Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Pubi - 15.02.2022, 17:37:01
-
Mitä öljyä tossa koneessa olisi parasta käyttää???Eli tarkoitus olisi ajella tuolla pitkälle oäälle 600tkm ii mitä moottoriöljyä suositellaan???
-
Löytyyhän siihen suositukset ihan taulukosta, jotain 0-30 esim.
Itse olen ajellut jo moooonia vuosia ihan sellaisilla edulisilla öljyillä, nyt jo pitkään Eurol 5w-40 jota saa vaikka tokmannilta.
Motonetin Motox 5w-40 olis kuulemma saman valmistajan.
Toiset vannoo Gastrolin tai Mobilin nimeen, meillä on kolmessa turbossa käytetty tuota eurolia ja ei ole pahaa sanaa sanottavana.
Vaihtovälit olleet luokkaa 8-12 tuhatta.
Aina sit vaikka motonetistä orkkissuodatin tai mahle tai mann
Ps. Tää siirretään kohta tuonne "mitä öljyä volvoon faq" keskusteluun. ;)
Ei täällä sallita minkään näköstä huumoriakaan ns asiatopikeissa Olen huomannut. ;) :nohnoh
-
5W-40 ollut ihan toimiva öljy, vaihtovälinä kaikissa turboissa pitänyt 10tkm /1v.
Teboil diamond itse käyttänyt niin kauan kuin myynnissä ollut sekä volvoissa että saabeissa kun toimittanut tehtävänsä. Hävikkiä tullut vain vuotojen mm ahtimen letku tai linjojen tiivisteet, venttiilikopan tiiviste tms takia
-
Castrol Magnatech 5W-40 ja vaihtoväli 10 000km, sillä pääsee pitkälle...
Ja eihän tuolla öljymerkillä nyt liene niin suurta merkitystä, pääasia että viskositeetti ja luokitukset täyttää ja huoltoväli pysyy kohtuullisena.
-
Kokeiltu on Castrol Magnatec, Shell Helix Ultra ja tällä hetkellä Valvolinen Synpower. Kaikki 5w-40. Hyvän tuntuisia ja edullisia öljyjä.
-
Castrol edge 0W-30 A5/B5 olen omassa 2.5T käyttänyt, ei moitteita.
-
Castrol edge 0W-30 A5/B5 olen omassa 2.5T käyttänyt, ei moitteita.
Olen käyttänyt tätä kaikissa P2:sissa mitä minulla on omistuksessa ollut, ei moitteen sanaa. Comma Voltech öljy tällä hetkellä testissä omassa V70:ssä, ja toistaiseksi kaikki hyvin.
-
mullakin volvo s80 2.5T vm-08 toista kertaa Comma Voltech 0W-30 A5/B5 ei ole moitteita öljystä..
-
Ohjekirjan mukaan turboissa pitäisi käyttää Volvon täyssynteettistä :nohnoh :2funny:
-
2001 mallin engl. kielisessä kirjassa sanotaan että synteettistä öljyä ei käytetä jos öljyt vaihdetaan määrätyin välein eli 12000km. :idiot2:
Sanoisin että tuota on nykyään aika vaikeaa toteuttaa. :)
-
En ajakkaan öljyillä kuin noin 8000-9000 tuhatta vaihto välillä
-
Onko käsitystä mitä seuraa jos A5/B5 sijasta käyttäisi C3? Magnatec mm. tarjolla
Jostain syystä Magnatec C3 hinnalla saa 5L kun A5 vain 4L
-
Nyansseista viis, vaihtoväli n. 10 000km ja perusluokitukset kohdillaan (0w30, 5w40). Ei näitä öljyillä ikuisiksi tehdä ja varsinkin käytettyjen kohdalla joku toinen on jo öljyilly omalla filosofiallaan aiemmin.
-
Onko käsitystä mitä seuraa jos A5/B5 sijasta käyttäisi C3? Magnatec mm. tarjolla
Jostain syystä Magnatec C3 hinnalla saa 5L kun A5 vain 4L
Löytyi tällainen juttu;
"25.04.2014 03:06
Ilmoita
Esim. Teboil Diamond 5w-40 ja Castrol Magnatec 5w-40 ovat nykyään ACEA C3 öljyjä eli näitä low SAPS öljyjä missä on reilusti vähennetty kulumiselta suojaavia aineita kuten sinkkia ja fosforia jotta öljyt olisivat yhteensopivia uusimpien 3-tiekatalysaattorien ja hiukkassuodattimien kanssa. Esim vanhat laahaavilla venttiilinnostimilla varustetut autot eivät kestä ja kone hajoaa jos laittaa näitä öljyjä missä sinkin ja fosforin määrää on reilusti vähennetty. Vaikka laahaavia nostimia ei enää juuri käytetä, kertoo tämä kuitenkin kuinka paljon heikommin nämä uudet low SAPS öljyt suojaavat kulumiselta.
