Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: arska11 - 02.02.2022, 10:13:38
-
Auton sisätilat ei siis lämpene ja seuraavat osat on vaihdettu: lämppärin sisäkenno (Professional parts of Sweden), 90 asteinen termostaatti (Gates) ja jäähdytinnesteet.
Sisätilan lämpötilan haistelijan olen myös varovasti putsannut ja lanka näyttää ehjältä.
Lämmöt nousee normaalisti puoleenväliin mittaria ja pysyy siinä.
Läppien konfiguroinnin/kalibroinnin tein juuri Vidalla ja kone sanoo, että kaikki on kunnossa ja vikakoodeja ei tule.
Paikallaan kierrätin moottoria jonkun aikaa noin 3 tuhatta kierrosta minuutissa ja sitten rupesi toki tulemaan lämpöisempää, mutta vaikea sanoa oliko vieläkään normaali lämpöistä.
Molemmat sisäkennolle menevät letkut on kuumia, että kyllä ainakin nesteen pitäisi kiertää.
Semmoisen asian huomasin, että jos avaa vaikka oven hetkeksi ja laittaa kiinni, niin puhallus ei muutu miksikään, vaikka pitäisi korjata lämpötila eroa?
Tällä hetkellä on -12 astetta pakkasta.
Lämmöt kun pitää 26, niin sitten juuri ja juuri pärjää, mutta heti jos laskee sen alle, niin puhaltaa haalean lämmintä ja sisätilat alkaa viilenemään.
Pitääkö tuo ilmastoinnin säätöpaneeli lähettää jonnekin tarkastettavaksi kun ei meinaa tarjeta pakkasilla...
-
Vaikuttaako sisäkierto päällä/ pois mitenkään dramaattisesti vai ei mitenkään? ELK
-
Vaikuttaako sisäkierto päällä/ pois mitenkään dramaattisesti vai ei mitenkään? ELK
Mielestäni ei ollut vaikutusta mitenkään..
-
Vesipumppu?
Lämpömittari ei kojetaulussa muistaakseni ole kovin aktiivinen liikkumaan, mutta vidalla voi nähdä eri lämpöjä. Myös jos vesipumpussa olisi vikaa ja esim. siipi/siipiä vääntynyt, niin kovemmilla kierroksilla saattaisi kierto lisääntyä riittävästi?
-
Vesipumppu?
Lämpömittari ei kojetaulussa muistaakseni ole kovin aktiivinen liikkumaan, mutta vidalla voi nähdä eri lämpöjä. Myös jos vesipumpussa olisi vikaa ja esim. siipi/siipiä vääntynyt, niin kovemmilla kierroksilla saattaisi kierto lisääntyä riittävästi?
Joo, tuota mietin itsekin, vaikka vp. ei kyllä pitänyt olla vanhakaan..mutta kun kennolle menevät letkut on kuumia, niin mites se viallinen pumppu sitten kävisi päinsä?
-
Joo, tuota mietin itsekin, vaikka vp. ei kyllä pitänyt olla vanhakaan..mutta kun kennolle menevät letkut on kuumia, niin mites se viallinen pumppu sitten kävisi päinsä?
Voihan se käteen tuntua lämpöiseltä/kuumalta, mutta kierto ei silti riitä lämpöä tuottamaan kabiiniin. Onhan se yksi vaihtoehto että ilmaa olisi kennossa, mutta aika erikoista. Olen kyllä kerran itsekin etsinyt vikaa ja silloin irroitin molemmat letkut moottoritilasta ja alemmasta ylempään vettä paineella (puutarhaletku) ja kun jonkin aikaa vesi kulkenut, niin puristimilla molemmat letkut kiinni ja paikalleen. Jäähdytysnesteen määrän sitten kompensoi paisarin kautta..
