Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: kempula - 06.12.2011, 20:01:25
-
Mitkä ahtimet passaa suoraan 940 turbon pakosarjaan? Ainakin 15g menee pakopesän käännöllä. Miten 16t, 19t tai esim. Holsetit?
-
Mitkä ahtimet passaa suoraan 940 turbon pakosarjaan? Ainakin 15g menee pakopesän käännöllä. Miten 16t, 19t tai esim. Holsetit?
Mitsun TD04 sarjan ahtimet menee jos on vaan Volvosta eli noitakin on eri laipoilla.
-
Jos haluaa isoimman mitä volvossa on ollut niin S60R ahdin KKK K24 on samalla pakosarjan laipalla. Pakoputki on vinolla lähdöllä. Myös volvosta olevat 16-18-19T ahtimet menee. Pakoputken lähtöjä on suora ja vino.
-
Tiedän porukkaa, joka ovat eleettömästi laittaneet normi T3 laipalla olevia hyrriä volvon laippaan. Tuo ei kyllä jätä mitään kovin isoa tiivistyspintaa ja itse laittaisin sellaisen ohuen tiivistysvälilaipan. Pulttijakohan niissä on sama, siis T3 ja volle.
-
Itse käytin koneistamolla jossa höylättiin se huuli veke ja silloin käy ihan mikä tahansa T3 laipalla oleva ahdin. Kuulemma vaan ei ole kaikkein helpoin homma se plaanaus, mutta onnistui kuitenkin :)
-
Itse käytin koneistamolla jossa höylättiin se huuli veke ja silloin käy ihan mikä tahansa T3 laipalla oleva ahdin. Kuulemma vaan ei ole kaikkein helpoin homma se plaanaus, mutta onnistui kuitenkin :)
Ja tämän kun tekee niin samalla vingulla potrtaus että on aukkokin t3 muotoinen.
-
Ja tämän kun tekee niin samalla vingulla potrtaus että on aukkokin t3 muotoinen.
Aivan, unohtui tämä ;)
-
Mä en näe tuossa porttauksessa suurta ideaa. Laskee virtausnopeutta ja siten heräävyyttä, enkä usko hyödyn korkeillakaan kierroksilla olevan orgastinen.
-
Mä en näe tuossa porttauksessa suurta ideaa. Laskee virtausnopeutta ja siten heräävyyttä, enkä usko hyödyn korkeillakaan kierroksilla olevan orgastinen.
Riippuu pakosarjasta, uudemman mallisissa (+90) sarjoissa se aukko on tavallisen T3:en nielua pienempi, siinä ei ole oikein järkeä olla kohdistamatta sitä ahtimen aukkoa vastaavaksi.
Isompi haitta siitä porrasmaisesta halkaisijan kasvusta on, kuin kasvaneesta kanavatilavuudesta, jos tuollaiseen pulttaa tavallisella T3:en sisääntulolla varustetun ahtimen.
http://www.ala-huna.net/port1.jpg
Se uudenmallisen sarjan lähtöaukko kun on kuvanmukainen, eli selvästi pienempi, kuin perus T3:en sisääntuloaukko.
90% noista on kyllä kollektorista jo muutenkin halki valmiiksi, ei kyllä yleensä haittaa pienet halkeamat.
-
Jos on ihan alkupään 940 turbo, eli kolmosgarretin turbolla ja vanhalla pakosarjalla, ei käy mitsun ahtimet ilman tiivistelaippaa, T3 laippa ei tiivisty mitsun laippaan vaikka muuten se sopiskin paikalleen, jää ehkä puoli milliä reunalleen rakoa sen huulloksen viereen. Mitsun pakosarjaan pitäs käydä kaikki, toki tiivistepinnasta tulee hassun muotonen kun on kapea, mutta tuskin aiheuttaa mitään tilanteita?
-
Jos on ihan alkupään 940 turbo, eli kolmosgarretin turbolla ja vanhalla pakosarjalla, ei käy mitsun ahtimet ilman tiivistelaippaa, T3 laippa ei tiivisty mitsun laippaan vaikka muuten se sopiskin paikalleen, jää ehkä puoli milliä reunalleen rakoa sen huulloksen viereen. Mitsun pakosarjaan pitäs käydä kaikki, toki tiivistepinnasta tulee hassun muotonen kun on kapea, mutta tuskin aiheuttaa mitään tilanteita?
Onko tommosiakin olemassa? Luulin että ne ekat oli jollain t25 tjsp. ahtimella mutta uudemmassa sarjassa.
-
Riippuu pakosarjasta, uudemman mallisissa (+90) sarjoissa se aukko on tavallisen T3:en nielua pienempi, siinä ei ole oikein järkeä olla kohdistamatta sitä ahtimen aukkoa vastaavaksi.
Isompi haitta siitä porrasmaisesta halkaisijan kasvusta on, kuin kasvaneesta kanavatilavuudesta, jos tuollaiseen pulttaa tavallisella T3:en sisääntulolla varustetun ahtimen.
http://www.ala-huna.net/port1.jpg
Se uudenmallisen sarjan lähtöaukko kun on kuvanmukainen, eli selvästi pienempi, kuin perus T3:en sisääntuloaukko.
