Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Heikki75 - 16.02.2022, 20:39:10

Otsikko: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
Kirjoitti: Heikki75 - 16.02.2022, 20:39:10
Vähän tuntuu oudolta uutiselta, kun en ole kuullut moisista murheista koskaan. Tässähän on kysymys ilmeisesti jostakin muusta kuin 2.4 vanhemman mallin moniurahihnan aiheuttamasta tuhosta?

2.0ssahan on erilainen tuo jakopää kuin 2.4 myös näissä viimeisissä viitosissa. (Ei ole erilainen)



Onkohan nämä seurausta Ruotsin 10v. vaihtoväleistä?

Linkki uutiseen:

https://www.is.fi/autot/art-2000008613599.html
Otsikko: Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
Kirjoitti: oh6dd - 16.02.2022, 23:20:38
Ihmettelin aivan samaa. Oma aloitukseni aiheesta poistettiin.
Otsikko: Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
Kirjoitti: Heikki75 - 17.02.2022, 12:02:55
Poistettiin?  ???

No, eiköhän tuo nyt ihan asiallinen keskustelunaihe ole,  kunhan keskustelu on asiallista?
Itseä kiinnostaa kovasti, tunteeko kukaan tällaista tapausta, kun sattuu olemaan ko. moottori omassa autossani.
Olen ollut siinä uskossa, tämä on suhteellisen varma moottori tuon suhteen, kun kompurakin erotettu apulaitehihnasta omalle hihnalleen,  joka oli kai yksi suuri syyllinen niihin hihnan hajoamisiin?
Otsikko: Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 17.02.2022, 12:40:31
Asiantuntijoiden tai ainakin täällä foorumilla pyörivien Volvo-henkilöiden kommentit ja kokemukset kiinnostavat.

Hommasin puolitoista vuotta sitten vm. 2011 V70 juuri tällä, silloin tiukaksi ja vahvaksi kehutulla D3 -moottorilla. Toistaiseksi olen ollut erittäin tyytyväinen. Tiettävästi jakohihna oli vaihdettu huoltokirjan mukaisesti ja itse vaihdatin sen hetikohta oston jäljestä noin 216 tkm:n tietämissä.

Epäilen kovasti IS:n juttua. Olisi mielenkiintoista tietää oliko noita Deekolmosia huollettu ja oliko niiden jakohihnoja vaihdettu? Ruotsissa vaihtovälikin taitaa olla liian pitkä.  >:(
Otsikko: Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 17.02.2022, 15:36:03
Liekö noissa D3:ssa vuosimallin mukaan montaa eri moottoria vielä sekoittamassa uutisointia?
Otsikko: Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
Kirjoitti: gubbe - 17.02.2022, 16:38:03
Iltasanomien toimittaja on luonnollisesti lukenut maksumuurin takana olevan artikkelin.

Mielestäni hyvä journalisti kommentoisi paremmin myös kaikkia merkkejä joita korjaamo on luetellut....

Sinällään on mielenkiintoista, kun mikään ruotsin moottori-/autoalan lehdistö ei ole artikkelia noteerannut ollenkaan, vaikka eivät yleensä ujostele ottaa asioita esiin merkistä riippumatta, tällaisiakaan. Olis ihan kiva lukea koko AB:n artikkeli.
Otsikko: Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
Kirjoitti: HiekkaHeikki - 17.02.2022, 18:37:07
Ihmettelin aivan samaa. Oma aloitukseni aiheesta poistettiin.

Kyllä se on tuolla yleisen keskustelun puolella.
Otsikko: Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
Kirjoitti: NNH - 17.02.2022, 19:29:49
Liekö noissa D3:ssa vuosimallin mukaan montaa eri moottoria vielä sekoittamassa uutisointia?

