Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Apina123 - 21.03.2022, 18:49:15
-
Auto alkoi alunperin oirelemaan niin, että kierrokset nousi tyhjäkäynnillä 1500rpm. Jarrua painamalla kierrokset pikkuhiljaa laski normaaliin. Teki tätä sillointällöin.
Antoi liudan ECM-vikakoodeja, joista yksi oli ECM-9530. Vaihdoin kaasupolkimen uuteen (käytettyyn), mutta vika ei poistunut. Sensijaan auto ei meinaa enää käynnistyä (starttaa kyllä). Taisi aikaisemminkin olla välillä huonohko käynnistymään ???
Antaa vikakoodia myös nokka-akselin anturista,
Hehkutusreleen ohjauksesta,
Turbon säätelystä ja
ECM-8430 tunnistinsyöttö 3
Kaksi päivää ennenkuin oireet alkoivat vaihdoin öljyt ja moottorinilmansuodattimen. Tällöin avasin myös ECM:n liittimet. Kävin jo liittimet läpi kontaktisprayllä, mutta silti auto toimii vaan välillä (harvemmin)
Itselle tulee vikakohteiksi mieleen lähinnä ECM-yksikkö, johtosarja tai engine managment system rele. Tuleeko muita vaihtoehtoja mieleen?
-
Tähän vielä lisäyksenä, että tyhjäkäynti ongelma ei koskaan ala ajon aikana. Vain käynnistyksessä. Välillä saattaa myös käynnistyä normaalisti, mutta yleensä saa sahailla pitempään tai jos käynnityy, niin sammuu heti
-
Kannattaa viedä asiansa osaavalle pajalle. Omassa oli sellaista vikaa, notta vuosi sitten suurin ja piirtein 06 V70 D5 nyt 157tkm sammui kesken ajon 4-5 kertaa. Tämä vaihe kun saatiin ohitettua, alkoi käynnistys vaikeudet. Starttasi hyvin rykäs kerran ja sammui. Muutaman yrityksen jälkeen kulkuväline suostui käymään ihan normaalisti. Vein auton pajalle ja siellä vaihtoivat viallisen moottorin ohjausyksikön releen. Vekotin on senjälkeen toiminut senpuolesta ihan ok.
-
Ensimmäiseksi vidan nokkaan tuo niin alkaa selviämään mistä vikaa alkaa purkamaan. Jarrupoljin jos käyntiin vaikuttaa niin sitten ilmavuotoja etsimään.
-
Kannattaa viedä asiansa osaavalle pajalle. Omassa oli sellaista vikaa, notta vuosi sitten suurin ja piirtein 06 V70 D5 nyt 157tkm sammui kesken ajon 4-5 kertaa. Tämä vaihe kun saatiin ohitettua, alkoi käynnistys vaikeudet. Starttasi hyvin rykäs kerran ja sammui. Muutaman yrityksen jälkeen kulkuväline suostui käymään ihan normaalisti. Vein auton pajalle ja siellä vaihtoivat viallisen moottorin ohjausyksikön releen. Vekotin on senjälkeen toiminut senpuolesta ihan ok.
Niin, tämä on juurikin se engine managment system rele jonka mainitsin
-
Ensimmäiseksi vidan nokkaan tuo niin alkaa selviämään mistä vikaa alkaa purkamaan. Jarrupoljin jos käyntiin vaikuttaa niin sitten ilmavuotoja etsimään.
Ei ole ilmavuotoja. Kun ECM ei tunnista kaasupoljinta, niin auto käyttäytyy juurikin näin.
Löytyy lisää aiheesta tältäkin foorumilta.
-
vidallahan tuon näkee kunnolla onko siinä polkimessa minkälaista eloa.
-
vidallahan tuon näkee kunnolla onko siinä polkimessa minkälaista eloa.
Volvohuoltoon tänään soitettu. Sanoivat että nokka-akselin asentotunnistin kannattaisi vaihtaa. Kysyin voiko vaikuttaa muka kaasupolkimen toimintaan. Sanoivat että voi jos ei anna mitään signaalia. Onohan näin? Luulisi, että autossa olisi tällöin muutenkin kokoajan vikaa, eikä vaan välillä. Sanoivat myös että vika voisi olla myös edellämainitussa releessä, kun siitä itse ensin mainitsin.