualla maailmassa käytetään termiä refurbished = kunnostettu kun myytään kunnostettua.
-
Juu tehdas on tehdaskunnostetuissa hikipaja
-
Juu tehdas on tehdaskunnostetuissa hikipaja
Tähän tyyliin, jarrupalojen valmistusta Intiassa.
https://www.youtube.com/watch?v=IL031aSTSuI
-
Kerran orig volvon palojen laatikossa luki made in india. Tais tulla samalta pajalta.
Tehkää ite perässä!
-
Kerran orig volvon palojen laatikossa luki made in india. Tais tulla samalta pajalta.
Tehkää ite perässä!
S40 volvon paketissa luki made in pakistan, taisi olla juuri tuolta.