Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Silppuri - 04.03.2022, 12:07:30
-
Tänään oli tarkoitus lähteä reissuun, mutta Volvo päätti toisin :-* Ajelin motaria n. 30 km, kun tauluun kajahti oranssi kolmio ja veretseisauttava teksti "VAIHTEISTO VAATII HUOLLON". Vaihteen tunnukseksi muuttui – ja meni linkutusvaihteelle eli ilmeisesti kolmoselle, kun alensin nopeutta.
Öljyt vaihdettu viime kesänä (n. 15 000 km sitten) huuhtelemalla, ja taso oli OK kun katsoin oikeaoppisesti auto käynnissä, tasaisella ja käyttäen jokaista vaihdekepin asentoa 10 s.
Huomasin ajamaan lähtiessäni tänään, että sillä oli vähän hankaluuksia vaihtaa, kun kiihdytin 60 -> 80 km/h: vauhti hidastui, mutta kun polkaisin uudelleen niin sai vaihdettua.
Vähän epäilen, että venttiilikoneisto alkaa osoittaa heikkenemisen merkkejä. Luen myöhemmin vikakoodit, että nähdään, mitä sanoo. Mutta sillä välin: onko kellään tietoa Turun alueella venttiilikoneistoja näihin vaihtavista (edullisista) pajoista?
Niin joo: kun käynnistin auton sitten hieman myöhemmin, niin tuo varoitus oli taulussa, mutta vaihteisto toimi normaalisti eli aloitti ykkösellä eikä mitään ihmeellistä.
Autolla on ajettu vasta 585 000 km.
*Edit*
Korjattu vaihtamalla vaihteisto. Eli loppuyhteenvetona:
Vaihteisto meni rikki niin, että R ja D eivät toimineet. Solenoidien toiminta OK ja suodatin ei tukossa. W-tilassa lähti eteenpäin ja pystyi ajamaan. Vaihteiston kitkalevyt siis kaiketi menneet.
Alkuperäisellä vaihteistolla (vm. 2002) oli ajettu 585 000 km ja sen tuotekoodi oli AW55-50SN 8667365 eli dieselmallin aski.
Bensiinimallin (170 HP, vm. 2001) aski 8636418 vaihdettiin siihen niin, että momentinmuunnin otettiin vanhasta (Backfältin korjaamo Alavetelissä kertoi, että näillä momentinmuuntimilla on eri "stall speedit"). Tässä mallissa on yksi kitkalevy vähemmän. Laatikko sopi sisään ja auto hyväksyi sen myös elektronisesti mukisematta.
Vuosien 2001 ja 2002 laatikot sopivat noiden vuosien autoihin ihan suoraan elektronisesti. 2003 tuli joitain muutoksia (venttiilipöydän rakenne), minkä vuoksi TCM ei enää ymmärrä laatikkoa. Näitä vuosihaarukoita on muistaakseni kolme eli 2001–2002, 2003–2004, 2005–2007.
-
Onko öljynvaihdon historiasta tietoa aiemmalta ajalta? Itse olen vältellyt tuon aikakauden automaatteja sellaisen huolen vuoksi, että jos aiemmat omistajat eivät ole öljyjä vaihdelleet, laatikkoon kertyy likaa ja öljynvaihto voi liuottaa ne ja tukkia paikat. Vaihteiston öljynvaihto ei ollut 20 vuotta sitten mikään huolto-ohjelman osa eikä siis millään tavoin huolimattomuutta tai piittaamattomuutta vaikka öljyjä ei vaihtanut. Oireet on tulleet esille myöhemmin.
Kollegalla oli '02 c-mersu. Kun mittarissa oli 280 tkm aikoinaan ja vei huoltoon vaihteiston öljynvaihtoa varten, huolto tsekkasi aiemmat vaihdot ja kun niistä ei ollut tietoa, kieltäytyi öljynvaihdosta. Vetosivat mahdollisiin ongelmiin joita voisi seurata vaihdosta.
Toivottavasti löydät venttiilikoneiston vaihtajan kohtuuhintaan. Se on luultavasti ensimmäinen steppi tähän ongelmaan.
-
Katsoit nyt vian ilmetessä sen öljyn tason? Ettei ole vuotanut(kuten mulla joskus pohjatulpasta vuosia sitten) eikä siihen ole sekoittunut muita nesteitä?
