Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Timo_R - 08.12.2011, 09:44:28

Otsikko: B230f (LH2.2) vajailla käyntiin (boksivika??)
Kirjoitti: Timo_R - 08.12.2011, 09:44:28
Parina aamuna huomannut moisen ongelman kun on lämpötila ollut nollan tuntumassa. Lähtee ensin vajailla, yleensä kolmella, tänä aamuna ei tainnut lähteä kun kahdella käyntiin. Papattaa hetken aikaa, mutta kun kierrokset on ylittäny 1500rpm nii tulee kaikki mukaan ja käy aivan nätisti. Lämpimänä ei ongelmia, eikä myöskään vaikka useamman tunninkin seisoisi.

Uudet sytkäosat vaihdoin syksyllä kun auton ostin.
Otsikko: Vs: B230f (LH2.2) vajailla käyntiin
Kirjoitti: 240-gl - 08.12.2011, 15:53:08
Parina aamuna huomannut moisen ongelman kun on lämpötila ollut nollan tuntumassa. Lähtee ensin vajailla, yleensä kolmella, tänä aamuna ei tainnut lähteä kun kahdella käyntiin. Papattaa hetken aikaa, mutta kun kierrokset on ylittäny 1500rpm nii tulee kaikki mukaan ja käy aivan nätisti. Lämpimänä ei ongelmia, eikä myöskään vaikka useamman tunninkin seisoisi.

Uudet sytkäosat vaihdoin syksyllä kun auton ostin.
Onkos vikakoodit luettu ettei sieltä selviäisi mitään? voi olla nämä ilmatkin että kerää kosteutta esim virranjakajan kannen alle.
Ihan kuulostaa kyllä joltain sytkävialta ettei anna kunnon kipinää startatessa.
Otsikko: Vs: B230f (LH2.2) vajailla käyntiin
Kirjoitti: Timo_R - 08.12.2011, 21:10:49
Onkos vikakoodit luettu ettei sieltä selviäisi mitään?

Hmm....eihän LH2.2:ssa kait ole vikadiagnostiikkaa lainkaan  ???

voi olla nämä ilmatkin että kerää kosteutta esim virranjakajan kannen alle.
Ihan kuulostaa kyllä joltain sytkävialta ettei anna kunnon kipinää startatessa.

Niin....epäilin ensin, että johtuu huonosta akusta, kun pyörittikin aika huonosti, mutta nyt paremmalla akulla sama tilanne jatkuu. Tänään seisoi reilun 8h työmaan pihalla, eikä mitään ongelmia, mutta huomenaamulla tod.näk. taas on.
Otsikko: Vs: B230f (LH2.2) vajailla käyntiin
Kirjoitti: Timo_R - 10.12.2011, 11:03:16
Tänään oli aamulla vissiin asteen verran plussan puolella, nii ei mitn ongelmaa. Täytyy varmaan tarkistaa lämpöanturi...muistaakos joku noita arvoja, mitä sen pitäis näyttää?
Otsikko: Vs: B230f (LH2.2) vajailla käyntiin
Kirjoitti: Timo_R - 12.12.2011, 08:54:47
Eilen vähä putsailin hapettuneita liittimiä, ja kaadoin jäänestoa tankkiin. Tänä aamuna oli kaks astetta pakkasta, ja käyntiinlähtö oli työn takana.
Nollaraja tuntuu olevan se kipupiste. Startti pyörittää jotenkin oudon oloisesti....jos se on ihan loppu, ni voisiko syödä sytkävirran niin ettei jaksa lähteä käyntiin. Tarvis koittaa mäkistartilla, mutta ei oikein oo paikkaa aamulla.
Otsikko: Vs: B230f (LH2.2) vajailla käyntiin
Kirjoitti: 240-gl - 12.12.2011, 14:30:19
ei sen startin pitäisi niin paljoa vaikuttaa, saitkos mitattua sen moottorin lämpöanturin että onko kunnossa
Otsikko: Vs: B230f (LH2.2) vajailla käyntiin
Kirjoitti: Timo_R - 12.12.2011, 14:59:18
ei sen startin pitäisi niin paljoa vaikuttaa, saitkos mitattua sen moottorin lämpöanturin että onko kunnossa