Facelifteissä MY2015-> on D3-nimellä VEA-moottori (D4204T9). Vastaavasti nelivetomalleissa (ainakin MY2010-MY2012 XC60 ja XC70) D3 on 2.4-litrainen, eli D5 eri ohjelmalla. Sen sijaan ihmetyttää, miten tuo ongelma ei koskisi D3:n lisäksi MY2013 D4-malleja, joissa on D5204T3. MY2014 eteenpäin D4 oli VEA, joten sitä se tietenkään ei koske. Oletan, että tuossa tarkoitetut moottorityypit ovat D5204T2, D5204T3 (163 hv) ja D5204T7 (136 hv), jotka olivat käytössä V70:n lisäksi vajaavetoisessa XC60:ssä sekä XC70:ssä, S80:ssä, S60:ssä ja V60:ssä.
Otsikko: Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
Kirjoitti: oh6dd - 17.02.2022, 21:02:11
Kyllä se on tuolla yleisen keskustelun puolella.
Kyllä se mun aloitus hävisi, ei löydy edes omista viesteistä. Ei haittaa kuitenkaan. Yleisellä puolella on tosiaan toinen ketju. En ollut huomannut sitä aloitusta tehdessä kun se oli otsikoitu erilailla. Siinä ei otsikossa puhuttu D3:sta, jakohihnasta tai Iltasanomistakaan.

Veikkaan, että tuolla Ruotsin 10v vaihtovälillä on kyllä osuutta asiaan. Suomessahan tuo on 5v. Erikoista, että näinkin iso ero vaihtovälissä.
Otsikko: Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
Kirjoitti: Heikki75 - 18.02.2022, 06:01:18
Facelifteissä MY2015-> on D3-nimellä VEA-moottori (D4204T9). Vastaavasti nelivetomalleissa (ainakin MY2010-MY2012 XC60 ja XC70) D3 on 2.4-litrainen, eli D5 eri ohjelmalla. Sen sijaan ihmetyttää, miten tuo ongelma ei koskisi D3:n lisäksi MY2013 D4-malleja, joissa on D5204T3. MY2014 eteenpäin D4 oli VEA, joten sitä se tietenkään ei koske. Oletan, että tuossa tarkoitetut moottorityypit ovat D5204T2, D5204T3 (163 hv) ja D5204T7 (136 hv), jotka olivat käytössä V70:n lisäksi vajaavetoisessa XC60:ssä sekä XC70:ssä, S80:ssä, S60:ssä ja V60:ssä.

Ei tuossa uutisessa oikeastaan rajattu  -13 mallin etuveto D4ää ulkopuolelle, koska siinä mainittiin tuo "moottorit joiden iskutilavuus vain 2.0"
Eihän siihen mitään perusteita olisikaan, koska kyseessä on identtinen moottori teknisesti.
Otsikko: Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
Kirjoitti: NNH - 18.02.2022, 09:00:39
Ei tuossa uutisessa oikeastaan rajattu  -13 mallin etuveto D4ää ulkopuolelle, koska siinä mainittiin tuo "moottorit joiden iskutilavuus vain 2.0"
Eihän siihen mitään perusteita olisikaan, koska kyseessä on identtinen moottori teknisesti.

Kyllä tuosta Ilta-Sanomien jutusta aika vääränlaisen käsityksen saa, jos ei mieti asiaa tarkemmin:

Lainaus
– Annan yleensä neuvon välttää D3:sta ja sijoittamaan mieluummin D4:een ja D5:een, Badr kertoo Aftonbladetille.

Sitten tietenkin konkreettinen riski on myös se, että asiaan perehtymättömät hölmöt rupeavat tuon uutisen luettuaan välttelemään myös uudempia VEA-moottorisia D3-moottorisia malleja, vaikka ne eivät ole 5-sylinterisiä, koska ne ovat 2.0-litraisia, sekä 2.4-litraisia D3 AWD -malleja, vaikka niiden moottori on sama kuin D5 AWD -mallissa ja ne ovat yleensä aika hyvä diili, koska niistä saa softalla D5:n tehot.

