Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: joogi - 24.02.2022, 13:56:40
-
Autoni on V70 D5 AWD 2009, digimittaristo ja se on ollut minulla vasta runsaan 1000km ajossa. Ohjekirja ei antanut vinkkiä siitä, tuleeko näyttöön joku ilmoitus, kun puhdistuspoltto tehdään, ainoastaan kun se on tukehtumassa joku ilmo tullee. Koska en eläkeukkona ajele pitkiä matkoja asennutin toimivan webaston lisäksi defan lohkolämppärin, sisätilapuhaltimen ja ylläpitolaturin. Jos kelit ei olisi näin kaameat, lähtisin motarille ja autom.laatikon manuaalipuolelta paahtaisin 3-4000 rpm muutaman kymmentä kilometriä ja asia selviäisi. Tuleeko joku ilmoitus, kun polttoa ehdotetaan. Muuten hyvin varustellussa autossa myös ihmettelen, ettei mittaristossa ole koneen lämpömittaria. Ekan kiisselikoneen kanssa täytyy joskus tehdä tyhmiä kysymyksiä, toisaalta vielä tyhmempää olisi olla kysymättä kokeneemmilta. Etukäteen kiitos ;)
-
Ei tule mitään ilmoitusta. Eikä pienellä vaihteella kaasuttelusta ole myöskään varsinaista hyötyä. Olennaista on, että kone lämpenee aina joskus täyteen käyntilämpötilaan, niin auto saa tehtyä poltot normaalissa ajossa.
-
Polton näkee välillisesti polttoaineen hetkellisen kulutuksen näytöstä. Nostaessa kaasun moottorijarrutuksen aikana kulutus menee nollaan, mikäli poltto on käynnissä näkyy kulutusta moottorijarrutuksenkin aikana.
Kierrokset eivät siis ole olennaisia, varsinkin talvella lämmöt nousevat nopeammin 60-80km/h nopeudella, kuin motarin viimassa.
-
Voisiko siis polttamisen tehdä paikallaan ollen, vai polttaako siinä koko auton :)
-
Voisiko siis polttamisen tehdä paikallaan ollen, vai polttaako siinä koko auton :)
Ei lähde polttamaan paikallaan muuten kuin testerin avustuksella. Poltto toki jatkuu, vaikka välillä pysähtyisi liikennevaloihin tms. Jos poltto on päällä ja auton sammuttaa, niin silloin jää flekti huutamaan hetkeksi ja auto haisee palaneelta kulmilta.
-
Kiitos vastauksista, en muista kenen kanssa ja mistä Volvo-mallista, varmasti ainakin uudempi, juttelin ja hän kertoi, että viikon aikana hänellä on ainakin 3 kertaa dpf poltto tapahtunut. Tuskin on mikään kaupparatsu, jolla tulee kilometrejä paljon. Oletan, että hänen on täytynyt havainnoida tuo poltto jotenkin ja etsinnöissä näin, että jotkut autot sytyttävät näyttöön ilmoituksen, että poltto on käynnissä.
-
Jos kolme kertaa viikossa polttaa niin jotain on pielessä silloin. Itsellä polttelee kun täyttö aste nousee 28-29g paikkeille, suurin osa pelkkää kaupunkiajoa. Kuvankin voisi VDD apista jossa poltto näkyy käyrästössä liittää mutta ei tunnu onnistuvan.
-
Jos poltto on päällä ja auton sammuttaa, niin silloin jää flekti huutamaan hetkeksi ja auto haisee palaneelta kulmilta.
Onko haittaa siitä että sammuttaa auton polton aikana?
Joskus olen sellaisenkin mielipiteen kuullut mutta vaikeahan tuota on estää kun mitään ilmoitusta poltosta ei tule eikä moottorin käyntikään Volvossa muutu. Audissa polton havaitsi moottorin epätasaisena käyntinä.
-
Onko haittaa siitä että sammuttaa auton polton aikana?
Eipä se kerrasta tai kahdesta vielä suutu. Periaatteessa sen pitäisi jatkaa polttoa seuraavalla ajokerralla mutta käytännössä näin ei aina tapahdu. Ilmoittaahan se toki sitten mittaristossa kun tilanne etenee niin pitkälle että poltto pitää saada tehtyä.
Itse seurailen tuosta kulutusnäytöstä milloin poltto tapahtuu ja pyrin silloin ajamaan niin kauan että auto sen ehtii tekemään loppuun jos vain mahdollista.
-
Eipä se kerrasta tai kahdesta vielä suutu. Periaatteessa sen pitäisi jatkaa polttoa seuraavalla ajokerralla mutta käytännössä näin ei aina tapahdu. Ilmoittaahan se toki sitten mittaristossa kun tilanne etenee niin pitkälle että poltto pitää saada tehtyä.
Itse seurailen tuosta kulutusnäytöstä milloin poltto tapahtuu ja pyrin silloin ajamaan niin kauan että auto sen ehtii tekemään loppuun jos vain mahdollista.
Aika surkeeta tekniikkaa jos ei voi sammuttaa millo haluaa. Ei meillä ole koskaan tuota seurattu, sammutettu on aina ku tarvii ja mitään ongelmia ei ole koskaan ollu. Dieselillä ajettu nyt 12 vuotta
-
Aika surkeeta tekniikkaa jos ei voi sammuttaa millo haluaa. Ei meillä ole koskaan tuota seurattu, sammutettu on aina ku tarvii ja mitään ongelmia ei ole koskaan ollu. Dieselillä ajettu nyt 12 vuotta
Voihan sen sammuttaa milloin vaan, mutta jos auto on pääasiassa lyhyessä ajossa kevyellä kaasujalalla niin jossain vaiheessa pönttö on tukossa.