En muista enää tuliko tuolla kuntoon, mutta siinäkin eliminoitiin kaikkea.. Saattoi olla, että tuohon tapaukseen ratkaisu lopulta oli viallinen termostaatti. Lämpesi ok, mutta sen jälkeen lävähti täysin auki ja pysyi auki. Ei enää muista mikä kommervenkki ollut minkäkin kanssa. :D
-
Alkuperäinen kenno toimi siis samalla lailla ja oletin että sieltä oli kierto tukossa, mutta ei tullut muutosta uudellakaan, eikä termarin vaihdolla... :-\
-
Tuossa on jotain arvoja mitä sain pihalle.
(https://i.ibb.co/J2NZ8b0/IMG-20220202-091631.jpg) (https://ibb.co/J2NZ8b0)
(https://i.ibb.co/nCPC81H/IMG-20220202-091623.jpg) (https://ibb.co/nCPC81H)
(https://i.ibb.co/PZ3kR9Y/IMG-20220202-090222.jpg) (https://ibb.co/PZ3kR9Y)
(https://i.ibb.co/2qMNmZy/IMG-20220202-090215.jpg) (https://ibb.co/2qMNmZy)
-
Auton sisätilat ei siis lämpene ja seuraavat osat on vaihdettu: lämppärin sisäkenno (Professional parts of Sweden), 90 asteinen termostaatti (Gates) ja jäähdytinnesteet.
Sisätilan lämpötilan haistelijan olen myös varovasti putsannut ja lanka näyttää ehjältä.
Lämmöt nousee normaalisti puoleenväliin mittaria ja pysyy siinä.
Läppien konfiguroinnin/kalibroinnin tein juuri Vidalla ja kone sanoo, että kaikki on kunnossa ja vikakoodeja ei tule.
Paikallaan kierrätin moottoria jonkun aikaa noin 3 tuhatta kierrosta minuutissa ja sitten rupesi toki tulemaan lämpöisempää, mutta vaikea sanoa oliko vieläkään normaali lämpöistä.
Molemmat sisäkennolle menevät letkut on kuumia, että kyllä ainakin nesteen pitäisi kiertää.
Semmoisen asian huomasin, että jos avaa vaikka oven hetkeksi ja laittaa kiinni, niin puhallus ei muutu miksikään, vaikka pitäisi korjata lämpötila eroa?
Tällä hetkellä on -12 astetta pakkasta.
Lämmöt kun pitää 26, niin sitten juuri ja juuri pärjää, mutta heti jos laskee sen alle, niin puhaltaa haalean lämmintä ja sisätilat alkaa viilenemään.
Pitääkö tuo ilmastoinnin säätöpaneeli lähettää jonnekin tarkastettavaksi kun ei meinaa tarjeta pakkasilla...
Mulla on samanlaista vaivaa mutta S80. No asiaan tuo sisätila lämpö varmaan kannattaa tarkastaa jollain muulla mittarilla ja kattoa onko kuinka paljon heittoa paneelin antamaan arvoon. Voiskohan nuo sittisatiaiset jotenki kuoleentua ja alkaa "valehtelemaan" arvoja.
p.s. Kerro jos saat kuntoon mitä teit ja käytitkö tinauksessa paneelin.
-
Ensi viikon to käytän ilmastointipaneelin tarkastuksessa/korjauksessa Autodiagnoosilla, Ylöjärvellä.
Toivottavasti löytävät vian, kun itseltä rupeaa vaihtoehdot loppumaan...
-
Mulla just samat oireet. Ei vaan puhalla lämmintä. Alkaa jo ottaa kupoliin ku ei mikää auta.
-
Aloittaisin näistä: (helppous järjestys)
1. Vikakoodien luku
2.. ilmastoinnin anturin imurointi säätöpaneelista etupuolelta (pölyt pois sieltä)
3. hansikaslokero pois ja katsoo läppämoottorien toimivuus vaihtelemalla lämpötiloja ja puhallusalueita
4. lämppärin sisäkennon vaihto LAADUKKAASEEN malliin eli ei mitään "hinnat alkaen" mallia sinne vaan LAADUKAS esim MAHLE/BEHR (n.130€ luokkaa) tms kenno sinne, näissä on eroja!