Siinäkin tapauksessa, että tuo ongelma on todellinen, niin uutinen olisi ollut merkittävästi parempi, jos siinä olisi listattu ne mallit ja vuosimallit, joita ongelma potentiaalisesti koskee, eli:

- S60 D3 2010-2014
- S60 D4 2013
- V60 D3 2010-2014
- V60 D4 2013
- XC60 D3 2010-2014 (mutta EI D3 AWD)
- XC60 D4 2013 (mutta EI D4 AWD)
- V70 D3 2010-2014
- V70 D4 2013 (mutta EI D4 AWD)
- XC70 D3 2010-2014 (mutta EI D3 AWD)
- XC70 D4 2013 (mutta EI D4 AWD)
- S80 D3 2010-2014
- S80 D4 2013
Otsikko: Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
Kirjoitti: Ribbe - 18.02.2022, 09:11:05
Mutta jos ongelma on jakopäässä niin samat ongelmat on 2.4 litraisissa ja 2 litraisissa vitosdieseleissä. Olisiko se että noita 2 litraisia myyty ruotsissa paljon enemmän leasing käyttöön. Sen takia sitten niissä enemmän ongelmiakin.
Otsikko: Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
Kirjoitti: Heikki75 - 18.02.2022, 15:54:56
Mutta jos ongelma on jakopäässä niin samat ongelmat on 2.4 litraisissa ja 2 litraisissa vitosdieseleissä. Olisiko se että noita 2 litraisia myyty ruotsissa paljon enemmän leasing käyttöön. Sen takia sitten niissä enemmän ongelmiakin.

Olet oikeassa.
Tarkistin Autodocilta, niin ainakin Gates tarjoaa samaa hihnasarjaa D3 ja D5 moottoreihin.



Otsikko: Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 18.02.2022, 22:40:47

Hyväksi ja luotettavaksi tiedetty autokorjaamomies sanoi, että tuo uutinen ei pidä paikkaansa.

Sain esikoisen D3-malliseen Volvoon jakohihna + vesipumppu + apulaitehihna + kiristimet vaihtotarjouksen Gatesin osilla tasan 400 euroa. Ei paha.  :)
Otsikko: Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
Kirjoitti: hessu80 - 19.02.2022, 09:09:59
Hyväksi ja luotettavaksi tiedetty autokorjaamomies sanoi, että tuo uutinen ei pidä paikkaansa.
Minunkaan käsityksen mukaan uutinen ei sellaisenaan pidä paikkaansa, sillä jakopääongelma koskee laajemmin 5-sylinterisiä. Tai se onko nyt todellinen ongelma, mutta on kansiremonteista tälläkin foorumilla monta surullista tarinaa.

Juttuhan menee niin, että apulaitehihnasta lähtee suikaleita, jotka menevät jakohihnan väliin => kansi rikki. Olennaista on pitää hyvää huolta apulaitehihnasta ja apulaitteista sekä asentaa jakopäähän suojarauta, jos mahdollista.
Otsikko: Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
Kirjoitti: laatikkovika - 19.02.2022, 18:30:57
Kyllä se mun aloitus hävisi, ei löydy edes omista viesteistä. Ei haittaa kuitenkaan. Yleisellä puolella on tosiaan toinen ketju. En ollut huomannut sitä aloitusta tehdessä kun se oli otsikoitu erilailla. Siinä ei otsikossa puhuttu D3:sta, jakohihnasta tai Iltasanomistakaan.

Veikkaan, että tuolla Ruotsin 10v vaihtovälillä on kyllä osuutta asiaan. Suomessahan tuo on 5v. Erikoista, että näinkin iso ero vaihtovälissä.
On se siellä https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=131804.0
Otsikko: Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 19.02.2022, 23:25:48
Olennaista on pitää hyvää huolta apulaitehihnasta ja apulaitteista sekä asentaa jakopäähän suojarauta, jos mahdollista.

Aivan.

Mutta kuinka voi pitää hyvää huolta apulaitehihnasta ja apulaitteista? Kyselin taannoin Sinisellä mk3 V70 huollon (pyörien suuntaus) yhteydessä, että vilkaisetteko hihnat samantien? Niin vastaus oli aika epämääräinen...

Toki hihnoja on vaihdeltu ainakin jakohihnan vaihdon yhteydessä. Riittäneekö se?
Otsikko: Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
Kirjoitti: Heikki75 - 20.02.2022, 07:44:53
Olennaista on pitää hyvää huolta apulaitehihnasta ja apulaitteista sekä asentaa jakopäähän suojarauta, jos mahdollista.

Aivan.

Mutta kuinka voi pitää hyvää huolta apulaitehihnasta ja apulaitteista? Kyselin taannoin Sinisellä mk3 V70 huollon (pyörien suuntaus) yhteydessä, että vilkaisetteko hihnat samantien? Niin vastaus oli aika epämääräinen...

