Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Volvoman2 - 29.03.2022, 08:50:54

Otsikko: Intercoolerko rikki?
Kirjoitti: Volvoman2 - 29.03.2022, 08:50:54
Auto on XC90 2007, D5 manuaali. Kilometrejä reilut 200t.
Vikakoodia pukkaa seuraavassa järjestyksessä:

1) ECM-7700 Engine control module
2) ECM-135F Mass Air flow sensor
3) ECM-1507 Turbo control. Too low pressure
4) ECM 28E0 Heated Oxygen sensor (HO2S) 1

Kaksi ensimmäistä tulee nollauksen jälkeen melkein samoin tein ja samalla mittaritauluun viesti moottorijärjestelmän korjaustarpeesta. 2-tonnin traileria vetäessä tuli tuo kolmas turboon viittaava virhe toistuvasti ja samalla auto meni limp-modeen. Tämä tapahtui yleensä jos vaihde oli iso ja tuuppasi kaasupedaalia reilusti. Ilman traileria tuo turbovirhe ei näytä helposti tulevan, mutta 1, 2, ja 4 sen sijaan tulevat. Auto kulkee, mutta matalilla kierroksilla potkua kyllä puuttuu ilman traileriakin.

Huolto veikkasi, että välijäähdytin olisi rikki koska kuuluu sihinää. Pitäisikö sieltä tippua myös öljyä tms? Ei nimittäin tipu mitään ainakaan maahan asti.

Mitä veikkaisitte noilla tiedoilla? Voiko tuo MAF olla kuitenkin syyllinen kun tulee aina vikalistaan ja se sitten tekee muut virheet? Toisaalta silloin auto vielä kulkee aika normaalisti vaikkakin matalilla kierroksilla tehottomasti. Tai pitäisikö tutkia ahtopaineen säätöventtiiliä, vaiko sittenkin vaan kaivaa välijäähdytin esiin? Onko se kuinka yleinen vaiva? En löytänyt montaa postausta foorumilta.

Lienee hintava remppa, jos tuo välijäähdytin pitää vaihtaa? Itsellä ei ole oikein tiloja vaikka muuten varmaan onnistuisi.

Aiheesta, eli kuinka välijäähdytin vaihdetaan on hyvä video youtubessa:
https://www.youtube.com/watch?v=XNOZifX4aGg (https://www.youtube.com/watch?v=XNOZifX4aGg)

Kiitti.
/petri
Porvoo
Otsikko: Vs: Intercoolerko rikki?
Kirjoitti: Jule - 29.03.2022, 11:46:34
Lähinnä sen välijäähdyttimen vuotopaikan voi löytää sillä että siinä kohtaa näkyy öljytahraa.

Myös ahtoputket/letkut kannattaa tarkastaa, yhtalailla nekin voi vuotaa.
Otsikko: Vs: Intercoolerko rikki?
Kirjoitti: ratkori - 29.03.2022, 12:47:48
Jos cooleri on rikki, se puhkeaa yleensä alaosasta jolloin muodostuu selvä öljyvuoto, joka on mustaa. Jos cooleri on rikki, saa takana tulija kaasua painettaessa semmosen nokipilven ettei paremmasta väliä. Coolerin vaihdon kesto riippuu lähinnä siitä kuinka tiheässä on tupakka taukoja. Onhan siinä toki nyppimistä. Jos ei halua vaihtaa cooleria, on vaihtoehtona katkoa ja tulpata rikkinäiset pillit. Makuasia. Itse tilasin coolerin E-Baystä. Ei ollut hinnan kiroissa.
Otsikko: Vs: Intercoolerko rikki?
Kirjoitti: Volvoman2 - 29.03.2022, 16:38:30
Kiitti kommenteista. Tosiaan öljyä ei tule näkyviin päällepäin, mutta kai sen näkee varmasti vasta kun purkaa coolerin ulos. Tai en tiedä saako sitä paine-testattua paikallaan. Myöskään savua ei takana näy, mutta täytyy pyytää joku ajamaan perässä, niin saa paremman arvion kuin peilistä.

ebayssa näkyisi olevan cooleri alta satasen, niin että kannattanee laittaa uusi, jos on epäilyä nykyisen kunnossa.
https://www.ebay.ie/itm/281803395515?hash=item419cca91bb:g:kIcAAOSw3PpeuwRO (https://www.ebay.ie/itm/281803395515?hash=item419cca91bb:g:kIcAAOSw3PpeuwRO)

