Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: etuiskari - 09.02.2022, 08:56:20
-
Ahkera esilämppärin käyttö ja melkein pelkällä sähköllä ajo on osoittanut, että ko. auto ei lataa 12 v akkua piuhasta tai sähköllä ajettaessa. Mittailin asiaa ja akulla näkyy floatiin sopiva 13.8 v kyllä, mutta varsinainen latausjännite 14.4-14.5 volttia näkyy vain ice:n käydessä.
Jos siis talvella ajaa pelkällä sähköllä ja lämmittelee ahkerasti, 12 v akku hyytyy. Autosta oli vuodessa mennyt latauksen puutteen takia jo yksi akku, joka vaihdettiin.
Onko tämä bugi vai feature? Jos feature niin onpahan vaan hienoa että premiumauton akkua saa parin viikon välein latailla ulkoisella laturilla.
Millaisia kokemuksia muilla?
-
Ahkera esilämppärin käyttö ja melkein pelkällä sähköllä ajo on osoittanut, että ko. auto ei lataa 12 v akkua piuhasta tai sähköllä ajettaessa. Mittailin asiaa ja akulla näkyy floatiin sopiva 13.8 v kyllä, mutta varsinainen latausjännite 14.4-14.5 volttia näkyy vain ice:n käydessä.
Jos siis talvella ajaa pelkällä sähköllä ja lämmittelee ahkerasti, 12 v akku hyytyy. Autosta oli vuodessa mennyt latauksen puutteen takia jo yksi akku, joka vaihdettiin.
Onko tämä bugi vai feature? Jos feature niin onpahan vaan hienoa että premiumauton akkua saa parin viikon välein latailla ulkoisella laturilla.
Millaisia kokemuksia muilla?
Ei ihan vastaa aiheeseen, mut voiko Volvoa kutsua nykyään premiumautoksi? Ei mielestäni
-
ehkä hyvä mennä kysyyn tyhmiä kun ei autoista/sähköautoista mitään tajua, mutta ihan mielenkiinosta jäin pohtiin
normi laturihan on polttomoottorin kyljessä, onko sähköajossa ainoa latausta tarjoava konsti ne jarruenergioiden talteenotto? mutta ne taitaa mennä ajoakulle? tuntus hölmöltä sähköakulla pyörittää laturia joka lataa toista akkua? tietty tuo 12V akun lataus suoraan ajoakusta varmaan olis ihan fiksu ominaisuus silti jollain tasolla olla olemassa :)
tai ainakin jos ulkosessa laturikaapelissa on kiinni koko auto
noh, on matkailuautoissakin tainnut ollut jo pitkään että käyttöakku ja 12v + muut akut elää keskenään aika synkassa ja huolehtii hieman toisistaan
en tiedä onko premium-autojen murheita vai kaikkien sähköpelien alkupään "ominaisuuksia" nämä? .. tietty on tesloja jo 10vuotta pörrännyt niin ei tuo sähköautojen käyttölogiikka nyt ihan eilispäivän juttuja pitäs olla
-
Ainakin 2020 S60 T8 käyttöohjekirjassa kerrotaan että hybridiakun latauksen aikana ladataan myös ns. Käynnistysakkua.
Meillä menossa 3 talvi ja keskikulutus koko ajalta 2.6 l eikä mitään ongelmia akun kanssa, vaikka käytännössä pelkkää lyhyttä sähköajoa syksystä lähtien weba höristen.
-
Ahkera esilämppärin käyttö ja melkein pelkällä sähköllä ajo on osoittanut, että ko. auto ei lataa 12 v akkua piuhasta tai sähköllä ajettaessa. Mittailin asiaa ja akulla näkyy floatiin sopiva 13.8 v kyllä, mutta varsinainen latausjännite 14.4-14.5 volttia näkyy vain ice:n käydessä.
Jos siis talvella ajaa pelkällä sähköllä ja lämmittelee ahkerasti, 12 v akku hyytyy. Autosta oli vuodessa mennyt latauksen puutteen takia jo yksi akku, joka vaihdettiin.
Onko tämä bugi vai feature? Jos feature niin onpahan vaan hienoa että premiumauton akkua saa parin viikon välein latailla ulkoisella laturilla.
Millaisia kokemuksia muilla?
Kuvaamasi perusteella lataus toimii kuten pitääkin. Ilmeisesti käytät webastoa melkoisen paljon suhteessa piuha-aikaan?
-
Ahkera esilämppärin käyttö ja melkein pelkällä sähköllä ajo on osoittanut, että ko. auto ei lataa 12 v akkua piuhasta tai sähköllä ajettaessa. Mittailin asiaa ja akulla näkyy floatiin sopiva 13.8 v kyllä, mutta varsinainen latausjännite 14.4-14.5 volttia näkyy vain ice:n käydessä.
Jos siis talvella ajaa pelkällä sähköllä ja lämmittelee ahkerasti, 12 v akku hyytyy. Autosta oli vuodessa mennyt latauksen puutteen takia jo yksi akku, joka vaihdettiin.