Eli jos auto ei ole ihan uusi, kannattaa kyllä varoa näitä C3 ja muitakin ACEA C luokituksia, C3 nyt on se yleisin"
-
Löytyi tällainen juttu;
"25.04.2014 03:06
Ilmoita
Esim. Teboil Diamond 5w-40 ja Castrol Magnatec 5w-40 ovat nykyään ACEA C3 öljyjä eli näitä low SAPS öljyjä missä on reilusti vähennetty kulumiselta suojaavia aineita kuten sinkkia ja fosforia jotta öljyt olisivat yhteensopivia uusimpien 3-tiekatalysaattorien ja hiukkassuodattimien kanssa. Esim vanhat laahaavilla venttiilinnostimilla varustetut autot eivät kestä ja kone hajoaa jos laittaa näitä öljyjä missä sinkin ja fosforin määrää on reilusti vähennetty. Vaikka laahaavia nostimia ei enää juuri käytetä, kertoo tämä kuitenkin kuinka paljon heikommin nämä uudet low SAPS öljyt suojaavat kulumiselta.
Eli jos auto ei ole ihan uusi, kannattaa kyllä varoa näitä C3 ja muitakin ACEA C luokituksia, C3 nyt on se yleisin"
Kiitokset tiedosta. Täytyy vaihtaa uudestaan - laitoin C3 vanhaan D5:een - alkaa tosin olla vaihdon aika muutenkin, 11 tonnia mennyt.
-
D5 on onneksi rullat keinuvivuissa. En jaksa uskoa että c3 tekis sille mitään pahaa . Tota 5w40 magnatec c3 mulla on omassa 2.5T koneessakin, liekö losahtaa koko paska kun on kuppinostimet..
-
Sitä magnatexiäkin on eri speckseillä.
DX, A3/B4 ja C3.
Vierähtipä kivi sydämeltä kun käytän Eurol Super Lite 5W-40, se on ACEA B3/B4
Eurolin hakukone antaa sen tuohon T-5 parhaaksi vaihtoehdoksi
Eurol, Paris-Dakar winner 2021 https://youtu.be/6V_fjccDScM
Kun nyt suositeltavinta kysyttiin niin tämä oma kokemukseni kohtuurahalla. Paremmuudesta en tiiä mutta ei ole koneet hajonnu eikä käy tiivisteiden päälle niinkuin ainakin joskus ennen teki helix.
Ja janne81, losahtaa se, kun ne kupit laahaa. :D
-
Joo niinhän sitä on eri luokituksilla. Motonet väittää et c3 korvaa aiemmat luokitukset: https://m.motonet.fi/fi/tuote/590088/Castrol-Magnatec-5W-40-C3-5l
Tiiä sitten, ei mulla kyllä yöunet mee ;D
-
Joo niinhän sitä on eri luokituksilla. Motonet väittää et c3 korvaa aiemmat luokitukset: https://m.motonet.fi/fi/tuote/590088/Castrol-Magnatec-5W-40-C3-5l
Tiiä sitten, ei mulla kyllä yöunet mee ;D
Jos vaatimus on acea a5/b5, tuskin kannattaa käyttää acea c3 öljyä.
-
Aiheen aloittajan auton öljyvaatimus ei ole A5/B5, vaan B3/B4.
Itsellä sellainen kokemus kun S40-T5 2005 oli volvolla korjaamolla ja meillä oli omat öljyt mukana, Eurol 5W-40 niin mukisematta laittoi koneeseen vaikka "vaatimus" on A5/B5.
Kehu että hyvä öljy se sinne on.
No, muutama vuos noilla menty, vaihtoväli kympin luokkaa eikä ole vielä hajonnut. :o
Tuo A5/B5 on kait erittäin kylmiin olosuhteisiin ja pidennetyille vaihtoväleille.
-
Motoxit on näemmä ACEA A3/B3 ja 5:een näyttäis oleva ero siinä, että 5 pitää täyttää polttoaineensäästövaatimukset (mistä P2 topicissa on ylipäätään turha puhua).
-
Jos vaatimus on acea a5/b5, tuskin kannattaa käyttää acea c3 öljyä.
tais a5/b5 luokitus tulla 30tkm huoltovälin takia, ei moottorin rakenteen vuoksi
-
En uskaitais ajaa 30 tuhatta täällä lapissa koska talvella kertyy kondesia vettä öljyn sekaan...sillä vaihdan noin 8000-9000 tuhannen välein oli öljy mitä tahansa osasynteettistä tai täys synteetistä..
-
Kiitokset kaikille kommenteistanne.
Tämä on minulla ensimmäinen Volvon bensa 2.4 pienpaineturbolla ja nuo pienpaine
turbot ovat Bilian mukaan tarkkoja käytettävän moottori öljyn viskositeetista ja luokituksesta.
Minulla on ollut tapana ajaa korkeintaan 8000km öljyillä,"jäänyt "alitajuntaan" vaikka tiedän että nykyisillä voisi ajella monta tuhatta km:iä enemmän mutta tavaksi toi 8000km/max on jäänyt eikä se varmasti ole moottorin kannalta huono asia.
Kiitos kuitenkin kaikille.