-
...eläkeukkona ajele pitkiä matkoja..
Muuten hyvin varustellussa autossa myös ihmettelen, ettei mittaristossa ole koneen lämpömittaria.
Lähihistoriassa todettiin dieselin olevan maailman pelastava voimalähde ja bensa-Volvojenkin myynti tyrehtyi lähes täysin. Eipä aikaakaan, kun Volvoviestissä Omamekaanikko palstallaan suositteli vähällä ajolla oleville dieseleille säännöllistä parin sadan kilometrin lenkkiä koneen hyvinvoinnin varmistamiseksi. Enpä usko, että tuo neuvo olisi vieläkään vanhentunut?
Minä lisäisin "hyvin varustellun" auton varusteisiin vielä nokkapeitteen talvikaudeksi. Ainakin S/V90 dieseleissä on jo vakiona ajoviiman sulkeva säleikkö keulalla, tuskin tehdas sellaista turhaan asensi? Lämpömittari on näissäkin todettu turhaksi, "halpismittarissa" sekin taitaa olla täytteenä.
Sanoisin, että unohda koko poltto, niin tekevät tuhannet muutkin. Ainakin minulla on muutakin pohdittavaa, kuin pakoputken tapahtumat ELK. Jos "pönttö" menee tukkoon, pesee sen puhtaaksi. Eläkeläisellä on aikaa harrastaa :).
-
Meillä V70mk2 2.4d classic.
Auto poltti dpf itse pitkällä matkalla. Mutta ongelmaksi tuli se kun autolla ajetaan pääasiassa kaupungissa. Dpf meni tukkoon pari kertaa vuodessa.
Jäi 3 vaihtoehtoa mitä tehdä.
-Uusia dpf.
-Pestä se.
-Tai poistaa se.
Autolla on jo paljon kilometrejä, todettiin dpf olevan vaihtokunnossa.
Sitä ei kumminkaan vaihdettu. Vaan poistettiin ohjelmalla ja fyysisesti. Samalla ohjelmoitiin egr pois käytöstä ja moottorin tehot vastaamaan D5 moottoria.
Eihän se enään laillinen ole, mutta ongelma poistui!
-
Tässä tuli riittävän paljon tietoa asiaan, joka oli aikaisemmin arvoitus. Maskipeitto/peitot on ollut kaikissa autoissani talviajan, sen kertoo maalaisjärkikin. Eläkeläisenä varmasti toisissa olosuhteissa olisi aikaa, mutta olen neliraajahalvaantuneen vaimoni omaishoitaja, joten "vapaata" aikaa ei päivään paljoa jää, on muutakin mietittävää kuin pakoputket... ::). Kiitos vinkeistä
-
Lähihistoriassa todettiin dieselin olevan maailman pelastava voimalähde ja bensa-Volvojenkin myynti tyrehtyi lähes täysin. Eipä aikaakaan, kun Volvoviestissä Omamekaanikko palstallaan suositteli vähällä ajolla oleville dieseleille säännöllistä parin sadan kilometrin lenkkiä koneen hyvinvoinnin varmistamiseksi. Enpä usko, että tuo neuvo olisi vieläkään vanhentunut?
Minä lisäisin "hyvin varustellun" auton varusteisiin vielä nokkapeitteen talvikaudeksi. Ainakin S/V90 dieseleissä on jo vakiona ajoviiman sulkeva säleikkö keulalla, tuskin tehdas sellaista turhaan asensi? Lämpömittari on näissäkin todettu turhaksi, "halpismittarissa" sekin taitaa olla täytteenä.
Sanoisin, että unohda koko poltto, niin tekevät tuhannet muutkin. Ainakin minulla on muutakin pohdittavaa, kuin pakoputken tapahtumat ELK. Jos "pönttö" menee tukkoon, pesee sen puhtaaksi. Eläkeläisellä on aikaa harrastaa :).
Varmasti osittain kaihtimen hyötynä on nopeammin lämpeneminen, mut taitaa suurin syy olla se, että tukossa oleva keula pienentää ilmanvastusta ja samalla CO2 päästöjä..
-
Tässä tuli riittävän paljon tietoa asiaan, joka oli aikaisemmin arvoitus. Maskipeitto/peitot on ollut kaikissa autoissani talviajan, sen kertoo maalaisjärkikin. Eläkeläisenä varmasti toisissa olosuhteissa olisi aikaa, mutta olen neliraajahalvaantuneen vaimoni omaishoitaja, joten "vapaata" aikaa ei päivään paljoa jää, on muutakin mietittävää kuin pakoputket... ::). Kiitos vinkeistä
Itse olen huomannut, että taajamissa pöristellessä palaneen kumin käry tulee helpommin. Sen jälkeen kun otin ajoreitilleni säännöllisen 10-15km pätkän 100km/h rajoituksella olevaa tietä, niin nenään asti ulottuva käryttely on vähentynyt. Oletan että poltto tapahtuu tuolloin ajaessa. Kilometrejä ei tule kuin reilu 10tkm vuodessa ja ongelmia ei ole polton suhteen ollut. Aktiivista webaston käyttöä on myös, jos se lisää tuota poltettavaa.
Ot: Teet hienoa työtä, arvostan.
-
Kiitos Teinipajero ja muutkin vastaajat. Teen säännöllisemmin näitä lenkkejä, olenkin ihmetellyt ajoittain käryä, mutten osannut ydistää, että oli varmaan poltto menossa. Webasto kun herää tarpeen vaatiessa lisälämmön tuottamiseen ja se on kaikki minulle uutta.
-
Webastoa en käytä automaatti asennossa omassani lisää lyhyt käyttöä sille ja se ei ole lämmittimelle hyvä juttu aina min 20 min webastolle käyttöä