Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: P11S1 - 27.02.2022, 23:17:26
-
Sellainen ongelma olisi otsikon kamppeessa että auton kun sammuttaa ajosta tai heti käynnistyksen jälkeen. Ei siis merkitystä onko kylmä vai kuuma moottori niin sähköflekti käynnistyy välittömästi kun vääntää virrat pois ja jää pyörimään täysillä muutamaksi minuutiksi kunnes sitten sammuu. Sama toistuu joka kerta. Jos auton käynnistää heti sammuttamisen jälkeen flekti myös jatkaa pyörimistä. (en ole testannut tuossa tilanteessa kuinka pitkään)
Havaitsin myös sellaisen asian jos nyppään flektin maadoituksen auki ja flekti lopettaa pyörimisen niin moottoritilasta kuuluu eräänlainen ''ininä'' jostain keskivaiheilta konetilaa. Tämä äänen loputtua voi kytkeä maadoituskaapelin flektiin takaisin eikä se enää pyöri äänen loputtua. Mutta mistä tälläinen ääni lähtee ja miten se liittyy tuohon flektin ohjaukseen?
Vikakoodit on tarkastettu eikä anna koodia moottorin lämpötila-anturille. Kokeilin myös nyppiä ilmastoinnin paineanturin liittimen auki eikä ole vaikutusta. Koitin myös nyppiä lämpöanturin pistoketta auki kun tuuletin pyörii tai ennen kuin se lähtee pyörimään, eikä ollut vaikutusta. Onko vielä muita vaihtoehtoja mikä voisi aiheuttaa moista kuin nuo kaksi anturia?
Mittasin flektin releen ohjauksen ja silloin kun flekti pyörii täysillä niin molemmat ohjaukset maadoittavat. 940 volvossa ainakin ecu maadoittaa juurikin tuon releen ja silloin flekti lähtee pyörimään joko 1 nopeudella tai sitten 2 nopeudella jos tarvitaan. Miten näissä toimii kun sammutan auton niin silloin alkaa maadottamaan molempia, outoa.
Sattuisiko jollain olemaan vinkkiä tähän? :idiot2: :idiot2:
EDIT: Kokeiltu varuiksi toisella ilmastoinnin paineanturilla sekä toisellä lämpöanturilla. Ei vaikutusta näiden vaihtelulla.