-
Onko öljynvaihdon historiasta tietoa aiemmalta ajalta? Itse olen vältellyt tuon aikakauden automaatteja sellaisen huolen vuoksi, että jos aiemmat omistajat eivät ole öljyjä vaihdelleet, laatikkoon kertyy likaa ja öljynvaihto voi liuottaa ne ja tukkia paikat. Vaihteiston öljynvaihto ei ollut 20 vuotta sitten mikään huolto-ohjelman osa eikä siis millään tavoin huolimattomuutta tai piittaamattomuutta vaikka öljyjä ei vaihtanut. Oireet on tulleet esille myöhemmin.
Kollegalla oli '02 c-mersu. Kun mittarissa oli 280 tkm aikoinaan ja vei huoltoon vaihteiston öljynvaihtoa varten, huolto tsekkasi aiemmat vaihdot ja kun niistä ei ollut tietoa, kieltäytyi öljynvaihdosta. Vetosivat mahdollisiin ongelmiin joita voisi seurata vaihdosta.
Toivottavasti löydät venttiilikoneiston vaihtajan kohtuuhintaan. Se on luultavasti ensimmäinen steppi tähän ongelmaan.
Ihan hyvä historia on ollut, mitä katsoin. Öljyjä on vaihdeltu riittävän usein. Tein myös ensimmäisen itse tekemäni vaihdon v. 2020 huuhtelemalla.
Tässä on ollut välillä nykimistä kolmoselta neloselle vaihtaessa, mikä vähän viittaisi myös venttiilikoneistoon.
-
Katsoit nyt vian ilmetessä sen öljyn tason? Ettei ole vuotanut(kuten mulla joskus pohjatulpasta vuosia sitten) eikä siihen ole sekoittunut muita nesteitä?
Joo, juuri näin. Tsekkaan sen muutenkin joka kuukausi. Pinta on pysynyt samalla tasolla kuin vaihdon jälkeen.
-
Joo nykiminen kai yleensä on venttiilikoneistosta johtuvaa jos muuten toimii ja öljyt ok. Se ei kai kovin vaikea vaihto ole että luulisi onnistuvan peruskorjaamollakin, mut sit pitäis päästä piuhan päähän tekemään nollaukset ja adaptaatiot.
-
Joo nykiminen kai yleensä on venttiilikoneistosta johtuvaa jos muuten toimii ja öljyt ok. Se ei kai kovin vaikea vaihto ole että luulisi onnistuvan peruskorjaamollakin, mut sit pitäis päästä piuhan päähän tekemään nollaukset ja adaptaatiot.
Oliko myös niin, että noita venttiilikoneistojakin on monia erilaisia, vaikka laatikko (AW55-50) olisi sama?
-
Kaarinasta löytyy vida jos tarvetta koodien lukuun, ainahan tuo ilmoitus ei kerro vaihteiston viasta vaan moottorin epänormaali käyttäytyminenkin voi aiheuttaa tuon ilmoituksen.
-
Kaarinasta löytyy vida jos tarvetta koodien lukuun, ainahan tuo ilmoitus ei kerro vaihteiston viasta vaan moottorin epänormaali käyttäytyminenkin voi aiheuttaa tuon ilmoituksen.
Kiitti, täältä löytyy myös. Vikakoodi on
TCM-002F Lock-Up Function (Slips Or Does Not Engage)
https://www.dtcdecode.com/Volvo/TCM-002F
Poistin koodin nyt, katotaan tuleeko uudelleen. Hyvin meni 30 km:n lenkki nyt kun ajelin kotihin.
-
Ehdottomasti nyt jos vidan omistat niin suorita tuohon sopeutusajo ensimmäiseksi ennen mitään remonttia.
-
Ehdottomasti nyt jos vidan omistat niin suorita tuohon sopeutusajo ensimmäiseksi ennen mitään remonttia.
Oli aikeissa tehdä tämä, mutta en kerennyt kun loota kuoli tänään.
Eli kun ajelin D-asennolla, niin välillä tuntui kuin auto olisi alkanut jarruttamaan itsekseen n. 60 km/h:n nopeudella. Tämä lakkasi, kun vähän ryntäytti moottoria.
