Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Volvopo - 08.12.2011, 17:17:10

Otsikko: 240 viritys apua kaivataan!
Kirjoitti: Volvopo - 08.12.2011, 17:17:10
Eli olisin vähän piristämässä tuota jäärata projektii niin mikähä nokka mahtaa olla vakiona b200k vm.88? Mitä nokkaa suosittelette tilalle? Ja minkälainen homma on alottelialle sen vaihto?Venttiilikoppa auki mutta onko siellä muuta irrotettavaa ku ne mitkä on siinä akselin ympärillä?
Entä kaasari? ei löyvy ainakaa weberin dgv 32/36 käytettynä tarpeeks halvalla.. Oisko mitä muitavaihtoehtoja?
Otsikko: Vs: 240 viritys apua kaivataan!
Kirjoitti: Juke-Maza - 08.12.2011, 17:18:57
Eli olisin vähän piristämässä tuota jäärata projektii niin mikähä nokka mahtaa olla vakiona b200k vm.88? Mitä nokkaa suosittelette tilalle? Ja minkälainen homma on alottelialle sen vaihto?Venttiilikoppa auki mutta onko siellä muuta irrotettavaa ku ne mitkä on siinä akselin ympärillä?
Entä kaasari? ei löyvy ainakaa weberin dgv 32/36 käytettynä tarpeeks halvalla.. Oisko mitä muitavaihtoehtoja?
Multa löytyy weber DCD 36/36 jos kiinnostaa. Lähes käyttämätön.
Otsikko: Vs: 240 viritys apua kaivataan!
Kirjoitti: Volvopo - 08.12.2011, 17:21:37
Joo laitoin yv:tä : )
Otsikko: Vs: 240 viritys apua kaivataan!
Kirjoitti: Terppa - 08.12.2011, 17:31:36
jos tasalaaki männät suosittelen kannen laskua 2-3mm ( 3mm laskettaessa täytyy laittaa cossu sieran jakopäänhihna, koska on muutaman hampaan lyhkäsempi kun volvon vakio) ja kaasarin suuttimien hienoista suurentamista... tästä löytyy jonkun tietoa kun plärää sivuja läpi.
Otsikko: Vs: 240 viritys apua kaivataan!
Kirjoitti: estate - 08.12.2011, 21:00:43
1,5 milliäkin piisaa kun ottaa kannesta, B200K:ssa kun on vähän enempi puristuksia jo vakiona. Jakohihnaksi ihan perus 2 litrasen ohc riesan hihna (sama remmi on myös 1300:ssa takaveto ladas), on tasan hampaan lyhyempi kuin vinokoneen remmi. Cossun remmi taitaa olla jokusen hampaan turhan pitkä ;)
Otsikko: Vs: 240 viritys apua kaivataan!
Kirjoitti: InlineFour - 08.12.2011, 21:20:09
Jäärataprojekti ku on niin hieno rahansäästö on vääntää rautakangella
sitä jakopään rullaa pidemmälle kun jousi sitä työntää  ;D
Itse tein tolleen kun kantta laskettiin juuri joku 2-3mm, en enää muista.
Ja sit vaan pultti vai mutteri toosi kireelle. Jos jotain porsii mä en sit kertonu tätä ;D