5. Lämppärin kennon ilmaus "kikkailemalla" siten ettei sinne jää kennon putkiin ilmataskua eli vaikka laskee ulkoa kennon ja putken täyteen jäähdytysnestettä että ilmatilavuus jää minimiin ja kytkee sitten letkut kiinni.
Sitten kun nämä kaikki edellä mainitut on tehty niin läppämoottoreissa on se yksi läppäjärjestelmä joka sulkee puhalluksen pois lämppärikennostolta eli käytännössä tuolloin ilma ei tulekaan lämmityskennon läpi ollenkaan. Tämä oireilee erityisesti eberspächer lisälämmitintä käyttäessä kun hälyt päälle laitettaessa puhallinkoneisto sulkee läpät kennostolta ja kun autoa yrittää lämmittää lisälämmittimellä niin läppien olleassa kiinni puhaltaa vain kylmää (oireilee erityisesti ilmanlaadun anturin ollessa viallinen).
Perus järjellä järkeiltynä:
Silloin kun kuuma jäähdytysneste kiertää riittävästi kennon läpi ja läpät ovat auki niin kuumaa kyllä tulee sisälle.
Oma arvioni:
90% todennäköisyydellä lämpöjen uupumisen suhteen vika löytyy yleensä aina lämppärin kennosta (joka ei ole riittävän hyvä/laadukas), tai ilmasta järjestelmässä.
10% on sitten harvinaisempia läppämoottori/anturi tai vastaavia vikoja.
-
täällä on sitten se 10%, koska kaikki edellä mainitut on tehty
-
Korjausaika siirtyi viikolla, kun asentajat oli kipeenä.
No, kävin taas tekemässä joitain mittauksia.
Ulkolämpötila +2 astetta.
Lämmöt säädetty taas +26, sisätilan anturi näyttäisi testerin mukaan oikein, mutta autossa ei kyllä lämpötila nouse lähellekään noita asteita.
No, sitten kokeilin niin että laittoin lämmönsäädöt täysille, no jollain lailla lämmintä tuli, mutta kun nostin kierrokset 3 tonniin, niin ero oli huomattava, eli rupesi oikeasti tulemaan kuumaa ilmaa.
Kokeilin samaa kikkaa kun lämmönsäätö oli +24 tai +26, mutta eipä se niissä sitten vaikuttanutkaan..
Kai se täytyy tuon sisätilan anturin pelleillä, että se luulee autossa olevan kuumempi kuin oikeasti onkaan...
(https://i.ibb.co/HNMTFmV/IMG-20220217-101930.jpg) (https://ibb.co/HNMTFmV)
(https://i.ibb.co/3p3cYqj/IMG-20220217-103725.jpg) (https://ibb.co/3p3cYqj)
(https://i.ibb.co/mCVzdMg/IMG-20220217-103732.jpg) (https://ibb.co/mCVzdMg)
-
Lämmöt säädetty taas +26, sisätilan anturi näyttäisi testerin mukaan oikein, mutta autossa ei kyllä lämpötila nouse lähellekään noita asteita.
Täh? Eihän se anturi anna oikeita lukemia, jos mittaustulos on 25,6 °C, mutta (nestepatsas)lämpömittarin mukaan 20 °C. Ei lämppäri tietenkään huokaile sisälle kuumaa ilmaa, jos pyyntö on 24 tai 26 ja mitattu lämpötila liki 26.
-
Täh? Eihän se anturi anna oikeita lukemia, jos mittaustulos on 25,6 °C, mutta (nestepatsas)lämpömittarin mukaan 20 °C. Ei lämppäri tietenkään huokaile sisälle kuumaa ilmaa, jos pyyntö on 24 tai 26 ja mitattu lämpötila liki 26.
Niinpä, eli oletattavasti apua voisi tulla paneelin korjauksella..
-
Niinpä, eli oletattavasti apua voisi tulla paneelin korjauksella..
