Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: BuuBBa - 07.12.2011, 13:19:25
-
Tarkoituksena asentaa autoon letkulämmitin, jonka kaveriksi tarvitsisi saada kiertovesipumppu.
Meinasin ostaa jonkun 12V pumpun, johon laittaisi termostaattiohjauksen.
Paras olisi, jos jostain löytyisi vastaava kuin autoissa käytetty veden lämpötila-anturi/termostaatti, joka sopivassa lämpötilassa (10-40 astetta) antaisi pumpulle signaalin. Tuollainen anturi olisi helppo liittää systeemiin, jos tekisi vaikka pätkän putkea missä paikka anturille ja liittäisi letkujen väliin.
Mistä siis kannattaisi kysellä/etsiä jotain tuollaista termostaattia?
Myös muita ideoita toteutukseen otetaan vastaan..
Ihmettelyä en vastauksiin tarvitse, kiitos vaan - neuvot sen sijaan ovat tervetulleita..
-
Aika monessa käytetty vastaavia pumppuja http://www.nettiosa.com/product_catalog.php?c=199
ja itsekkin käyttänyt mutta en termostaattiohjattuna.
Löytyiskö Eberi/Webasto systeemeistä valmista anturia noinkin matalalle lämpötila-alueelle.
Ohjausta esim akkulaturin kautta ja aina pumppu kierrättämässä kun on lämmitys päällä ja samalla saisi akun latinkiin..
Itsellä noita defan warmup sarjoja niin sitä kautta ainakin saisi pumpun käynnistyksen hoidettua.
-
Partcolla on termareita, mutta niitä ei voi säätää. Säädettäviä voi saada teurastamalla vaikka vanhan lämmityspuhaltimen.
http://www.vekoy.com/index.php?cPath=961
Tualla olis
-
Defan oma mies oli käymässä varaosamyyjän luona ja kehu kiertovesipumpun maasta taivaaseen. Nyt sitte asennettu Boschin kiertovesipumppu letkulämmittimen (550W) kaveriksi (XC70 D5). Lisäksi piti laittaa Defan kallis akkulaturikin josta virta pumpulle. En huomaa eroa aikaisempaan. Pitänee asentaa vielä säteilylämmitin. Aikaisemmassa V70 D oli letku (550W)- ja lohkolämmitin (550W) ilman kiertovesipumppua. Tottu siihen, että auto oli lämmin (veden lämpömittari vähintään puolivälissä kun starttas). Ehkä jos laittas tehokkaamman letkulämmittimen, niin kiertovesipumpussa vois olla järkeä. Ne vaan on niin isoja mötiköitä, että hankala jo sijoittaa.
-
Tottahan sen kiertovesipumpun kanssa nesteen lämpömittari näyttää pienempää lukua, kierrätettynähän se neste on jakautunut tasaisesti ympäri järjestelmää, periaatteessa moottorin käynnistyksen jälkeen moottorin pitäisi olla yhtänopeasti tai nopeammin tietyn lämpöinen, kuin ilman pumppua.
Se mitä pumpun kanssa ei tapahdu, on se, että kun moottori käynnistetään, niin lämpömittarin näyttämä putoaisi.
Se, mitä tuo lämpötilamittarin näyttämä tarkoittaa vaikuttaa monesti ihan olennaisesti kylmäkäynnistyksissä seoksen rikastukseen.
Ilman pumppua monessa autossa lämpötila-anturi lämpenee enemmän, kuin mitä oikeasti moottorin lämpö on, koska neste lämmittää paikallisesti tiettyä aluetta moottorista, eikä käynnistettäessä seos olekkaan rikas, kuten kylmällä koneella pitäisi olla.
Sitten, kun moottori käynnistyy, lämpötilamittarin arvo putoaa, koska kylmä neste sekoittuu lämpöiseen.
Pumpun kanssa se neste on seattu jo valmiiksi ja moottori on juuri sen lämpöinen, kuin mitä vesivastus on sen kyennyt lämmittämään ja lämpötila-arvo anturilla on ihan oikea moottorin lämpötila-arvo, jolloin moottorinohjaus osaa muodostaa seoksen oikein käynnistystä varten.
Eroa pumpulla ja ilman tuskin huomaakaan lämpenemisessä, koska sen lämmitysvastuksen teho ei nouse yhtään vaikka järjestemään pumpun laittaa, siihen lämmön jakautumiseen se siis vaikuttaa.
-
calixilla muuten on valmis kittikin joka ottaa virran lohkolämppärin kaapleista... http://www.calix.se/consumer/index.asp?lang=FI tossa listan ekana pitäs näkyä... oon itelle meinannu mutta en oo saanu aikaseksi..
-
Totta, jos haluaa tasaisen lämmön moottoriin, niin kiertovesipumppu on hyvä. Ei se hyödytön ole. Defan mies väitti, että kiertovesipumppu ja 550W letkulämmitin ajaa saman asian kuin aikaisemmassa autossani olleet letku- ja lohkolämmittimet ja se oli valetta. Saipahan myytyä kalliin akkulaturin. (Olisi näköjään pitänyt valita Calix.)