Kyllä se tuhansia kilometrejä kesti, siitä eteenpäin en tiedäkkään ;D

E: mulla siis oli kiristimessä sitä epäkeskouraa pidemmälle ku jous työns,
ja hihna oli löysällä ku en ollu tajunnu ostaa lyhyempää, niin
väänsin rautakangella siitä rullasta, ja hihnasta tuli kireä ;D
Otsikko: Vs: 240 viritys apua kaivataan!
Kirjoitti: Juzi - 08.12.2011, 22:31:26
1,5 milliäkin piisaa kun ottaa kannesta, B200K:ssa kun on vähän enempi puristuksia jo vakiona. Jakohihnaksi ihan perus 2 litrasen ohc riesan hihna (sama remmi on myös 1300:ssa takaveto ladas), on tasan hampaan lyhyempi kuin vinokoneen remmi. Cossun remmi taitaa olla jokusen hampaan turhan pitkä ;)
Mulla meni B230A:ssa viel 1.5mm kannenlaskulla vakio hihna ihan ok, mutta jos enemmän tontittaa kantta niin sit föörtin remmiä kehiin.
Otsikko: Vs: 240 viritys apua kaivataan!
Kirjoitti: Volvopo - 09.12.2011, 19:58:28
Nii.. Pitää tota kannenlaskuu tulevaisuudessa kattoo mut jos kertositte vähä siitä nokasta? mikä tilalle? Vai pitääkös sitä kantta laskee jos nokan vaihtaa? =D
Otsikko: Vs: 240 viritys apua kaivataan!
Kirjoitti: Veksi - 09.12.2011, 20:15:19
Nii.. Pitää tota kannenlaskuu tulevaisuudessa kattoo mut jos kertositte vähä siitä nokasta? mikä tilalle? Vai pitääkös sitä kantta laskee jos nokan vaihtaa? =D

D-nokka tai vastaava. 11,5 puristus E98 bensalla, 12+ E85 mäskillä
Otsikko: Vs: 240 viritys apua kaivataan!
Kirjoitti: Sittana - 09.12.2011, 20:36:58
Nii.. Pitää tota kannenlaskuu tulevaisuudessa kattoo mut jos kertositte vähä siitä nokasta? mikä tilalle? Vai pitääkös sitä kantta laskee jos nokan vaihtaa? =D

Ei pidä, mutta kannattaa.
Otsikko: Vs: 240 viritys apua kaivataan!
Kirjoitti: J_Lanttola - 10.12.2011, 13:16:35
Pelkkä nokan vaihto on helppo, nopea ja halpa konsti jolla on hyvä lähteä alkuun. Kireämmän nokan kanssa olisi hyvä saada puristussuhdetta ylemmäs, mutta ei ole pakollinen toimenpide. Toimii kyllä vakio puristuksillakin.

Hommahan menee kutakuinkin niin, että venakoppa irti, nokkapyörä irti, nokka-akselin laakerikannet irti ja nokka pois. Laakerikannet siis on ne mitkä on siinä nokka-akselin ympärillä, eli tarkemmin sanottuna päällä, kahdella m8 mutterilla kiinni jokainen. Sitten uusi nokka paikalleen puhtaana ja öljyttynä ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Tämän jälkeen tietysti venttiilivälysten tarkastus.

Niin ja tietysti jakoremmi pitää saada paikalleen ja ajoitus kohdalleen nokalta sekä virranjakajaa pyörittävältä apuakselilta.
Otsikko: Vs: 240 viritys apua kaivataan!
Kirjoitti: Volvopo - 11.12.2011, 18:17:28
Joo kiitoksii vaan vastauksista! : )
Otsikko: Vs: 240 viritys apua kaivataan!
Kirjoitti: lassii - 14.12.2011, 17:24:16
Mä näkisin asian mututuntumalla niin et kireempää nokkaa (k-h volvon vakioista) kannattaa käyttää 2.3L koneissa eritoten. Saa mielestäni parhaan hyödyn kummiskin. Tuskin kukaan täälä valittaa käyttämästä isompaa alakertaa ihan perusvirityksessä varsinkin jos kyseessä on vapari.
Otsikko: Vs: 240 viritys apua kaivataan!
Kirjoitti: InlineFour - 14.12.2011, 17:26:07
Mä näkisin asian mututuntumalla niin et kireempää nokkaa (k-h volvon vakioista) kannattaa käyttää 2.3L koneissa eritoten. Saa mielestäni parhaan hyödyn kummiskin. Tuskin kukaan täälä valittaa käyttämästä isompaa alakertaa ihan perusvirityksessä varsinkin jos kyseessä on vapari.

