Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Iiro H - 18.02.2022, 23:16:37

Otsikko: V50 2.0D -07 Kylmäkäynnistys ja hiukkas-suodatinasiaa
Kirjoitti: Iiro H - 18.02.2022, 23:16:37
Tervehdys.
Tuli hommattua V50 2.0d (man.)käyttöauton virkaa hoitamaan, autolla 227tkm mittarissa ja pieniä ongelmia tuon kanssa on jo heti kättelyssä. Ensinnäkin kylmäkäynnistys on aikamoisen tahmeaa, vaikka ei edes ole ollut hirveän kylmät kelit nyt. Harvoin käynnistyy ekasta startista ja sitten kun lähtee niin käy epätasaisesti ja ehkä vajailla sylintereilläkin hetken aikaa kunnes hiukan lämpenee. Sen jälkeen käynnistyy kyllä ihan hyvin. Auto kävi pajalla tutkittavana sen verran että lukivat vikakoodit ja sanoivat että diagnostiikan mukaan ei ainakaan koodeja tule, joten uskoisivat hehkujen olevan kunnossa, mutta takuuseen eivät mene ja että vaihtaminen on aika työläs homma, joten sen suhteen vähän hinnakas, vaikka hehkut ei maksakkaan kun sen parikymppiä/kpl. Autoon oli myös myyjäliikkeen(pieni paja Vantaalla) hepun toimesta vaihdettu vauhtipyörä ja nyt kun foorumia on selaillut ja lueskellut egr/dpf ongelmista ja jopa moottorin ryntäämisistä öljynpinnan noususta johtuen(eli siis löpöä matkassa tukkeutuneen hiukkassuotimen ja regeneroinin seurauksena) ja tänään huomasin että auto ilmeisesti alkoi tekemään polttoa kun tasakaasulla alkoi nykimään ja kulutus ainakin ajotietokoneen perusteella nousi. Myöskään hetkellinen kulutus ei mennyt 0:aan moottorijarrutuksessa vaan pysytteli 1,5-2l/100km tienoille. Ajeltiin n. 40min. eikä poltolle tuntunut tulevan loppua. Samoin ajoin vielä illasta töihin ja kun moottori saavutti käyntilämpötilansa niin poltto alkoi uudestaan. Eli hiton pitkään tuntuu ainakin polttavan. Sekin tuli mieleen sitten että oisko tuolla edelleen täysin tukossa oleva dpf ja vauhtipyöräfiksauksella vaan myyty pirssi eteenpäin. :-\ 
Pitänee nyt ainakin sitä öljyn pintaa seurailla, mutta olisko foorumitietäjillä suosituksia mitä asialle kannattais ekana tehdä?
Yleisesti auto on hyvässä kunnossa ja kulku on hyvää. Vedotkin tuntuis olevan tallella, joten kun sais vaivat vähemmä niin tuolla ajelee oikein mielellään.


Otsikko: Vs: V50 2.0D -07 Kylmäkäynnistys ja hiukkas-suodatinasiaa
Kirjoitti: Lankku - 19.02.2022, 23:51:33
Hehkuille on pistoke jakopäänpuoleisessa päässä koneen päälipuolella. Siitä on helppo mitata kaikki erikseen. Yksi hehku taisi olla vähän vaikeammassa paikassa, muut on vaihdettavissa ihan kohtuullisella vaivalla.

Testerillä näkee onko hiukkassuodattimen poltto päällä, mutta siltä se vaikuttaisi kulutuksen suhteen. Öljymäärä lisääntyy jos poltto on päällä koko ajan eli sen näkee siitäkin.
Otsikko: Vs: V50 2.0D -07 Kylmäkäynnistys ja hiukkas-suodatinasiaa
Kirjoitti: Iiro H - 20.02.2022, 13:56:57
Ok, no pitääpä katella jos osais nuo hehkut mittailla itse. Onko se sellanen se liitin että ihan yleismittarilla pääsee nastoista mittaamaan?

Sen verran nyt tuossa tuota 20km työmatkaa ajellut ja auton käyttäytymistä tsekkaillut, että tosiaan taitaa olla hiukkaspönttö tosiaan tukkeessa tai sitte muuta häikkää poltossa. Vaikuttaa nimittäin siltä että kun auto saavuttaa normaalin käyttölämpötilan niin poltto alkaa samantien. Nykimistä tasakaasulla ja korkeat kulutuslukemat, eikä mene hetkellinen kulutus nollaan. Pari kertaa se on ilmeisesti lopettanu polton ja alottanu sen samantien uudestaan. Taitaa olla aika selkee peli. :-[ Onko kellään suosituksia mihin pajalle tuo auto kannattais viedä täällä Kouvolan seudulla joka osais hoitaa tuon pömpelin joko puhdistuksen tai tyhjennyksen ja poiston?
Otsikko: Vs: V50 2.0D -07 Kylmäkäynnistys ja hiukkas-suodatinasiaa
Kirjoitti: volvotdi - 20.02.2022, 18:10:58
Ok, no pitääpä katella jos osais nuo hehkut mittailla itse. Onko se sellanen se liitin että ihan yleismittarilla pääsee nastoista mittaamaan?

