Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Mainiomanu - 23.02.2022, 07:44:09

Otsikko: Mk1 v70 Jakopään ajoitus ongelma ..
Kirjoitti: Mainiomanu - 23.02.2022, 07:44:09
Moro. Eli onko mahdollista että edellinen omistaja on laittanut kampiakselin hammashihnapyörän ns. väärään asentoon, jolloin hammashihnapyörän ajoitusmerkki ei osu öljypumpussa olevan merkin kanssa kohdilleen? Kampiakselin päässä on ilmeisesti boorit hihnapyörälle, mutta meneekö se vaan yhdessä asennossa vai voidaanko asentaa väärinkin? Ja jos näin on käynyt, miten saan nyt ajoituksen kuntoon, jos kampuran ajoitus merkkiin ei voi luottaa. En kummempia merkintöjä tietenkään tehnyt, kun ajattelin että onnistuu niinkuin ennenkin: ajoitustyökalulla nokkien takapäiden urat lohkon suuntaisesti, kampuran ajoitusmerkki kohdilleen ja hihna paikalleen. Onko oikea asento esim 1.sylinteri YKK tms? Kiitos etukäteen.
Otsikko: Vs: Mk1 v70 Jakopään ajoitus ongelma ..
Kirjoitti: laatikkovika - 23.02.2022, 09:35:48
Eikös siinä ole putkisokka ohjurina hihnapyörälle.
Joka tapauksessa älä ajoitusta hihnapyörästä katso vaan alarattaasta. Hampaissa pitäis olla hienot hiuksenpaksuiset viivat joiden väliin hollaat sen öljypumpun kohouman.

Jos otat hihnapyörän irti niin on vielä helpompaa. Laippa johon h-pyörä tulee, siinä on kohouma ja se ö-pumpun kohouman kanssa linjaan.
Otsikko: Vs: Mk1 v70 Jakopään ajoitus ongelma ..
Kirjoitti: vkona - 23.02.2022, 10:32:24
https://www.pelicanparts.com/techarticles/Volvo-V70/82-ENGINE-Timing_Belt_and_Water_Pump_Replacement/82-ENGINE-Timing_Belt_and_Water_Pump_Replacement.htm (https://www.pelicanparts.com/techarticles/Volvo-V70/82-ENGINE-Timing_Belt_and_Water_Pump_Replacement/82-ENGINE-Timing_Belt_and_Water_Pump_Replacement.htm)
Otsikko: Vs: Mk1 v70 Jakopään ajoitus ongelma ..
Kirjoitti: Mainiomanu - 23.02.2022, 11:02:13
Meinasin tuota kampuran hammaspyörää siinä moniurahihnapyörän takana. Eikös se ole kampuran päässä booreilla? Ja jos siellä ei ole kiilauraa tms. eikös se ole mahdollista asentaa väärään asentoon, jolloin hihnapyörässä olevat pienet lovet ei osu öljypumpun kohouman kanssa kohdilleen? Tai osuu tietenkin, mutta silloin taas kampura on väärässä asennossa.
Otsikko: Vs: Mk1 v70 Jakopään ajoitus ongelma ..
Kirjoitti: Lankku - 23.02.2022, 11:08:58
Kampiakselin hammaspyörä käy booreille vain yhteen asentoon. Ei saa väärin edes voimalla.

Tinakoneissa kone ei ole YKK:ssa silloin kun merkit on kohdallaan.
Otsikko: Vs: Mk1 v70 Jakopään ajoitus ongelma ..
Kirjoitti: Mainiomanu - 23.02.2022, 11:32:37
Kampiakselin hammaspyörä käy booreille vain yhteen asentoon. Ei saa väärin edes voimalla.

Tinakoneissa kone ei ole YKK:ssa silloin kun merkit on kohdallaan.


Okei, kiitos paljon. Olis tosiaan hölmösti suunniteltu jos voisi asentaa miten päin tahansa.