No, pihaan kun päästiin niin pakki katosi. Tai no, todella vaivaisesti se liikkui taaksepäin. Sitten seuraavaksi katosi vaihteet eteen. Saatiin avokin kanssa työnnettyä peltilehmä vaivalla parkkiruutuun onneksi. Nyt täytyy sitten miettiä, että mitä seuraavaksi. Maatkoon siinä nyt vähän aikaa.
-
Voi kokeilla palaako vielä toimintaan kun laskee öljyt pois ja jättää tyhjennysropun auki. Ottaa jäähdyttimeltä ylemmän vaihteiston öljylinjan irti ja puhaltaa paineilmaa syyläriin päin eli kiertosuuntaa vastaan. Puhaltaa kunnes laatikosta on tullut esim. 2-3l ulos, laittaa tyhjennysropun kiinni ja täyttää tarvittavan määrän öljyä. Jos tämän jälkeen toimii niin sisällä oleva suodatin on vaan mennyt kuonasta tukkoon.
-
Voi kokeilla palaako vielä toimintaan kun laskee öljyt pois ja jättää tyhjennysropun auki. Ottaa jäähdyttimeltä ylemmän vaihteiston öljylinjan irti ja puhaltaa paineilmaa syyläriin päin eli kiertosuuntaa vastaan. Puhaltaa kunnes laatikosta on tullut esim. 2-3l ulos, laittaa tyhjennysropun kiinni ja täyttää tarvittavan määrän öljyä. Jos tämän jälkeen toimii niin sisällä oleva suodatin on vaan mennyt kuonasta tukkoon.
Hyvä idea, täytyy testata. Kokeilen kaikki mahdolliset vippaskonstit ennen kuin alan teettämään isoa remonttia tähän.
-
Vaihdoin ensiapuna laatikon sisällä olevat öljyt (aika mustaa tavaraa oli jo, mutta ei haissut palaneelta), nollasin vikakoodit ja öljynvaihtolaskurin VIDAlla ja annoin koneen käydä vähän aikaa -> nyt taas liikkuu, mitä vähän parkkipaikalla testasin. Pitää vielä kokeilla ajaa isoa lenkkiä.
Yritin paineilmakikkaa, mutta en saanut sitä putken suuta tiiviiksi millään niin luovutin.
Viikonloppuna sitten vielä öljynvaihto huuhtelumenetelmällä, niin on sitten ainakin se puoli kunnossa.
-
En tiedä onko uudemmissakaan mutta mutulla veikkaisin, että monilta ongelmilta vältyttäisiin, jos systeemissä olisi vaihdettava suodatin. Ainakin mersuissa on öljynlauhdutin eli öljy käy laatikon ulkopuolella. Tuommoiseen letkuun voisi olla helppokin laittaa suodatuspatruuna.
Haittoja?
-
Näihinkin on jotkut tehneet itse suodattimen siihen letkun kohtaan tai lähelle mikä huuhdelleessa irroitetaan
-
Niin kun käyhän se öljy tässäkin laatikon ulkopuolelle kun on se lauhdutin vai mikä sen virallinen nimi nyt onkaan.
Ihan niinkuin mersussakin.
Mutta jos siihen letkuun laittaa ylimääräisen suodattimen niin mitä hyötyä siitä on jos se alkuperäinen menee tukkoon siellä lootan sisällä?
No joo, voihan sitä vaihdella, kai siihen jotain tarttuu, hyödystä en tiedä.
-
Joo, siis aivan käsittämätöntä että suodattimen vaihto täytyy tehdä irrottaen laatikon autosta ja halkaisten koko kopan ja kaivaen sen vielä pumpun takaa pois. Kertakäyttökulttuuria pahimmillaan. "No tää suodatin kestää sen verran kun tää autokin, ei sen tartte olla vaihdettavissa", puhelivat varmasti suunnittelijat.
Eivätpä tienneet, miten pitkälle naapurimaassa näillä ajetaan...
-
Harvassa ne laatikko viat kuitenkaan on mitkä tuosta suodattimesta johtuu.
Eikös tässä tapauksessa jo syksyllä ollut jotain ihmettelyä laatikkoöljyjen ja toiminnan kanssa, välillä sitä öljyä oli liikaa jne..
-
Harvassa ne laatikko viat kuitenkaan on mitkä tuosta suodattimesta johtuu.