Toki hihnoja on vaihdeltu ainakin jakohihnan vaihdon yhteydessä. Riittäneekö se?

Eipä niitä huollossa tarkastella kuin silmämääräisesti. Vaikka rullat ja kiristimet olisi helppo tarkastaa löysäämällä kiristintä ja osia käsin tunnustelemalla.

Lähinnä niin voi huolehtia, että varmistaa hihnanvaihdon yhteydessä, että sinne tulee myös uusi kiristin ja mahdolliset taittopyörät.  Sinisellä ei automaattisesti vaihdeta esim. kiristintä, jos se on ehjä sillä hetkellä.
Myöskin laturin hihnapyörä kannattaa vaihtaa joka kerran,  koska ei maksa enää nykyään kuin noin 30€ ja on helppo vaihtotyö vaikka erikseen. Sillä välttää sen räikän jumimisen ja hihnan turhan rasituksen.
Lisäksi kannattaa noteerata kaikki kitinät ja kahinat mitä alkaa ilmaantua ja puuttua niihin välittömästi, eikä antaa korvan tottua.
Otsikko: Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
Kirjoitti: volvotdi - 20.02.2022, 10:27:09

Siinäkin tapauksessa, että tuo ongelma on todellinen, niin uutinen olisi ollut merkittävästi parempi, jos siinä olisi listattu ne mallit ja vuosimallit, joita ongelma potentiaalisesti koskee, eli:

- S60 D3 2010-2014
- S60 D4 2013
- V60 D3 2010-2014
- V60 D4 2013
- XC60 D3 2010-2014 (mutta EI D3 AWD)
- XC60 D4 2013 (mutta EI D4 AWD)
- V70 D3 2010-2014
- V70 D4 2013 (mutta EI D4 AWD)
- XC70 D3 2010-2014 (mutta EI D3 AWD)
- XC70 D4 2013 (mutta EI D4 AWD)
- S80 D3 2010-2014
- S80 D4 2013

Tuohon listaan kuuluu myös S40/V50 sekä V40 II.
Otsikko: Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
Kirjoitti: Volvocars97 - 20.02.2022, 12:53:31
Siis onko nyt niin että tämän jutun moottorille ei riitä huolto-ohjelman mukaiset huollot? Apulaitteille ja hihnoille on vaihtovälit kerrottu, niiden noudattaminen ei siis riitä vaan pitäisi lyhentää/tehdä ylimääräisiä tarkastuksia jotta ei hajoa?
Otsikko: Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
Kirjoitti: Heikki75 - 20.02.2022, 13:11:28
Siis onko nyt niin että tämän jutun moottorille ei riitä huolto-ohjelman mukaiset huollot? Apulaitteille ja hihnoille on vaihtovälit kerrottu, niiden noudattaminen ei siis riitä vaan pitäisi lyhentää/tehdä ylimääräisiä tarkastuksia jotta ei hajoa?

Tuo 120tkm./5v. riittänee hienosti.
Tässäkin ketjussa on todettu, että jakopään osalta noilla 5 sylinterisillä moottoreilla ei ole mitään eroa keskenään. Osat ovat täsmälleen samat.

Uutinen siis on yksiselitteisesti disinformaatiota ja sen motiivia voi miettiä?

Yhtenä voisi ajatella niin, että Ruotsissa kun liikkuu luonnollisesti valtavasti näitä autoja  vaihtoautomarkkinoilla ja sielläkin mieluusti ohjattaisiin ihmisiä patteriautojen puoleen, voidaan tällaisella uutisoinnilla vähentää kiinnostavan dieselin haluttavuutta?

Voi olla kaukaa haettua, mutta jotenkin tuossa uutisessa jo ensimmäiset lauseet kuulostaa häiritseviltä. "Huippuarvosanoin palkitut huollot" jne.. Jos tällainen näkemys on olemassa jollakin ammattilaisella, miksi sitä uskottavuutta tulee pönkittää tuollaisilla ylisanoilla? Eihän se ole mikään uskonasia jos jokin tekninen laite on heikompi kuin jokin toinen, se on sitä ja sillä selvä.