Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Aiku - 03.03.2022, 19:29:52
-
Volvo XC60 4D manuaali. Tänään huomasin auton alla maassa pienen öljymäärän. Tutkin asiaa, niin auton edestäpäin katsottuna akkukotelon vasemmalla puolella ja noin akkukotelon alareunan korkeudella on öljyistä (myös akkukotelon pohjalla hieman öljyä)
Onko kellään tietoa tai arvausta mistä vuotaa ja onko miten yleistä, että öljyvuoto tuolla kohtaa?
Kuvaan merkitty punaisella, että millä alueella eniten öljyä moottorin kyljessä on.
(https://i.ibb.co/4fR6j1Q/ljyvuoto-1.jpg) (https://ibb.co/4fR6j1Q)
-
Peruspaikka on alipainepumpun ja pienen muovisen letkulähdön liitos. Lähtö on kiinni T25-kantaisella M5 ruuvilla ja ruuvin alla on holkki joka estää kiristämästä liikaa. Ajastaan lähtö värisee ja kuluu vähän holkin sekä ruuvin kohdalta, jonka jälkeen o-rengas ei enää pidä.
En tiedä saako uutta erikseen, mutta putsaus, uusi o-rengas, sipaus liimamassaa lähdön juureen ja työntää paikalleen. Ruuvin alle laittaa kolme prikkaa joilla tuetaan lähtö kunnolla paikalleen. Yksi iso 5mm prikka josta viistää kaksi kulmaa että se istuu hyvin lähdön reunojen päälle, eikä ota alipainepumpun runkoon kiinni. Sen alle(eli holkin puolelle) kaksi pientä 5mm prikkaa jotka estää isompaa painumasta ruttuun.
Kunnolla saa tilaa puuhasteluun kun ottaa akkukotelon irti, mutta ilmanputsarikotelon ja akkukotelon etureunan irrotuskin riittää jos käytössä on 1/4" niveljatko.
Samalla kannattaa katsoa minkä verran em. alipaineletku on hieronut paisarin ylivuotoletkua. Kulkevat ristikkäin ja parista autosta on ollut kulunut puhki.
-
Kiitos vinkistä. Pitää lähipäivinä putsata öljystä tuo alue ja purkaa, että pääsee käsiksi letkulähtöön.
-
Lieneekö tuollaisesta letkulähdöstä kysymys?
(https://i.ibb.co/0FDjtcR/Letkun-nippa.jpg) (https://ibb.co/0FDjtcR)
Oliko ruuvi kiertynyt auki tai lähdön muovi kulunut ruuvin kannan alta, koska letkulähtö oli löysällä :-\.
Mikä lienee tuon letkun käyttötarkoitus? Letkun sisäpinta aivan öljyinen.
Sain Lankulta vinkin prikan tekemisestä, mutta en valitettavasti aivan ymmärtänyt, niin tein pellin palasta kuvassa olevan muotoisen prikan.
-
Laitoin hieman paksumman o-renkaan kun itsellä ei muuta ollut ja lisäksi tiivistesilikonia. Nyt näyttää, että ei tuosta kohtaa enää vuoda.
Toinen pienempi öljyvuoto on huohottimen letkun ja ilmakanavan liitoskohdassa. Uusin pari kuukautta sitten huohotinletkun, mutta nyt taas letkun päästä suikale irtoamassa, kuten kuvasta näkyy.
Tuleeko tuo kuvassa oleva huohotin letku kampikammiosta? Letkun sisäpinta melko öljyinen. Onko normaalia, vai kieliikö väljästä moottorista?
(https://i.ibb.co/WGDNtDF/Huohotinletku-02.jpg) (https://ibb.co/WGDNtDF)
Ilmakanavassa punaisella merkitty kiinikkeen korvake on vapaana. Puutuuko jokin osa korvakkeen ja moottorin välistä?
(https://i.ibb.co/fnWv5pK/Imakanavan-kiinnike.jpg) (https://ibb.co/fnWv5pK)
-
Volvolta saa tuohon osan estää kanavan tärinää
-
Tuolla videolla vinkkiä, miten korjata kys. liitäntää:
https://youtu.be/kLhsfrZ6vKE
Ja tällä videolla tuon puuttuvan kiinnikkeen asennus:
https://youtu.be/ZTS6uVG_mEU
-
Tuolla videolla vinkkiä, miten korjata kys. liitäntää:
https://youtu.be/kLhsfrZ6vKE
Ja tällä videolla tuon puuttuvan kiinnikkeen asennus:
https://youtu.be/ZTS6uVG_mEU
Kiitos hyvistä linkeistä. :) Ensimmäisen linkin periaatteella eilen illalla ko. liitosta jo silikooninnilla tiivistelin.