No joku keksii kuitenkin ettei 2.3l alakertaa saa käyttää vaparivirityksessä,
vaan ne lohkot pitää säästää tuhottavaksi "oikeeseen" viritykseen..   :idiot2:
Otsikko: Vs: 240 viritys apua kaivataan!
Kirjoitti: Veksi - 14.12.2011, 17:57:38
K ja H nokalla 2 litran kone on aika hengetön alle 4000rpm. Kokeiltu on

Jokkis/Rokkis näkemys: käytetään 2,3 alakertaa ja A-nokkaa. A-nokka siksi että jaksaa vetää vakiolaatikolla vielä kolmosellakin ilman viivettä. K, H ja sitä kireämmillä nokilla kakkoselta kolmoselle vaihdettaessa pudotaan pois vetoalueelta. Vaihtoehtona on rakentaa 2,5 laatikko. Se on ihan mihin rahansa käyttää, vakio laatikko ja A-nokka on edullisempia kuin kireä nokka ja välitetty laatikko. Kompromissina itse olen käyttänyt D-nokkaa ja vakio askia

2,3 alakertoja menee romukuormissa sulatukseen enemmän kuin me ehdimme niitä käyttää
Otsikko: Vs: 240 viritys apua kaivataan!
Kirjoitti: estate - 14.12.2011, 19:03:26
Ei sunkaan kukaan jokkikses vakio nokkia käytä ??? Kaikista vakio nokista loppuu ominaisuudet 5000 jälkeen, jopa niistä "kireistä" K-nokista (kokeiltu on). Tehokäyrä lähtee laskuun sen 5tonnin jälkeen kun kone ei hengitä kunnolla huonon nokan vuoksi. Halvimmissa jokkiksissa on vakiosta hiottu (kuten itsellä), kireämmissä hitsattu ja hiottu tai tehdas tekoista. Vakiolaatikolla pärjää jos kone kiertää tarpeeksi ylös tai on alhaalta vääntävä moottori, jääautoon tuskin kannattaa lähteä tekemään puolikasta. Jos auto on ihan hupi käytössä jäällä niin K nokaksi, saa kakkosella laulattaa vähän pidemmälle.

Jos haluaa parempaa nokkaa kuin vakio edullisesti, niin hiotuttaa vakion. Hiominen maksaa noin satasen (riippuu tekijästä), lisäksi tarvitsee ventiilivarren jatkot (lash capit, tulee venttiilin varrenpään ja paininkupin väliin) kompensoimaan pienentynyttä nokan perusympyrää sekä jäykemmät venttiilinjouset (esim. kupla volkkarin jäykät jouset). Sitten korkeampinostoisen nokan kanssa pitää tarkistaa ettei venttiilit osu mäntiin, pari milliä muovailuvahaa männän päälle ja kasataan kone, jakohihna paikoilleen ja merkit kohdalleen. Pyöräytetään kampiakselia pari kierrosta varovasti (jos tuntuu ettei pyöri ei saa vääntää väkisin). Kansi pois ja mitataan, että muovailuvahan paksuus venttiilin kuvan kohdalla on millin-puolitoista. B200K moottorista ei ole kokemusta mutta ainakaan tasapäisillä männillä, 3 milliä lasketulla kannella ja 13,6 nostoisella nokalla varustetussa B23:ssa ei tarvitse tehdä mäntiin venttiileille koloja. Nokan ajoitus toki pitää olla kohdallaan, ei sentään vapaasti pyörivä ole.
Otsikko: Vs: 240 viritys apua kaivataan!
Kirjoitti: Veksi - 14.12.2011, 20:22:57
Ei sunkaan kukaan jokkikses vakio nokkia käytä ???

No ei mun tietoon mutta Rokissa käyttää
Otsikko: Vs: 240 viritys apua kaivataan!
Kirjoitti: Sittana - 14.12.2011, 20:46:31
Ei sunkaan kukaan jokkikses vakio nokkia käytä ???

Itsestäni voisin hyvinkin kuvitella kyläkisa-auton kohdalla.  ;) Itseasiassa hyllystä löytyy pro tason kisakansi k-nokalla.. eli itseni vinguttama kaatopaikkajäte joka istutetaan vielä joku päivä jokkismoottoriin.. mut ei kunkkuautoon kumminkaan, koska siihen se on aivan liian raaka kapistus.  :)