Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: laatikkovika - 26.03.2022, 14:27:40
-
S60 2002 parkit jää sammuttaessa päälle. EI AINA! Katso lisäys alhaalla.
Voiko tää olla LSM vika, siis siinä katkaisijan sisällä. Kun yleisimpiin oireisiin tuo ei kuulu vaan on kaikkea valot ei toimi tai pitkät ei jää päälle tjs mutta ei mainita tällaista.
Ei koodeja.
Toiminnot katkaisijalla on 0-asento, ei mitään valoja, parkeilla parkit ja valoasennossa kaikki toiminnot.
Parkit jää siis päälle kun katkaisija on nollassa.
Yleensä parkit sammuu kun käy renkuttaan katkaisijaa tai antaa sille samalla nyrkkiä kylkeen. :knuppel2:
Ei se mua niin haittaa mutta kun on tuon naaraspuoleisen yksilön auto niin arvatkaas kenen vika se on. :tickedoff:
UUTTA TIETOA! Parkit EI jää päälle sammuttaessa vaan syttyvät omia aikojaan jonkin ajan päästä vaikka katkaisija nollassa... :uglystupid2:
-
sammuuko kuitenkin hetken päästä vai palaako niin kauan kun virtaa riittää?
-
Onko autossa ns. "saattovalot" ?
Voisko kaukosäädin sekoilla ja painella ittekseltään sitä nappia mistä menee kyseiset valot päälle?
Tuli ensimmäisenä itselle mieleen..
-
Ei ole kokeiltu tyhjääkö akun. Aina on huomattu itse hetken päästä tai joku ystävällinen sielu on tullut kertomaan.
On saattovalot mutta kun nämä on parkit jotka syttyy, saattovaloilla syttyy ajovalot.
Täytyy varmaan virittää joku katkaisija minkä kautta saa molemman puolen parkit pois, silloinhan menee myös kilpivalot pois.
Vois käyttää jos jättää outoon paikkaan pitemmäks aikaa tai sitten nyppii ne sulakkeet irti kojelaudan päädystä.
Talvella auto on ollut pienellä ajolla, voi olla kosteuttakin jossain. Voishan tuon yksikön avata ja luupilla kattella olisko juotoksissa jotain. Youtubessa näkyy olevan korjausohjekin.
Ennen oli katkaisija, nyt on valokatkaisin moduuli. :facepalm:
-
Lukitsetko auton? Kaukosäätimellä? Jotenkin tulee mieleen että se auto herää unesta ja tekee just jotain saattovalon kaltaista, niinkuin joku mikrokytkin tai hälytin tai kaukosäädin herättäisi. Tietty jos jostain saisi toisen valokytkimen sitäkin ehkä kokeilisin.
-
Kakellahan se lukitaan mutta kun ei tule edes saattovalot vaan parkit.
Tuossa yksilössä saatot palaa n. puol minuuttia.
Kyllähän niitä katkaisijoita löytää mutta ei nekään ilmasia ole. Pakko tota on nyt vielä ite yrittää tutkia, se kun ei maksa mulle mitään. :D
Se muuten sytyttää ne parkit heti tai ehkä muutaman minuutin sen jälkeen kun auton on ajon jälkeen lukinnut.
Ei se koskaan keskellä yötä sitä tee jos illalla tullut ajosta. *nuqquun->
-
Ei ole kokeiltu tyhjääkö akun. Aina on huomattu itse hetken päästä tai joku ystävällinen sielu on tullut kertomaan.
On saattovalot mutta kun nämä on parkit jotka syttyy, saattovaloilla syttyy ajovalot.
Täytyy varmaan virittää joku katkaisija minkä kautta saa molemman puolen parkit pois, silloinhan menee myös kilpivalot pois.
Vois käyttää jos jättää outoon paikkaan pitemmäks aikaa tai sitten nyppii ne sulakkeet irti kojelaudan päädystä.
Talvella auto on ollut pienellä ajolla, voi olla kosteuttakin jossain. Voishan tuon yksikön avata ja luupilla kattella olisko juotoksissa jotain. Youtubessa näkyy olevan korjausohjekin.
Ennen oli katkaisija, nyt on valokatkaisin moduuli. :facepalm:
En tiedä onko koodattu jollain eri tavalla joissain, mutta itsellä syttyy ainakin vaan parkit saattovaloilla
Mutta kuitenkaan ei suoraan viittaisi tähän vikaan ainakaan??
-
Saattovalo on se kun vetää viiksestä valot päälle pois lähtiessä jolloin jää pitkät päälle.
Lähestymisvalo on se kun painaa kaken nappulasta parkit päälle.
-
Meidän 60 jää sumarit päälle saattovaloina. Ja ne kakeparkithan sammuu noin 10min kuluttua. Riippuu ihan siitä kuinka on ohjelmoitu.
-
Jos nyrkki valokatkaisijaan oikeasti auttaa valojen sammumiseen, niin vika lienee lähempänä katkaisijan kylmäjuotoksia kuin esim. CEM-yksikköä
-
Saattovalo on se kun vetää viiksestä valot päälle pois lähtiessä jolloin jää pitkät päälle.
Lähestymisvalo on se kun painaa kaken nappulasta parkit päälle.
Mistäs ne laskeutumisvalot saa päälle? :D
No pitää seurata ja improvisoida jotain nyt ensin.
-
Mistäs ne laskeutumisvalot saa päälle? :D
No pitää seurata ja improvisoida jotain nyt ensin.
Se on se keskimmäisten ilmasuulakkeiden välissä oleva nappi ;D ;D
-
No mä aattelinkin mikä nappi se on kun ei oo koskaan tarvinnu.
Nyt tietää painaa sen päälle kun tulee kotio, varmaan samasta tulee ne laskutelineet kun alkaa alusta meneen jo vähän naarmuille.
Aina sitä oppii uutta kun vanhaks elää. O0
-
Aikaa kulunut mutta ajattelinpa tähän korjauksen laittaa.
Nyt kun ilmat lämpes niin alko parkit kummitteleen taas. Ei sammu kun jättää auton parkkiin.
Aloin kuunteleen ääniä kun renkkasin katkaisijaa. Cemmissä rele niksahtaa mutta kun kääntää valot nolliin niin ei kuulu mitään.
Nyrkkiä konehuoneen puolelta siihen pyyhkijöiden luo muovin päälle, kas, toimii ja parkit sammuu.
Muutaman kerran renkkasin katkaisijaa niin taas jäi parkit päälle.
Cem alas ja netistä katsomaan releiden paikkaa. Mikään kaavio ei pitänyt paikkaansa tämän auton kanssa. :knuppel2:
Onneksi kädellä kokeillen pystyi paikantaan parkkien releen kun renkkas katkaisijaa.
Vararele pussukasta, rele vaihtoon. Tadaa! Toimii ja releen ääni on terävä kumpaankin suuntaan.
Avasin vanhan releen niin olihan siellä kärjissä joku harmaa kohouma että oli hyvin lähellä olla kytkeneenä kaiken aikaa.
Siinä syy miksi lämpötila vaikutti.
Mukavaa kun ei tarvii aina tarkistaa jäikö parkit tällä kertaa päälle.
Paljonkohan olis maksanut jollain korjaajalla tuokin homma... V:>