Eikös tässä tapauksessa jo syksyllä ollut jotain ihmettelyä laatikkoöljyjen ja toiminnan kanssa, välillä sitä öljyä oli liikaa jne..
Joo, 2020 syksyllä kun tämän ostin niin oli ylitäytetty. Sen jälkeen kun otti ne pois, niin pelittikin sitten aika nätisti tähän saakka.
-
Voisiko olla niin, ettei sisäinen suodatin menisi ikinä tukkoon (vrt mitä Lankku kirjoitti tässä ketjussa) jos kierrossa olisi toinen suodatin jonka voisi vaihtaa samalla kun öljytkin?
-
Harvassa ne laatikko viat kuitenkaan on mitkä tuosta suodattimesta johtuu.
Onhan noita useita elvytetty takaisin toimintaan puhaltamalla suodattimen puhtaaksi, ihan vain viimeisen parin vuoden aikana. Ja monessa muuten toiminta parantunut kun öljy pääsee jälleen liikkumaan hyvin.
Kitkapinnoilta irtoava materiaali kulkee öljyn mukana ja jää moniin paikkoihin. Sen takia laatikko voi joskus lopettaa toimintansa öljynvaihdon jälkeen, koska kerääntynyt kuona lähtee liikkeelle ja tukkii suodattimen. Paineilma tai huuhtelu öljyllä vastasuuntaan tuo kuonat paremmin ulos.
Voisiko olla niin, ettei sisäinen suodatin menisi ikinä tukkoon (vrt mitä Lankku kirjoitti tässä ketjussa) jos kierrossa olisi toinen suodatin jonka voisi vaihtaa samalla kun öljytkin?
Jollei muuten niin auttaa ainakin, muistaa vaan pitää sen puhtaana.
-
Onhan noita useita elvytetty takaisin toimintaan puhaltamalla suodattimen puhtaaksi, ihan vain viimeisen parin vuoden aikana. Ja monessa muuten toiminta parantunut kun öljy pääsee jälleen liikkumaan hyvin.
Mitä olet itse käyttänyt, että olet saanut sen putken tiiviiksi kun puhallat paineilmalla?
-
Et kysynyt multa mutta tunge joku letkunpätkä tiiviisti siihen jäähdyttimen aukkoon ja siihen sitten paineilmaa.
Ei kai sen hirvittävän tiivis tarvii olla sentään esim 8 bar jos pukkaa..?
-
Linjassa on aika paljon vastusta varsinkin kun suodatin on tukossa. Joko hyvin istuva letku tai vanha vaihteiston öljykierron letku(saa lukittua kiinni syylärin lähtöön). Teki kummin vaan, laatikosta on saatava puhallettua kunnolla öljyä pihalle. Muuten otteen livetessä tai pistoolin poistaessa sylkee takaisin ja pääsee siivoamaan hieman.
-
Noni, täytyy kokeilla. Löysin jonkinlaisen kumisen kartiotulpan jostain miljoonalaatikosta, pitää yrittää sen avulla.
-
No niin, vaihteisto huuhdeltu 18 litralla Mannolia. Eipä nyt liiku sittenkään eteen tai taakse, paitsi jos laittaa talvimoodiin niin sitten alkaa vetää. Taisin iloita vähän liian aikaisin.
Öljy virtasi hyvin sieltä jäähdyttimen putkesta, mikä kielii vissiin siitä, että suodatin ei ole tukossa? Virtasi ainakin yhtä nopeasti kuin viimeisessä huuhteluvaihdossa.
-
Siis huuhdoitko vastasuuntaan normaaliin nähden tai puhalsit paineilmaa?
-
En, vaan käytin tätä menetelmää:
1. Laatikosta öljyt pois ja uudet tilalle.
2. Jäähdyttimen yläpäähän öljyputken tilalle muoviletku.
3. Moottori käyntiin ja antaa öljyä virrata muoviletkusta johonkin kanisteriin n. litran verran.
4. Moottori sammuksiin ja laatikkoon sama määrä mitä tuli pois.
5. Toistaa kohtia 3. ja 4., kunnes öljy on uuden näköistä.
-
Siis normaalikierrätys. Jos suodattimessa on tatinaa niin pitäis olla vaikka tyhjennysproppu pois ja puhaltaa ilmaa sinne jäähdyttimen aukkoon.