Vielä kysyn tuosta ECM-7700 Engine control module -virheestä. En ole löytänyt sille selitystä noista virhekooditaulukoista. Onko kellään käsitystä onko se todellinen virhetoiminto vai mikä ilmoitus se lienee?
Otsikko: Vs: Intercoolerko rikki?
Kirjoitti: laatikkovika - 29.03.2022, 18:07:00
Mulla on semmonen käsitys että 7700 viittais että checksummat ei natsaa. Ohjelmoinnissa on siis käytetty pin koodin rikkovaa menetelmää. Ehkä?
Tällainen tilanne tulee joidenkin firmojen ohjelmoinnin jälkeen.
Siitä ei tarvi sen kummemmin välittää. Kallistuisin tuohon maffiin varsinaisena vikana.

Olettamukseni saa mielihyvin kumota jos jollakin on varma tieto tästä. :)

Onko vakio? :3/4 jättää sen:
Otsikko: Vs: Intercoolerko rikki?
Kirjoitti: Jukeli70 - 29.03.2022, 19:02:15
Koodit sopisi tosiaan auton alla olevan ahtoputken ja resonaattorin vai mikä se oli, liitokseen. Oranssi silikonitiiviste joka itseltä on korkannut 2.krt /100 000 km.
Otsikko: Vs: Intercoolerko rikki?
Kirjoitti: kjamppa - 29.03.2022, 19:11:15
Joo se oranssi tiiviste kannattaa tosiaan ensin katsoa. Auto pukeille, pohjamuovi pois ja kaveri polkemaan kierroksia. Kyllä sen suhinan kuulee, mistä siten puhaltaakin. Tyhjäkäynnillä ei tee painetta eli vaatii apurin.
Otsikko: Vs: Intercoolerko rikki?
Kirjoitti: Jule - 29.03.2022, 19:41:56
Automaatilla on aika helppo paineistaa. Kaveri antaa vähän kierroksia jarrua vastaan samalla kun kuuntelee ja tunnustelee mistä pihisee.
Otsikko: Vs: Intercoolerko rikki?
Kirjoitti: Jorma - 30.03.2022, 09:02:34
Kiitti kommenteista. Tosiaan öljyä ei tule näkyviin päällepäin, mutta kai sen näkee varmasti vasta kun purkaa coolerin ulos. Tai en tiedä saako sitä paine-testattua paikallaan. Myöskään savua ei takana näy, mutta täytyy pyytää joku ajamaan perässä, niin saa paremman arvion kuin peilistä.

ebayssa näkyisi olevan cooleri alta satasen, niin että kannattanee laittaa uusi, jos on epäilyä nykyisen kunnossa.
https://www.ebay.ie/itm/281803395515?hash=item419cca91bb:g:kIcAAOSw3PpeuwRO (https://www.ebay.ie/itm/281803395515?hash=item419cca91bb:g:kIcAAOSw3PpeuwRO)

Vielä kysyn tuosta ECM-7700 Engine control module -virheestä. En ole löytänyt sille selitystä noista virhekooditaulukoista. Onko kellään käsitystä onko se todellinen virhetoiminto vai mikä ilmoitus se lienee?

Kun paineet katoaa lähes täysin, ei tarvita ketään ajamaan takana, savua tulee niin paljon, ettei peilistä näe takana tulijaa savun läpi. ;)
Otsikko: Vs: Intercoolerko rikki?
Kirjoitti: kjamppa - 30.03.2022, 09:59:24
Tämä auto on vuosimallista päätellen harmaakoppainen eli DPF:llä. Savua ei välttämättä tule vaan kaikki jää suodattimeen. Se menee lopulta tukkoon jos tuota ei korjaa pikaisesti. Itsellä oli vikana aikanaan juuri se oranssi tiiviste, normaaliajossa ei huomannut tehoissa mutta pitkässä ylämäessä tuli ilmoitus mittaristoon, olikohan että moottorijärjestelmä vaatii huollon. Vuoto ei ollut ilmeisesti liian iso koska ei mennyt limp-modeen.
Otsikko: Vs: Intercoolerko rikki?
Kirjoitti: Volvoman2 - 30.03.2022, 19:50:21
Tuo vaikuttaa varsin samalta ilmiöltä kuin minulla, eli ylämäessä isolla vaihteella eli kierrokset ehkä alle 2000 ja samalla painaa reilummin kaasupoljinta, niin todennäköisesti menee limp-modeen. Kun pitää kierroksia päälle sen 2k ja välttää isoja polkaisuja niin päällepäin ei huomaisi vikaa olevankaan.