Vaihtamalla lämpötila-anturin vois alkaa pelittämään.
-
Vikaa oli ilmastointipaneelin tinauksissa, eli läpät kääntyivät väärin suhteessa lämpötilaan.
No, se auttoi jo jonkun verran ja sitten vaihdoin vielä lisäksi alkuperäistä vastaavan sisäkennon, joka on näissä Mahle/Behr ja kyllä nyt tarkenee 8)
Ohessa vielä kuvat tarvike kennosta(Professional parts of Sweden) ja vaalea on alkuperäistä vastaava.
Aivan erilaiset nuo nesteenkierto putket :o
Verrattuna edelliseen, nyt kun laitoin lämmöt 26, niin hädin tuskin pystyy sormia pitämään venttiilin edessä, kun puhaltaa niin kuumaa ilmaa.
Niin ja nyt pystyy olemaan ihan säädöt 21 ja tarkenee vaikka olisi tyhjäkäynnillä.
Toivotaan että puhaltaa myös pakkasilla kuumaa ;D
(https://i.ibb.co/Bj2Sc9w/IMG-20220225-102552.jpg) (https://ibb.co/Bj2Sc9w)
(https://i.ibb.co/MVDZd2S/IMG-20220225-102604.jpg) (https://ibb.co/MVDZd2S)
(https://i.ibb.co/Q8D9ym1/IMG-20220225-102643.jpg) (https://ibb.co/Q8D9ym1)
(https://i.ibb.co/khMWpLB/IMG-20220225-102546.jpg) (https://ibb.co/khMWpLB)
-
Meillä myös tuli S60 -01 mahle/behr kenno ja kuumaa kyllä tosiaankin työntää. Orkkis kenno oli hyvin tukkeessa ja toinen o- rengaskin mehi jo.
Aeromotorsilta mahle/behr kenno posteineen teki tasan 100€, o-kumit ja sokat yht 17€ otin siniseltä.
Erittäin halvalla ei näissä kennoissa hyvää tuotetta saa.
-
Vikaa oli ilmastointipaneelin tinauksissa, eli läpät kääntyivät väärin suhteessa lämpötilaan.
No, se auttoi jo jonkun verran ja sitten vaihdoin vielä lisäksi alkuperäistä vastaavan sisäkennon, joka on näissä Mahle/Behr ja kyllä nyt tarkenee 8)
Ohessa vielä kuvat tarvike kennosta(Professional parts of Sweden) ja vaalea on alkuperäistä vastaava.
Aivan erilaiset nuo nesteenkierto putket :o
Verrattuna edelliseen, nyt kun laitoin lämmöt 26, niin hädin tuskin pystyy sormia pitämään venttiilin edessä, kun puhaltaa niin kuumaa ilmaa.
Niin ja nyt pystyy olemaan ihan säädöt 21 ja tarkenee vaikka olisi tyhjäkäynnillä.
Toivotaan että puhaltaa myös pakkasilla kuumaa ;D
(https://i.ibb.co/Bj2Sc9w/IMG-20220225-102552.jpg) (https://ibb.co/Bj2Sc9w)
(https://i.ibb.co/MVDZd2S/IMG-20220225-102604.jpg) (https://ibb.co/MVDZd2S)
(https://i.ibb.co/Q8D9ym1/IMG-20220225-102643.jpg) (https://ibb.co/Q8D9ym1)
(https://i.ibb.co/khMWpLB/IMG-20220225-102546.jpg) (https://ibb.co/khMWpLB)
Tuossa mustassa kennossa nuo putket kennon sisuksissa on melko isolla sisähalkaisijalla ja tossa orkkiksessa huomattavasti pienemmät.
Hyvä että tuli kuntoon. O0
-
Tuossa mustassa kennossa nuo putket kennon sisuksissa on melko isolla sisähalkaisijalla ja tossa orkkiksessa huomattavasti pienemmät.
Hyvä että tuli kuntoon. O0
Niinpä :)