Jos siihen vähemmän ajetun laatikon löytää ja asennuttaa niin hinnaksi tulee reilusti yli tonnin.
Harkitsisin mikä kannattaa.
Noitahan saa parintonnin molemmin puolin.
-
Mutta tosiaan, eikö suodattimen pitäisi olla OK, jos litkut liikkuvat reippaasti tuolta jäähdyttimen päästä? Sitä tuli n. 20 sekunnissa litran verran. Ja myös se, että W-tilassa lähtee ajamaan.
Olisikohan jossain tietoa virtaama-arvoista...
-
Katoppa sillä vidalla solenoidien toiminta, tuskin se suodatin siellä ongelmana on.
-
Katoppa sillä vidalla solenoidien toiminta, tuskin se suodatin siellä ongelmana on.
Oliko jossain jotain taulukkoa näihin, että mikä pitäisi olla kytkeytyneenä missäkin tilassa?
Edit. Oli: https://s3.amazonaws.com/sonnax-dev/uploads/mercury_image/image/1532/Figure7.jpg
-
Kävin hakemassa 2001-vuoden 2.4T:n (170 HP) laatikon tähän. AW55-50SN. Meneeköhän bensamallin aski ihan heittämällä tähän vai tarviikohan jotain vippaskonsteja?
Välitykset varmaan ainakin erilaisia tässä versiossa eli kuluttaa enemmän.
-
Eilen tarkistelin solenoidien toimintaa. Kaikki menevät päälle ja pois kuten kuuluukin, mutta yhden oudosti käyttäytyvän parametrin löysin: TCM Gear Ratio. D:llä siihen tuli välillä joitain lukuja, mutta pääosin siinä luki "No value". Eli kun sai jonkun luvun siihen ja painoi kaasua, niin luku ampaisi 5 -> 15 -> 27 -> No value ihan sekunnissa. TCM Expected Gear Ratio on ykkösvaihteella 4,77 eli siihen sen pitäisi tähdätä.
Ja auto lähtee tosiaan liikkeelle talvitilassa eli kolmosella. Silloin pakkikin toimii himpun verran paremmin, mutta ei kuitenkaan ole varsinaisesti kovinkaan käyttökelpoinen.
Vien sen nyt pajalle perjantaina ja vaihdatan tuon bensamallin askin siihen. Tuotekoodi siinä on 8636418, kun tämänhetkinen autossa oleva on 8667365. Katsotaan, mitä kone sanoo siitä.
Sitten kun on tuo saatu tehtyä, niin ei muuta kuin avaamaan vanha loota.
-
Ei mulla tuohon mitään lisättävää ole mutta jos se on 2.4T mallista se loota niin se on 200hp, vapari on 170.
Sopivuudesta en ole varma. Mekaanisesti voi sopia mutta ainakin vanhemmissa alko herjaamaan vaihteistovikaa kun välitykset vaihtu.
Kantsis ehkä varmistaa joltakin kuka tietää varmasti ennen kuin vaihtaa lootaa??
Backfältilla ovat ainakin mua neuvoneet laatikon sopivuudessa ihan puhelimessa.
Tosin ostinkin sitten lootan sieltä kun oli niin harvinainen malli. Ei meinaan M56 manuaalitkaan sovi ihan mihin vaan...
-
Backfältilla ovat ainakin mua neuvoneet laatikon sopivuudessa ihan puhelimessa.
Kiitti. Tuolta jo vastattiinkin:
Bensassa ja dieselissä on eri turbiini (eri stall speed).
Bensaturbossa on sama peruuslaatikko paitsi turbiini. Olen käyttänyt bensamallista ja laittanut dieselin turbiinin.
Bensamallissa ilman turboa on yhdessä pakassa 1 kitkalevy vähemmän. (jos käyttää tämmöistä laatikkoa, ei saa rasittaa liikaa, koska voi pikkuisen luistaa sitten)
Mikä tuo turbiini on? Tuo iso möllykkä tuossa keskellä (momentinmuunnin)?
(https://www.matthewsvolvosite.com/forums/download/file.php?id=20852&sid=edbe2dfb1334b6203b4b59e437a84734)
-
Joo, tuo iso ufo tuossa..
Jos sulla on bensaturbosta niin sittenhän pitäis olla laatikossakin riittävästi kitkalevyjä.
