Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: janihy - 11.02.2022, 19:32:27
-
Auto S40 2.0d -08, 315 tkm ajettu. Tietojeni mukaan vakio.
Aamulla tuli tauluun "moottorijärj. vaatii huollon". Töiden jälkeen vikakoodit lukuun, ja tähän liittyvänä aktiivinen koodi ECM-0234 Turbo control - pressure too high.
Ahtopaineensäätösolenoidi vaihdettu n. vuosi sitten uuteen toista vikaa selvittäessä. Pitää jatkaa mekaanisen puolen tutkimista huomenna, mutta ajattelin lämpimikseni kysellä ja raportoida tänne. Livedataa lukemalla sekä pyydetty että toteutunut paine on ja pysyy 2500 hPa (2,5 bar) kohdalla - onko tämä normaali ilmiö vikatilassa vai selvitetäänkö vikaa seuraavaksi paineantureista tai johtosarjasta?
(https://i.ibb.co/tHj7R7T/2022-02-10-17-50.png) (https://ibb.co/tHj7R7T)
Näillä kilometreilla ei ole toki mahdotonta mekaaninen vika esim. vnt-mekanismissa.
-
No tuo VNT-jumi tosiaan yksi vaihtoehto. Ahtovuoto saa myös saman aikaan.
Se näiden koneiden kuuluisa imusarjan halkeama katottu jo? Siitä läheltä EGR.n liitoskohtaa 4-sylinterin imukanava.
-
2500 on maksimi mitä Map anturi näyttää tai ecu mittaa vakiosoftalla. Kuten mainitsit niin joko mappi rikki tai johtosarja. Tarkista alkuun öljynsuodattimen kohdilta mapille menevä piuha ja liitin, se osasto rasittuu, kun ainakin itse tulee irroteltua piuhat edestä öljysuodatinta vaihtaessa.
-
Tämä korjaantui MAP-anturin vaihdolla. Kiitoksia vinkeistä!