Minä haluan auton ns. ylilämpimäksi, mikä nyt ei ihan normaalia ole. Mutta eipähän tarvi polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä ja on mukavaa kun puhaltaa heti startin jälkeen lämmintä ilmaa ohjaamoon. Nyt 550W letkulämmittimellä ennen ja jälkeen kiertovesipumpun ei moottorin lämpömittarin viisari nouse (n. 3 tuntia lämmitystä n. -5 asteessa molemmilla vaihtoehdoilla). Aikaisemmin jo tunnin lämmityksellä viisari alkoi nousta ja 1,5 tuntia lämmitystä ja lämmintä ilmaa riitti.
-
Laitoin 1000W letkulämmittimen, mutta kiertovesipumppu ei enään mahtunut. Taas auto lämpiää sähkölämmityksellä. Olisi myytävänä koekäytetty 12V kiertovesipumppu 35 eurolla (maksoi 70 euroa).
-
Tottahan sen kiertovesipumpun kanssa nesteen lämpömittari näyttää pienempää lukua, kierrätettynähän se neste on jakautunut tasaisesti ympäri järjestelmää, periaatteessa moottorin käynnistyksen jälkeen moottorin pitäisi olla yhtänopeasti tai nopeammin tietyn lämpöinen, kuin ilman pumppua.
Se mitä pumpun kanssa ei tapahdu, on se, että kun moottori käynnistetään, niin lämpömittarin näyttämä putoaisi.
Se, mitä tuo lämpötilamittarin näyttämä tarkoittaa vaikuttaa monesti ihan olennaisesti kylmäkäynnistyksissä seoksen rikastukseen.
Ilman pumppua monessa autossa lämpötila-anturi lämpenee enemmän, kuin mitä oikeasti moottorin lämpö on, koska neste lämmittää paikallisesti tiettyä aluetta moottorista, eikä käynnistettäessä seos olekkaan rikas, kuten kylmällä koneella pitäisi olla.
Sitten, kun moottori käynnistyy, lämpötilamittarin arvo putoaa, koska kylmä neste sekoittuu lämpöiseen.
Pumpun kanssa se neste on seattu jo valmiiksi ja moottori on juuri sen lämpöinen, kuin mitä vesivastus on sen kyennyt lämmittämään ja lämpötila-arvo anturilla on ihan oikea moottorin lämpötila-arvo, jolloin moottorinohjaus osaa muodostaa seoksen oikein käynnistystä varten.
Eroa pumpulla ja ilman tuskin huomaakaan lämpenemisessä, koska sen lämmitysvastuksen teho ei nouse yhtään vaikka järjestemään pumpun laittaa, siihen lämmön jakautumiseen se siis vaikuttaa.
Miksu sää et nyt tajua, kun se mittari ei nouse.... :2funny:
-
Miksu sää et nyt tajua, kun se mittari ei nouse.... :2funny:
niin, aivan, lämmitysteho ei riitä siihen, että se lämpeneminen näkyisi mittarissa
-
Totta, jos haluaa tasaisen lämmön moottoriin, niin kiertovesipumppu on hyvä. Ei se hyödytön ole. Defan mies väitti, että kiertovesipumppu ja 550W letkulämmitin ajaa saman asian kuin aikaisemmassa autossani olleet letku- ja lohkolämmittimet ja se oli valetta. Saipahan myytyä kalliin akkulaturin. (Olisi näköjään pitänyt valita Calix.)
Minä haluan auton ns. ylilämpimäksi, mikä nyt ei ihan normaalia ole. Mutta eipähän tarvi polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä ja on mukavaa kun puhaltaa heti startin jälkeen lämmintä ilmaa ohjaamoon. Nyt 550W letkulämmittimellä ennen ja jälkeen kiertovesipumpun ei moottorin lämpömittarin viisari nouse (n. 3 tuntia lämmitystä n. -5 asteessa molemmilla vaihtoehdoilla). Aikaisemmin jo tunnin lämmityksellä viisari alkoi nousta ja 1,5 tuntia lämmitystä ja lämmintä ilmaa riitti.
Niin, 500W+500W on enämpi kuin 500W + sekoitin :)
Itellä pyörii Ardic vielä (+ylläpitolaturi ja akkulämmitin) mutta olen vähän miettiny letkulämmitintä+sisäpistoketta kun noi naftakulut alkaa oleen mielettömät ja kotona on mahdollisuus käyttää tolppaa.
-
mahdollistaisikohan tuo kiertovesipumppu lämmittimen käytön myös v-koneissa?
-
Nostetaanpas vähän vanhaa aihetta...
Nyt kun taas autonlämmittelyt on ajankohtaisia niin tulipa katseltua taas tuota Ristuksenkin linkkaamaa Calixin kiertovesipumppua.
Hinta tuolla sarjalla vielä pari vuotta sitten huiteli jossain 300€:n päällä. Nyt sen hinta näyttää pudonneen melkein puolella. Nyt joutuu jo oikeasti miettimään että kuuluisiko tuo hankintalistalle tällä hetkellä.
-
Itse laitoin webaston kaveriksi tt-thermon. Lämmittimessä on kiertovesipumppu ja saa defa yhteensopivalla johdolla. Mulla 1,5kw malli asennettuna. Oon tykänny, esim 0asteinen neste oli 20min päästä 21 asteista :)
-
Suoraan Defaan käy nämä
http://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1000kld-defa-yhteensopiva-malli
http://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1500kld-defa-yhteensopiva-malli
Joista varmaankin tuo ensimmäinen vaihtoehto asentuu omaan kulkineeseen :) Ei viitti laittaa tuota 1.5kw kun litratilavuutta vaan 1.3l...