Oli sen verran ahtaasti etten ruvennu....ku rupes luntakin sataan ja pikkuveljen Kupla makaa tallissa  :knuppel2:
Sytkävialta vaikuttais, ku bensa haisi tänään melkosesti, sitte ku läks.
Otsikko: Vs: B230f (LH2.2) vajailla käyntiin
Kirjoitti: sekokupu - 13.12.2011, 16:05:12
Pienimuotoinen ajonaikainen diagnostiikkahan kyllä löytyy. Mutta, omallani teki tuommoista kun sytkä ei ollut ihan kohdillaan. Näissähän sytkää saat säädettyä jakajaa kääntämällä, eli suosittelisin tarkistamaan :)
Otsikko: Vs: B230f (LH2.2) vajailla käyntiin
Kirjoitti: Timo_R - 13.12.2011, 16:29:40
Tutkailin eilen sytkäjohtoja paremmin, ja ei ne ollutkaan kaikki uusia, vaikka äkkiseltään niin luulin. Pari johtoa antoi n. 4Kohm lukemia, 1antoi n. 10Kohm ja 1 14,5Kohm.
Laitoin toiset johdot, ja nyt vaan odotellaan kylmempää aamua. Oman pähkäilyn mukaan voisi olla järkeenkäypä selitys, kun startatessa jännite laskee, nii noi pari johtoa vastustaa niin ettei jaksa antaa kipinää.
Otsikko: Vs: B230f (LH2.2) vajailla käyntiin
Kirjoitti: Timo_R - 14.12.2011, 09:33:34
Tutkailin eilen sytkäjohtoja paremmin, ja ei ne ollutkaan kaikki uusia, vaikka äkkiseltään niin luulin. Pari johtoa antoi n. 4Kohm lukemia, 1antoi n. 10Kohm ja 1 14,5Kohm.
Laitoin toiset johdot, ja nyt vaan odotellaan kylmempää aamua. Oman pähkäilyn mukaan voisi olla järkeenkäypä selitys, kun startatessa jännite laskee, nii noi pari johtoa vastustaa niin ettei jaksa antaa kipinää.


Eipä tainnutkaan tulla kuntoon....aamulla lähti taas kolmella käyntiin ja neljäs tuli mukaan n. 20sek päästä  :(
Täytyypä tarkistaa ajoitus vielä.
Otsikko: Vs: B230f (LH2.2) vajailla käyntiin
Kirjoitti: 240-gl - 15.12.2011, 20:39:14
Mahtaisko voida olla tulpissa vikaa, jos vaikka tulpanjohdot ollut huonot niin joku tulppa on kärsinyt, tai alunperin ollut joku vika. Kaasareiden kanssa tapellessa tullut huomattua että tulpat menee herkästi jos kastuvat, syytä en tiedä.
Otsikko: Vs: B230f (LH2.2) vajailla käyntiin
Kirjoitti: Timo_R - 15.12.2011, 20:55:22
Tänään oli vapaata, ja ehdin vähän päivännäöllä tuota tutkailemaan. Puolalle tuli aavistuksen matalempi jännite mitä akussa oli. Tämä korjaantui puhdistamalla liitin, joka on n. 20cm päässä puolalta.
Lisäksi sytkä tosiaan oli hiukan pielessä, kuten Sekokupu aavisteli. Oli ilmeisesti sen verran liian aikasella, että pisti startatessa hanttiin. Nyt pyörittääkin ihan erilailla. Viimenen testi on sitten se ensimmäinen pakkasaamu.
Aika piukkaan oli jämähtäny jakaja, mutta kyllä se heräs WD40:n ja muutaman hellävaraisen kopautuksen avulla. Säädin sytkän ihan korvakuulolta, kun alasiiva oli niin ruosteinen, ettei näkyny ajoitusmerkkiä. Nyt tuntuisi olevan ajossakin vetoja paremmin, kun ennen....taas pätee sanonta että korjauksesta kaikki paranee.
Otsikko: Vs: B230f (LH2.2) vajailla käyntiin
Kirjoitti: Timo_R - 01.01.2012, 18:48:17
Vaan eipä olekaan vielä kunnossa. Tänään oli rehellinen pakkasaamu, ja ongelmat jatkuvat.
Ensin hädin tuskin kahdella käymään, ja 15sek papatuksen jälkeen, kuin napista painamalla kaikki mukaan ja käynti ihan normaalia. Bensa haisi aika lailla.

