Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kilerikale - 08.02.2022, 00:47:13
-
Hieman taustatarinaa. Otsikon mukainen 300t ajettu Volvo seisoi pihalla sen viikon verran kovissa pakkasissa (-20) ja lumikinoksissa. Viikon jälkeen lähdin lenkille Volvon kanssa. Käynnistyi hyvin. Isolla tiellä kone sakkasi ja pysähtyi. Iso määrä harmaata pakosavua ulos.
Korjaamolle menoksi. Syyksi paljastui jäätynyt kammio ja kondesioitunut vesi öljyn seassa. Tämän jälkeen auto lämpimään talliin sulamaan.
Nyt auto halajii öljyä. Aluksi 100km matkalla litra öljyä. Nyt vähenemään päin. Pakokaasu ei juurikaan haise, normaalin väristä. Ei vuotoja. Vedet ja öljyt eivät sekoitu.
Mistäköhän moinen kasvanut kulutus johtuu? Onko tuolla jäätymisellä ja sulamisella osaa ja arpaa tähän? Nopeasti omassa päässäni ajattelin, että kondesiovesiöljyseos olisi syynä.
-
Veikkaan että moottorin öljyloukku (öljynerotin) on tukossa.
Volvo V70 2.5T oli ajettu 301.000km ja öljynerotin oli aivan tukossa kun vaihdoin sen uuteen.
(https://i.ibb.co/zH0mhYf/loukku2.jpg) (https://ibb.co/zH0mhYf)
(https://i.ibb.co/RQTX6Q2/loukku1.jpg) (https://ibb.co/RQTX6Q2)
-
jäätynyt kammio? Kampikammio? Vai tuo öljynerotin pönikkä huohotuksessa?
Vaihda nyt äkkiä öljyt ja suodatin jollei ole jo vaihdettu?
Eihän siellä vettä kuulu olla.
Ajettu varmaan vaan tosi lyhyttä matkaa.
Ei siinä vikavaloa/ koodia tullut?
-
jäätynyt kammio? Kampikammio? Vai tuo öljynerotin pönikkä huohotuksessa?
Vaihda nyt äkkiä öljyt ja suodatin jollei ole jo vaihdettu?
Eihän siellä vettä kuulu olla.
Ajettu varmaan vaan tosi lyhyttä matkaa.
Ei siinä vikavaloa/ koodia tullut?
Nyt öljynkulutus normalisoitunut. Vikakoodiksi antoi ainoastaan päästöistä koodia, lambdan.
Öljyt vaihdettu.
Nyt koitin äskettäin kylmäkäynnistyksellä miten paljon ylipainetta moottorissa on. Öljykorkin kautta pussia kiinni ja painettahan sieltä tuli. Liekö normaalia 300t ajetussa autossa vai huohotin ongelmia? Seuraavaksi huohotinta auki. Ei mikään herkkuhomma.
-
Ei siellä ylipainetta kuulu olla, kevyt imu. Huohotin tukossa, kannattaa vaihtaa nopeasti niin ei tarvi pullahtaneita stefoja alkaa vaihtelemaan.
Ei tuo kummoinen ole vaihtaa, suosiolla imusarja pois tieltä ja lohkon kanavat kunnolla puhtaaksi ennen uuden huohottimen asennusta.
-
Ei siellä ylipainetta kuulu olla, kevyt imu. Huohotin tukossa, kannattaa vaihtaa nopeasti niin ei tarvi pullahtaneita stefoja alkaa vaihtelemaan.
Ei tuo kummoinen ole vaihtaa, suosiolla imusarja pois tieltä ja lohkon kanavat kunnolla puhtaaksi ennen uuden huohottimen asennusta.
Todentotta. Uskaltaakohan ajella hissukseen vielä hieman ennen vaihtoa. Vai suosiolla toimenpiteet heti? Ei näkyviä öljypurkauksia konehuoneessa.
-
Heti. Varmasti pullauttaa jonkin tiivisteen pois paikoiltaan ja öljyt ulos moottorista jos ei korjaa vikaa.
-
Nosta öljytikkua vähän ylös ensiapuna, voi tulla päästövika mutta ei se mitään.
Pääsee paine siitä tikunjuuresta eikä vaikka kampuran takastefasta. :facepalm:
Yleisimmin kyllä hylkää nokan stefan, ei sekään kiva ole.
Itellä tapana satunnaisesti tarkistaa tuo paine kun kilsoja on jo yli 455000, oli siellä just tänään vähän imun puolella.
Ei mitään merkintää huohotuksen vaihdosta vaikka kuitteja pirusti korjauksista mutta toimii niin sehän se pääasia on.