Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Wilkkuhh - 19.03.2022, 17:58:11
-
Morjesta! Tuli tuossa ostettua tommonen -01 s60 ja tuli tommonen vika vastaan että vakionopeudensäädin sammuilee. Eli Cruise näppäintä kun painaa menee se ihan normaalisti päälle. Kun painaa + tai - menee vakkari normaalisti päälle kun lähtee vähän aikaa kun on ajellut saattaa vakkari sammua ihan itsekseen eikä välttämättä lähde enään heti päälle kun painaa + tai - tai näppäintä mistä se menee samaan nopeuteen. hetken kun painelee saattaa se lähteä takaisin mutta sammuu taas jossakin vaiheessa. Mitään vikavaloja ei syty palamaan ja cruise teksi palaa kyllä kokoajan. Jos jollakin ollut saman laista niin apua kaivataan, jostakin luin että jarrunasentotunnistin voi aiheuttaa joitakin ongelmia mutta kun ei syty mitään valoja eikä vikakoodinlukijalla tule mitään poikkeavaa esiin. Kiitos avusta!
-
Kytkinpolkimen anturi voi kans sekoittaa vakkaria.
-
En tiiä jos ei koodeja tule mutta ei sen kuulukaan palata asetettuun nopeuteen + tai - painikkeella vaan sillä nollan yläpuolella olevalla melkein ympyrällä jossa nuolenkärki.
Jos on jommankumman anturin säätö turhan hilkulla?
-
tosiaan unhodin mainita että auto on automaatti, joten en usko että tuo kytkin polkimen anturi syynä on.
-
Sivuan aihetta kun osu kohdalle.
Meillä toinen on kans manuaali ja siinä on kytkinpolkimen anturi joka on antanut koodia monta vuotta.
Autossa ei edes ole vakkaria niin mitä tuo anturi muuta tekee? :uglystupid2:
Italiantuonti turbo.
-
Sivuan aihetta kun osu kohdalle.
Meillä toinen on kans manuaali ja siinä on kytkinpolkimen anturi joka on antanut koodia monta vuotta.
Autossa ei edes ole vakkaria niin mitä tuo anturi muuta tekee? :uglystupid2:
Italiantuonti turbo.
Kaasuläpän ohjauksessa käytetään kytkinpolkimen signaalia. Edellisessa S60 manuaalissa vaihdoin kyseisen anturin kun alkoi herjaamaan ja vakkari lakkasi toimimasta. Huomasin että liikkeellelähdöt hoitui helpommin uudella anturilla, jotenkin säätelee "apukaasua" kuormituksen mukaan jne tai se vaan tuntui siltä.
Myös jollain markkina-alueilla sillä estetään moottorin käynnistys ellei kytkinpoljin ei ole painettuna. Vida näin kertoilee.
-
Aha, no tuo on uitettu italiasta, voi liittyä siihen.
Mitään erikoista ei ainakaan kaasussa tai lähdöissä huomaa.
-
Jarrupolkimenkin anturi voi sekoilla
-
Aloittaja taisi siitä jotain mainita.
-
Meinaan että ei se missään vikakoodissa näy jos auto luulee että kuski hipaisee jarrua. Anturiarvoja voi katsella testerillä tai riskillä vaihtaa sen anturin.
-
Niin on.
Ensin vois vähän nitkutella anturia ja puhdistaa liittimen, putsauksella sain yhden toimimaan.
Tota kans ehdottelin tuolla ylempänä että olisko säätö turhan hilkulla?
Mitään varsinaista säätöähän ei ole mutta kyllä siihen jotain keksii. Tai sitten on anturin tappi kulunut liikaa.
Ei mullakaan ilmoitusta tullut vasta kuin vika ollut hetken päällä, jos vika tulee ja menee ei ehkä vika tallennu?
-
Mulla on ollut sellaista ilmiötä, ettei vakionopeutta voi valita kun on reilummin pakkasta. Eli vaikka kuinka esivalitsee vakkarin, nappi ei reagoi. Manuaali.
-
Missäs mk2 tomaatin jarruanturi sijaitsee :-\
-
Siellä se on konehuoneessa jarrutehostimen etureunassa.
(https://i.ibb.co/zJ4Fs28/pic04.jpg) (https://ibb.co/zJ4Fs28)
Sitten jos on ongelmia vaikka jarruvalon kanssa niin sille taas on oma katkaisija auton sisällä jarrupolkimen yläosassa.
-
Öö, eikös jarruvalokytkimessä ole 2 kärjet ja toiset on valolle ja toiset vakkarille? Liittyykö tuo tehostimen kupeessa olevakin vakkariin?
Jarruvalokytkimessä on säätö välykselle.
-
Jarrupolkimen asentoanturi tehostimessa liittyy vakkariin.
Satasenvarmasti.
Tämä ei ole mikään on/off kytkin vaan prosentit kasvaa jarrun painamisen mukaan.