Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: JorKsX - 16.03.2022, 19:50:40
-
Tuli tollanen v40 2.0t volvo perheeseen ja kattelin konehuoneeseen et vähän jostain hikoilee öljyä.
Otin suojamuovit pois jakopään päältä ja tulppien kohdalta ni oli aika reilusti öljyä jokapaikassa.
Putsasin kaiken puhtaaks ja käynnistin koneen ilman niit muoveja niin huomasin että jakohihnan mukana tulee jostain alempaa öljy tippoja.
Kaasua ku antaa ni yskäsee selvästi parin metrin päähän öljypisaroita.
Jakopää on tehty vajaa 10tkm sitten kuitin mukaan.
Onko joku yleinen paikka joka vuotaa?
Joku öljypumppu joka pyörii jakohihnal ja vuotaa? vai vuotaako kampuran stefa yms?
-
Joku stefa tai jos on vvt-pyörällinen niin sekin mahdollinen vuotokohta etenkin jos orkkis ja km yli 200tkm.
Öljyä ehkä levittäviä paikkoja noin muuten alhaalla
- edessä vesipumpun kohdilla majailee huohotinpurkki lähtevine letkuineen. Jos huohotus tukossa niin puskee aikaa myöten ulos koneen stefoista.
- venakoppa taas liimalla kiinni ja nokkien pukit siinä joten ei helppo tsekata ellei ihan selvää vanaa jostain näe.
-
Joku stefa tai jos on vvt-pyörällinen niin sekin mahdollinen vuotokohta etenkin jos orkkis ja km yli 200tkm.
Öljyä ehkä levittäviä paikkoja noin muuten alhaalla
- edessä vesipumpun kohdilla majailee huohotinpurkki lähtevine letkuineen. Jos huohotus tukossa niin puskee aikaa myöten ulos koneen stefoista.
- venakoppa taas liimalla kiinni ja nokkien pukit siinä joten ei helppo tsekata ellei ihan selvää vanaa jostain näe.
Pitää alkaa purkailemaan ja putsailemaan ja kattomaa mistä vuotaa.
Miten tuon huohotuksen voi tarkistaa et onko tukossa vai ei?
Selvää vanaa ei ole. Sitä on niinku jokapaikassa vähän ;D
-
Pikatesti auto käyntiin , täyttökorkki pois ja kumihanska siihen ja vähän koneelle lisää kierroksia niin jos imee tyhjäksi kunnossa mutta jos puhaltaa pullistuen on tukkeessa.
Jos tukkeessa voi hetkellisesti helpottaa kun öljytikkua nostaa vähän ylöspäin jolloin paine pääsee sitäkautta ulos.
-
Huohotin noissa on yleensä tukossa joka aiheuttaa vuotoja moottorin tiivisteissä.
Pieni vuoto yleensä loppuu kun huohottimen osat vaihtaa ja reiät lohkoon puhdistaa huolella.
-
Hei taas. Nyt on keritty kattomaan ja kone käynnissä öljykorkin ku avaa ni koneessa on "alipaine" esim korkki löysällä päällä ni ei pomputa korkkia eli ei puhalla.
Eli huohotin kunnossa?
Toinen asia kun edellises mainittiin öljytikusta.
Öljytikkusta puuttuu o rengas eikä ole tiivis sen takia.
Nyt kun autolla ajettu noin 5km per päivä niin öljyä tarkistaes huomasin "beigeen" näköstä mönjää.
Samallaista mönjää oli öljykorkin alla.
Normaalisti tämä meinaa että jäähdytysneste ja öljyt menee sekaisin?
Jäähdytysnestettä ei ole hävinny ja nesteen väri kirkkaan punainen. ei ole öljyinen.
Itse öljykin on hyvän värinen vaikka vähän tota beigeetä tavaraa onkin öljytikun ympärillä ja korkin alla.
Vai onko tämä sen takia että öljytikku ei ole tiivis ja sitäkautta saa kosteutta?
-
Tuo mönjä on normaalia kun ajetaan lyhyitä pätkiä, kun kone käy kunnolla kuumana se häipyy pois.
-
Tuo rusehtava mönjä tulee yleensä ihan siitä kun ajetaan lyhyttä pätkäajoa. Tiivistynyttä kosteutta ja kun ei huohotus kerkeä kunnolla lämpiämään ja poistamaan sitä niin kerryttää semmoista limannäköistä etenkin täyttökorkille. Ajaa kunnon pitkån pätkän kone kuumana niin sekin jo auttaa.
Sama efekti pätkäajolla kuin putken päästä voimakas harmaa savutus kun katti ei kerkeä käydä kunnolla kuumana eikä putkistosta kosteus häviä.
Tikun kautta voi huohottaa aavistuksen ulos jos tikussa kumeja ei ole. Jos imee korkilta niin huohotus jotenkin ainakin toimii.
Jos öljy ja neste menee sekaisin on semmoista kunnon puurovelliä, häviää kokonaan joko neste tai öljy. Jos paine pääsee pistämään sekaisin niin tikku täynnä puuroa ja / tai paisuntasäiliö täynnä puuroa.
En kyllä usko että sulla vuotoa kannentiivisteessä on jos öljy tikussa ja neste säiliössä ovat kirkkaat.
-
Joo tuon tiesin että lyhytpätkä ajosta tuollaista mönjää tulee mut ei ole ennen omalle kohdalle sattunu ni ei uskonu :D
Mut nesteet tosiaan kirkkaat ja öljy näyttää öljyltä ja maistuuki siltä ;D
Kuinka paljon joutuu jakopäätä purkamaa et selvii mikä siellä vuotaa?
Vai onko ainoa vaihtoehto purkaa koko vehje jakopäätä myöte ja vaihtaa stefat?
Mahtuuko näis 2.0t koneis jakopään tekemään ilman kummempia apurungon irrotuksia yms?
-
Myöhässä vastaus, mutta joo mahtuu hyvin tekemään jakopään.
Saattaa riittää että ottaa ylemmät jakopäänmuovit irti, että näkee mutta todennäköisesti ei riitä koska usein on sen verran pahasti sotkenut ympäristöä jo ettei siitä ota selvää mistä vuotanut ilman että näkee ihan kunnolla sinne stefojen suuntaan.
Laittaa samalla kertaa koko jakopääsarjan sis. vesipumpun ja stefat, niin on sit ainakin kunnossa niiltä osin.
Kohtuu edullisesti saa ulkomailta, esim. Virosta ja Saksasta nuo osat jos ei halua Suomesta ostaa.
Ihan jo senkin takia jakohihna on silloin vaihtokunnossa, jos hihnalle on päässyt öljyä.