Vanhasta vaan tuo turbiini siihen uuteen lootaan.
Ps. Sieltä tulee sitten öljyä kun sen vetää irti. V:>
-
Joo, tuo iso ufo tuossa..
Jos sulla on bensaturbosta niin sittenhän pitäis olla laatikossakin riittävästi kitkalevyjä.
Vanhasta vaan tuo turbiini siihen uuteen lootaan.
Ps. Sieltä tulee sitten öljyä kun sen vetää irti. V:>
Tuo "uusi" loota olikin vaparista eli pitää sitten rauhallisesti ajella 8)
Miten tuo ufo lähtee irti, ihan vetämällä?
-
Ookko katsonut youtubesta videoita purusta https://www.youtube.com/results?search_query=aw55-50sn (https://www.youtube.com/results?search_query=aw55-50sn). Itsellä ei ole kokemusta mut asenne kunnossa kun puretaan ja kysytään pala palalta O0
-
Ookko katsonut youtubesta videoita purusta https://www.youtube.com/results?search_query=aw55-50sn (https://www.youtube.com/results?search_query=aw55-50sn). Itsellä ei ole kokemusta mut asenne kunnossa kun puretaan ja kysytään pala palalta O0
En ole vielä päässyt purkuhommiin ollenkaan, kunhan kiinnostuneena kyselen. Ei se mitään maksa ;)
-
Auto viety huoltoon. Vähän jännittää antaa muiden korjattavaksi omaa silmäterää, mutta oli pakko tehdä kun ei itsellä ole tarvittavia tiloja tälle remontille. Kaiken muun olen itse tehnyt ja tulen tekemään, jos nyt homma poikii positiivisia tuloksia.
W-tilassa lähti ajamaan oikein nätisti ja vaihtoi nelosellekin eli pihi mies olisi voinut tuolla vielä ajaakin niin, ettei olisi tarvinnut peruuttaa. Vaihteet tosin jysähtelivät silmään aika ikävänlaisesti.
Eilen illalla vaihdoin B4 servo coverin tuohon vaihtolaatikkoon, kun askin ollessa kiinni autossa se ei ole mitenkään kivaa hommaa niin kannatti tehdä se nyt.
Eli... herran haltuun.
-
Auto valmis :-* Ajelin 10 km ja ensituntumalta ainakin pelittää oikein nätisti.
Laatikko 150 € ja työt 400 €. 550 €:lla sai siis tekohengitettyä auton takaisin elävien kirjoihin. Korjaaja sanoi, että oli aikamoinen homma kun laatikko painaa helvetisti ja tilat ovat erittäin ahtaita tuolla alakerrassa.
Eli loppuyhteenvetona:
Vaihteisto meni rikki niin, että R ja D eivät toimineet. Solenoidien toiminta OK ja suodatin ei tukossa. W-tilassa lähti eteenpäin ja pystyi ajamaan. Vaihteiston kitkalevyt siis kaiketi menneet.
Alkuperäisellä vaihteistolla (vm. 2002) oli ajettu 585 000 km ja sen tuotekoodi oli AW55-50SN 8667365 eli dieselmallin aski.
Bensiinimallin (170 HP, vm. 2001) aski 8636418 vaihdettiin siihen niin, että momentinmuunnin otettiin vanhasta (Backfältin korjaamo Alavetelissä kertoi, että näillä momentinmuuntimilla on eri "stall speedit"). Tässä mallissa on yksi kitkalevy vähemmän. Laatikko sopi sisään ja auto hyväksyi sen myös elektronisesti mukisematta.
-
Eikö se rotevampi korjaaja nosta toisella kädellä lootan paikoilleen ja toisella ruuvailee pultit paikoilleen ;D
Hienoa jos tuli kuntoon :)
-
Hyvä tieto kyllä jos eri mallin laatikko toimii noin helpolla! Odotetaan lisää kokemuksia. Onko se kitkalevyjen uusinta kovin vaikeaa?
-
Hyvä tieto kyllä jos eri mallin laatikko toimii noin helpolla! Odotetaan lisää kokemuksia. Onko se kitkalevyjen uusinta kovin vaikeaa?
Ei se ymmärtääkseni kovin hankala homma ole; pitää avata vaihteisto ja sitten vain edetä osa osalta. AW55-50SN:n entisöintiosapaketti on jotain muutaman satasen luokkaa (ei sisällä venttiilipöytää).