Sen verran nyt tuossa tuota 20km työmatkaa ajellut ja auton käyttäytymistä tsekkaillut, että tosiaan taitaa olla hiukkaspönttö tosiaan tukkeessa tai sitte muuta häikkää poltossa. Vaikuttaa nimittäin siltä että kun auto saavuttaa normaalin käyttölämpötilan niin poltto alkaa samantien. Nykimistä tasakaasulla ja korkeat kulutuslukemat, eikä mene hetkellinen kulutus nollaan. Pari kertaa se on ilmeisesti lopettanu polton ja alottanu sen samantien uudestaan. Taitaa olla aika selkee peli. :-[ Onko kellään suosituksia mihin pajalle tuo auto kannattais viedä täällä Kouvolan seudulla joka osais hoitaa tuon pömpelin joko puhdistuksen tai tyhjennyksen ja poiston?

Ajele Lahteen niin saat autosi kuntoon ja ei tarvitse moottorivaurioita miettiä: www.lisaatehoa.fi/reseller
Otsikko: Vs: V50 2.0D -07 Kylmäkäynnistys ja hiukkas-suodatinasiaa
Kirjoitti: Iiro H - 20.02.2022, 20:30:31
No Lahti ei olis kaukana. TT-Teippiin vois aiis huomenissa soitella. Toki Kotkassakin näyttäis olevan paikka, että onko sinällään väliä?
Otsikko: Vs: V50 2.0D -07 Kylmäkäynnistys ja hiukkas-suodatinasiaa
Kirjoitti: Iiro H - 21.02.2022, 10:47:24
Hehkut tuli mitattua siitä koneen päältä. Onhan siellä yksi hehku pimeenä. Jännä että kun käytin niitten takia autoa korjaamolla niin totesivat että ei oo vikaherjoja ja epäilisivät niitten olevan diagnostiikan piirissä. No ei ilmeisesti ole ja 5min. hommaa eivät viittineet sitten yleismittarilla duunata. ???
Otsikko: Vs: V50 2.0D -07 Kylmäkäynnistys ja hiukkas-suodatinasiaa
Kirjoitti: volvotdi - 22.02.2022, 14:21:11
No Lahti ei olis kaukana. TT-Teippiin vois aiis huomenissa soitella. Toki Kotkassakin näyttäis olevan paikka, että onko sinällään väliä?

Kotkassa on aina niin kiire. Lahti on parempi siinä suhteessa.
Otsikko: Vs: V50 2.0D -07 Kylmäkäynnistys ja hiukkas-suodatinasiaa
Kirjoitti: Iiro H - 06.04.2022, 13:42:17
No niin, auton kanssahan tilanne on sellainen, että kävi hehkujen vaihdolla ja samassa rytäkässä oli tarkoitus että korjaamolla kattovat tuon dpf:n tilanteen ja että sekin vaihdetaan jos tarvis vaatii, että tsekkaavat ensin ettei ole jotain muuta vikaa. Öljyt ja suodattimen vaihtelin autoon itse, ne olikin tuosta jatkuvasta poltosta reilun 10tkm jälkeen aika mustat ja ylärajassa.
Käynnistyminen ei hehkujen vaihdolla juurikaan parantunut.
Dpf:ä eivät korjaamolla vaihtaneet, sanoivat että paine-eroheittoja ja katkoksia on paljon joten epäilivät joko anturi tai johtosarjavikaa ja ehdottivat autosähkömiehelle tsekattavaksi vientiä. Lisäksi autosta löytyy vikakoodit P2263, P0341, P2002 ja viimeisimpänä omalla obd bluetooth palikalla löytyi myös P0406. Eli noitahan on nyt sitten tosiaan ahdoista nokka-akselin kautta egr ja dpf ongelmiin. Auto kuitenkin toimii niitä tiuhoja polttoja ja kylmäkäynnistyksiä lukuunottamatta normaalisti. Kylmäkäynnistyksessä tosiaan myös nakuttaa hetken aikaa, tai siltä ainakin itsestä kuulostaa.
Tänään hetken aikaa seisottua virrat autossa tuli myös matalan akkujännitteen herja näytölle. Mistähän näitä kannattaisi alkaa selvimään? :idiot2: