Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: juhailkka - 16.02.2022, 10:30:06

Otsikko: Lisälämmitin pysähtyy
Kirjoitti: juhailkka - 16.02.2022, 10:30:06
Terve,

Tekninen kysymys:
Onko XC70:n (D4, 2014) polttoainetoiminen lisälämmitin suurempi kuin V70:n (e, 2012)?
Toisin sanoen; jos moottori on suurempi, niin onko webastokin suurempi? "Syökö" se akulta enemmän virtaa?

Edellisessä autossa (V70) webasto jaksoi antaa täydet lämmöt (50 min) 3-4 neljä kertaa kun nykyinen XC70 jaksaa antaa vain 2,5 kertaa. Tämä karkea vertailu siis suhteessa identtisiin kilometreihin, ulkolämpötilaan ja käyttöön.
Vai onko vain kyse akusta?
Otsikko: Vs: Lisälämmitin pysähtyy
Kirjoitti: R70AWD - 16.02.2022, 15:20:21
Akustahan se suoraan riippuu, tuskin se lämmitin tehoiltaan eroaa yhtään. Mutta miksi lämmitintä pitää käyttää 3 - 4 kertaa peräkkäin ja 50min kerrallaan ? Ei minulla ole lämmitin päällä juuri koskaan pidempään kun sen max. 20min ja sitten lähden jo ajamaan ja sammutan pois kun lämmöt n. 90'C.
Otsikko: Vs: Lisälämmitin pysähtyy
Kirjoitti: juhailkka - 21.02.2022, 12:06:27
Normaalisti arkisin työmatka suuntaansa 40 km. Lämmitin ajastuksella ja pöhisee 2 kertaa päivässä käytännössä sen 50 min., ja webasto toimii niin kuin kuuluukin toimia ilman mitään kikkailua (edellisellä Volvolla/webastolla ajoin 300 000 km ennen kuin piti webasto uusia).

Jos jostain syystä työmatkaa ei tule, vaan ajot ovat lyhyitä, ei akku ehdi latautua. Silloin tulee vastaan tuo kaikille tuttu ongelma. Ratkaisuhan siihen on akun vaihdon lisäksi ylläpitolaturi.

Meidän pohjoisen pakkasilla 20 min. webastonkäyttö ei autoa lämpimäksi vielä tee. Eli tarpeita ja tapoja webastolle on moninaisia.

Kysymykseni oli lähinnä "tekninen", eli onko isommalla moottorilla isompi webasto. Siihen sain vastauksen -siitä kiitos!