Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Likonen - 06.12.2011, 22:52:10
-
Tulipahan hommattua talviautoksi tuollainen 244(DL) -83 / B23A + M46. Pientä näpräystähän siinä(kin) on joten;
1-Mittarivalot - Oiskohan himmennin kyrvähtänyt? Mites porukka näitä ohitellut..? Sain käsityksen että myyjä ois sulakkeet kokeillu vaihtaa jne..
2-Lämppärinpuhallin toimii vaan kolmosasennossa. Olikos nyt näissä se perin V*ttumainen meininki että vastus on puhallinkotelossa ja sen vaihtaakseen saa tehdä täyden työpäivän?
3-Kartaani hieman tärrää. Eli varmaan tukilaakeri morjens? Varmaan kannattaa samalla se tukikumi vaihtaa - onkohan tarkalleen kuinka iso projekti? Sellasen käsityksen oon saanu että kartaanin joutuu kumminkin irrottamaan mutta ei mikään mahoton projekti?
4-Kaasarihan tässä on perin mahtava keksintö eli Pierburggi. Käy kyllä ihan ok (tosin kylmänä prötpöttää mutta käy kumminkin). Mitäs kaikkea näihin on huollettu/tehty että kulutus ja käynti pysyis ees jotenkin järkevässä haarukassa? Kalvo tuohon on ainakin kuulemma vaihdettu. Mites neula sun muut tivisteet?
Muutenhan tuo tuntuis toimivan ihan kivaste ja on kyllä ikäsekseen ja kilometreihin nähden pirun kovantuntuset pellit (joskus ylimaalattu, samalla varmaan jotai hitsailtu..?)
-Lauri
-
Mittarivalot: koita räplätä sitä himmennintä ensihätään, toimii yleensä tasan yhdessä asennossa. Eli pyörittelee sitä potikkaa ja kokeilee myös painaa sitä kevyesti (itse lyön nyrkillä).
Lämppärinpuhallin: joo, siellä kotelossa se vastus on ja ei ole kivaa.
Kartaani: ei ole mahdoton, kunhan tekee homman järjellä ja ilman kiirettä, niin ei mene kartaanin tasapainotus sekasin. Eli tekee niin, että kaikki menee takaisin samalla tavalla, mitä ne olikin.
Pellit: 200-sarjalainen ruostuu pohjasta ja yleensä sisältäpäin, kun vesi jää autoon lillumaan. Takajalkatilat, lattiat helmapokkausen vierestä pohjan puolelta, varapyöräpaiseet takalootasta ja etujalkatilat tukivarsien kiinnityskohdalta. Ensiapuna tökkii vedenpoistoreiät auki, niin mahdollinen vesi pääsee ulos. Sisustan purkaa ja kasaa nopeasti ja lattiat lähinnä suoraa peltiä, hitsausurakassa ei asiallisestikaan tehtynä kauaa mene. Helmojen takapäät myös arkoja paikkoja.
-
Himmennin koitettu ohittaa, ei vaikutusta. Eli on varmaan mittarille menevässä piuhassa jotain häsmäkkää. Joku apico näytti olevan välissä eli jotain muutoksia/korjauksia tehty joten lienee siinä vika. Täytyy yleismittarilla vähän mittailla.. Mikäs on se liitin mittaristossa mihin tulee se valojen virta?
Kaasuttimen suhteen muistin väärin, strömppähän tässä on.. Kokeilin tollasta crc kaasariputsausainetta ja tankissa on nyt redline sl1, saa nähdä onko mitään vaikutuksia. Kyllä tuo kumminkin aika nätisti käy jo nyt..
Sähköjä on joku kylänseppä tehnyt, luulisin että lisävaloja on ollut kun pari relettä,maadotusta,sulakeboksia ja muuta johtohässäkkää konehuoneessa on..
-
Römppä kannattaa pakokaasutesterin kanssa säätää. Se "tykkää" rikkaasta seoksesta ja soppaa menee sitten sen mukaisesti, vaikka laihemmallakin vielä toimisi. Myös sytytysennakon on hyvä olla kohdillaan. Jos on käsiryypyllä, niin käynnistyksessä vaatii ryyppyä paljon, mutta käy sitten tyhjäkäyntiä jo paljon pienemmällä ja bensaa säästyy, kun tajuaa vähentää rikastusta. Jos pääsee heti sellaiselle baanalle, että ei tartte enää pysähtyä ja saa isomman vaihteen pesään, niin ryypyn voi ottaa kokonaan pois.
Römpässä on myös korkin alla öljykello, johon kuuluu ATF-öljy. Yleensä vuotaa aina ja pitää tasaisin väliajoin muistaa täyttää. Öljykellon avulla kaasari antaa kovassa kiihdytyksessä koneelle enemmän soppaa. Jos öljyä ei ole, niin tulee sellaisia kuminauhakiihdytyksiä ja menee enemmän menovettä. Vanhassa koneessa/kuluneessa kaasarissa tuntuu myös vaikuttavan tyhjäkäyntiin vähän, jos se säiliö on tyhjä.
-
tarkista ne mittariston polttimot ja pyörittele polttimoiden kantoja voi lähtä toimimaan. muistaakseni tukikumin sisällä on joku laakeri, uusi samalla voi myös ristikko olla lopussa.
-
Nyt toimii mittarinvalot, ja olipahan vähän rojektia. Himmentimen läpi kulki virta mittaristolle asti ja polttimot ehjät, mutta himmentimelle ei tullut jännitettä. Valokytkimen liittimistä päätellen oli joku ihan itse tehnyt valojen sähköt, joten ryöstin siitä valokytkimeltä vaan parkeilta virran himmentimelle. Eli nyt palaa mittarinvalot aina kun on parkit/ajovalotkin päällä, eli toimii :)
-
Kardaanin tukilaakerin vaihto on kannattava projekti. Nikkaroitiin velipojan kanssa myyntiin farkkulankkua, ja kovaa rohinaa kuului auton alta kunnes tekniikan sai lämpimäksi. Tukilaakeria epäiltiin ja vaihtaessa huomattiinkin että ihan kuin olisi hiekassa laakeri pyörinyt.
Tehtiin sillä viisiin että maalattiin raidat kardaanin kiinnityskohtiin, niin tiesi miten päin tulee takaisin. Laakeri, kumi ja sen sisällä oleva jousi/prikka ovat Motonetissä hyllykamaa. Kannattaa sen verran tarkkana olla, että ostaa oikean kokoisen laakerin. Olisiko tossa -83 vollessa ollut se paksumpi. Olisiko joku kympin koko satsi ja suatatpa säästää bensaakin kun uuden laakerin laitat.
-
Selvä, kiitos vinkeistä. Laakeri ja kumit oli jo edellinen omistaja hommannut, varmuuden vuoksi kumpaakin kokoa niin ei ole ainakaan väärä :2funny:
-
Mites katkojan kärkien vaihto? Ei tietoa millon vaihdettu, ja uudet on alta 3e tarvikkeena, joten nehän vois vaihtaa. Pitääkös ne säätää myös asennuksen jälkeen/yhteydessä?
-Lauri
-
Mites katkojan kärkien vaihto? Ei tietoa millon vaihdettu, ja uudet on alta 3e tarvikkeena, joten nehän vois vaihtaa. Pitääkös ne säätää myös asennuksen jälkeen/yhteydessä?
-Lauri
Joo, mielellään kärkiväli säädetään siinä kun ne uudet on laitettu.. Ite kävin ostamassa Imatralta paikalliselta varaosakeisarilta 7e kärjistä. :idiot2:
-
konkka on hyvä vaihtaa kärkien vaihdon yhteydessä.