Eli pitääpä tarkistaa tuo oranssi tiiviste seuraavaksi. Nyt irroitin ilmamassamittarin, että saan yhden vikalähteen pois. Täytyy huomenna katsoa mistä saisi korvaavan täällä Porvoon seudulla.

Kiitokset kaikille vinkeistä tähän asti.
Otsikko: Vs: Intercoolerko rikki?
Kirjoitti: arska11 - 02.04.2022, 19:54:22
Heitetäänpäs tämmöinen vaihtoehto myös mikä tapahtui viime viikolla.
Oli kylläkin XC60 d5 -09 jossa oli samoja koodeja sekä ajossa tuli teksti "moottorijärjestelmä vaatii huollon" sekä heitti aina limb moden päälle.
Omistaja oli vaihtanut IMM turhaan jne...aikani kun tutkin niin huomasin että koneen alla kulkeva ahtoletku oli päässyt hinkkaamaan alapalkin reunaan ja tehnyt pikku viillon, josta sitten haukkasi liikaa ilmaa paineella.
Syy miksi ahtoletku osui alapalkin reunaan oli se, että koneen alta menevän ahtoputken kiinnike oli mennyt rikki ja näin ollen putki ja letku pääsi liikaa liikkumaan.
Otsikko: Vs: Intercoolerko rikki?
Kirjoitti: Volvoman2 - 05.05.2022, 21:44:51
Tämä tapaus on saanut nyt hiukan uuden käänteen.

Välijäähdytin tosiaan vuoti ja se vaihdettiin uuteen. Sen lisäksi mm. tukkeutunut hiukkassuodatin huuhdeltiin ja vähitellen kaikki nuo toistuvat vikakoodit hävisivät. Mutta ei kestänyt kauaa kun tuli yksi aivan uusi: ECM-5660 Oil Level Sensor. Tämä oli outoa, koska sellaista ei koskaan aikaisemmin ollut, mutta pian tuon edellisen huollon jälkeen se ilmestyi.

Öljyihin ei oltu koskettu ja niillä on ajettu ainakin yli 5000 km. Tarkistettiin johdot ja liitokset, jotka kaikki kunnossa, Sen lisäksi tarkistettiin öljyn taso joka oli ohjeiden mukainen. Seuraavana sitten epäily, että itse sensori olisi jostain kumman syystä rikkoutunut sattumoisin nyt tähän samaan syssyyn, joten sekin vaihdettiin. Kome päivää tuon vaihdon jälkeen jälleen ilmoitus että Moottorijärjestelmä vaatii huoltoa ja edelleen sama vikakoodi  :(

Mikä tätä ilmiötä nyt voisi selittää?




Otsikko: Vs: Intercoolerko rikki?
Kirjoitti: Lankku - 05.05.2022, 21:48:41
Mikä tätä ilmiötä nyt voisi selittää?
Liikaa öljyä koneessa? Sehän se perussyy on tuohon. Vähän hölmösti ilmoittaa liian öljymäärän tuolla tavalla myös uudemmissakin. Näitä ei kuulukaan täyttää mittatikun ylärajaa myöden vaan noin kolmannes vajaaksi.
Otsikko: Vs: Intercoolerko rikki?
Kirjoitti: Volvoman2 - 07.05.2022, 10:25:47
Joo, näin olen ymmärtänyt, ja siksi sanoinkin, että tarkistettiin ja ohjeiden mukainen määrä on. Mutta outoa, että määrä yleensäkään olisi lisääntynyt, koska varoitusta ei ole aiemmin tullut ja puoli vuotta noilla öljyillä ajeltu.

Jostain luulen lukeneeni, että ko. sensori valvoo paitsi määrää, niin myös öljyn laatua. Pitääkö tämmöinen kutinsa?
Sellainen kävi mielessä, että koska moottori oli hiukkassuodatintaan myöten nokinen, niin voisiko sitä nokea olla myös öljyssä heikentäen sen laatua? En tiedä miten sitä sinne olisi päässyt, mutta ainahan öljyt likaantuu jotenkin. Koneella ajettu 200t km, eli kokemukseni mukaan ei paljon mitään :)