Ihan niinkun startatessa ei riittäisi sähkö....täytyykin vielä mitata ruiskuboksille tuleva jännite.
Otsikko: Vs: B230f (LH2.2) vajailla käyntiin
Kirjoitti: Timo_R - 10.01.2012, 23:12:52
Eilen taisi selvitä vika (mahdollisesti taas kerran) :D
Otin kuukauden vanhan virranjakajankannen auki, ja kappas...keskihiili oli käytännössä sulanut loppuun. Lisäksi jokaisessa kontaktipinnassa oli merkkejä huonosta kontaktista, toisissa enemmän toisissa vähemmän.

Laitoin tilalle jonkun hyvännäköisen vanhan kannen ja putsasin pyörijän. Nyt tuntuisi pelaavan paljon paremmin. Voihan vika toki pyörijässäkin olla, mutten löytänyt tähän hätään mistään toista.

Ilmeisesti siis pyörijällä ja virranjakajankannella on ollut huono kontakti, ellei kaikkiin sylintereihin, niin ainakin osaan. Lie normaalia noiden halpisosien kanssa.
Otsikko: Vs: B230f (LH2.2) vajailla käyntiin (boksivika??)
Kirjoitti: Timo_R - 17.01.2012, 19:56:36
Eipä ole vika vieläkään korjaantunut. Eilen laitoin paikalleen taas uuden kannen ja pyörijän, jotka ovat nyt samaa merkkiä joten pitäisi ainakin olla yhteensopivat.
Tänä aamuna käyntiinlähtö oli todella hankala.

Äsken tutkailin, että sytkäboksin säätö taitaa olla jumissa. Tässä mallissahan menee imusarjalta alipaineletku sytkäboksille. Aukasin boksin, ja alipainekello päähän tulee kaksi johtoa, joiden välille näytti n.68ohm vastuksen.
Letkusta imeminen tai puhaltaminen ei vaikuttanut vastusarvoon, joten oletan sen olevan jumissa. Tyhjäkäynnillä alipaineletkun irrottaminen boksista ei myöskään vaikuta käyntiin mitenkään.
Boksi ei näyttänyt sisältä mitenkään hyvältä, vaan erittäin likaiselta. Tosin komponentit on kyllä upotettu johonkin pehmeähköön massamaiseen aineeseen.

(http://timor.pic.fi/kuvat/Volvo%20245%20Winter-Racing-Edition%20vol.%202/lh2_2_sytkaboksi.jpg/bigthumb?hash=46060) (http://timor.pic.fi/kuvat/Volvo+245+Winter-Racing-Edition+vol.+2/lh2_2_sytkaboksi.jpg/_smaller.jpg?hash=46060)

Ei kellään sattumalta oo tietoa, että minkälaisia vastusarvoja sen pitäisi näyttää, ja pitäiskö vastusarvon muuttua kun alipaine muuttuu  ::)

Tuollasta boksiakin saa tarjota, jos pyörii nurkissa....alkaa mennä käämi kohta kunnei noin yksinkertaista vikaa saa korjattua. Laitan kohta kärjellisen jakajan paikalleen  >:(
Otsikko: Vs: B230f (LH2.2) vajailla käyntiin (boksivika??)
Kirjoitti: Lankku - 17.01.2012, 23:42:16
Ettei ois kulkeutunut kosteutta boksin päähän ja jäätynyt sinne.
Otsikko: Vs: B230f (LH2.2) vajailla käyntiin (boksivika??)
Kirjoitti: Timo_R - 17.01.2012, 23:46:12
Ettei ois kulkeutunut kosteutta boksin päähän ja jäätynyt sinne.

Tätä epäilin ensin, mutta letku ei ollut tukossa eikä kello herännyt vaikka sen lämpösessä purin ja tutkailin.
Auto oli seissyt vuoden verran kun sen ostin, ja muutenkin se on nähnyt maailmaa paljon. Veikkaisin että seisonnan aikana on mennyt jumiin. Jossei muu auta, nii taidan raakasti aukasta tuon alipainekellon liitoksesta. Onkohan siellä sisällä jokin kela systeemi jonka sisällä kalvo liikuttaa jotain  ???