Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: AZV - 14.02.2022, 18:30:06
-
Kyseessä vähän vajaa 300 tkm ajettu S40 -03. Moottorikoodi B4204T3.
Alkaa VVT-häiriön korjaus tuntumaan hankalalle; uusittu VVT-pyörä, solenoidi, jakopää. Moottori pesty Motor Flushilla 3 kertaa, öljyt ovat uudet ja puhtaat. Nämä tehty noin 3 tkm sisällä.
Ei tuossa muuta murhetta ole kuin moottorin häiriövalo. No, hevoset ei ole kaikki kotona, mutta kyllä tuolla vielä ehtii.
Päästöt ovat kohdallaan, öljyä kuluu jonkin verran.
Joku sihti on ilmeisesti jossain öljykanavassa, missä? Vai onko kyseessä solenoidin vaihtoehtoinen tiiviste?
Olisko hyviä vinkkejä, en ole vielä valmis Volvoa romuttamaan kun muuten ihan käyttökelpoinen auto.
Kiitos jo etukäteen, en vanhemmista VVT-jutuista löytänyt apua.
-
Mikä vikakoodi tulee?
Muita sihtejä ei ole kuin joissain tiivisteissä solenoidin alla.
-
En tarkkaa koodia muista, luen huomenna.
-
Nyt on kaksi koodia, ECM-62 ja ECM-91. Launch 431 Pro 3.0 on testeri, sen mukaan ECM-62 tarkoittaa nokka-akselin säätöventtiiliä ja ECM-91 momentinrajoitusta.
-
onkohan jako nyt varmaan kohdallaan kun on jakopää ja vvt pyörä vaihdettu eli nokka akselit ollut lukittuna kun toi vvt pyörä vaihdettu.
-
Oikeilla työkaluilla tehty, ei ole siitä kiinni.
-
Kytkentäkaavion kaivoin Autodatasta, sen perusteella solenoidille pitäisi tulla jatkuva +12V ja ecu ohjaa maadoitusta liittimeltä 62 siniharmaalla johdolla; Pitänee mitata johdot ja jännitteet.
-
Tulihan katsottua, että nokka on oikeassa asennossa myös koneen pyörittämisen jälkeen?
ECM-62:lla löytyy vaihtoehdoiksi:
Camshaft position (CMP) actuator, exhaust, bank 1 – timing over-advanced
Camshaft cogs incorrectly seated
Incorrectly installed camshaft pulley
Contact resistance in the terminals.
-
Kyllä ne on mekaanisesti kohdallaan kaikki. Sähköpuolen tarkastan seuraavana, en vaan jaksanut enää tälle illalle.
Oman ajatuksen mukaan ongelma on joko sähköpuolella, tai sitten jossain öljykanavassa on tukos. Uusia osia on jo laitettu tarpeeksi.
-Onko näissä ollut VVT:n ohjauksen vikoja ecussa?
Johtojen mittaus ei ole ongelma ja liitinten puhdistus tulee tehtyä siinä sivussa.
-
Itsellä samaa ongelmaa. Vvt pyörä vaihettu jakopää solenoidi nokka-akselin asentotunnistin ja mitä nyt vielä. Pitänee itsekkin alkaa mittailemaan. Ajettu 290tkm
-
Saitteko selvillä mistä kiikasti?
Täällä ECM-62 myös.
-
https://www.ebay.com/itm/384770183694?_trkparms=amclksrc%3DITM%26aid%3D1110013%26algo%3DHOMESPLICE.SIMRXI%26ao%3D1%26asc%3D20201210111452%26meid%3Deb7c422a52d54389b952bf97cca44b35%26pid%3D101196%26rk%3D6%26rkt%3D7%26sd%3D203494691305%26itm%3D384770183694%26pmt%3D1%26noa%3D0%26pg%3D2047675%26algv%3DPromotedRVI%26brand%3DUnbranded&_trksid=p2047675.c101196.m2219&amdata=cksum%3A384770183694eb7c422a52d54389b952bf97cca44b35%7Cenc%3AAQAHAAAA8Iq9Pd1eiueKRlho1pRz6mJUUtDy48uzoOLa43ZcJ4cTYw5eDsw1YULWOwndlpl1pOg6LK7pXA%252B0ku9JKeg9oMQr3joF%252FcMRMzOKm4VefUXSfDRiU4uFo5FO0xRheC9P%252FANZvCES%252BI9Bhxm5i%252B5lyXUczpIMWOeuzdenExmmcHXeoonkFiH0ROp9nfWPDmPWn8LkVKqUvd4yfyVbOqbC2Jpz4NkU8GvptRXsV1v%252BY%252FdXyE9u4ZItLyWRmTvO%252BojnMKY%252FuTpyUBJkRcGAt%252BZ0PJow%252BcRfK9WTOK%252Bcs73qP%252B8CKU4QtxkRxvrW%252FlrXLDNuOA%253D%253D%7Campid%3APL_CLK%7Cclp%3A2047675
Tulipa pitkä linkki Ebaysta. :D
Kiinassa myyvät noita VVT pyöriä, kuvien perusteella kunnostettuja. Tiedä sitten miten hyvin onnistuneita.
Itelläkin tekee satunnaisesti ECM-62 vikakoodia -00vm V40 T4.
Ja lisäksi ECM-91.
VVT pyörä ei ainakaan kolise, sen paremmin en tiedä tän hetken kuntoa kun en oo kattonut.
Solenoidin vaihdoin kokeilumielessä, jos olisi satunnaisesti oireillut. Ei vaikutusta.
Voisi olla johtosarjaan viittaava ongelma, koska johtosarja on vähän kärsinyt kun ollut joskus 'hieman' öljyinen.
Mut miksei myös öljykanava tukkoinen..
Jakopää laitettu n. 5000km sitten, silloin kun koneen käytin osina.
Kunhan joskus ehdin, niin otan tuon koneen uudestaan auki kun alkaa vaatimaan jo huoltoa uudestaan.. aiemmin kun tein vaa pikahuollon; h-profiilit, rakotulkit ja uudet tiivisteet + jakopää + vesipumppu.
Ja samalla sit katon löytyykö jotain mikä voisi tuon satunnaisen VVT ongelman aiheuttaa.
-
Hei onko tuohon ECM-62 selvinnyt mistä johtuu? Itse olen ajanut omalla v40 jo kohta kolme vuotta valon palaessa ja tuolla koodilla