90% noista on kyllä kollektorista jo muutenkin halki valmiiksi, ei kyllä yleensä haittaa pienet halkeamat.
En mä ainakaan HX35:sen kanssa tosta aukon porttaamisesta mitään hyötyä irti saanut. Noin päin olevat portaat ei yleensä haittaa. Päinvastoin.
-
Käykö tälläiset turbot heittämällä vinokoneeseen? eli 740 ja b200et
http://www.ahtoja.com/product/22/t3t4-hukkaportilla
tai
http://www.ahtoja.com/product/111/t3
-
Eikös nuo käyne pulttijaon puolesta
-
Käykö tälläiset turbot heittämällä vinokoneeseen? eli 740 ja b200et
http://www.ahtoja.com/product/22/t3t4-hukkaportilla
tai
http://www.ahtoja.com/product/111/t3
mänöö heittämällä, ehkä vähän muutoksia öljynpaluuseen ja dp pitää muuttaa v-panta liitokselle
tuollainen 3/4 muuten löytyisi uutena 350 euroon jos kiinnostaa V:>
-
Mikä tuossa vakio pakosarjassa on huonoa tai mistä se ahdistaa? Onkohan mitään järkeä tehdä vastaavanlainen sarja vähän isommasta putkesta? Olisi tarkoitus kutitella 300hv tuosta koneesta jossakin vaiheessa. Taitaa kyllä vakiopakosarjallaki päästä noihin tehoihin?
-
Ei tuossa uudemmassa turbon pakosarjassa ole muuta vikaa kuin valimistuksen loppuminen 90-luvun puolivälissä. Kaikki jäljellä olvat sarjat ovat nykyään halki tai ainakin hyvällä alulla
Jos käyttää valupakosarjaa peltisarjan mallina niin kannesta voisi lähteä hieman loivemmalla mutkalla ja ennen ahtimen laippaa tulisi olla mahdollisimman pitkästi suoraa putkea. Tilan ahtaushan tuossa tulee ongelmaksi
Vakio valupakosarja riittää yli 300hv tehoon
-
Jos olisi hankkimassa tuollaista T3/T4 turboa niin kumpi yhdistelmä sopii 2.0l vinokoneeseen paremmin T3 imu ja T4 pako vai T4 imu ja T3 pako?
-
T4 on työ koneen ahdin ja siinä on aivan hmm... riittävän suuri pakopuoli
T3/4 viri puhaltimet ovat järestään t3 pakopuolella ja t4 kompuralla
Vihje: jos kelpuutat kopioahtimen niin selaa maailman nettikauppoja. Kopiopuhaltimia saa välillä todella edukkaasti
-
T4 on työ koneen ahdin ja siinä on aivan hmm... riittävän suuri pakopuoli
T3/4 viri puhaltimet ovat järestään t3 pakopuolella ja t4 kompuralla
Vihje: jos kelpuutat kopioahtimen niin selaa maailman nettikauppoja. Kopiopuhaltimia saa välillä todella edukkaasti
Kyllä tuollainen kopioahdin mun Volvoon kelpaa. Mikä olisi sopiva ahdin n. 250hv teholuokkaan joka sopisi vakiopakosarjaan suoraan ja muutenkin saisi suht helposti sovitettua paikalleen?
-
Kyllä tuollainen kopioahdin mun Volvoon kelpaa. Mikä olisi sopiva ahdin n. 250hv teholuokkaan joka sopisi vakiopakosarjaan suoraan ja muutenkin saisi suht helposti sovitettua paikalleen?
Eikö tuohon teholuokkaan kannattasi etsiä teevitosen 850:in 15g?
-
Eikö tuohon teholuokkaan kannattasi etsiä teevitosen 850:in 15g?
Tuolla toisessa topikissa juuri keskustellaan tästä aiheesta ja jos 350hv asti riittää vinokoneessa HX35 #12 pakopesällä ei tuo TD04 ahdin pitäisi riittää kuin 150hv asti.
-
Kyllä tuollainen kopioahdin mun Volvoon kelpaa. Mikä olisi sopiva ahdin n. 250hv teholuokkaan joka sopisi vakiopakosarjaan suoraan ja muutenkin saisi suht helposti sovitettua paikalleen?
Ehdottomasti 15g tai 16T isommalle ei ole tarvetta.
-
Ehdottomasti 15g tai 16T isommalle ei ole tarvetta.
Nämä maksaa käytettyinä satoja euroja
Uusi kopio 3/4 puhallin tulee kotiovelle samalla rahalla.
Molemmissa tapauksissa voi saada käyttökelvottoman ahtimen :(
-
mulla on tommonen kopio 3/4 kiinni vakiosarjassa,tehoa se antaa ehkä 250-270hv n.1,3bar.
tohon 250hv suosittelen etuvetoisen ahdinta niin saa alavääntöäkin.toi 3/4 ahtaa 3000rpm noin 0,5-0,6bar
joten sen alapuolella ei tapahdu paljoa mitään.