Onko tämä bugi vai feature? Jos feature niin onpahan vaan hienoa että premiumauton akkua saa parin viikon välein latailla ulkoisella laturilla.
Millaisia kokemuksia muilla?
Vika.
Viiteen vuoteen ei ole XC90 T8:sta koskaan 12V akusta virta loppunut, vaikka autolla on todellakin ajettu pääasiassa sähköllä ja talviaikaan lämmitetty ainakin 2 kertaa päivässä. Ainoa käytetty ulkoinen laturi pluginin latausjohto.
-
Kuvaamasi perusteella lataus toimii kuten pitääkin. Ilmeisesti käytät webastoa melkoisen paljon suhteessa piuha-aikaan?
Erikoinen väite. Onko akku vuodessa "Kuten pitääkin"?
-
Vika.
Viiteen vuoteen ei ole XC90 T8:sta koskaan 12V akusta virta loppunut, vaikka autolla on todellakin ajettu pääasiassa sähköllä ja talviaikaan lämmitetty ainakin 2 kertaa päivässä. Ainoa käytetty ulkoinen laturi pluginin latausjohto.
Kiitos, tämä tärkeä tieto, pannaan takuucase vetämään.
-
Erikoinen väite. Onko akku vuodessa "Kuten pitääkin"?
Tarkoitin, että latausjännitteet ovat "kuten pitääkin".
Akku vuodessa on taksarille aivan normaalia, yksityiskäytössä akku kestää yleensä muutaman vuoden ahkeraa webaston käyttöä.
-
Pakkohan sen auton on piuhassa ladata myös 12v akkua sekä ajaessa sähköllä. Auton valot yms elektroniikka toimii aina 12v jännitteellä ja virta loppuisi hyvin lyhyeen jos mentäisiin vain polttomoottorin latauksella. Itse käytän sen 2-3x päivään webastoa, lyhyttä ajoa pääasiassa sähköllä sekä sähköllä ajaessakin tuo webasto pyörii, että saa lämpöä kabiiniin. Kyllä ilman latausta olisi 12v akku loppu jo pariin ekaan päivään.
-
Pakkohan sen auton on piuhassa ladata myös 12v akkua sekä ajaessa sähköllä. Auton valot yms elektroniikka toimii aina 12v jännitteellä ja virta loppuisi hyvin lyhyeen jos mentäisiin vain polttomoottorin latauksella. Itse käytän sen 2-3x päivään webastoa, lyhyttä ajoa pääasiassa sähköllä sekä sähköllä ajaessakin tuo webasto pyörii, että saa lämpöä kabiiniin. Kyllä ilman latausta olisi 12v akku loppu jo pariin ekaan päivään.
Joo, latausjännite piuhassa tai "käynnissä" ilman iceä on mittausteni mukaan vain 13.8 v joka on ylläpitoon ok mutta ei lataukseen, eli jos ei mistään saada 14.4 v akku hyytyy hiljalleen ja sulfatoituu vuodessa.
-
Joo, latausjännite piuhassa tai "käynnissä" ilman iceä on mittausteni mukaan vain 13.8 v joka on ylläpitoon ok mutta ei lataukseen, eli jos ei mistään saada 14.4 v akku hyytyy hiljalleen ja sulfatoituu vuodessa.
Eli akun navoilla sama jännite oli auto latauksessa tai ei?
-
Eli akun navoilla sama jännite oli auto latauksessa tai ei?
FLoatin tyyppinen 13.8 kun latauksessa tai "päällä". Kun lataus päättyy, float häviää 12 v akulta eli auto ei ota tökkelistä silloin mitään (sehän ei tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu). Mainittakoon että edellisen akun jännite oli pahimmillaan 11.8 v eli se huusi latausta. Luulen että ajologiikka sähköllä menee niin että 12 v akku käynnistää järjestelmät ja muodostaa yhteyden hybridiakkuun, minkä jälkeen sieltä näkyy 13.8 12 v järjestelmissä, ja jos hybridiakku tyhjä, käynnistää icen ja genun. En ole tutkinut sattuneesta syystä miten jännite käyttäytyy ajossa:)
-
Joo, latausjännite piuhassa tai "käynnissä" ilman iceä on mittausteni mukaan vain 13.8 v joka on ylläpitoon ok mutta ei lataukseen, eli jos ei mistään saada 14.4 v akku hyytyy hiljalleen ja sulfatoituu vuodessa.
En ole itseltäni mittaillut, mutta jos sen pitäisi vuodessa mennä sököksi auton AGM akku, niin se olisi jo mullakin silloin mennyt (auto 1,5v vanha). En tosin ole kuullut, että kenenkään olisi näitä töpseli volvoja tarvinnut pahemmin myökään ylläpito latailla.
-
Noniin, infoa volvocarsilta: joissain uusissa T8:ssa on softavika joka estää 12 v akun latauksen ja lämmittimen käytön yhtaikaa kun piuha seinässä.
Mistähän ne päivitysten featurelistit näkisi?