Avaan lootan sitten kun on aikaa. Nyt kaikki aika menee taloremonttiin ja väitöskirjan tekemiseen.
Vähän itse itseni tuntien loota menee tallinperälle odottelemaan ja seuraava löytäjä onkin sitten perikunta ;D
Niin joo ja piti myös sanoa, että vuosien 2001 ja 2002 laatikot sopivat noiden vuosien autoihin ihan suoraan elektronisesti. 2003 tuli joitain muutoksia (venttiilipöydän rakenne), minkä vuoksi TCM ei enää ymmärrä laatikkoa. Näitä vuosihaarukoita on muistaakseni kolme eli 2001–2002, 2003–2004, 2005–2007.
-
Eikö se rotevampi korjaaja nosta toisella kädellä lootan paikoilleen ja toisella ruuvailee pultit paikoilleen ;D
Hienoa jos tuli kuntoon :)
Ai se on Mentula alkanu näitä tekeen sivuhommina. :2funny:
Mulla oli tekemistä takavedon kanssa kun auton etupää rampeilla ja pudotin M47 laatikon rinnan päälle kytkimen vaihdon takia ja samaa reittiä takas. Teki mieli huutaa apua mutta ei luonto antanu periks. :-[
Juu, mukavahan se on vollella ajella, oliko vaihtoloota paljon rullattu, varmaan jos 2001 mallista mutta minkäs teet..
-
Juu, mukavahan se on vollella ajella, oliko vaihtoloota paljon rullattu, varmaan jos 2001 mallista mutta minkäs teet..
Siitä ei myyjän kanssa ollut puhetta. En ehkä haluakaan tietää; kestää sen minkä kestää ja sit vaihdetaan taas ;D
-
Hyvä että tuli kuntoon! Mitä öljyä meni sisään?
-
Hyvä että tuli kuntoon! Mitä öljyä meni sisään?
Lakkapäältä tilattu "Mannol ATF Multivehicle vaihteisto 20L (L23) JWS 3309, 8218, Korkealaatuinen", hinta 99 €.
Ajelin äsken 20 km ja koukkasin motarinkin kautta. Kiihtyy reippaasti eikä mitään ihmeellisyyksiä S*
-
700 km ajettu ja nyt tuli ensimmäinen outo juttu.
Lähdin eilen Helsinki–Vantaalta takaisin kohti Turkua ja kun liityin Kehä III:lle, niin auto ei meinannut ollenkaan vaihtaa ylöspäin. Nopeus näytti 40 km/h, vaikka todellisuudessa nopeutta oli jotain 60–70 km/h. ABS- ja ajonvakautusvalot menivät päälle. Viesteinä "JARRUASSISTENTTI VAATII HUOLLON" ja "ABS/AJONVAKAUTUS EI TOIMI".
Vähensin nopeutta ja yritin uudelleen, niin sitten vaihtoi ylös ja sain ajettua kotiin ihan normaalisti, kojelautavalot paloivat toki.
Käynnistin auton uudelleen ja sitten nuo vikavalot lähtivät pois.
Löysin foorumilta samaan oireiluun sopivan viestiketjun:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=81835.0
Eli taitaa mennä ABS-anturi vaihtoon. Pitää lukea Vidalla, että mitäs mitäs.
Mutta helvetti että oli pelottava hetki siinä, kun oot jossain Vantaalla pitkän matkan päässä kotoa ja Volvo saa tuollaisen kohtauksen. Menomatka meni ihan ilman ongelmia.
-
Mites napapulttien kireys ja abs-hammaskehien kunto(poikki/likaisia). Vikakoodilla pitäisi näkyä mistä pyörästä vikailmoitus tulee.
-
Mites napapulttien kireys ja abs-hammaskehien kunto(poikki/likaisia). Vikakoodilla pitäisi näkyä mistä pyörästä vikailmoitus tulee.
Täytyy tässä viikonloppuna katsoa, että mikä homma.
-
Lähdetäänpä ratkomaan tätä uuteen ketjuun.
-
Päivitys: autolla ajettu nyt vaihdon jälkeen 22 000 km eikä mitään ongelmia. Laatikko vaihtaa pehmeästi ja auto nielee kilometrejä iloisesti.